Dnes se podíváme na šest cenově dostupných světelných objektivů s ohniskovou vzdáleností 50 mm, které patří k těm nejoblíbenějším mezi fotografy. Nejčastěji se pevná „padesátka“ využívá na portrétní fotografii, ale lze s ní nafotit téměř cokoliv. Zorný úhel objektivu je podobný pohledu lidských očí. Výhodou těchto skel je světelnost, což znamená, že můžete fotografovat za horších světelných podmínek, dále docílíte krásně rozmazaného pozadí a jako bonus dostanete skvělý poměr mezi cenou, výkonem, kvalitou a váhou. V situacích, kdy nemáte dostatek světla nebo blesk, takové sklo vás určitě zachrání. Nicméně existují i okolnosti, kdy potřebujete širší nebo delší ohnisko, a proto je důležité zvážit, zda se vydat cestou více pevných světelných skel, nebo zvolit jednodušší variantu a investovat do univerzálního zoomového objektivu. Tato volba je samozřejmě individuální a záleží na osobních preferencích každého fotografa.
Do testu jsme vzali celkem šest skel:
- Canon RF 50 mm f/1,8 STM
- Nikon Nikkor Z 50 mm f/1,8 S
- Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1,8 (50 mm po přepočtu na full frame)
- Fujifilm Fujinon XC 35 mm f/2 (50 mm po přepočtu na full frame)
- Panasonic Lumix S 50 mm f/1,8
- Sony FE 50 mm f/1,8
Canon RF 50 mm f/1.8 STM – Solidní „záklaďák“ za dobrou cenu
Tento objektiv patří mezi nejprodávanější pevná skla vůbec. Je malý, lehký a cenově dostupný. Oproti starší verzi s bajonetem EF je tato varianta pro bajonet RF výrazně lepší. Má propracovanější optiku a konstrukci, to se projevuje zejména lepší ostrostí v rozích. Jedinou nevýhodou je, že k němu musíte dokoupit sluneční clonu.
V praxi: Na objektivu se nachází přepínač Focus/Control. Režim Focus znamená manuální ostření, zatímco Control umožňuje volitelnou funkci tlačítka, například změnu clony. Objektiv ostří rychle a přesně, jeho AF je svižný a spolehlivý, což usnadňuje zachycení objektu, když je v pohybu. Výstup z objektivu je vskutku bezchybný, k tomu mu napomáhá velice příjemný bokeh. Při nízkých clonách je centrální ostrost velmi dobrá, a to i na plném formátu, avšak v rozích může být mírné snížená. Zlepšení je viditelné také v barvách (díky technologii Super Spectra) a v chování optiky při fotografování proti světlu. Drobné optické nedostatky lze korigovat v nastavení fotoaparátu pomocí různých korekcí, například vinětace, zkreslení, barevné odchylky či difrakce. Pokud plánujete přejít z kitových zoomů na kvalitnější objektiv a nechcete utratit moc peněz, je tento objektiv skvělou volbou. Jistě vás potěší, že se na tento objektiv často vztahují akce s cashbackem. Pro majitele systému Canon EOS R je tento objektiv téměř nutností.
Potěšilo nás:
- Skvělý poměr ceny a výkonu
- Rychlé a přesné ostření
- Možnost korekce optických vad v nastavení fotoaparátu
- Kvalitní konstrukce a optika
- Krásný bokeh
Zasloužilo by vylepšení:
- Sluneční clona není v balení
- Snížení ostrosti v rozích při focení s širokou clonou
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S – Kvalita na prvním místě
Objektiv je díky optické a konstrukční kvalitě řazen do prémiové série S pro bajonet Nikon Z. Malou nevýhodou může být vyšší hmotnost (415 gramů) a rozměry, ale i poněkud vyšší cena (nejdražší model v tomto testu). Objektiv je odolný vůči povětrnostním vlivům, takže je vhodný i do nepříznivých podmínek. Sluneční clona je součástí balení, takže stačí doplnit pouze kvalitní UV filtr o průměru 62 mm.
V praxi: Při portrétní fotografii dosahuje toto sklo vynikajících výsledků. Ostření je rychlé a přesné, což usnadňuje zachycení expresí a jemných detailů ve tváři. Může se ale stát, že při horších světelných podmínkách bude ostřit trochu pomaleji. V bokehu lze dosáhnout krásného efektu, jenž dokáže poutavě oddělit hlavní subjekt od pozadí. Optická konstrukce zajišťuje minimální zkreslení a chromatickou aberaci. Pokud bych měl fotoaparát s bajonetem Nikon Z, tato padesátka by byla jednoznačně součástí mého vybavení.
