Rozhovor s Františkem Konopou, talentovaným učitelem, fotografem a výtečným vizuálním vypravěčem. Co ho neskutečně naplňuje, co stojí za vznikem jeho snímků, jakou používá fototechniku a celkově o jeho postoji k fotografování se dozvíte v rozhovoru.
Jaké bylo Vaše první „vážnější“ setkání s fotografií? Co Vás přivedlo k focení, máte ho v genech? Jste spíše samouk, nebo Vás někdo vedl?
První setkání… (smích)? Dostal jsem pár facek od mého otce, když jsem mu omylem zformátoval fotky z dovolené… A jak to bylo dál? Mnoho z nás v rodině se točilo kolem železnice, a najednou jsem to „naboural“ a šel kreativní cestou. Ve 12 ti letech jsem objevil doma ve skříni tátův Olympus E-520. Začal jsem s tím fotit kytičky, broučky, bavili mě též struktury, jednoduchá abstrakce, dlouhé expozice a později díky sociálním sítím profilovky holkám na Facebook. Fotil jsem tedy mnohem více portréty a postupně jsem se zdokonaloval. Nádherné ženy v mém okolí mne nenechaly chladným a propadl jsem kouzlu zejména exteriérového portrétu. Studium na střední škole mě změnilo. Tam jsem objevil krásu fineartu a pokročilé postprodukce, kterou jsem postupně zdokonaloval díky YouTube tutoriálům. V 15 letech jsem začal fotit pro reklamní agenturu, hotely, wellnessy. Nabalil jsem na to focení svateb (ty už ale nefotím, je to psycho pro mě…).
Jak probíhal a bude probíhat Váš dnešní pracovní den, jako takový jeden z Vašich „běžných“ dnů?
V šest ráno jsem vyrazil z Karlových Varů k vám na Chodov, kde nyní děláme rozhovor. Poté se přesouvám na focení, kde nejsem fotograf, ale model. Po skončení si dám oběd s přítelkyní a pak se chystám načerpat inspiraci v jednom pražském hračkářství, kde si k focení občas vyberu zajímavé propriety (dnes potřebuji pořádný bublifuk). Lokaci vymyslím cestou na sraz s modelkou. Po focení se chystám vlakem zpět do Varů, kdy v Chomutově přistoupí jiná modelka a uděláme během cesty další sérii. Doma upravím fotky a jdu spát…
Jak dlouho zraje myšlenka, než se z ní vyloupne finální koncept focení?
Základní myšlenka zraje zhruba týden dopředu. Samotná realizace je z větší části spontánní, často až v den focení dořešuji samotné detaily, inspirace přijde z minuty na minutu během několika hodin před focením.
Kde získáváte inspiraci pro svou tvorbu?
Pro mnohé to možná bude překvapení, ale často inspiraci nacházím v hobby marketech, jako je např. Hornbach, kde nakupuji různá skla a jiné materiály, které se mi budou hodit na scéně. Dále je to v hračkářství.
Často sleduji videoklipy nebo filmy a pozoruji jak tvůrci pracují s atmosférou, gradací hlavního příběhu, prací s emocemi.
František Konopa bude 12.5.2020 od 17:20 hostem nového fotografického pořadu SPOUŠŤ, který moderuje Michael Jurák. Nenechte si ujít vysílání na našem YT kanálu CEWE FOTOLAB CZ, podrobnosti na webu pořadu.
Jaký je poměr focených příběhů oproti „single shots“?
Týdně se snažím vyfotit minimálně 3 až 4 série, přičemž fotím min. 1 autoportrét. Obecně se nesoustředím na focení 1 fotky, priorita jsou série.
Své fotografické Série tvoříte komerčně, či se jedná o volnou tvorbu?
Placené kampaně/projekty mě svazují, v současnosti jsem klient výlučně sám sebe. Vůči mě samotnému mi to přijde jako velmi výhodné.
Nelze přehlédnout, že Vašimi modely jsou atraktivní ženy. Kde se takové dají potkat, jsou to profesionální modelky?
Mám takovou jistým způsobem zvláštní teorii, ale na velmi krásné ženy narazíte v severních Čechách v oblasti hnědouhelných pánví (smích). To si nechám asi jednou patentovat 😊aneb Sokolov (Královské Poříčí) je Mekkou atraktivních tváří pro mé fotoprojekty.
Fotíte krom žen i muže?
Moc ne. Co mám zkušenost, holky jsou častěji citlivější, vnímavější, empatičtější. Musím si zvyknout na jiný komunikační styl a zatím to pro mne není zcela jednoduché „přepnout“. Každopádně je to pro mne výzva více angažovat i mužské modely.
Máte nějaký tým stojící za realizací příběhů, nebo si vše kolem obstaráváte sám?
Většinou sám, maximálně v 10% případů mi pomáhají s něčím studenti.
Často jste na fotografiích i Vy sám? Jak řešíte samospoušť? Nebo fotí Vás občas i někdo jiný?
Spáruji Canon 6D II prostřednictvím WiFi a můj iPhonem přes mobilní aplikaci. Většinou nepoužívám stativ, využívám všeho možného co je po ruce. Občas mi pomůže „živá ruka“ např. táty.
Kolik „padne“ fotek na 1 sérii?
