Při focení ve špatně osvětleném interiéru nebo exteriéru se pořádně zapotí nejeden fotograf a jeho fototechnika. Obzvlášť pokud fotí objekt v pohybu. Přítmí a šero v krajině, focení koncertu nebo plesu si žádá speciální přípravu, která se dá ale snadno zvládnout, pokud víte, jak na to. Univerzální recept však neexistuje, proto jsme pro vás sepsali několik tipů, jak se s nedostatkem světla co nejlépe „poprat“.
Používejte světelné objektivy
Doporučujeme fotografovat s objektivy, které mají co nejnižší clonové číslo (alespoň 2,8 a méně, ideálně pod 1,8). Tím docílíte kratšího času závěrky a hrozí menší riziko rozmazaných snímků. V některých případech vás světelné objektivy „nezachrání“ a musí přijít na řadu kombinace světelného objektivu s nastaveným nízkým clonovým číslem a nastavení vyšší hodnoty ISO (cca 1600 a více).
Náš tip pro výběr techniky:
Oblíbené a cenově velmi dostupné světelné objektivy se prodávají s pevnou ohniskovou vzdáleností 35mm či 50mm. Světelnost se pohybuje většinou od 1,4 do 2,8. Žánrově jsou tyto objektivy vhodné zejména na portrét i reportážní fotografii.
Objektivy s nízkou clonou zachovávají atraktivní světelnou atmosféru, kterou by např. použití blesku mohlo rozbít. Odpadá i nastavování fotoaparátu a blesku.
Stativ se bude hodit
Stativ vám přinese jednu jistotu – vše, co se nebude hýbat, bude na fotkách ostré při delších expozičních časech. Logicky vám tedy pomůže především tam, kde nefotíte např. lidi, zvířata a jiné v pohybu.
Díky stativu můžete nastavit nižší ISO, třeba i 100, abyste se vyhnuli zbytečnému šumu, který může znehodnotit atraktivní záběr. Ideálně také více zacloníte, abyste získali větší hloubku ostrosti. To vše s sebou přináší výrazné prodloužení expozičního času, které si ale se stativem můžete dovolit.
Pro co nejlepší výsledek použijte dálkovou spoušť, nebo alespoň samospoušť. Díky ní se vyvarujete nepatrnému otřesu fotoaparátu při zmáčknutí klasické spouště.
Čtěte také na blogu: Nevíte, na co si dát pozor při výběru vhodného stativu? Poradíme v článku Jak vybrat stativ.
Zapojte externí blesk
Pokud světelný objektiv nestačí (ani vysoké ISO), je potřeba sáhnout po externím blesku. Vyhněte se ale fotografování napřímo, pokud to situace dovolí. Výsledné fotky obsahují často nepěkné stíny, mohou se objevit přepaly. Nejpůsobivější fotografie jsou takové, na kterých je použití umělého osvětlení zřetelné co nejméně. V interiérech významně pomůže odpálení blesku např. o bílý strop a zdi místnosti (nezapomeňte, že je nutné v tomto případě na blesku nastavit korekci min. +1,5 EV, jinak mohou být snímky tmavé / podexponované).
Doporučené nastavení techniky:
Nastavte režim M, ISO 400 až 800, clonu dle potřebné hloubky ostrosti od f/2.8 do f/5.6 a čas expozice zvolte 1/60 až 1/200. Takové nastavení by vám mělo stačit na většinu scén.
Může se vám stát, že blesk dostatečně nenasvítí celé pozadí scény, a to je pak tmavé až černé. Zde se nabízí řešení prodloužením času expozice cca až na 1/10 sekundy, či zvednutí hodnoty ISO. Pozadí tak bude dobře naexponované a objekty dostatečně prokreslené.
Náš tip: Před blesk lze vložit různě barevné filtry, které dodají snímku netradiční barevný nádech. Kombinovat můžete i více blesků.
Přidejte další světlo
Kromě externích blesků můžete využít řadu dalších externích zdrojů světla. Posloužit mohou permanentně svítící zdroje světla, jako jsou žárovky, halogeny, LED panely, různé typy přenosných svítilen, se kterými se dá např. velmi kreativně „kreslit světlem“ při dlouhých expozicích.
Náš tip: Světlo se snažte odrazit pomocí odrazné desky nebo změkčit pomocí difuzérů.
Světlo můžete nasměrovat od jeho zdroje velmi efektně pomocí odrazné desky, která se velmi často používá v portrétní fotografii. Světlo dopadající na focený objekt nebude tak ostré, jako při přímém nasvícení.
Při fotografování makra se budou hodit speciální blesky, jehož jeden typ je vyobrazen níže na fotografii.
Hrátky s hodnotou ISO
Citlivost snímače na světlo a rozsah hodnot ISO jsou u současných fotoaparátů na velmi dobré úrovni. Vyšší hodnoty mohou dobře posloužit. Za určitou hranicí je však degradace obrazu šumem značná a nevyplatí se je nastavovat. Kde se nachází pomyslná hranice nelze obecně říci, je nutné zkoušet různá nastavení, v různých světelných podmínkách.
