CEWE Fotolab
TOP 10 NEJLEPŠÍCH OBJEKTIVŮ PRO APS-C BEZZRCADLOVKY SONY

TOP 10 objektivů pro SONY APS-C bezzrcadlovky

Bezzrcadlovky Sony se těší oblibě mezi vybranými uživateli, jež preferují u fototechniky vysoký obrazový výkon v kombinaci s výraznou kompaktností celého systému. Podrobněji se podíváme na výběr 10 nejlepších objektivů pro fotoaparáty Sony s bajonetem E a snímačem APS-C, které jako celek pokrývají svým zaměřením prakticky všechny fotografické žánry.

Při koupi jakéhokoli objektivu je třeba vycházet z vašich konkrétních požadavků zejména na ohnisko a světelnost, nejsou to však jediné parametry, které byste měli zohledňovat. Sony patří mezi značky, které mají v nabídce dva ucelené systémy s plnoformátovým a APS-C snímačem, které jsou však osazeny shodným bajonetem E-mount. Rozdílné značení objektivů jako E nebo FE pak znamená, zda je konkrétní kus určen pro APS-C snímač (E) nebo pro plnoformátovou variantu (FE).

Velkým plusem je vzájemná kompatibilita oběma směry – tedy FE objektiv nasazený na APS-C snímač poskytne efektivní ohnisko 1,5× delší, lze to však i naopak. Pokud nasadíte E objektiv na plnoformátový snímač, přepne se digitál automaticky do „crop“ režimu, kdy je obraz ořezán o místa, na která se nepromítá obraz z objektivu – pracovat můžete samozřejmě i bez crop režimu, pak je ale třeba počítat s výraznější vinětací či u některých skel s tmavými okraji na snímku.

 


Čtěte také na blogu:

JAK VYBRAT OBJEKTIV PRO FOTOAPARÁT

SVĚTELNOST OBJEKTIVU – PROČ JE DŮLEŽITÁ?

TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO SONY FULL FRAME BEZZRCADLOVKY


Při výběru objektivu je tedy vhodné přemýšlet i tímto směrem – plánujete-li v budoucnu pořídit tělo s větším snímačem, neznamená to nutně kompletní výměnu objektivů a naopak. Podstatnou vlastností také může být chování objektivu při záznamu videa, zejména hlučnost ostření, chod a rozsah ostřícího prstence či clonového kroužku, pokud jím objektiv disponuje. V neposlední řadě též zvažte kompatibilitu objektivu se stávajícím příslušenstvím v podobě filtrů, slunečních clon apod.

NÁŠ TIP: Prohlédněte si na simulátoru objektivů úhel záběru a přiblížení scény vzhledem k použitému typu snímače fotoaparátu a ohniskové vzdálenosti objektivu.


Sony E 10-18mm f/4 OSS – stabilizovaný širokáč

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: Zoom
Vhodný pro žánr: architektura, cestování, krajina

Širokoúhlý zoom je jedním z nejuniverzálnějších objektivů, zvládnete s ním jak snímky architektury nebo krajiny, tak i reportáž nebo dokument. Objektiv od Sony zaujme jednak hodnotou nejkratšího ohniska a jednak také stálou světelností v celé délce objektivu. Ta navíc není nijak velká, objektiv je relativně malý a skladný – efektivní rozsah ohnisek je zde 15–27 mm.

Značnou výhodou je zde možnost použití klasických šroubovacích filtrů, jelikož přední čočka není vypouklá. Ačkoli to není u podobných ohnisek časté, je objektiv vybaven optickou stabilizací obrazu, jež usnadní fotografování s delším expozičním časem až o 4 EV, mnohem větší užitek však stabilizace přinese při záznamu videa, pokud váš fotoaparát není vybaven stabilizovaným snímačem.

Obrazově je objektiv na velmi dobré úrovni, co se ostrosti i detailů týče, vzhledem k širokému ohnisku je zde ale patrné geometrické zkreslení soudkovitého typu, nejvíce viditelné na širokém 10mm ohnisku, s jeho prodlužováním postupně klesá. Pokud však budete snímat do JPEGu, odstraní zkreslení fotoaparát sám již na úrovni obrazového procesoru. Malým nedostatkem je také absence ochrany proti povětrnostním vlivům, u objektivu této kategorie by to již mělo být samozřejmostí. Pokud netrváte na zoomové konstrukci a prahnete po velmi širokém ohnisku, určitě stojí za zvážení objektiv Laowa 9mm f/2,8 Zero-D, ačkoli má pouze manuální ostření, šířka záběru je enormní a zkreslení minimální.


