CEWE Fotolab

Canon RF 70-200 mm F4L IS USM RECENZE – Nejkompaktnější ve své třídě

Canon s RF systémem chytil čerstvý vítr do plachet. Bezkonkurenční rychlostí představuje jeden nový objektiv za druhým a nebojí se při jejich návrhu experimentovat. V dnešním testu pořádně prověříme schopnosti f/4 teleobjektivu v klasické ohniskové délce 70-200 mm

Specifikace objektivu Canon RF 70-200mm f4L

Canon RF 70-200mm F4L IS USM je profesionální zoomovací objektiv prémiové řady L. Objektiv se stejnými parametry je velmi populární u majitelů zrcadlovek EOS s bajonetem EF. Bezzrcadlovky řady R mají nový bajonet RF a tak Canon musel představit nový objektiv. Ten nemá s verzí pro zrcadlovky konstrukčně nic společného. Je to zcela nový objektiv, navržený od píky.

Canon 70-200mm na Canon R6
Canon RF 70-200mm F4L IS USM je velmi kompaktní telezoom.

Výrobce dal přednost kompaktním rozměrům před obvyklým designem s pevnou délkou, stejně jako to udělal u objektivu Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM. Na objektivu nenajdete okénko zaostřovací vzdálenosti, informace se promítají do hledáčku a na displej.
Objektiv je utěsněn proti povětrnostním vlivům. Bílý teplu odolný nátěr odráží sluneční světlo a zabraňuje přehřívání objektivu a s tím spojenou změnu optických vlastností.
Optická soustava se skládá z 16 prvků v 11 skupinách, 4 jsou typu UD. První a poslední člen jsou chráněny fluorovou vrstvou odpuzující nečistoty a kapaliny. Clona je 9-lamelová. Zaostřování zajišťuje dvojice Nano USM motorků. Nejkratší zaostřovací vzdálenost je jen 0,6 m od roviny snímače. Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu s udávanou účinností až 5 EV.

  • Bajonet: Canon RF
  • Ohnisková délka: 70-200 mm (APS-C: 112-320 mm)
  • Optická konstrukce: 16 prvků v 11 skupinách, čtyři UD členy, Air Sphere antireflexní vrstvy
  • Zvýšená odolnost proti prachu / vlhkosti: ano
  • Světelnost: F4 v celém rozsahu
  • Clona: 9-lamelová s kruhovým otvorem
  • Stabilizace obrazu: optická s účinností až 5 stupňů
  • Zaostřování: dva motorky Nano USM
  • Průměr filtru: 77 mm
  • Rozměry: 83,5 × 119 mm
  • Hmotnost: 695 g

Objektiv v praxi: Kompaktní rozměry a skvělé zpracování

Canon RF 70-200mm F4L IS USM je designově velmi povedený objektiv. Je až překvapivě kompaktní. Jeho ekvivalent pro DSLR má délku 176 mm, novinka má délku jen 119 mm. V brašně nebo v batohu ušetříte kopec místa. Platí to ale jen při zasunutém stavu. Na rozdíl od DSLR varianty, jehož velikost se při zoomování nemění, se u tohoto objektivu vysouvá přední tubus. Je to daň za kompaktnost. Kvůli menším rozměrům nezůstal na objektivu prostor pro nasazení stativového prstence, objektiv je ale i při vytažení dobře vyvážený a nevadí to.

Canon 70-200mm přední tubus
Při zoomování se přední tubus vysouvá.

Zoomovací prstenec je široký a vepředu se rozšiřuje, dobře padne do dlaně. Nejen že se dobře ovládá zoom, ale pomáhá to stabilnímu držení. Zoomovací prstenec lze uzamknout, aby se objektiv nevysouval při nošení nebo vyjímání objektivu z brašny. Control ring je na můj vkus příliš vepředu, přivítal bych jej raději na místě, kde obvykle bývá clonový prstenec, tedy blíže k bajonetu, ale zvyknete si.

Canon 70-200mm Control ring
Vpředu je prstenec Control ring, za ním prstenec manuálního zaostřování a za ním nejširší prstenec zoomu.

Objektiv jsem testoval na fotoaparátu EOS R5. USM zaostřování je v spojení s algoritmy ostření R5-ky velmi rychlé. Pomáhá mu i možnost použít limiter rozsahu zaostřovací vzdálenosti, který omezuje zbytečné přeostřování. Má dva rozsahy, plný a od 2,5 m do nekonečna.

Canon 70-200mm
Po straně jsou přepínače limiteru, AF/MF, stabilizace a režimu stabilizace.

Nejkratší zaostřovací vzdálenost je 60 cm, největší měřítko zvětšení je 1: 3,5, což už je slušné zvětšení dostačující na fotografování květin, motýlů, vážek, či drobných živočichů.

Květina
Objektiv dobře zvládá fotografování detailů.

Čtěte také na blogu: „Podrobná recenze bezzrcadlovky Canon R6“

Objektiv má zabudovanou optickou stabilizaci obrazu. Výrobce udává účinnost 5 stupňů. Já jsem na ohnisku 200 mm udržel 1/15 s, někdy i 1/6. V praxi se tak k 5 stupňům dá přiblížit. Samozřejmě roli zde hraje vaše kondice a schopnost stabilně držet fotoaparát. Přepínačem na boku můžete přepínat režim stabilizace, zda má fungovat v obou osách nebo jen v horizontální či vertikální rovině.

