Fotografování v protisvětle přináší mnohé možnosti pro kreativní ztvárnění fotografované scény. Najdou se i jisté nástrahy, kterou jsou spojeny s namířením fototechniky směrem ke světelnému zdroji. Náhled do tématu si pro vás připravil Michael Jurák.
Netočte se k slunci zády
Patřím k lidem, kteří pozorně naslouchají radám klasiků, hltám fotografické magazíny, knihy, monografie slavných autorů a výstavy. Mým průvodcem v začátcích byl dědeček a otec, oba horolezci, turisti, milovníci přírody zejména hor a nadšení, amatérští fotografové. Jedna z rad, kterou jsem tehdy jako začínající fotograf od dědy dostal byla, tam je slunce (mávl rukou ke slunci), tam foť (mávl přesně na opačnou stranu). Po pár prvních (poslušných) letech jsem to pravidlo začal porušovat. Miluji protisvětlo, tam kde je slunce, světlo, tam i fotím. Promiň dědo. Neznamená to, že bych musel mít na každé fotce slunce přímo v záběru, ale když to svítí proti mně tak, že musím mhouřit oči a prostor se zaleje zlatou záplavou, jsem ve svém živlu. A když to dostanu i na fotku, když vyjdou světla, stíny a ze slunce hvězdička, jsem dokonale šťastný. Pojďme se spolu podívat na pět základních fotografických možností, na pět způsobů, jak protisvětlo využít a zvládnout.
Foťte proti slunci v krajině i ve městě
Inspirativní krajina v dramatickém světle si o to přímo říká. Nebojte se otočit přímo proti slunci. Použijte širokoúhlý objektiv a dodržujte všechna známá pravidla pro úspěšnou krajinnou fotografii. To znamená foťte v tom nejlepším možném světle (to je ranní a večerní), ideálně ze stativu, což umožní zachovat nízkou citlivost ISO a pracujte s velkou hloubkou ostrosti. Té dosáhnete pomocí zaclonění na vyšší clonové číslo, nejraději používám f11 max f13, ne víc kvůli hrozící difrakci! Tato clona vám navíc vytvoří ze sluníčka v záběru onu požadovanou, krásnou hvězdičku. Na clonu f5,6 to opravdu nefunguje. Plus vám k tomu dám další dvě rady, jedna asi trošku překvapivá. Ta první se týká toho slunce, většinou je dost ostré a přesvítilo by zbytečně velkou část záběru, schovejte ho trošku za nějakou překážku. V krajině výborně poslouží větve stromu nebo skalní hrana, ve městě využijte pouliční lampu nebo okraj domu. Na míru toho uschování neexistuje univerzální rada, musíte to vyzkoušet na místě. Většinou pomůže se lehce pohybovat s okem u hledáčku a sledovat, co dělají sluneční paprsky. Pořiďte raději několik variant. A teď ta, možná, překvapivá rada, pro takový záběr v protisvětle sundejte filtry, UV filtr i cirkulární polarizační filtr, který jinak v krajině velmi doporučuji používat, často je v této situaci právě filtr zdrojem nevzhledných reflexů, závojů a halací.
Výzva k účasti: Fotografická soutěž na téma „Pohádková zima“
Podělte se s námi o vaše nádherné zimní fotografie a vyhrajte skvělé ceny! Navíc svou účastí v soutěži Pohádková zima se zároveň máte možnost zapojit do největší fotosoutěže na světě CEWE Photo Award 2021.