Sony E 16-55mm f/2.8 G – ideální světelný základ

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: Zoom
Vhodný pro žánr: cestování, krajina

Sony E 16-55mm f/2.8 G na e-shopu 

Základní zoomový objektiv by měl zvládnout pokrýt nejčastěji používaná ohniska a zároveň nabídnout dobrou světelnost, ideálně v celém rozsahu shodnou, což je u tohoto kousku splněno. Vzhledem k tomu je samozřejmě o něco rozměrnější. Odměnou vám však budou perfektně ostré snímky v celé ploše obrazu, což je mimo jiné dáno upravenou optickou stavbou a zařazením objektivu do řady G. Ostření je v režii xD motoru, který je velmi rychlý a přesný, což zvládá i při automatickém sledování objektu. Vzhledem k častému použití (jako základní objektiv) jistě oceníte také utěsnění proti prachu a vlhkosti.

Nedostatky má objektiv de facto dva – jedním z nich je geometrické zkreslení na nejširším ohnisku, které však není problém eliminovat již ve fotoaparátu. Podstatnějším nedostatkem může být pro někoho absence stabilizace obrazu, která by se zde jistě hodila, a to nejen při záznamu videa, ale zejména při fotografování ve zhoršených světelných podmínkách. Jistou drobnou vadou na kráse může být i větší hmotnost a objem.


Sony Zeiss Vario-Tessar T* 16-70mm f/4 ZA OSS – základní zoom od Zeisse

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: Zoom
Vhodný pro žánr: cestování, krajina

Sony Zeiss Vario-Tessat T* 16-70mm f/4 ZA OSS na e-shopu 

Pokud pro vás není stěžejní světelnost, ale spíše si potrpíte na kompaktní rozměry a větší rozsah ohnisek, pak je tento objektiv ideálním zástupcem, jelikož dosáhnete na efektivní ohnisko až 105 mm. Spolupráce se společností Zeiss je u Sony dlouhodobá, takže je při výrobě z čeho čerpat. Ostření je zde tradičně rychlé a tiché, zejména ve zhoršených světelných podmínkách oceníte vestavěnou stabilizaci obrazu s účinkem kolem 3 EV.

Příkladný projev má objektiv v protisvětle, kdy se nevyskytuje žádný barevný závoj, při běžném fotografování je objektiv perfektně ostrý ve středu, avšak směrem k okrajům je kresba viditelně měkčí. Ve stejných částech scény se pak projevuje i vinětace zejména na širokém ohnisku s plně otevřenou clonou. Chromatická aberace se objektivu občas také nevyhne, a to na krajních ohniscích v okrajových oblastech scény. Veškeré zmíněné neduhy je však možné eliminovat velmi snadno přímo ve fotoaparátu, pokud by vám na scéně vadily. Pomineme-li cestovní zoomy s větším rozsahem, pak je tento kousek ideálním pro každodenní fotografii.


Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS – cestovatelský univerzál

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: Zoom
Vhodný pro žánr: cestování, krajina

Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS na e-shopu   

Zoomové objektivy s větším rozsahem jsou univerzálním nástrojem zejména pro cestovatele, ale skvěle poslouží i jako základní zoom, v případě tohoto skla se dostanete na efektivní rozsah ohnisek 28–200 mm, což může být velmi praktické např. pro dovolenkový styl focení. Objektivy podobné konstrukce obvykle vykazují kompromisní obrazovou kvalitu, to je do jisté míry vlastnost i tohoto kousku. Ostrost je ve středu obrazu velmi dobrá v rozsahu všech ohnisek, směrem k okrajům je kresba měkčí a u nejdelšího ohniska jsou okrajové oblasti asi nejslabší.

Na druhou stranu však dostanete opravdu široký rozsah ohnisek s optickou stabilizací, rychlým a tichým ostřením a velmi dobře zvládnutým geometrickým zkreslením. Žánrově je objektiv naprosto univerzální s velmi příjemným podáním bokehu a přenosem kontrastu i barev. Relativně krátká zaostřitelná vzdálenost a delší ohnisko nabídnou zvětšení 0,29×, takže si můžete vyzkoušet i fotografování detailů s větším přiblížením. Z pohledu praktičnosti pak zamrzí pouze absence odolného provedení, i když konstrukce je velmi solidní a rozměrově dobře doplňuje menší bezzrcadlovky řady A6xxx/A5xxx.


Sony E 30mm f/3.5 MACRO – na kytičky i na portréty

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: makro, portrét

Sony E 30mm F/3.5 MACRO na e-shopu 

Objektivy s pevným ohniskem jsou obvykle zárukou velmi dobré obrazové kvality. V provedení pro snímání v macro měřítku pak najdete nástroj i pro fotografování portrétů, efektivně se dostanete na 45 mm, ovšem s kratší ostřicí vzdáleností. Kresba objektivu je na výborné úrovni napříč clonami ve střední části, v případě okrajů je nejlepší kolem clony F5,6 – F6,3, poté je již viditelně měkčí a u vyšších clon ovlivněna difrakcí. Ostření je rychlé a tiché, v případě manuálního ostření je pak chod prstence dostatečně jemný. Při ostření se neotáčí přední člen objektivu.