Každý aparát zvládá šum trochu jinak. Obecně platí, že větší snímače si s šumem poradí lépe. Do všeho vstupuje i vkus a záměr fotografa. Kde jiný končí, druhý začíná… Některé náměty jsou zajímavější, pokud obsahují více šumu, jedná se ale spíše o výjimky.
Vypomoct si v boji s šumem můžete i zvoleným záznamovým formátem, do kterého fotíte. S formátem RAW můžete efektivněji pracovat v postprodukci na počítači a do jisté míry odstranit nepříjemný šum snadněji.
Doufáme, že vám naše tipy alespoň trochu pomohly a docílíte pomocí nich lepších fotek ve zhoršených světelných podmínkách. Stačí jen v praxi zjistit, co funguje pro váš fotoaparát a danou situaci.
Ano, zde ve slabém osvětlení je dobré mít světelný objektiv, ale s ISO si pomůžeme hodně, šum u mého Can.50d je obstojný ještě u cca ISO 800 s objektivem f/4 i u seťáku, a u Marka iii klidně do 8000 (raději méně) ale u tohoto druhého používám objektiv f1,8 50mm takže fotím i bez blesku a v postprocesu se zbavím neduhů, programy na šum mám skvělé, a poradí si se šumem vehementně, takže se nebojím ani vyšších ISO, uvedené jsem uvedl pro případy, kdy v postprocesu se nechci zaobírat šumem po výřezu/ořezu, jedno je jisté, a sice že blesk speedlite s nasazením na blesku, je vhodné používat se softboxem, nebo destičkou a rozptylkou nasměrov. na strop, stěnu a využít co nejvíce světel v prostředí, blesk nám zmrazí čas takže můžeme exponovat klidně
na 1/10, 1/20 a u statických dokonce bez blesku na tzv. bulb kdy využijeme samospoušť, povolíme blokování zrcádka atd . Chce to se nebát, rozhodně chci říci, že to nepotřebuje nezbytně drahou techniku, nej techniku! Fotografie jsou krásné i se seťákem, kdo říká, že nelze, je blb! Chce to jen pochopit princip chování světla, a dát přednost manuálu!!! Znalost „svaté trojice!“ je zde nezbytná, umět nastavit a zkombinovat rychlost závěrky+clonu+iso je naprostá NUTNOST! Pak samozřejmě umět zvládnout fotoaparát s kombinací blesku, to patří ke svaté trojici!!! Mám řadu seťáků, a profi skel a ve výsledku jsou s postprocesem
shodné, takže pozor na tahání peněz z kapes, resp. foťte (naučte se!) s tím co máte, je to jen ve vás, střdoformát, kompakt, full frame …já noční scenérie miluju, a fotím je krom mobilu zde uvedenými stroji, kompakt mám Canon PowerShot G15 a noční scenérie
s ním jsou úžasné, je tedy základem ani ne tak kvalita vybavení za desetitisíce jako znalost toho, co máme, věřte nevěřte, dobré snímky uděláme i s málem! Znáte dobře svůj kompakt, znáte či přečetli jste si manuál!? Né! Tak to si raději už nic nekupujte! Protože se málo snažíte a málo pídíte! Ano, jste líní! Přiznejte si to! To se ale netýká těch, kteří se rádi zdokonalují, ví, že expozice není exponování, že je to měření světla, že auto režim (zelená ikonka na voliči programů!), dokáže hodně ookazit, že ISO je nastavení citlivosti v té či oné situaci prostředí – vysoké ISO je ale velký šum! a ..a … a …ano, je třeba se pídit, aby jsme pochopili setový objektiv, kdy je třeba vypnout stabilizaci obrazu …že foťák umí breaketing, hdr, že prostě musíme UMĚT NASTAVIT A ŘÍCI FOŤÁKU JAK TO MÁ UDĚLAT PO MÉM, A NE PO JEHO! A…to už stačí, myslím si, tedy, závěrem, jestli to myslíte s Vaším zájmem a focením vážně, věřte, že s tím co máte doma si vystačíte: kompakt s manuálním nastavením se bude hodit! středoform. zrcadlovky jsou všechny (VŠECHNY!) dobré, i ty staré a z bazaru (jen je ve výběru znát počet cyklů a stav!), a full frame? Pokud do dneška nevíte co bylo uvedeno, pak pozor! přijdete zbytečně jak o peníze, tak o chuť fotografovat, už vůbec ne ve tmě, v interiéru, halách …ano, zde je to jen a jen o pochopení světla, SVĚTÉLKA, děkuji za trpělivost, ale musel jsem to takto podat, neboť honba za lepšími „stroji!“ má význam jen v případě, že přesně víme co vlastně a proč chceme, že za vyškemrané peníze od babičky, dědečka, rodičů …jsme mj. pochopili, že dárci nám věří a fandí, nebo naopak raději, než aby došli k úhoně tak postoupí fakt, že to bude nakrátko a přijde brzy jiná naléhavější potřeba…tak, tak, tak! takjeto! Osobně varuji, rádo by profesionály, zde je dlouhá cesta! Hódně dlouhá trať pokud si myslíme, že jen s tou nejlepší technikou budeme mít ty nejlepší záběry/snímky/fotky, tak tomu opravdu není, NENÍ!!