Přehled hlavních cen:
- 1. místo – fotoaparát Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42mm EZ stříbrný
- 2. místo – INSTAX 11 SET BLUE
- 3. místo – 1.000 Kč voucher na CEWE fotoprodukty
Využijte noční fotky a bodové zdroje osvětlení
Protisvětlo, to nemusí být jen slunce. Dobrou práci na pozadí vykoná také množství malých, barevných, bodových světel. Těch nejdete určitě dost při večerní (noční) procházce v každém městě. Při fotografování použijte nejmenší clonové číslo, vhodné je delší ohnisko objektivu a pečlivě pracujte s prostorem. Záleží na vzdálenosti mezi objektem a fotoaparátem a taky na vzdálenosti objektu a pozadí. Nazdobená, nasvícená výloha vaší oblíbené kavárny (v dnešní době sice využijete jen výdejní okýnko, ale co se dá dělat…) může být tím správným zdrojem světla pro váš snímek. Právě pro takové snímky jsou velmi vhodná tzv. pevná skla (objektivy bez zoom), třeba základní objektivy s vysokou světelností jako jsou 35mm f/1,8 pro APS-C a 50mm f/1,8 pro fotoaparáty s full frame snímačem. Výhodou je pochopitelně ještě delší ohnisko (85, 105) a vyšší světelnost (např. f1,4), kde malá hloubka ostrosti pracuje pro nás. Ostřete na hlavní objekt, ať už je to káva položené na stolečku nebo portrét, experimentujte se vzdálenostmi i clonou. Když se fotka podaří, dostanete na pozadí ty tolik oblíbené, barevné kočičí oči, citronky, či kolečka nebo jak tomu chcete říkat. A pokud nenajdete vhodnou výlohu, využijte světelnou křižovatku plnou aut. Mimo hloubku ostrosti budou tato světýlka vypadat taky dobře. Plus rada, zkuste to i černobíle, budete překvapení, jak pěkně to funguje.
Čtěte také na blogu: Jak vybrat objektiv pro fotoaparát
Nebojte se detailů, zaměřte se na kontury
Dalším zajímavým využitím protisvětla je kontura. Jak jí dosáhnout a kdy to celé funguje nejlépe? Často se mi při pohybu krajinou stane, většinou po pár hodinách focení, že přijde pocit dokonalého pokrytí scény. Mám hotovo, mám najednou dost celkových pohledů a širokých záběrů. A to je moment, kdy se moje pozornost obrátí od celku k detailu. Vyměním širokoúhlý objektiv za teleobjektiv nebo makro objektiv a jdu na to. I v makru platí, že protisvětlo je naprosto zásadní ingredience dobrého receptu. Stejně jako není dobrá vepřová a knedlík bez zelí, není dobré makro bez protisvětla. Tak to prostě je. Postupuji tak, že si zvolím objekt, květinu, trs trávy, větvičku s listy, fotím směrem proti světlu, ale bez slunce v záběru. A pozor, vyberu si nejtmavší možné pozadí za mým objektem, aby kontura vynikla. Pokud je to možné, volím raději tmavší objekt (místo bílého květu raději červený apod.) a často koriguji expozici do mínusových hodnot (-0,3 nebo -0,7 EV), takto se kontura zobrazí nejlíp. Objektem může být samozřejmě i vhodně umístěný produkt nebo třeba portrét (figura, hlava – head shot). Pokud je objekt částečně průhledný (list, jednoduchý květ), světlo jím prochází a objekt se doslova rozsvítí. Pokud potřebujeme zlepšit kresbu v zastíněné části tmavých, neprůhledných objektů, použijeme odraznou desku a část světla si jednoduše vrátíme do scény.
Silueta, jednoduchá cesta k efektním záběrům
Určitě jste takové fotky už viděli, červený západ slunce a v popředí černý obrys stromu, palmy, ale i auta nebo lidi. Samotný běžec při večerním jogingu, poslední dvě postavy hrající si s míčem na večerní, již vylidněné pláži. Nebo divoké zvíře stojící na horizontu, kamzík, kozorožec, jelen, los atd. Silueta je vděčná obrazová forma. Je to perfektní zkratka, maximálně zjednodušené sdělení. Za to, že takové snímky vypadají dobře mohou dvě věci, zaprvé je to univerzálnost, na fotce toho běžce není Tomáš, Karel nebo František, ale člověk, anonymní běžec. Fotka je skvěle čitelná, popisná a ilustrační. Ta druhá ingredience je protisvětlo, stříbřitá hladina moře nebo třeba ten rudý západu slunce. Vše, co potřebujete je teleobjektiv, trpělivost, pohlídat si kompozici, ta je naprosto zásadní, a pak už jen zmáčknout spoušť ve správný okamžik. Ten nejlepší moment, tzv. „rozhodující okamžik“, jak ho nazývá klasik Henri Cartier-Bresson (např. jeho ikonický černobílý snímek Za nádražím St. Lazare) je ten, kdy se nepřekrývají končetiny běžce, pohyb míče mezi dvojicí na pláži je v nejvyšším bodě uprostřed a silueta je tak krásně čitelná.
