Souhra perspektivy, barev a lidí vytváří nádherné fotografie. Nemusí to být vždy rovné, zepředu a neutrální. Zejména architektura může být živě inscenována pomocí jednoduchého, ale vědomého designu obrazu. Vzrušující je, že čím více experimentujete a porušujete klasická pravidla, tím zajímavější jsou výsledné fotky. Méně je často více a zajišťuje kreativitu obrazu.
Můžete to přehánět s barevností
Abychom překonali výše popsané pravidlo „méně je více“ – fasády domů často překypují barevností. To zajišťuje mnoho detailů, které přispívají k silnému dojmu z obrazu. Mírné přepálení zajistí potřebnou pastelovou lehkost barev a podtrhne „barevnou“ atmosféru v tom pravém slova smyslu.
Odvaha k „podivnému“ designu fotky
Jistě, architekturu můžete fotografovat z centrální perspektivy a bez „padajících linií“. To je správně a často to vypadá docela atraktivně. Mnohem zajímavější je ale hrát si s liniemi a tvary přímo v hledáčku. Stačí překonat gravitaci a vytvořit něco zcela nového s liniemi, které vám architektura nabízí. Věnujte však velkou pozornost tomu, jak linie působí a že vaše kompozice dává celkový estetický obraz.
Protiklady vytvářejí maximální vizuální napětí
Světlo a tma, malé a velké – prostřednictvím světla a stínu, ohniskové vzdálenosti a kompozici máme velký repertoár možností, jak sestavit atraktivní strukturu z různých obrazových prvků v architektonickém obrazu. Vzhledem k tomu, že i malé „triviality“ ve struktuře obrazu mají velký vliv, doporučujeme, pokud je to možné, dívat se na takové fotky místo displeje, do hledáčku fotoaparátu.
Žádné pravidlo bez výjimky, ale obecně je snazší vytvořit kontrast „od velkého k malému“ s širokoúhlým objektivem, protože perspektivní zkreslení způsobuje, že se popředí zdá větší a pozadí se zdá být menší.
Lidé a architektura
Můžete také kombinovat lidi a architekturu pro větší rozmanitost vašich fotek. To nejen uvolní scénu, ale také ukáže proporce. Na rozdíl od klasických portrétů či momentek lidí hrají na architektonických fotografiích často „anonymní“ vedlejší roli – ale důležitou z hlediska designu.
Panorama města v noci
Oproti přírodní krajině se města v noci osvětlují složitými světelnými strukturami a mnohdy preferovanými fotografickými motivy. Umístění hlavního motivu na druhou stranu vodní hladiny se doporučuje, protože scéna se odráží v popředí a dává snímku zajímavou doplňkovou složku.
U těchto objektů s mnoha detaily a celkově nízkým množstvím světla se vyplatí omezit citlivost ISO na maximálně 400, aby se předešlo šumu na snímku – a použít stativ, aby se vyloučilo rozmazání. Je také úžasné, co dnes smartphony „z volné ruky“ dokážou z takových scén vytěžit.
Doufáme, že se vám bude experimentování líbit. Možná z toho vznikne váš další fotoobraz?
Přidat komentář