Cca 900 fotek za 45 minut až hodinu focení. Z toho je použitelných cca 70 fotek, 40 z nich předám modelce, z 25 nejlepších vybírám ty, které jdou do finálního příběhu o 10 fotografiích. Série jsou mnohem složitější, než vybrat finální fotky pro autoportrét.
Jaký je průměrný čas strávený u postprodukce?
Těch 40 fotek, o kterých jsem hovořil, se snažím zpracovat za cca 1,5 až 2 hod. Tak nějak se u mě hraje „o minuty“, nechci sedět neustále u PC, fotografických projektů je hodně.
Preferujete přirozené světlo nebo studiové (obecně umělé?)
Rád si hledám přirozené světlo, potřebuji jej co nejvíce vnímat, odkud přichází, s jakou intenzitou, jak se případně mixuje s umělým. Velmi vyhledávám bodové světlo, např. když prochází skrze mlhu. V ateliéru pracuji minimálně. Ze 120 sérií jsou nafoceny pouze 3 série v ateliéru.
Po jak dlouhé době se dostaví absťák po focení, když se mu nevěnujete?
Abstinenční příznaky jsou téměř okamžité. Přítelkyně a kolegové v práci už je znají velmi dobře. První fáze je fáze přemýšlení. Neustále dumám nad tím, co bych chtěl fotit, proč to teď nemůžu zrovna fotit, proč není více času. Druhá fáze – fáze pochodu. Tato fáze je pro mé okolí asi ta nejzáživnější. Přecházím z místnosti do místnosti, začínám své myšlenky říkat nahlas – v tuto chvíli musím už nutně jít fotit, jinak ujdu i několik kilometrů v uzavřeném objektu, ve kterém se nacházím a nebo jedu do OBI a koupím první kravinu, která mě napadne – například hasící přístroj jako rekvizita, nebo stroj „na sníh“. Třetí fáze je fáze utrpení, kdy už prostě vezmu foťák a běžím rychle někam, abych alespoň vyfotil autoportrét.
Čím fotíte, resp. jaká je Vaše nejoblíbenější fototechnika?
Již jsem dospěl do bodu, kdy bych už si nemohl zvyknout na menší čip, takže jedině Full Frame. Momentálně Canon 6D Mark II a k tomu Sigma Art 35mm f/1.4 – to je pro mě slušná kombinace toho, co potřebuji (velký čip + velmi světelné pevné sklo). Každopádně jsem teď měl na testování od vás z Fotolab půjčovny Canon EOS R a vypadá to, že postupně přejdu na bezzrcadlo.
Jaká pozitiva tedy spatřujete ve Full Frame bezzrcadlovkách, resp. v Canon EOS R?
Za mě naprostá bomba. Vše, co jsem od bezzrcadlovek čekal v pozitivním slova smyslu předčilo ještě má očekávání a ohledně negativního mě prakticky nic nezaskočilo. EOS R je neuvěřitelně rychlý, v ruce se dobře drží díky fajn ergonomii, mnohem lépe než Sony. Měl jsem ze začátku strach z elektronického hledáčku (celý život fotím na zrcadlovku), ale díky skvělému rozlišení a velikosti hledáčku u eRka mě to naprosto uchvátilo a je to i jeden z důvodů, proč asi přejdu na bezzrcadlovky. Za mě 10/10 pro EOS R. Po týdnu, co jsem si vzal zase do ruky zpátky moje 6D (i když ho uctívám a jistým způsobem miluji), tak bohužel už půjde za chvilku do výslužby. Fotil jsem na EOS R čtyři série a vše se povedlo, neproběhlo nic, co by mě během focení omezilo.
Omezuje Vás nějak stávající fotovýbava?
(smích) mě přijde, že Sigma skla jsou až příšerně ostrá, že si říkám, že ten obraz snad trochu záměrně v softwarově rozostřím. No nikdy k tomu nedošlo 😊 Když vezmu testovaný EOS R, tak opravdu na žádné významné omezení jsem nenarazil. U Canon 6D II mi začíná být na obtíž celková váha výbavy, tělo EOS R mi přijde ergonomicky lepší, z možností elektronického hledáčku jsem nadšený. Celkově 6D II mám moc rád, ale eRko vidím najednou zcela v jiném světle, poté co jsem si jej vyzkoušel.
Chystáte se v dohledné době zkusit videotvorbu?
Mým cílem je propojit tvorbu audiovizuálně. Miluji hudbu, různé zvuky. O letošních prázdninách zkusím do toho „praštit“ a něco natočit.
Doslechl jsem se, že učíte na střední škole. Pověděl byste nám něco o tomto angažmá.
Vyučuji vše, co se týče fotografie. Učím momentálně všechny 4 ročníky napříč předměty, jako jsou Praktická cvičení (několikahodinové bloky zaměřené na praktická cvičení fotografie), Fotografický design a Počítačová grafika zaměřená na úpravy fotografií (Photoshop, Lightroom, Indesign), Technologie – teorie fotografie, tj. veškeré technické postupy jak v analogové fotografii, tak v té digitální a tento rok nově i fotografický marketing zaměřený na ekonomiku a sebeprezentaci fotografa. Dva roky po maturitě jsem šel učit, moc mě to baví a naplňuje.
Zlobí Vás studenti?
Tak 1x za rok si to dovolí (smích).
Děkuji za rozhovor
Instagram profil: @frantisekkonopa
Přidat komentář