Potěšilo nás:
- Vynikající optická a konstrukční kvalita
- Rychlé, přesné a tiché ostření
- Odolnost vůči povětrnostním vlivům
- Sluneční clona je součástí balení
- Skvělý výsledek při focení portrétů
Zasloužilo by vylepšení:
- Vyšší váha a cena ve srovnání s jinými objektivy
Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 – Malý pracant
Objektiv je určený pro systém Micro Four Thirds (Olympus/Panasonic), vhodný zejména pro snímače menší než APS-C. Díky malé velikosti může na první pohled působit nevýrazně, ale nabízí solidní kvalitu obrazu. Jeho výhodou je kompaktnost a nízká hmotnost, ideální zejména pro cestování a reportážní fotografii, ale zároveň i pro denní nošení, když chcete rychle zachytit výjimečné okamžiky. Ohnisková vzdálenost objektivu odpovídá 50 mm na plném formátu, ideální pro různé druhy focení, včetně portrétů a street fotografie.
V praxi: Výsledný obraz je ostrý, a to i při plně otevřené cloně. Ostření je rychlé a spolehlivé, ačkoli může být trochu hlasitější než u jiných objektivů. Optická kvalita je na dobré úrovni, s minimální chromatickou aberací. Bokeh není tak výrazný, jako u jiných modelů, ale stále může přidat na kreativitě. Pokud jste majitelem Olympus nebo Panasonic Micro Four Thirds systému a hledáte kompaktní sklo s dobrou světelností, tento objektiv pro vás může být vhodnou volbou.
Potěšilo nás:
- Kompaktní velikost a nízká hmotnost
- Solidní optická kvalita
- Rychlé a spolehlivé ostření
- Vhodný pro cestování a reportážní fotografii
Zasloužilo by vylepšení:
- Hlasitější ostření ve srovnání s jinými objektivy
- Méně výrazný bokeh než u jiných objektivů
Fujifilm Fujinon XC 35 mm f/2 – Kvalita za rozumnou cenu
Objektiv určený pro systém Fujifilm X, který lze pořídit za rozumnou cenu. Je kompaktní, lehký, pohodlně se nosí a používá. Optická konstrukce je sice jednodušší než u dražších Fujinon objektivů, ale stále poskytuje dobrou kvalitu obrazu. Má ohniskovou vzdálenost 35 mm, takže na APS-C čipu odpovídá úhlu pohledu lidského oka. I když to není přímo 50mm sklo, stále spadá do třídy „standardních“ ohniskových vzdáleností.
V praxi: Objektiv má solidní výkon při středních clonách, ale na plně otevřené cloně může být v rozích méně ostrý. Díky nižší cenovce jde o ideální volbu pro začínající fotografy nebo ty, kteří hledají kvalitní objektiv bez větší investice. Jeho využití je vskutku široké, včetně pouliční a dokumentární fotografie. Ostření funguje bez problémů, ale občas může být potřeba udělat drobnou korekci.
Potěšilo nás:
- Dobrá kvalita za rozumnou cenu
- Kompaktní a lehký design
- Rychlé a tiché ostření
- Vhodný pro různé druhy fotografování
Zasloužilo by vylepšení:
- Snížená ostrost na plně otevřené cloně, zejména v rozích
- Občasné nepřesnosti při ostření
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 – Sklo na krásný portrét
Tento objektiv je určen pro systém Panasonic Lumix S, vhodný je i pro full-frame fotoaparáty. Objektiv působí robustně, oproti několika testovaným v tomto článku, je větší a těžší, ale nabízí velmi dobrou kvalitu. Kromě toho je odolný vůči nepříznivým podmínkám.
V praxi: Ostření je rychlé a přesné. Objektiv nabízí vysokou světelnost f/1,8 a výsledkem jsou kvalitní portréty a krásný bokeh. Díky svým vlastnostem je vhodný zejména pro portrétní a krátkou telefoto fotografii. Hodí se pro fotografování událostí, portrétů a zábavních akcí.
Potěšilo nás:
- Krásný bokeh
- Odolný design do nepříznivých podmínek
- Vhodný pro portréty a krátkou telefoto fotografii
Zasloužilo by vylepšení:
- Oproti několika ostatním objektivům v testu je větší a těžší
Sony FE 50 mm f/1.8 – Všestranný pomocník v horším světle
Tento model patří, spolu s objektivy 28-70 mm a 24-105 mm, mezi nejpoužívanější u majitelů full-frame bezzrcadlovek Sony Alpha. Poskytuje vysokou světelnost f/1,8, a to z něj dělá ideálního parťáka pro fotografování za horších světelných podmínek. Jeho univerzálnost se dá využít při portrétní a reportážní fotografii. Přestože může být na některých telefoto fotoaparátech hlučnější při ostření, je stále oblíbeným objektivem díky všestrannosti a příznivé ceně.
