Ačkoli je analogová fotografie pro mnoho z nás minulostí, filmové pásy plné vzpomínek má většina z nás uschovány v archivu. Proč jim ale nedat nový život i v digitální době, když je to poměrně snadné?
Současná doba je jedním slovem rychlá a tomu odpovídá i digitální fotografie, ihned po stisku spouště můžeme vidět, co jsme vyfotili. Ovšem staré fotografie pořízené na kinofilm nebo středoformátovou dvouokou zrcadlovkou mají své osobní kouzlo. Mimo jiné i kvůli tomu dodnes někteří fotografové nedají dopustit na fotografování na filmový materiál.
Digitalizace fotografií v praxi
Samotný převod analogových snímků do digitální podoby není nic těžkého a řada fotografů tento postup praktikuje, ať už se jedná o archivní snímky nebo o nové fotografie snímané na film. Digitalizace je vhodná hned ze dvou důvodů, jednak je to pohodlnější prohlížení a sdílení fotografií a jednak je to také možnost dodatečných úprav snímku bez nutnosti trávit čas v temné komoře.
Otázka, která vás může napadnout je ta, zda skenovat filmový pás nebo skenovat již zvětšené fotografie. Odpověď je velmi prostá, oskenovaný negativ nebo diapozitiv bude mít vždy více detailů než zvětšovaná fotografie. V případě hotové fotky totiž bude velmi záležet nejen na použitém fotopapíru ale také na kvalitě zvětšeniny.
Samotná digitalizace negativu či pozitivu v podstatě spočívá v jeho skenování nebo fotografování proti prosvětlovacímu pultu. Výsledkem je digitální podoba fotografie /snímku, s níž můžeme pracovat stejně, jako s digitální fotografií pořízenou přímo fotoaparátem.
Skenování plochým skenerem
Skenování negativů je však odlišné od klasického skenování tak, jak jej známe. Při skenování plochých předloh si vystačíte s klasickým skenerem, ten pracuje se světelnou trubicí, která skenovaný originál osvítí na straně s obrazem a snímač jej zaznamená. Avšak v případě skenování transparentních originálů, jako je například filmový pás, je třeba aby byl skenovaný materiál prosvícen z obou stran.
Uvedenou možnost však nenabízejí všechny ploché skenery, ovšem je možné vybírat i z modelů, které jsou právě pro skenování transparentních předloh připravené. Jejich součástí je obvykle rámeček pro usazení filmového pásu, a především víko s druhým zdrojem světla, který prosvítí skenovaný film. Výhodou tohoto typu skeneru je zejména možnost skenování rozměrnějších středoformátových svitků nebo dokonce plochých filmů.
Skenování filmovým skenerem
Druhou možností při skenování filmu je speciální filmový skener, ten nabídne perfektní obrazovou kvalitu a velké množství detailů – zásadní nevýhodou je však pořizovací cena, která se pohybuje v desítkách tisíc korun.
Bohužel trh s filmovými skenery se v posledním desetiletí velmi změnil, a tak můžete vybírat z poměrně levných řešení, které nabídnou průměrnou kvalitu obrazu a minimální automatizaci anebo můžete sáhnout po bazarových kouscích, u nichž však není stoprocentní kompatibilita se současnými operačními systémy počítačů.
Kvalitní moderní filmové skenery jsou samozřejmě na trhu také, jejich cena se však pohybuje v desítkách tisíc korun, jelikož se jedná zejména o modely určené k profesionálnímu nasazení.
Skenování v CEWE FOTOLAB
Jestliže si na výběr skeneru netroufáte a nechcete se zaobírat žádným experimentováním nebo zdlouhavým laděním správného nastavení skeneru, je tu ještě jedna možnost. Tou je ponechání digitalizace negativu na profesionálech.
Ve Fotolabu zajišťujeme skenování filmových pásů ve vysoké kvalitě, kdy jsou digitalizované fotografie následně vypáleny na DVD v rozlišení 2,5 Mpx. Samotná digitalizace negativu trvá od převzetí filmů po dodání disku s fotografiemi maximálně 10 dnů.
Fotografování se speciálním nástavcem
Z pohledu rychlosti je zajímavou alternativou jak digitalizovat fotografie využití k tomu určeného příslušenství pro digitální fotoaparáty. Princip je stejný, jako u níže popsaného fotografování ve světelném boxu, ovšem bez nutnosti „domácí“ výroby.
Jedním z velmi populárních zařízení v tomto směru je adaptér pro digitalizaci Nikon ES-2, který je na trhu od uvedení profesionální zrcadlovky Nikon D850. V praxi se jedná asi o nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak se dostat k obrazově kvalitním digitalizovaným fotografiím z filmu.
Princip adaptéru je velmi prostý – nasadíte jej na objektiv, vložíte správný nástavec (pás s negativem či rámeček s diapozitivem) a fotografujete. V případě práce s kompatibilním fotoaparátem pak stačí v jeho menu aktivovat režim digitalizace negativu, který automaticky převede negativ na pozitivní obraz, ovšem pouze v JPEGu a bez možnosti zásahu do expozice – není tedy určen pro náročnější zpracování, nicméně pro rychlou tvorbu náhledů kinofilmu bude dostačující.
Pro samotné fotografování negativu je třeba mít k dispozici také makroobjektiv, který dokáže na tak krátkou vzdálenost zaostřit. Vzhledem k tvaru a velikosti adaptéru je možné s dodávanou redukcí používat objektiv AF-S Micro-Nikkor 60 mm f/2,8G ED nebo starší makroobjektiv AF Micro-Nikkor 60 mm f/2,8D. Adaptér ES-2 lze použít také na DX tělech – a to s objektivem AF-S Micro-Nikkor 40 mm f/2,8G. V tom případě se nasazuje přímo na objektiv bez nutnosti použití redukce.
