CEWE Fotolab

NA LOVU BEZE ZBRANÍ SE SONY CSC

Chris Schmid, profesionální fotograf přírody a ambasador společnosti Sony, nám povyprávěl o tom, proč bezzrcadlové fotoaparáty Alpha změnily jeho způsob fotografování světa přírody.

Výhody elektronického hledáčku

„Jedním z přínosů elektronického hledáčku,“ říká Chris, „je to, že expozice zůstane na výsledné fotografii stejně, jak ji vidíte v elektronickém hledáčku.“ Chris vždy fotografuje v režimu manuální expozice, takže z elektronického hledáčku těží ještě další výhodu – v obtížných světelných podmínkách má nejen naprostou kontrolu, ale obejde se i bez nejistých záběrů navíc.

Chris Schmid, Sony Alpha A9, Black Rock v Masai Mara, jihozápadní Keňa
Chris Schmid, Sony Alpha A9, Black Rock v Masai Mara, jihozápadní Keňa

Práce se staromódními optickými hledáčky digitálních zrcadlovek často obnáší nejistotu, což může některé fotografy odradit od používání manuálního režimu. Avšak s elektronickým hledáčkem není nic ponecháno náhodě: „Když tedy fotografuji objekt v protisvětle nebo ve stínu,” říká Chris, „nemusím pořizovat záběry navíc, abych získal jeden správný – mohu se soustředit na zachycení okamžiku.“

Tiché snímání

„Režim tichého snímání produktů Sony mi dokonale vyhovuje,“ říká Chris, „protože i nepatrný zvuk závěrky může zvíře vyrušit.“ Naprosté ticho vám zajistí věrnější obraz – je přirozenější, takže máte jistotu, že zachycujete reálné chování zvířete.
„Loni jsem fotografoval gorily a díky tiché závěrce to byl úžasný zážitek. Mohl jsem si daný moment vychutnávat bez zvuků fotoaparátu, slyšel jsem jen ptáky a vítr a nic nerušilo mé pocity. Bylo to prostě dokonalé – čiré blaho.“

Chris Schmid, Sony Alpha A9
Chris Schmid, Sony Alpha A9

Kvalita obrazu

„Pro můj způsob fotografování je potřeba velký, dynamický rozsah,“ vysvětluje Chris. „Často rád zachycuji prostředí, v němž se zvíře pohybuje, a nikoli jen pouhý portrét. Porovnám-li snímky ze svých fotoaparátů α9 a α7R III s těmi, které jsem pořídil ještě před pěti lety, je to úžasné. Je mnohem snazší zachytit nebeské úkazy nebo stinné křoviny v plnosti detailů.”
Dalším rysem fotoaparátů Alpha, kterého Chris využívá, je nízká míra šumu při vyšších hodnotách ISO. Vysvětluje: „Jelikož fotografuji v časných nebo pozdních hodinách, často potřebuji zvýšit citlivost ISO, třeba až na hodnotu 1600 či více. To je důležité, když pořizuji lovecké snímky nebo jiné záběry chování zvěře, které jsou typické pro danou denní dobu.“

Chris Schmid, Sony Alpha A7RIII
Chris Schmid, Sony Alpha A7RIII

Rychlé, spolehlivé zaostření

„Pohybující se objekty, nebo objekty ukryté ve svém prostředí, vyžadují rychlé a přesné automatické ostření, které mi je umožní najít a sledovat, protože,“ jak říká Chris, „kouzlo po pár vteřinách pomine, a chcete-li ho zachytit, musíte reagovat rychle.“
Převážně uplatňuje již osvědčenou funkci souvislého automatického ostření fotoaparátů α9 a α7R III a ke sledování zvěře používá sledovací režim. Na jednoduché automatické ostření přepíná jen občas, pokud se zvíře nehýbe a on tak může nastavit bod zaostření na oči.
Při některých příležitostech se dostává na řadu i režim zaostření s funkcí peaking: „Když fotografuji například lva ve křoví, listy a tráva v popředí mohou mást ostření, v takovém případě prostě přepnu na manuální režim ostření s funkcí peaking a hned jasně vidím, co je v elektronickém hledáčku ostré. Pro každou situaci se něco najde.“

Chris Schmid, Sony Alpha A7RII, samice geparda (Acinonyx jubatus) zachycená v oblasti Ndutu, Jižní Serengeti, Tanzanie.
Chris Schmid, Sony Alpha A7RII, samice geparda (Acinonyx jubatus) zachycená v oblasti Ndutu, Jižní Serengeti, Tanzanie.

Chris je ambasador společnosti Sony Europe Imaging.

komentář