Vzhledem k tomu, že se jedná o makroobjektiv, nabídne zvětšení 1:1, a to při fotografování z nejkratší zaostřitelné vzdálenosti 9,5 cm (od roviny snímače). Asi nejvýraznějším negativem je výskyt chromatické aberace nejen v okrajových částech, ale v celé ploše obrazu, a to nezávisle na použité cloně – vzhledem k ceně a postprodukci snímků je to ale snadno řešitelný problém, který je vykoupen opravdu výtečným poměrem ceny a výkonu.


Čtěte také na blogu: Makro – aneb jak zachytit detaily


Sony E 55-210mm f/4.5-6.3 OSS – levný objektiv pro sport i wildlife

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: Zoom
Vhodný pro žánr: sport, wildlife

Sony E 55-210mm f/4.5-6.3 OSS 

Teleobjektiv patří mezi vyhledávané nástroje zejména u milovníků divoké přírody a sportu, ovšem komplikovanější konstrukce a větší rozsah znamenají vyšší cenu. Tento kousek je základním teleobjektivem s nízkou cenovkou, který má rozhodně co nabídnout. Efektivní rozsah ohnisek bude v praxi 82 až 315 mm a sekunduje mu optická stabilizace obrazu, kterou oceníte jak u fotografování, tak u videa. Vnitřní systém ostření zajišťuje, že se objektiv při ostření nijak nepohybuje a nemění svoji velikost.

Ostrost je ve středu obrazu velmi dobrá a směrem k okrajům slábne, to se také tradičně o něco zhoršuje s narůstajícím ohniskem, na nejkratším konci je obraz nejostřejší při cloně F11, nejdelší konec pak kreslí nejlépe kolem clony F8, avšak okrajové oblasti jsou viditelně měkčí. To samozřejmě nemusí být vždy nevýhoda. Velmi dobře má objektiv zvládnutou korekci geometrického zkreslení i vinětaci. Objektiv s sebou nese jisté kompromisy, ovšem při jejich eliminaci také stoupá mnohonásobně cena.


Čtěte také na blogu: ROZDĚLENÍ OBJEKTIVŮ – TELEOBJEKTIVY


Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS – poloprofesionální teleobjektiv

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: Zoom
Vhodný pro žánr: sport, wildlife

Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS 

O tom, že se jedná o vyšší řadu objektivů vás přesvědčí písmenko G v názvu, a sním spojená velmi dobrá obrazová kvalita nejen v celém rozsahu ohnisek, ale také v celé ploše záběru. To vše doplněné odolným provedením a vcelku kompaktními rozměry. Nezbytná je u takového rozsahu ohnisek optická stabilizace obrazu, které sekunduje rychlé a tiché ostření xd motoru. Na těle je tlačítko pro aretaci zaostření, kterému je možné přiřadit uživatelsky i jinou funkci, praktický je také zámek zoomu.

Optická kvalita je výtečná, jak již bylo zmíněno v úvodu, chromatickou aberaci zvládá objektiv většinou excelentně, stejně tak vinětace je na velmi malé úrovni, s protisvětlem si poradí objektiv průměrně, přímé slunce může způsobovat mírný závoj. I přes pouhých sedm lamel clony je objektiv schopen vykouzlit příjemný bokeh. Ostrost je na dosti slušné úrovni napříč ohnisky, s výrazněji měknoucí kresbou u okrajů a nejdelšího ohniska, které je efektivně 525 mm.

Čtěte také na blogu: ROZDĚLENÍ OBJEKTIVŮ – TELEOBJEKTIVY 


Co znamenají zkratky u objektivů Sony?

Každý objektiv má ve svém názvu uloženou celou řadu informací tvořených jednotlivými zkratkami, jejich význam je následující:

      • E – objektivy pro fotoaparáty s APS-C snímačem
      • FE – objektivy pro fotoaparáty s full frame snímačem
      • G – gold – objektivy vyšší kategorie
      • GM – gold master – objektivy nejvyšší profesionální kategorie
      • LE – light edition – objektivy s důrazem na nízkou váhu
      • OSS – Optical SteadyShot – optická stabilizace obrazu
      • PZ – power zoom – možnost ovládání zoomu motorkem
      • AF – auto focus – objektivy sautomatickým ostřením
      • ZA – Zeiss Alpha – objektivy navržené a vyrobené společností Sony v Japonsku, ve spolupráci s Carl Zeiss AG, včetně splnění norem kvality společnosti Zeiss

Sigma 16mm f/1.4 DC DN Contemporary – širokáč nejen na hvězdy

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: krajina, architektura, astrofotografie

Objektivy třetích stran dnes již nejsou ničím výjimečným a v případě Sigmy se jedná o velmi dobrou alternativu, zejména z pohledu kombinace ceny a výkonu. Širokoúhlý objektiv má efektivní ohnisko 24 mm a nadprůměrnou světelnost, konstrukce je navíc utěsněná proti prachu a vodě, takže bez problémů vydrží noční letní deštík při fotografování hvězd.

