Překážkové běžecké závody patří mezi oblíbené sporty Radka Cagy. Jejich focení rozhodně doporučuje všem začínajícím fotografům, protože se na nich dá hodně věcí naučit a je snadné se k takovému sportu dostat bez speciálních povolení, akreditací apod. V příspěvku shrnuje rady a doporučení pro dosažení neobyčejných výsledků.
Výhody těchto sportů z hlediska fotografování
Jedná se o velmi akční sport s velkým množstvím pestrých překážek. Tento závod obvykle trvá několik hodin a vzhledem k tomu, že se obvykle startuje „ve vlnách“ např. co 20 minut, tak je pořád co fotit a fotograf tak může zkoušet nové techniky a zajímavé kompozice. Jedná se o velmi dostupný sport (dnes už prakticky v každém kraji ČR). Na tento typ sportu nepotřebujete prakticky žádnou foto akreditaci.
Tipy na nejzajímavější překážkové závody
- Army run
- Gladiator race
- Heroes race
- Predator race
- Spartan race
Tipy pro focení překážkových závodů
Předem si připravte plán, kde a na jakých překážkách budete fotit. Pořadatel obvykle překážky tají do poslední chvíle, nicméně dá se to zjistit například z videí z předchozích let. Vždy se dá asi očekávat, že pestrost a typy překážek budou hodně podobné s předchozími ročníky. Důležité je mít předem orientační plán a vědět, kudy jít.
Pokud máte nějaký svůj oblíbený závod, na který pravidelně jezdíte, tak kombinujte místa tak, aby se fotogalerie z jednotlivých ročníků lišily minimálně z 50 % fotek, protože jedině takhle se posunete někam dál.
Kombinujte více objektivů a využívejte jejich vlastnosti. Každý typ objektivu je specifický a zajímavý.
Zachyťte na fotografiích také atmosféru, jako jsou přípravy před závodem, emoce v cíli, lokalitu dané akce, apod.
Součástí reportáže by měly být nějaké extrémně akční fotky a ty vyfotíte jedině tam, kde jsou zajímavé překážky. Vyhledávejte překážky, kde je bláto, voda apod., protože ty nikdy nezklamou. Zároveň se ale snažte odlišit od ostatních a najít někde nějaké méně typické kompozice a místa.
Foťte alespoň část fotek na nízké clonové číslo, abyste měli zajímavě oddělené pozadí, a aby i sportovec vynikl nad okolím. Já mám tento druh focení moc rád v jakémkoliv sportu.
Pro zpestření výsledné reportáže vyfoťte i nějaké zajímavé detaily.
Do fotogalerie nedávejte fotky, na kterých mají sportovci „divný“ výraz v obličeji. Osobně nedávám do fotogalerie ani fotky, ve kterých sportovci vytváří umělé pózy a obličeje (max. jen něco málo na Facebook).
Foťte jinak než ostatní. Toho je dobré se držet u focení čehokoliv, nicméně osobně vidím u tohoto sportu netradičně velký potenciál, jak toho docílit.
Základem úspěchu reportáže je mít zajímavou a pestrou fotogalerii, která bude mít odpovídající počet fotografií. Nesnažte se dávat do fotogalerie 300 fotek apod., které se často opakují apod. Mnohdy stačí vybrat jen ty nejlepší a jimi se prezentovat.
Výběr vhodné fototechniky
Pro tento sport nepotřebujete žádnou speciální techniku, protože se dá fotit prakticky čímkoliv. Nicméně ze zkušenosti bych doporučil tyto minimální požadavky na techniku:
- Určitě je vhodná Full Frame zrcadlovka nebo bezzrcadlovka (klidně nějaká starší), protože práce s malou hloubkou ostrosti má své kouzlo a pak také je mnoho překážek v lese (záleží na konkrétní akci), kde se i během slunečného dne fotí na ISO 3200 apod. (při cloně 2,8). Použít se dají i fotoaparáty s menším čipem – je vhodné ale pak pracovat s co nejvíce světelnými objektivy.
- Tele objektiv s ohniskem okolo 70–200 mm, který může být i pevný. Osobně mám nejraději Sigmu 135 mm f/1,8 ART, nicméně s jakoukoliv variantou rozsahu 70-200 mm f/2,8 rozhodně žádnou chybu neuděláte. Tento sport bych osobně nefotil žádným teleobjektivem s horší světelností, než f/2,8, protože mám rád oddělené sportovce nad okolím a velmi často tedy clonu otevírám naplno.
- Kromě teleobjektivu je dobré mít taky základní objektiv, se kterým vyfotíte fotografie se zcela jinou perspektivou. Osobně jsem si oblíbil Nikon 24 mm f/1,8 ED G. Opět pokud máte objektiv s rozsahem 24-70 mm f/2,8 nebo něco podobného, tak to zcela jistě bude dostačující. Chybu rovněž neuděláte s nějakou pevnou „pětatřicítkou“.
- Pro zpestření reportáže je dobré mí taky ultraširokoúhlý objektiv, který sice není nezbytně nutný, ale pokud ho máte, určitě si ho přibalte do batohu. S ultraširokoúhlým objektivem se často dají vytvořit zajímavé kompozice.
Čtěte také na blogu: VÝBĚR FOTOAPARÁTU: ZRCADLOVKA NEBO BEZZRCADLOVKA?
Článek pro vás připravil Radek Caga:
Již více než 10 let se zabývám fotografováním sportu a částečně také přírody. Po celou dobu co se věnuji fotografování používám fotoaparáty značky Nikon. Aktuálně jsem si oblíbil bezzrcadlovku Nikon Z6.
https://www.instagram.com/radekcagaphotography/
https://www.facebook.com/radekcaga.photo/
Dobrý článek, jsem rád, že doporočuje i pevný objektiv 135/1,8, ale na 24-70 a 70-200/2,8 budu muset popracovat. Hluboce přemýšlím, zda jít do „Zetek“, protože nejsou nejlevnější. Mám Z 24-70/4, tak nějak to ušmoulím. Chtěl vych fotit strongmana, kde jsou pohyby a změny pomalejší – naštěstí.
Dobrý den, děkujeme za komentář. Z objektivy jsou špičkovou záležitostí. V případě omezenějšího rozpočtu bychom se nebáli jít do nějakého zrcadlovkového objektivu (+ adaptér FTZ), včetně zvážení nabídky neoriginálních výrobců.