Fotograf Tobi „Tobishinobi“ Shonibare shrnul své zkušenosti z focení se Sony A7R III v Dubai. Jaké jsou jeho pocity z používání této bezzrcadlovky s rozlišením 42 Mpx?
Tobi „Tobishinobi“ Shonibare
Hned na začátek bych chtěl podotknout, že toto není žádná podrobná technická recenze, protože ty já nedělám. Pokud vás zajímají grafy a podrobná srovnání, máte k dispozici řadu jiných zdrojů. Mojí prací i koníčkem je pořizovat fotky, videa a vím přesně, co se mi líbí a co potřebuji, abych toho dosáhl. Pří cestování fotím hodně spontánně. Zároveň mi ale záleží na přesnosti a kvalitě. Proto jsem se rozhodl zaměřit na to, jak mi Sony A7R III vyhovuje, nebo nevyhovuje pro moje specifické využití při mé práci. Také musím uvést, že v tomhle případě se jednalo o předprodukční model.
A tady jsou mé postřehy…
Čtěte také: Nová Sony a7 III s vylepšeným ostřením a 4k videem
Úvod
Na tenhle fotoaparát jsem čekal dlouho. Vzpomínám si, že když jsem slyšel o zemětřesení, které postihlo továrnu na výrobu snímačů Sony, řekl jsem si: „To je hrůza, snad se nikomu nic nestalo“ a „kruci, tohle dost posune data uvedení na trh,“ což se také stalo. Model A7RII je naštěstí dříč, který fungoval bez problémů celé dva roky, kdy jsem ho používal, a jako v každém fungujícím vztahu jsem se o něm postupně dozvídal pořád víc. Ale je potřeba říct, že je tu pár věcí, které mi na Mark II trochu vadily a rád bych je změnil.
Specifikace
Asi už jste viděli spoustu seznamů specifikací (podrobné představení A7R III čtěte zde), tak uvedu alespoň ty, které jsem nejvíc ocenil já:
• Rychlejší zpracování obrazu s nižším šumem
• Sériové snímání rychlostí 10 sn./s s plně automatickým ostřením, 8 sn./s s živými aktualizacemi mezi snímky
• Hledáček OLED s 3,69 mil. bodů (1280 x 960 pixelů)
• Zlepšený systém automatického ostření včetně výkonnějšího režimu automatického detekce a zaostření na oči
• 5osá stabilizace obrazu (efekt až 5,5 EV s 50mm objektivem)
• Záznam videa v rozlišení 4K z oblasti oříznutí Super 35 převzorkovaný z obrazu v rozlišení 5K
• Automatické zaostření videa se sníženou tendencí znovu zaostřovat na pozadí
• Dva sloty na karty SD (jeden kompatibilní s kartami UHS-I, druhý s UHS-II)
• Skutečný 14bitový nekomprimovaný formát RAW, i v režimu sériového snímání
• Používání fázové detekce (včetně automatického zaostření na oči) při rychlosti 3 sn./s s objektivy jiných značek s použitím adaptéru
Čtěte také: KUbajsz: moje cesta k Sony A7R Mark III
Musím se přiznat, že po oznámení jsem byl původně trochu zklamaný stejným 42 Mpx snímačem, ale pak jsem se zamyslel a nakonec mi to dává smysl. – 10 sn./s při 42 Mpx je mnohem víc, než jsem kdy měl, a pravděpodobně víc, než budu v současnosti a blízké budoucnosti potřebovat. Taková rychlost a rozlišení znamená také spoustu materiálu, ze kterého je potom potřeba vybírat. Ještě vyšší rozlišení by mému notebooku už dalo pořádně zabrat a zpomalovalo by mě to v mojí práci. Takže myslím, že tahle kombinace rozlišení a rychlosti, je vlastně úplně ideálně vybalancovaná.
Vylepšený autofokus
Automatické ostření byla přesně jedna z věcí, které bych býval na A7R II rád vylepšil. Možnost snímat rychlou akci při horším osvětlení, nebo souvislé sledování při natáčení videa, je pro mé účely při focení a natáčení naprosto zásadní.
