Canonu se podařilo posunout možnosti makroobjektivů dál, než jsme očekávali. Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM zvládá makro lépe než jeho předchůdce, zároveň je to slušný portrétní objektiv a na své si přijdou i příznivci bokehu starých objektivů.
Canon je svými makroobjektivy dobře známý. Nejprodávanější byl vždy nejuniverzálnější z nich, s ohniskovou délkou 100 mm. Proto se netrpělivě čekalo, kdy se objeví model pro novou řadu bezzrcadlovek s bajonetem RF. Doposud jste mohli použít EF objektivy přes adaptér nebo se spokojit s menším makrem (pouze 1:2) u objektivu Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. Čekání a provizoriu je konec, máme tu první plnohodnotný makroobjektiv s bajonetem RF.
Specifikace
Objektiv se stejnými parametry samozřejmě najdete v nabídce zrcadlovkových EF objektivů. Tento je ale v mnohém odlišný. Nejprve je to samozřejmě zcela odlišná konstrukce, plně optimalizovaná pro nový systém EOS R. Významným rozdílem je lepší měřítko zvětšení 1,4:1. Vyšší je i cena, ale ta je opodstatněná optickým výkonem – nebudu předbíhat.
Překvapením je ovládací prstenec sférické aberace, umožňující kontrolovat bokeh. V neposlední řadě je tu i výhoda duální stabilizace obrazu v kombinaci objektivu s fotoaparáty EOS R5 a R6. Objektiv patří do nejvyšší řady „L“. Je utěsněn proti prachu a vlhkosti, na předním a zadním členu je fluorový povlak odpuzující nečistoty a kapaliny. Díky němu se čočky snadněji udržují čisté.
Čtěte také na blogu: „Canon EOS R5: RECENZE“
- Bajonet: Canon RF
- Ohnisková délka: 100 mm (160 mm v APS-C režimu)
- Optická konstrukce: 17 prvků v 13 skupinách, Super Spectra Coating antireflexní vrstvy
- Clona: 9-lamelová
- Nejkratší zaostřovací vzdálenost: 25 cm
- Měřítko zvětšení: 1,4:1
- Stabilizace obrazu: Ano, udávaná účinnost až 5 EV, 8 EV v kombinaci s IBIS stabilizací
- Automatické zaostřování: Dva motory Nano USM
- Průměr filtru: 67 mm
- Rozměry: 81,5 × 148 mm
- Hmotnost: 730 g
Ovládací prvky
Zcela vpředu je prstenec Control Ring, jehož funkci lze nastavit. Ovládat jím můžete citlivost ISO, čas, clonu nebo korekci expozice. Uprostřed těla je široký prstenec manuálního zaostřování. Za ním, blíže k bajonetu, je prstenec ovládání sférické aberace. Na boku je trojice přepínačů – limiter zaostřovací vzdálenosti, přepínač AF/MF a poslední je přepínač optické stabilizace obrazu ON/OFF. Na opačné straně je zámek prstence SA.
Canon RF 100mm f/2,8 L v praxi
Konstrukce a ovládání
Ohnisková délka 100 mm je pro makrofotografii nejuniverzálnější. Od fotografovaného objektu máte dostatečný odstup, menší úhel záběru umožňuje lépe kontrolovat pozadí a objektiv využijete i jako krátký teleobjektiv na focení portrétů. Za mě má objektiv velmi elegantní a funkční design. Platí to pro celou řadu RF objektivů s výjimkou zvláštních objektivů 600 a 800 mm. Dobře sedí do ruky, prstenec manuálního zaostřování je na správném místě a všechny ovladače mají chod odpovídající ceně a zpracování – bez výhrad. Sluneční clona, která je součástí balení, je velká a účinná.
Ostření
Zaostřování zajišťují dva rychlé a tiché Nano USM motory. Posuzovat zaostřování je nutné zvlášť pro makro a zvlášť pro střední a delší vzdálenosti. Při makru je pomalejší, což mě nepřekvapuje. Při lovení pohyblivého hmyzu to budete mít o něco těžší.
Při fotografování portrétů, krajiny a architektury je zaostřování rychlé a přesné. AF netrpí na „focus breathing“, to je důležité ve videu a při fotografování skládaného makra pomocí focus bracketingu a focus Stacking. Znamená to, že se během ostření nijak nemění ohnisková vzdálenost.
Kroužek manuálního zaostřování není lineární a reaguje na rychlost otáčení. Ze začátku se vím může zdát ruční ostření nepřesné, ale je to věcí zvyku. U focení makra si navíc často budete pomáhat pohybem fotoaparátu vpřed a vzad.
Limiter zaostřování
Limiter je u makroobjektivu velmi užitečná funkce. Pomocí přepínače na boční straně objektivu nastavíte rozsah zaostřovacích vzdálenosti. Při detailním makru je to 0,26-0,5 m. Při portrétní fotografii zase 0,5 m až nekonečno, nebo ponecháte celý rozsah. Limiter šetří váš čas a zlepšuje reakce ostření. Nano USM motorky tak mohou soustředit svou sílu do vámi definované zóny.
