Podzimní příroda, její hra barev a světlo, to jsou každým rokem výzvy pro fotografy. Také sychravý podzimní den je příležitostí k zachycení neopakovatelné atmosféry. Na podzim najdete inspiraci a fotografické příležitosti vždy a všude kolem sebe. Podzim je fotogenický.
Barvy podzimu
Na podzim předvádí příroda každoročně pestrou hru barev. Listnatý les, solitérní strom, popínavé rostliny, list či skupina listů. To jsou pro fotografy pomíjivé zdroje inspirace v podzimní přírodě. Zajímavým a opomíjeným kompozičním prvkem v podzimní přírodě je člověk nebo jeho emotivně silný výtvor. Pak má snímek příběh. Podzim se dá zpracovat také jako symbol (podzim života).
Na podzim je barva důležitým výrazovým prostředkem. V přírodě se objeví mnoho odstínů hnědé, žluté, oranžové, červené. Kombinace těchto teplých, zemitých barev je velmi harmonická. K nim je kontrastní modrá obloha.
Tip: Podzimní odstíny zelené a hnědé jsou tmavší a odrážejí méně světla. Při standardním měření expozice hrozí přeexpozice a méně syté barvy. Kompenzací expozice -0,3 až -0,7EV zvýrazníte barvy. Pokud použijete manuální nastavení expozičních parametrů, jakoby nic nekompenzujte, ale potřebný údaj, jak se lišíte od měření expozice fotoaparátu, máte stále k dispozici.
- Neváhejte s úpravou v editoru, respektive konvertoru RAW dat. Pokud to váš přístroj dovolí, fotografujte do formátu RAW. Pak máte možnost například dodatečně zesvětlit stíny nebo zdůraznit sytost barev bez větší ztráty kvality.
- Automatický režim vyvážení bílé nemusí vždy zachytit barvy tak, jaké jsou na scéně, nebo jaké je chcete mít. V takovém případě si pohrajte s nastavením bílé. Dobrou zprávou je, že pokud fotografujete do formátu RAW, můžete vyvážení bílé bezztrátově upravit při úpravě v editoru.
- Vyzkoušejte polarizační filtr, který zvyšuje živost barev, ztmaví modrou oblohu a zároveň odfiltruje nežádoucí odlesky na vodní hladině a listech. Filtr ubírá 1 až 2EV.
Čtěte také: Jak na fotografické režimy P, A, S, M?
Světlo podzimu
Ráno a navečer paprsky slunce ještě více podtrhnou podzimní barvy krátícího se dne a vytvoří delší stíny. Listy nebo stromy v protisvětle jsou další podzimní inspirací.
- Mějte po ruce stativ, u mnoha statických podzimních scén krajiny ho oceníte při deficitu světla, třeba v podvečer.
- Podzimní slunečné dny vytvářejí na fotografované scéně velké rozdíly mezi nejvyššími a nejnižšími jasy, které můžete v RAW datech lépe opravit.
- Na snímcích listů v protisvětle, proti obloze, bude často klasické měření expozice reagovat omezením silného světla a dojde k podexpozici. Listy jsou pak příliš tmavé. V tomto případě použijte měření expozice se zvýrazněným středem, nebo bodové měření. To vám zaručí, že správně naexponovaná bude část obrázku, na kterou míříte vybraným ostřícím bodem a světlá obloha nebude zkreslovat výpočet expozice. V případě použití celoplošného měření expozice bude potřeba výrazná kompenzace expozice, až +1,5EV. Listy jsou pak prosvícené a jejich struktura patrná, pravděpodobně za cenu více či méně přeexponované oblohy, pokud je v záběru. Se snižující plusovou kompenzací expozice budou barvy listů sytější, ale nevýrazně prosvícené. Obloha bude prokreslenější, i když na ní příliš nezáleží. U takto kontrastních scén se často nevejdou všechny jasové hodnoty do dynamického rozsahu snímače fotoaparátu. Pak se musíte rozhodnout, zda obětujete jasy, stíny nebo obojí, ale v omezené míře. Poznáte to na histogramu snímku, který ovlivníte kompenzací expozice a potom v omezené míře opět při převodu RAW dat.
Deštivý podzim
Nejenom melancholik ocení na fotografii náladu podzimních dnů. Po babím létu přichází deštivý podzim. Krajina v dešti, orosená okna a barevné deštníky spěchajících lidí tvoří unikátní atmosféru.