Barevný večer v zimním městě
Zimní období nepatří pro spoustu fotografů k oblíbeným. Samozřejmě nemluvím o fotografech zimních sportů, jako je například snowboarding. Mlží se hledáčky i displeje, baterie nevydrží tak dlouho, mrznou ruce, slzí oči. A kdo má rád fotografie plné barev, v zimní krajině je nenachází. Ať už je celá bílá, pokrytá sněhem, nebo nudně šedo-hnědo-zelená ve dnech bez sněhové pokrývky, což je ještě horší. Přesto se jedno řešení nabízí, vyrazte do města, ideálně v tzv. modré hodině. Slunce už zapadlo, ale nebe je ještě tmavě modré, už svítí reklamy, výlohy, okna a pouliční lampy. Zimní večer ve městě je to nejbarevnější, co se v tomto období dá fotografovat. A i v této situaci perfektně funguje protisvětlo. Snímejte proti rozsvíceným pouličním lampám, reklamním nápisům, nasvíceným památkám, výlohám i zastávkám městské hromadné dopravy.
Nevěřte vestavěnému expozimetru, experimentujte s expozicí
Moderní fotoaparáty mají velmi přesné systémy měření expozice. Když fotím, například portréty v přirozeném světle, rád využívám poloautomatický expoziční režim priorita clony (A/Av) a vše funguje tak, že se mohu spolehnout a plně se soustředit na výraz tváře modelu. Stejně tak při sportovní fotce funguje výborně priorita času (S/Tv). Přes to všechno přístroje mají i manuální režim. Proč? Když pominu umělecké ambice a touhu nastavit si vše sám, je to proto, že existují světelné situace, které automatika nezvládá uspokojivým způsobem. Typickou situací je právě protisvětlo a taky večerní nebo noční fotografování. A protože je tento článek právě o focení v protisvětle, bude nás manuální expoziční režim zajímat. Případně korekce expozice v poloautomatických režimech. Jak to kreativně zvládnout? Nenechte si expozimetrem nic diktovat a zkuste fotografie světlejší i tmavší, než systém doporučuje (jinak, než ukazuje měřící zařízení vašeho fotoaparátu). Udělejte varianty ať si máte z čeho vybírat. Snímání do RAW formátu by mělo být jasná volba.
Čtěte také na blogu: Jak nastavit fotoaparát krok za krokem
Rada na závěr: stativ sebou, či nikoliv?
Mohlo by se zdát, že kdo to myslí z fotografií vážně, neměl by bez stativu udělat ani krok. Ale zrovna při fotografování v protisvětle je většina situací, kdy stativ nebudete vůbec potřebovat. Nemáte ho? Nebo se vám jenom nechce nosit? Nevadí, vyrazte úplně nalehko. Vezměte si jenom tělo fotoaparátu s jedním objektivem (maximálně druhý do kapsy) a budete volní, pohybliví, dokonce mnohem více akceschopní. Dost možná vyfotíte víc než s těžkým fotobatohem na zádech. A při noční výpravě si prostě jenom nastavíte vyšší ISO citlivost, dnešní snímače to v pohodě zvládnou, to mi věřte. Dobré světlo přeje Michael Mike Jurák.
Čtěte také na blogu: Jak vybrat stativ? Na co si dát pozor?
Článek s fotografiemi pro vás připravil MICHAEL JURÁK (produktový specialista a expert na fototechniku) Kromě milovaného fotografování mám rád přírodu, hory, lesy, rybaření. Přes léto jezdím nejraději na horském kole a v zimě na snowboardu, rád se i projedu na motorce. Focení není pro mě jen koníček, ale dá se říci posedlost.
Dobrý den, rád fotografuji makro, pořídil jsem si mezikroužky bez přenosu clony. Nevím však, jak nastavt clonu na fotoaparátu. Můžete poradit ? Děkuji
Dobrý den,
v tomto případě pomůže pouze použití manuálního objektivu s clonovým kroužkem. Pokud používáte moderní objektiv s elektronickým přenosem, clonu nenastavíte. Ta je totiž součástí objektivu.
Díky a hezký den!