Začínající fotograf si může vybrat ze dvou typů systémových fotoaparátů. Zrcadlovky (DSLR) a bezzrcadlovky (CSC). Oba typy umožňují výměnu objektivů, shodují se i ve většině funkcí, i přesto je mezi nimi velký rozdíl. Porovnali jsme dva oblíbené přístroje ze stáje Canonu. Oba dva jsou kompaktní, výkonné a stojí méně než dvacet tisíc.
Co je zrcadlovka a co CSC?
Digitální zrcadlovka (DSLR)
Zrcadlovka neboli DSLR má název odvozený od použité konstrukce. Světlo procházející objektivem je pomocí zrcátka nebo optického hranolu posláno do optického hledáčku. Při stisku spouště se na krátký moment zrcátko i závěrka fotoaparátu vyklopí a fotoaparát zachytí fotografii. Zrcadlovky umí pracovat i v režimu živého náhledu. Přicházejí ovšem o možnost fotografovat přes hledáček a často i o rychlost ostření, o které se stará nezávislý senzor, umístěný mimo rovinu snímače. Tento AF senzor také používá data získaná odrazem od zrcátka.
Digitální bezzrcadlovka (CSC, mirrorless)
Bezzrcadlovky oproti zrcadlovkám nevyužívají soustavu zrcadel a tam, kde byste v DSLR našli optický hranol a hledáček je elektronický OLED panel, který zobrazuje stejná data jako zadní displej. Konstrukce je proto jednodušší, odolnější a zároveň může být takový fotoaparát výrazně menší.
Podrobnosti o rozdílech mezi CSC a DSLR si můžete přečíst v článku „VÝBĚR FOTOAPARÁTU: ZRCADLOVKA NEBO BEZZRCADLOVKA?“
Jako vejce vejci – pouze pod povrchem
Vybral jsem dva fotoaparáty s APS-C snímačem, které patří v amatérské třídě mezi nejrozšířenější. Canon EOS 250D zastupuje zrcadlovky a Canon EOS M50 Mark II bezzrcadlovky. Oba fotoaparáty mají stejný 24 Mpx CMOS snímač a stejný procesor Digic 8. Společné toho mají opravdu hodně. Poskytují stejnou obrazovou kvalitu, stejný rozsah citlivosti i 4K video. Jsou to tedy ideální přístroje pro demonstraci toho, co ovlivňuje konstrukce fotoaparátů.
Canon EOS 250D
Canon EOS 250D je amatérská zrcadlovka pro začínající a mírně pokročilé fotografy. Není to nejnižší model, ten zastupuje Canon EOS 2000D. Patří mezi absolutně nejmenší zrcadlovky na trhu. Disponuje rychlým ostřením Dual Pixel CMOS AF v režimu živého náhledu i ve videu. Má 3″ otočný displej s dotykovým ovládáním. Nechybí bezdrátové propojení prostřednictvím Wi-Fi a Bluetooth.
- bajonet EF, EF-S
- 24.1 Mpx APS-C CMOS (crop 1,6x) procesor Digic 8
- 9 bodový AF při focení přes hledáček, 143 bodů AF v režimu živého náhledu
- ISO 100 – 25 600
- mechanická závěrka 30 – 1/4000 sek.
- pentaprismatický hranol s pokrytím přibl. 95% a zvětšením 0,87x
- 3,0-palcová výklopná dotyková obrazovka Clear View II TFT s poměrem stran 3: 2, s přibl. 1,04 mil. bodů
- vestavěný blesk se směrným číslem 9,8
- sériové záběry 5 sn./s
- video 4K 24P
- USB 2.0
- Wi-Fi, Bluetooth
- podpora karet SD, SDHC, SDXC
- výdrž baterie: přibližně 1 070 snímků
- hmotnost těla včetně bat. a karty: 449 g
- rozměry: 122 x 93 x 70 mm
Podívejte se na aktuální cenu a možnosti, v jakém setu se dá Canon EOS 250D koupit
Canon EOS M50 Mark II
Canon EOS M50 Mark II je vlastně bezzrcadlovým ekvivalentem zrcadlovky EOS 250D. Místo optického hledáčku má elektronické EVF s vysokým rozlišením, rychlou odezvou a obnovovací frekvencí 60fps. Displej je stejný, 3″ otočný s dotykovým ovládáním. Stejná je i technologie zaostřování Dual Pixel CMOS AF (u EOS 250D pouze v režimu živého náhledu). Ani zde nechybí Wi-Fi a Bluetooth. Bohatší jsou ale možnosti pro natáčení videí a streamování obsahu. Fotoaparát navíc při focení zvládne díky absenci zrcátka až 10 sn./s místo pěti u 250D.