- Nezapomeňte chránit svůj fotoaparát před deštěm speciálním obalem. Pokud takový obal nemáte k dispozici, můžete ho suplovat (na vlastní nebezpečí 🙂 ) např. igelitovým sáčkem s gumičkou nebo deštníkem. Přední čočku objektivu chraňte před kapkami sluneční clonou. Některé fotoaparáty jsou odolné vůči prachu a dešti. Při koupi přístroje tuto vlastnost preferujte.
- Fotografujte déšť proti tmavému pozadí, nejlépe při bočním osvětlení. Expozičním časem závěrky rozhodněte, zda bude déšť na snímku úplně zmražen (1/1000s a méně), zobrazen jako čárky (1/50s a více) nebo něco mezi tím.
- Při zachycení dynamických scén pod hlubokou oblačností za deště budete čelit stálému nedostatku světla. Použijte vysoké hodnoty ISO i za cenu většího šumu.
- Zvažujte černobílé provedení.
- Přizpůsobte expozici celkové náladě zamračené scény – pohrajte si s korekcí expozice tak, aby dobře vystihovala náladu focené scény.
Čtěte také: Jak funguje fotoaparát
Mlha
Mlžné opary jsou další zajímavou inspirací pro podzimní fotografování. V tomto období nejčastěji vznikají, když se teplý vlhký vzduch ochlazuje. To se děje po teplejším dni a chladné noci s jasnou oblohou bez větru. Mlha snímek zjednoduší, část scény zakryje zcela nebo vzdálenější části scény oddělí od těch bližších. Využijte nemnoho příležitostí k fotografování za pomoci mlhy. Odměnou za ranní vstávání vám budou neopakovatelné záběry. Buď fotografujete nad mlhou, která je v údolí pod vámi, nebo v mlze. V druhém případě se stává mlha velkým difuzérem. Tento difuzér pak vytváří rozptýlené, měkké světlo. Ostrost, kontrast a saturace barev ubývá se vzdáleností od fotoaparátu. Proto mají fotografie v mlze či oparu dobře znázorněnou hloubku. V intenzivní mlze jsou však vidět jenom bližší a výrazné motivy, což způsobí, že zmizí vzdálenější prvky. Hloubka fotografie bude pak naopak potlačena. Obě situace můžete využít.
- Mlha je světlá, odrazí tedy více světla a je barevně neutrální. Měření expozice fotoaparátu reaguje omezením množství světla, které dopadne na snímač a dojde k podexpozici. Mlha bude více či méně šedá. Proveďte korekci expozice do plusových hodnot zejména v případě, že je mlha pod vámi. Když fotografujete v mlžném oparu, může se naopak hororová, šedá atmosféra hodit, pokud je takový váš záměr.
- Pro řešení jednotlivých situací zkontrolujte histogram snímku a případně upravte expozici. Když fotografujete v mlze, bude rozsah jasů menší, tedy histogram snímku bude užší. Čím užší je histogram, tím jej můžete expozičními hodnotami posouvat doprava a tak zesvětlovat snímek, nebo doleva snímek ztmavovat, aniž by hrozila ztráta kresby v jasech nebo stínech. Totéž můžete dělat při editaci fotografie, ale za cenu ztráty kvality. Při předpokládaném nedostatku světla a vyšší hodnotě ISO dochází při razantnější editaci až k destrukci snímku. Pokud je to možné, upravujte jas v RAW datech, kdy dochází k menším ztrátám.
Čtěte také: Jak na zimní fotografii
Podzim je hodně fotogenické období, které v nás vyvolává plno emocí. To by mělo být znát i na fotografiích tohoto ročního období. Využívejte všech dostupných výrazových prostředků ve vaší tvůrčí činnosti. Barvy, světlo, déšť nebo mlhu vám nabízí podzim. Koukněte na předpověď počasí a jděte na to!
Článek pro vás připravil
Přesně. . . Jen mě strašlivě štve, že lidi mlhu nazývají “”ošklivým”” počasím, všem v mlze řikam na potkání “mlja je krásná”, abych lidi trošku poučil. Je přece nesmysl nestále řikat, když je mlha “ošklivo” když je mlha tak krásná, ne?
Mlha je úžasný „nástroj“ pro fotografy (vlastně nejen pro ně ;-), se kterým se dá skvěle pracovat.