Po sestavení adaptéru a upevnění filmového pásu je třeba zajistit dostatečné osvětlení. Samotný držák má rozptylnou destičku, aby nebylo světlo příliš směrové a ostré, ovšem nedisponuje žádným aktivním zdrojem světla. Nejlepším řešením je použít stabilní LED panel s teplotou chromatičnosti denního světla nebo můžete namířit objektiv proti oknu, poslední možností je použití externího blesku s dálkovým odpalováním.
Výsledné digitální fotografie mají velmi dobru kvalitu a ve srovnání se staršími i současnými (cenově dostupnými) filmovými skenery nabídnou také větší množství detailů. To se bude samozřejmě odvíjet od možností použitého fotoaparátu, nicméně v kombinaci se zrcadlovkou Nikon D850, pro kterou je adaptér primárně určen, je výsledná kvalita obrazu vynikající. Svůj díl na tom má i velký dynamický rozsah fotoaparátu, který oceníte zejména při digitalizaci barevných diapozitivů.
Doporučený postup při použití adaptéru Nikon ES-2
- Film vložte do držáku citlivou vrstvou k fotoaparátu (rubová matná strana)
- Zaostřujte manuálně „pod lupou“ v režimu Živého náhledu
- Nastavte optimální pracovní clonu (obvykle je to F5,6 až F8)
- Kalibrujte vyvážení bílé na použitý světelný zdroj
- Foťte do RAWu
- Profil Picture Control nastavte na Plochý nebo Neutrální (pro maximální dynamický rozsah)
- Exponujte dálkovou spouští nebo přes SnapBridge
- Pro další zpracování RAWy konvertujte optimálně v programu Capture NX-D do 16bitového TIFFu
Celý proces však může mít jedno negativum v podobě škrábanců a prachu na starších negativech, těch se totiž budete muset zbavit dodatečně při postprodukci. U filmových skenerů se dala tato činnost snadno automatizovat díky funkci Digital ICE – pomocí infračerveného paprsku skener identifikoval škrábance a rovnou je automaticky retušoval.
Je nutno používat zrcadlovku s vysokým rozlišením? Upřímně řečeno není, vystačíte si samozřejmě i s modely, které mají rozlišení 24 Mpx apod, jen nebudete mít k dispozici tak velké fotografie, a tudíž budete omezeni při tisku velkoformátových zvětšenin, ovšem ruku na srdce – při 24Mpx rozlišení zvládnete bez problémů i formát A1.
Fotografování ve vlastní prosvětlovací komoře
Asi nejekonomičtějším řešením bude fotografování filmového pásu proti prosvětlovacímu pultu nebo v tzv. prosvětlovací komoře. Tu však nikde nekoupíte, takže se budete muset spolehnout na vlastní zručné ruce – princip je poměrně jednoduchý. V podstatě vám k tomu stačí jakákoli krabice, do níž na jedné straně vyřežete otvor a na něj/před něj pak upevníte nějakým vhodným způsobem negativ. Vnitřní stěny krabice je třeba natřít na bílo nebo vyplnit odrazivým materiálem (např. alobal) a zajistit dostatečné množství světla, které negativ prosvítí, abyste jej mohli vyfotit.
Prosvícení je možné různými způsoby, nejjednodušším řešením je použití externího blesku, který bude na krabici položen shora, tak aby nebyl v ose snímání negativu (jinak by byl snímek příliš přesvětlený) a budete jej odpalovat vzdáleně. Sofistikovanější řešení pracují se zdrojem světla v podobě výkonného LED panelu, který již sám o sobě má matnou povrchovou úpravu, takže je světlo dostatečně rozptýlené.
Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:
Petr Březina
K fotografování jsem přičichl poprvé v roce 1996, kdy jsem ukořistil otcův Zenit 11 a k němu pořídil světelný 135mm objektiv, na vysoké to bylo ve znamení kompaktů a koupě filmové zrcadlovky. Od roku 2004 spolupracuji s různými redakcemi na testování digitálů, takže mi rukama prošlo nemálo strojů. Nejlépe se však cítím se světelnou pětatřicítkou, která mi naprosto vyhovuje nejen při reportáži, ale i při portrétech.
Dobrý den, naprosto perfektní článek! Děkuji, Smejkal
Dobrý den, potřebuji zhotovit fotografie vel,. 10×15 z negativu. Na koho se mám s tou to žádostí obrátit. Jsem z Ostravy a potřebuji nové foto na hřbitov do schránky. Ty staré jsou již skoro nepoužitelné. Děkuji za odpověd. J.Gloziga
není problém, skener mám, tiskárnu také a fotopapiry vysoké kvality též pokud je film ještě kvalitní, není poškrábán, mohu peovést sken i fotografie
Dobrý den
Mám starou fotografii rád bych ji nechal retušovat, zvětšit a zarámovat?
Velikost původní staré fotky 14×9 rád bych ji pak nechal tisknout na rozměr 45×60
Děkuji za informaci zda se tímto zabýváte.
Pěkný den S.Runčík
Dobrý den, ano, tuto službu poskytujeme. Až budou naše prodejny opět otevřené, navštivte tu, která Vám vyhovuje a svoje přání sdělte ochotným prodejcům, rádi Vám poradí.
Seznam všech prodejen – https://www.cewe.cz/prodejny-cewe-fotolab.html
Přeji Vám krásný den
Helena P.
Dobrý den,
Chtěla zeptat se zeptat zdali je možné nechat udělat diapozitiv z digitálních fotografií.
Děkuji,
Lucie Tosovska