Pokud vás zajímá o „em padesátce“ více informací, čtěte „Canon EOS M50 Mark II: představení novinky“
- bajonet EF-M (objektivy EF a EF-S s adaptérem EF-EOS M)
- 24.1 Mpx APS-C CMOS (crop 1,6x) procesor Digic 8
- Dual Pixel CMOS AF, 143 bodů
- ISO 100 – 25 600
- mechanická závěrka 30 – 1/4000 sek.
- elektronický hledáček OLED 2 360 000 bodů, 100% pokrytí,
- 3,0-palcová výklopná dotyková obrazovka Clear View II TFT s poměrem stran 3: 2, s přibl. 1,04 mil. bodů
- vestavěný blesk se směrným číslem 5
- sériové záběry 10 sn./s
- video 4K 24P, live streaming, vertikální video
- USB 2.0
- 3,5 mm vstup pro externí mikrofon
- WiFi, Blue Tooth
- podpora karet SD, SDHC, SDXC
- výdrž baterie: přibližně 250 snímků
- hmotnost těla s bat. a kartou: 387 g
- rozměry: 116,3 x 88,1 x 58,7 mm
Podívejte se na aktuální cenu a možnosti, v jakém setu se dá Canon EOS M50 Mark II koupit
Souboj Canon EOS 250D a M50 Mark II
Velikost, hmotnost, ergonomie
Canon EOS M50 Mark II designově podobný Canonu EOS 250D. Je však menší a lehčí. Pro někoho je to výhodou, jiný dá zase přednost většímu fotoaparátu s lepší ergonomií držení. I přes malé rozměry je ovšem ergonomie M50 velmi dobrá a držení fotoaparátu je pohodlné, svoje výhody větších rozměrů začne EOS 250D ukazovat až při použití větších objektivů. Malé rozměry mají zase výhodu v lepší skladnosti a v kombinaci s malým objektivem, například mým oblíbeným Canon EF-M 22mm f/2, se fotoaparát schová i do kapsy od kabátu. Bod v tomto souboji dostávají oba přístroje, je na každém aby si vybral, co preferuje více.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 1:1
Hledáček
Zrcadlovky mají optický hledáček. Ten funguje tak, že se obraz odražený od zrcadla promítá na matnici, pak se musí převrátit pomocí hranolu (u profesionálních zrcadlovek) nebo pomocí sestavy zrcátek a až pak jde do okuláru. Optický obraz nedokáže simulovat expozici ani jiná nastavení, to dovede pouze elektronický hledáček neboli EVF. Stejně tak i při fotografování za špatných světelných podmínek je obraz v hledáčku DSLR tmavý, EVF si pomůže zvýšením citlivosti. Canon EOS 250D bohužel patří mezi amatérské přístroje, a tak jeho hledáček poskytuje menší tmavší obraz s 95% pokrytím. EVF u EOS M50 Mark II poskytuje jasnější obraz, dokáže zobrazit všechna aktuální nastavení, prohlížet vyfocené fotografie, nebo si zobrazit informace jako jsou histogram a vodováha. Spousty lidí nedá na optické hledáčky dopustit, musím ale uznat, že práce s EVF v EOS M50 Mark II je díky použitému panelu příjemnější a M50 Mark II získává v tomto souboji bod.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 2:1
Zadní displej a jeho použití
Displeje obou přístrojů poskytují stejné zobrazení i možnosti polohování. Rozdíl je ovšem v jejich použití. U zrcadlovky musíme manuálně přepínat mezi hledáčkem a displejem – pokud fotíte přes live view, hledáček je černý. U bezzrcadlovky je jedno, jestli se díváte do hledáčku nebo na displej, stále pracujete v režimu živého náhledu. Mezi EVF a displejem se můžete přepínat buď ručně, nebo pomocí zabudovaného senzoru přiblížení oka k hledáčku. Ten reaguje rychle a práce s fotoaparátem je tak pohotovější. Pokud potřebujete rychle vyfotit něco například u země, nemusíte nic přepínat, o vše se postará fotoaparát.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 3:1