Čtěte také na blogu: „Canon překvapil – Tři nové objektivy pro bajonet RF“
Stabilizace obrazu
Objektiv má zabudovanou optickou stabilizaci obrazu s udávanou účinností až 5 EV. V kombinaci s IBIS stabilizací ve fotoaparátech dokonce údajně až 8 EV. Při snímání makra je účinnost logicky menší, navíc se projevuje to, že se při fotografování hýbete dopředu a dozadu. Já jsem objektiv testoval s fotoaparátem EOS R5, který má zabudovanou stabilizaci. Při focení makra jsem byl daleko od udávané účinnosti. Reálná účinnost byla kolem 2-3 EV. Při klasickém fotografování na střední a větší vzdálenosti větší, ale 8 EV to nebylo ani zdaleka. I tak jsem ale za zabudovanou stabilizaci vděčný, jakákoliv stabilizace pomáhá.
Makro
Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM je v první řadě makroobjektiv. Standardně mají makroobjektivy měřítko zvětšení 1:1. To znamená, že při využití nejkratší zaostřovací vzdálenosti dokážou vyfotografovat objekt o velikosti snímače tak, aby vyplnil celý formát záběru. U plnoformátová fotoaparátu je to přibližně 36×24 mm.
Výhodu zde mají majitelé fotoaparátů s menším snímačem, kde je ekvivalentní měřítko zvětšení díky faktoru ořezu větší. To se někdy hodí. Testovaný objektiv má ale lepší než standardní zvětšení a to v měřítku 1,4:1. Je to oproti 1:1 rozdíl nebo si ani nevšimnete? Rozhodně všimnete! Při takto vysoké hladině zvětšení je totiž znát „každý milimetr“.
Čtěte také na blogu: „Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu“
Tip: Při zaostřování na krátké vzdálenosti efektivní světelnost klesá. Při měřítku 1,4:1 je to až na f/6,3. Není to chyba objektivu, ale obecná vlastnost všech makroobjektivů. V automatických režimech to měření fotoaparátu kompenzuje a možná si jevu ani nevšimnete. Při manuálním nastavení je ale nutné reagovat úpravami expozice.
Čtěte také na blogu: „Makro – aneb jak zachytit detaily“
Portrét
Makroobjektivy s ohniskovou délkou okolo 90-105 mm se běžně používají pro portrétní fotografování. Podáním perspektivy a úhlem záběru jsou podobné portrétní objektivům 85 a 105 mm. Makroobjektiv má sice menší světelnost než typický zástupce portrétních objektivů, na full-frame snímači ale i clona f/2,8 vypadá při ohnisku 100 mm velmi dobře a pozadí je hodně rozostřené. V případě tohoto objektivu ještě navíc velmi netypicky, protože jej můžete ovlivnit SA ringem.
Nastavení SA ringu umožňuje změnit charakter předního a zadního bokeh. Funguje na principu změny pozice optického členu, který se stará o potlačení sférické aberace. To je negativní jev, kdy dochází ke zkřivení (zkreslení) okrajů fotografie. Z toho plyne, že takto ovlivněná fotografie bude mít nejvyšší ostrost spíše uprostřed snímků. SA korekce se navíc bude chovat odlišně v závislosti na scéně, svícení, zaclonění a zaostřovací vzdálenosti. Efekt je zajímavý, ale je třeba jej používat s mírou, a uvědomit si, že vlastně cíleně zhoršujete technickou kvalitu obrazu. Estetiku fotografie to samozřejmě může posunout a nejlepší je vyzkoušet funkci v praxi. Charakter bokehu po změně nastavení připomíná staré objektivy, například oblíbený Helios. Já tomuto typu bokehu říkám podkovičkový, protože místo kroužků vytváří jakési podkovičky.
Pokud prstenec nastavíte do jedné z krajních poloh, je efekt velmi výrazný a kresba měkká. Pokud upravujete přední bokeh, připomíná mi testovaný objektiv můj Helios s obráceným předním členem.
Princip změny charakteru bokehu je odlišný od objektivu Canon RF 85/1,2L USM DS. U něj se používá speciální apodizační optický člen, zde se bokeh ovládá posouváním plovoucího členu v optické soustavě.
Optická kvalita
Objektiv Canon RF 100 mm f/2,8L Macro IS USM je ostrý i při plně otevřené cloně. Kresba je velmi dobrá i v rozích. Vinětace je pozorovatelná, ale plynule přechází do širšího středu, není rušivá, naopak ji vítám. Při portrétech ji běžně softwarově přidávám. Vinětaci výrazně potlačíte přiclonením na f/4 a výše, při které je ostrost nejlepší. Nejvyšší doporučená clona je f/16, pak už ostrost klesá. Vynikající je přenos kontrastu, a to i v protisvětle. Chromatická aberace je dobře kontrolována. Objeví se jen při určitém typu záběrů a dá se softwarově korigovat. Zanedbatelné je poduškovité sférické zkreslení.
Shrnutí a hodnocení
Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM je splněným snem každého makrofotografa. Nabízí nadprůměrné zvětšení 1,4:1, vynikající obrazovou kvalitu, kvalitní zpracování hodné prémiové řady L a zabudovanou stabilizaci obrazu, která dokáže spolupracovat s vybranými fotoaparáty Canon řady R se stabilizovaným čipem.
Objektiv je velmi dobrý i na portréty a vlastně na všechno, kde se uplatní ohnisko 100 mm. Například i při fotografování krajiny a architektury. Ovládání sférické aberace je zajímavá funkce. Většina lidí ji asi nevyužije, ale milovníci starých objektivů s jedinečným bokehem si ji užijí. Svůj Helios nechají doma, protože tento objektiv je mnohem univerzálnější a snáze se s ním pracuje. Menším mínusem je slabší účinnost stabilizace, než udává výrobce.
Přidat komentář