Automatické ostření je na A7R III zkrátka precizní. Omylem stisknuté tlačítko může jako u všech fotoaparátů vést k jedné nebo dvěma nezaostřeným fotografiím, ale rozhodně nejde o nic významného. Při fotografování pohybujících se objektů rychlostí 10 sn./s, byly mé fotky perfektně zaostřené v 95 % případů.
Výsledky při slabém světle
Bohužel jsem neměl příliš příležitostí otestovat schopnosti A7R III při slabém osvětlení tak, jak bych chtěl. Několikrát jsem fotil s A7R Mark III s objektivem jiné značky s adaptérem a povedly se mi výborné snímky při velice nízké hodnotě ISO při východu a západu slunce. Adaptér fungoval s modelem A7RIII skvěle a i bez nativního objektivu bylo zaostření velice rychlé a přesné.
Průběžné sledování objektů
Takhle funkce byla vážně skvělá, i když někdy ne až tak, jak bych si býval představoval. Ale tady je potřeba vzít v úvahu, že to byl model ve fázi předprodukce. Při přecházení mezi dvěma objekty fotoaparát změnu zaznamenal a plynule přeostřil z jednoho na druhý. S přechody z objektu v popředí na objekt v dálce neměla A7R III žádný problém.
Obrazová kvalita
Musím říct, že obrázky, které jsem mohl upravovat, byly podle očekávání skvělé. Přesné detaily, skvělý dynamický rozsah – ale to už od 42MP snímače čekáte, pokud máte zkušenosti s modelem A7RII…
Ergonomie
Pocit na dotek je lepší, textura povrchu fotoaparátu je jiná a fotoaparát působí v ruce více vyváženě. Životnost baterie je mnohem lepší, takže už není potřeba s sebou nosit 9 baterií. Elektronický hledáček je špičkově ostrý a mezi ním a obrazovkou se nezdá být velký rozdíl v podání. Často jsem dřív lidem říkával, ať se podívají do hledáčku, protože obrazovka zahladí všechny výrazné prvky. Řekl bych, že obojí se zlepšilo.
Zlepšilo se také rozložení tlačítek. Oceňuji přesunutí tlačítka nahrávání záznamu – to bylo potřeba. Menší stížnost mám jen k tomu, že je potřeba tlačítko stisknout silou, aby nahrávání začalo nebo skončilo v požadovaný čas. Ale fotoaparát jde také nastavit tak, aby se v režimu videozáznamu spouštělo nahrávání pomocí tlačítka spouště závěrky.
Možnosti přizpůsobení
Co se týče možností přizpůsobení, ty A7R III vyzdvihuje na úplně novou úroveň. Tohle je z velké části důvod, proč se tenhle fotoaparát tak hodí pro spontánní fotografování. Nastavil jsem si vlastní tlačítko C2 na přepínání mezi režimem Full Frame a Super 35. Díky dostatku funkčních tlačítek jsem nemusel téměř nikdy prohledávat menu – a to se mi hodilo hlavně při natáčení videa. A nabídka funkcí obsahuje další nastavitelné prvky, které si snadno přizpůsobíte podle sebe a které nepochybně obsahují celou řadu možností.
Závěrem
Díky vysokorychlostnímu snímání a duálnímu slotu na SD karty nikdy nezmeškáte ten správný moment, ani nepřijdete o svá drahocená data. Nabíjení je možné pomocí micro USB nebo USB 3. Zrovna tohle vylepšení bylo z mého pohledu opravdu potřeba. Bylo by pěkné mít možnost snímat 4k 60p video, ale to už bych asi chtěl moc, vzhledem ke všem ostatním funkcím. Třeba u příštího modelu 🙂
Díky, Sony!
Tobi se ve fotografii hodně zaměřuje na geometrii, symetrii a perspektivy. Hledá krásu ve městech a oceňuje působivou architekturu. Právě tento jedinečný přístup jeho fotografii odlišuje. Jeho touha posouvat hranice kreativity a láska k módě vedly k nedávným spolupracím se značkami Adidas, Audi, Coach, Microsoft a Sony.
Přidat komentář