Zaostřování
Zrcadlovky zaostřují pomocí technologie fázové detekce. Senzory jsou umístěny v šachtě pod zrcadlem. To je důvodem problémů s nepřesným zaostřováním, kterým se říká backfocus a frontfocus. Limituje to i pokrytí formátu záběru zaostřovacími body. Problematické je i implementování pokročilých technik detekce obličeje a očí. Na druhou stranu je tento typ zaostřování pekelně rychlý. Bezzrcadlovky se ale dotahují a Dual Pixel CMOS AF II, který se používá v modelu EOS M50 Mark II je toho důkazem. Oba fotoaparáty zaostřují stejně rychle a kvalitně, M50 má ale mnohem větší pokrytí scény, detekcí obličeje i očí. Snazší je i manuální ostření, u kterého si můžete zapnout asistenty pro zvětšení obrazu nebo povedený focus peaking. Ten zvýrazňuje hrany zaostřených objektů barvou, kterou si sami vyberete. Vítěz je jasný.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 4:1
Hlučnost
EOS M50 Mark II je tišší než EOS 250D, protože nemá zrcadlo. Oba fotoaparáty umí pracovat v tichém režimu, EOS 250D ale pouze v režimu živého náhledu.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 5:1
Limity závěrky
Oba fotoaparáty mají nejkratší čas mechanické závěrky 1/4000 s. Liší se ovšem svou konstrukcí, kdy u Canon EOS 250D musí společně se závěrkou pracovat i systém sklápění zrcadla. M50 Mark II proto dokáže fotografovat dvojnásobnou rychlostí 10 sn./s oproti 5 sn./s u 250D.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 6:1
Funkční výbava
Přístroje v porovnání se funkční výbavou téměř neliší a patří v tomto ohledu mezi ty na trhu hůře vybavené. Takový Panasonic nebo Olympus v této kategorii rozhodně nabídne podstatně více doplňkových a kreativních funkcí. Pokud ovšem hledáte pouze spolehlivý a jednoduchý přístroj čistě na focení nebo natáčení krátkých klipů, ani jeden vás nezklame.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 7:2
Video
Video má u obou fotoaparátů 4K rozlišení, natáčet můžete pomocí otočného displeje a Dual Pixel CMOS AF zajišťuje rychlé a plynulé zaostřování. EOS M50 Mark II má výhodu v natáčení videí i přes hledáček, vstupu na mikrofon s nastavením úrovní a v možnosti streamovat video na YouTube aj. Tentokrát je to těsné a bod jde týmu EOS M50 Mark II.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 8:2
Objektivy
Digitální zrcadlovky jsou na trhu déle než bezzrcadlovky. Je pro ně vyrobených podstatně více objektivů. Výrobci objektivů pro CSC náskok postupně dobíhají. Dokud se síly nevyrovnají, mohou majitelé bezzrcadlovek používat objektivy navržené pro zrcadlovky – stačí si pořídit adaptér.
Pro Canon EOS 250D existuje několikanásobně více objektivů než pro EOS M50 Mark II. EOS M50 Mark II ale umožňuje, prostřednictvím adaptéru používat i objektivy, určené pro zrcadlovky EOS, které fungují stejně dobře jako na zrcadlovkách. Navíc nabídka objektivů pro systém EOS-M obsahuje některé velmi zajímavé kousky. O pevné 22 mm jsem mluvil výše, pokud ale hledáte objektiv na focení portrétů, podívejte se na Canon EF-M 32mm f/1,4 nebo Sigma 56mm f/1.4 DC DN. Jestli vás naopak láká povedený univerzální objektiv „na všechno“, doporučuji Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3.