Fotografování teleobjektivem
1/15 s. na ohniskové délce 200 mm.

Kvalita kresby a optické vady: Je to profesionál

Objektiv svým optickým výkonem potvrzuje, že přechod na nový větší bajonet a kratší vzdálenost bajonetu od snímače byl dobrý krok.

Na 200 mm má objektiv jemné sférické zkreslení. O to se úspěšně stará automatická oprava ve fotoaparátu nebo software na postprodukci. Na otevřenou clonu je znát lehká vinětace. Ta je pozvolná, dá se snadno regulovat a opravit v postprodukci. Úplně mizí na cloně f/6,3. Kolem ohniska 125 mm začíná zkreslení ustupovat a za tímto ohniskem úplně mizí. Výrazně menší je i vinětace. Na nejkratším ohnisku 70 mm je objektiv téměř bezchybný.
Ostrost na 200 mm je velmi dobrá i při plně otevřené cloně. Ostré jsou i rohy, i když jsou samozřejmě méně ostré než střed. Kresba v nich však nechybí. Prakticky stejně je na tom objektiv uprostřed rozsahu. Na 70 mm není ostrost objektivu tak přesvědčivá, jako na delší ohniska, stále je ale nadprůměrně dobrá i v rozích. Objektiv svým optickým výkonem potvrzuje, že přechod na nový větší bajonet a kratší vzdálenost bajonetu od snímače byl dobrý krok.
Výborný je přenos kontrastu a odolnost na protisvětlo. Díky účinné sluneční cloně se s odrazy prakticky nepotkáte. Výborně je korigovaná chromatická aberace. Fotografoval jsem automobily s chromovými doplňky a na žádné fialové nebo zelené linie jsem nenarazil.

Čtěte také na blogu: „Canon EOS R5: RECENZE“

Kde a kdy jej využijete?

Canon RF 70-200mm F4L IS USM je profesionální telezoom se střední světelností. Má široké využití všude tam, kde nepotřebujete světelnost F2,8, ale oceníte kompaktnější rozměry a nižší hmotnost. Při focení sportu a reportáži v exteriéru, focení krajiny a architektury, ale i portrétů, detailů rostlin, drobných živočichů a zvířat. Je to zkrátka univerzál – jeden ze svaté trojice zoomů se světelností f4. Doplňuje superširokoúhlý objektiv RF 14-35mm F4L IS USM a standardní objektiv RF 24-105mm F4L IS USM.

Portrét zblízka
Bokeh při detailním portrétu uspokojí i náročnější.
Canon 70-200mm f/4 portrét
Díky úzkému úhlu záběru se dobře kontroluje pozadí. I při fotografii celé postavy je bokeh opravdu velmi pěkný a s minimem kontrastu, tak to má být.
Canon 70-200 f/4 na architekturu
Objektiv se hodí i při fotografování architektury a městských scenérii.
surikata zoo
Skvělým společníkem my byl i v ZOO. V kombinaci s krátkou ostřící vzdáleností vyfotíte perfektní snímky.
Canon fotografie auta Jaguar
Objektiv se mnou absolvoval dvě úspěšné profesionální focení automobilů.

Na závěr

Zamiloval jsem si kompaktnost tohoto teleobjektivu. Ten navíc není kvůli rozměrům nijak ochuzen o optický výkon. Pro mě je to ze zoomů nejoblíbenější rozsah a tak jsem si ho při testování skutečně užil. Je rychlý, zvládá fotografování detailů a má i účinnou stabilizaci obrazu. Navíc je utěsněn proti prachu a vodě a bílá barva zabraňuje přehřívání na slunci. Při fotografování architektury se sice nevyhnete softwarové korekci sférického zkreslení, ale není to nic, co by bylo překážkou a nedalo se upravit v postprodukci.

Pokud hledáte velmi kvalitní teleobjektiv s rozsahem 70-200mm se světelností f/4, není nad čím váhat. Pokud chcete více používat teleobjektiv v horších světelných podmínkách, při focení rychlého pohybu, ale chcete ještě hezčí bokeh, doporučuji světelnější Canon RF 70-200mm F2,8L IS USM.

Čtěte také na blogu: „Canon RF 50 mm F/1,8 STM: RECENZE“

BODOVÉ HODNOCENÍ PRODUKTU: Canon 70-200mm f/4L IS USM

9.3

Obrazová kvalita

9.0/10

Ostření

10.0/10

Natáčení videí

9.5/10

Konstrukce

9.5/10

Ergonomie a ovládání

9.0/10

Poměr cena/výkon

9.0/10

Potěšilo nás:

  • Obrazová kvalita i na otevřenou clonu
  • Rychlé a spolehlivé ostření
  • Kompaktní rozměry
  • Kvalitní utěsněné zpracování
  • Krátká zaostřovací vzdálenost
  • Minimální focus breathing
  • Krásný bokeh

Zasloužilo by vylepšení:

  • Lehká vinětace na otevřenou clonu
  • Sférické zkreslení na nejdelší ohnisko (dá se opravit)

Galerie fotografií pořízených objektivem Canon 70-200mm f4L IS USM

Karol Srnec

Som fotograf, editor a lektor na voľnej nohe. Mám viac ako 25 ročné skúsenosti s fotografovaním. Pracoval som ako počítačový grafik, predajca fototechniky a odborný redaktor internetového portálu o fotografovani.

komentářů