Opticky se jedná o standardní a velmi dobrou produkci Sigmy, ostrost je i na plně otevřenou clonu v centrální části obrazu velmi dobrá, s přicloněním na F4 je pak excelentní i v celé ploše obrazu. To stejné je možné říct o korekci chromatické aberace, která se objevuje výjimečně, a to výhradně v okrajových částech obrazu. Ačkoli má krátké ohnisko, dokáže objektiv vykouzlit vcelku příjemný bokeh, na čemž má podíl i devítilamelová clona. O něco dražší, ale zároveň velmi tenkou alternativou může být pancake objektiv Sony E 20 mm F2,8 (10 490 Kč), který má tloušťku pouhých 20 mm.


Sigma 30mm f/1.4 DC DN Contemporary – světelný základ

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: krajina, reportáž, dokument

Dalším z řady objektivů Sigma, které nabídnou bajonet Sony E je pevná třicítka, která se změní po nasazení na APS-C snímač na světelný 45 mm objektiv, tedy ideální jako standardní světelné sklo s univerzálním použitím. To dokládají i výsledky testování laboratoří DxO Mark, které vyhodnotily objektiv jako nejlepší volbu pro APS-C bezzrcadlovky Sony.

Z pohledu obrazové kvality se jedná o excelentní sklo v mnoha ohledech – ostrost je velmi dobrá ve středu záběru a s mírným zacloněním je pak obdobná v celé ploše záběru. Vinětace objektivu je sice výraznější, ovšem nijak mu to neubírá na charakteru, spíše naopak, pro eliminaci tmavších rohů stačí přiclonit na clonu 2. Velmi dobře si výrobce poradil také s eliminací chromatické vady, geometrické zkreslení je prakticky neznatelné. Z konstrukčního hlediska není co vytknout, snad jen absenci stabilizace, která je společná všem objektivům Sigma v této řadě – zejména při záznamu videa by ji totiž majitelé ocenili.


Sigma 56mm f/1.4 DC DN Contemporary – perfektní portréťák

Pro formáty: APS-C
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: portrét, reportáž, dokument

Portrétní objektiv se neztratí prakticky u žádného fotografa, zvlášť když má výtečnou obrazovou kvalitu. Při efektivním ohnisku 84 mm už možná pocítíte absenci stabilizace obrazu, bude však záležet na tom, jaký fotoaparát vlastníte – u těch se stabilizovaným snímačem nebude konstrukce Sigmy nijak ztrácet. Velkou výhodou objektivu jsou vcelku kompaktní rozměry při zachování vynikající světelnosti.

Pro portrétní účely je pak objektiv jako stvořený nejen ohniskem, ale i celkovou kresbou s perfektní ostrostí a velmi jemným podáním bokehu v rozostřených částech obrazu. To ocení nejen fotografové, ale i lovci zajímavých pohyblivých záběrů, kde je možné s malou hloubkou ostrosti krásně kouzlit. Ostření je zde tradičně rychlé a tiché. Vedle stabilizace může být mínusem také absence odolného provedení, ačkoli jej výrobce uvádí nejedná se o standardní utěsnění, jako u řady Sport.


NÁŠ TIP: Jak na staré objektivy?

Historie fotografie je plná zajímavých objektivů, které sice mají do dnešních skel daleko, ovšem jejich obrazová kvalita je natolik specifická že se dodnes používají. Zajímavá je u takových objektivů také pořizovací cena, která obvykle nepřesáhne několik tisíc korun, avšak odvděčí se vám jedinečným podáním obrazu.

Naštěstí pro nás je na trhu dostupná celá řada redukcí a adaptérů, s jejichž pomocí není problém nasadit starý objektiv na moderní digitální tělo. Je však třeba počítat s tím, že budete muset vše ovládat a nastavovat ručně, při troše zkušeností je to ale velmi snadné – stěžejní je vždy správné zaostření a s tím vám pomůže U Sony fotoaparátů funkce focus peaking.


TIP: Vaše fotografie jsou vhodné pro velké fotoobrazy či plakáty nebo CEWE FOTOKNIHU

Přehled dalších dílů miniseriálu „TOP OBJEKTIVY“:

TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO SONY FULL FRAME BEZZRCADLOVKY

TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO ZRCADLOVKY CANON

TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO ZRCADLOVKY NIKON

NEJLEPŠÍ ULTRAZOOMOVÉ OBJEKTIVY


Přidat komentář