V tomto případě dávám bod oběma fotoaparátům, pokud chcete opravdu široký výběr objektivů, adaptéru Canon EF na EOS-M se nebojte. Adaptérů existuje celá řada – na bezzrcadlovkách se dají dobře používat i vintage objektivy z filmové éry.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 9:3
Výdrž
Dosud Canon EOS M50 Mark II sbíral jeden bod za druhým. Nyní ale přicházíme k parametru, u kterého zrcadlovky s přehledem vyhrávají. Bezzrcadlovky neustále pracují v režimu živého náhledu, data ze snímače se zpracovávají a promítají na displej nebo do hledáčku. Spotřeba energie je proto výrazně větší než u zrcadlovek. Výdrž baterie bývá udávána podle normy CIPA. U zrcadlovek se používá relativně přesné měření na počet snímků. To se snaží CIPA aplikovat i u bezzrcadlovek, ale podle mě je to špatně. CSC fungují více jako mobilní telefony – dávají vám „okno“ například pěti hodin, a kolik během tohoto okna nafotíte fotografií je na vás. V praxi zvládne 250D na jedno nabití nafotit přes 1000 snímků. U M50 Mark II udává CIPA pouze 305 snímků, realita leží někde mezi dvojnásobkem až trojnásobkem této hodnoty. Bod ale i tak získává Canon EOS 250D
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 9:4
Čtěte také na blogu: „Vybíráme fotoaparát pro dítě“
Použití fotoaparátu
Bezzrcadlová konstrukce umožňuje do fotoaparátů přidávat nové funkce a zlepšovat jejich parametry. Obojí se podepisuje na lepší práci a fotoaparátem a snadnějšímu učení. S bezzrcadlovkou vidíte v EVF jakékoliv nastavení. Fotíte pomocí černobílého kontrastního profilu? V hledáčku uvidíte hotovou černobílou fotografii. Díky tomuto budete produkovat mnohem méně špatných fotografií, budete mnohem častěji využívat plně manuální nastavení a samotné focení bude větší zábavou. Menší rozměry přístroje se zároveň postarají o to, že nebudete přemýšlet nad otázkou, jestli fotoaparát vzít s sebou nebo jej nechat doma. Vyhrává Canon EOS M50 Mark II.
Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 250D – 10:4
Chtěli byste raději výkonnější full-frame fotoaparát? Přečtěte si recenzi na Nikon Z5.
Závěrečné hodnocení
Celkové skóre 10:4 ve prospěch bezzrcadlovky Canon EOS M50 Mark II jasně ukazuje výhody této konstrukce. Canon EOS 250D není špatný fotoaparát, fotografuje stejně dobře jako jeho stájový kolega a papírový výčet funkcí je téměř stejný. Chléb se začne lámat při samotném používání přístroje. Canon M50 Mark II je pohotovější, menší, lehčí a je radost jej používat. Jenom si k němu dokupte alespoň jednu náhradní baterku, budete ji potřebovat.
Dobrý den,
který z těchto 2 modelů je lepší k fotografování sportu. Je mi jasné, že asi ani jeden není ideální, ale jsem začínající fotograf.
Moc děkuji za odpověď.
Petr
Dobrý den,
osobně bych z těchto dvou modelů vybral CSC Canon EOS M50 Mark II.
Díky
Standa
Karol Srnec – jsem fotograf 72 let – prošel jsem vším možným …. Dnes ve svých 86 letech fotím obojím – je to plus i minus – jsem rád za obojí a díky Bohu za DIGITÁLNÍ FOTOGRAFII A POČÍTAČ ….. PŘEJI “ DOBRÉ SVĚTLO ! “ tom pivečka z jihu Moravy.
Tome děkujeme za zprávu, naprosto souhlasím, obojí má své kouzlo. Posíláme pozdravy na jih Moravy!
Dobrý den, mám Canon EOS 77 D, jde pouzit s adapterem objektivy od tohoto přístroje, na M50 MARK 2 a polepším si nebo to nemá smysl ho kupovat?
V obrazovej kvalite si plepsite len minimalne. Kvoli nej sa prechod neoplati. Velky skok je vo videou, z Full HD na 4. Ostatne je o vyhodach bezzrkadloviek. Viac AF bodov s vacsim pokrytim, permanentny zivy nahlad so simulaciou nastavenia expozicie, tichsi fotoapart, rychlejsie seriove snimanie. Nevyhodou je slabsia vydrz baterie a pre niekoho aj mensie rozmery a tym horsia ergonomia drzania.
Zalezi na tom, co od prechodu ocakavate. CO vlastne vam na EOS 77D vadi alebo chyba.
Objektivy EF a EF-S mozete samozrejme pouzivat s adapterom na EF-M bajonet.
Koupil jsem Sony RX10 / 4 a 77D nechávám v šuplíku. Tak jsem si myslel, jestli by to nebyla lepší volba, že můžu použít objektivy s lepším strojem a nebo jestli to mám komplet prodat a jít do nového bezzrcadla. Videa nenatáčím, takže to asi nebude ta správná volba. Děkuji za váš čas.
Pardon, že se s odpovědí přidávám ke kolegovi, ale můj názor na věc je takový, že pokud vám RX10 Mark IV vyhovuje a v ničem vás neomezuje, rozhodně jej neměňte. Jedná se o jeden z nejvýkonnějších univerzálních kompaktů s velkým snímačem. Použitý objektiv je opticky výborný, má dobrou světelnost a fotoaparát jako takový používá jeden z nejlepších systémů ostření na trhu. Ano, kdybyste šel do bezzrcadla s větším snímačem, budete fotit technicky lepší fotografie. Dostat ale rozsah ohnisek 24-600mm na velký snímač, znamená vybavit se arzenálem objektivů, střídat je, a ve výsledku by to pro vás nemuselo být komfortní. Je proto důležité určit priority toho, co od přístroje doopravdy čekáte a potřebujete. RX10 Mark IV je v tomto případě perfektní fotoaparát, protože dokáže dělat velmi dobře „od každého něco“.
Pokud byste ovšem chtěl využít objektivy na Canon, osobně bych pro opravdový skok ve kvalitě volil rovnou full-frame přístroj například na Canon RP (pozor – pouze pokud máte objektivy EF, protože EF-S jsou na APS-C). Druhá varianta je APS-C bezzrcadlovka Canon M6 Mark II, která již ve srovnání se 77D nabídne mnohem více, než M50 Mark II. M6 Mark II totiž používá novější generaci snímače i ostření. Nový čip má větší dynamický rozsah, méně šumí a má o necelých 40% větší rozlišení (33MPix vs 24MPix).
Tiez si mislim, ze RX10 je skvely fotoaparat. Da sa povedat, ze ma vlastrnosti bezzrkadlovky s 1″ snimacom a velmi praktickym rozsahom objektivu. Nedostatky 1″ snimaca sa prejavia za zlych svetelnych podmienok. Vacsina amaterov ale foti za pekneho pocasia, nejake krajinky, pamiatky atd.
Pánové děkuji vám oběma a myslím, že máte pravdu. Jen jsem se chtěl utvrdit, že to je správná volba, tedy prodat a ponechat si RX. Fotí opravdu parádně, jen ten 77D, dělá lepší fotky v nočním osvětlení ulic. Ale možná to jenom neumím zatím pořádně nastavit.
Na lepší fotografie za špatného osvětlení doporučuji použít stativ a držet hodnoty citlivosti ISO na nejnižších hodnotách. Pokud ovšem potřebujete fotit pohyb, vysokému ISO a s ním spojenému šumu se nevyhnete. U palcového snímače v RX10IV osobně vnímám strop snesitelného šumu pro tisk na ISO1600, na internet se dá použít i ISO3200 a okrajově ISO6400. Samozřejmě se mé vnímání šumu může lišit od vašeho, nejlepší bude oba vaše přístroje zkusit a porovnat je. V situacích, kdy potřebujete krátké časy, je i možnost použít blesk, například Sony HVL-F32M.