V praxi: Objektiv nabízí vysokou světelnost a dobrou optickou kvalitu. Je vhodný pro různé druhy focení, včetně portrétů a reportážní fotografie. I když může být někdy hlučnější při ostření, stále nabízí spolehlivý výkon. Jeho cena a dostupnost na trhu ho dělají vhodným pro širokou škálu fotografů.
Potěšilo nás:
- Všestranný objektiv pro různé druhy focení
- Příznivá cena a dostupnost
- Vhodný pro portréty a reportážní fotografii
Zasloužilo by vylepšení:
- Hlučnější při ostření ve srovnání s jinými objektivy
Závěr
Žádný z testovaných objektivů nepřekvapil výraznými negativními rysy. Všechny se osvědčily během výletů do měst, při focení historických památek, portrétů či skupinových fotek. Ačkoliv ztratíte univerzálnost zoom objektivu, nutí vás to více přemýšlet o kompozici. Oproti setovým objektivům (zoomům) vás u pevných skel zajisté potěší jejich vyšší světelnost a daleko lepší obrazové výstupy.
Nejlepší výsledky jsem zaznamenal u objektivů Nikon Nikkor Z 50 mm f/1,8 S a Panasonic Lumix S 50 mm f/1,8. Ty jsou utěsněné proti prachu a stékající vodě, takže jsou vhodné i do nepříliš fotografických podmínek (mráz, písek, vodní kapky) a navíc mají krásně jemný bokeh. Ovšem rozměry, váha a cena jsou vyšší.
Ostrostí mě překvapil Fujifilm Fujinon XC 35 mm f/2. Kompaktností zase Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1,8 a Canon RF 50 mm f/1,8 USM. Všechny tři si umím představit pro street fotografii nebo klasické focení na cestách po památkách, hradech a podobně.
S nastavováním jsem se nejvíce potýkal u Fujifilmu, kvůli změně adaptéru na těle. Na druhou stranu, kdyby tam byl kroužek navíc, zvýšila by se váha a cena. Trochu se obávám o životnost plastového bajonetu při ne zrovna pečlivém zacházení, především při časté výměně skel.
Nejvíce jsem si užíval fotografování s Nikonom, Canonem, a Panasonicem. Sony FE 50 mm f/1,8 bych hodnotil nižšími známkami. Profesionálům bych doporučil jiné objektivy, naproti tomu amatérům a nadšencům postačí, a to nejen pro jeho cenovku. Navíc Sony má taktéž portfolio APS-C bezzrcadlovek, kde můžete tento 50mm objektiv využít jako 75mm.
Znám fotografy, kteří využívají full-frame fotoaparát na akce a menší APS-C model na hobby focení a cestování. Stejně je to i u značek Canon a Nikon, které také mají, kromě full-frame bezzrcadlovek, i modely APS-C. S odpovídajícím crop faktorem můžete tedy plnoformátové objektivy (FX) použít i na levnějších APS-C (DX) modelech.
Canon mne zaujal svojí hodnotou. Vzhledem k ceně je nadstandardně kvalitní, s pěkným bokehem a barvami.
Každý z objektivů nabízí v cenových relacích výhody i nevýhody. Někteří fotografové se nechají svázat 50mm objektivy, stejně jako to bylo v dobách kinofilmu, kdy se téměř výhradně fotilo jen s pevnými, světelnými skly. Výsledky byly proti zoomům patrné.
Canon RF 50 mm f/1.8 STM | Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S | Olympus 25 mm f/1.8 | Fujifilm Fujinon XC 35 mm f/2 | Panasonic Lumix S 50mm f/1,8 | Sony FE 50 mm f/1.8 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bajonet | Canon RF (full frame) | Nikon Z (full frame) | Micro 4/3 | Fujifilm X (aps-c) | Panasonic Lumix L (full frame) | Sony E (full frame) |
Hmotnost | 160 g | 415 g | 136 g | 130 g | 300 g | 186 g |
Průměr filtru | 43 mm | 62 mm | 46 mm | 43 mm | 67 mm | 49 mm |
Velikost (délka/průměr) | 4,1/6,9 cm | 8,7/7,6 cm | 4,1/5,6 cm | 4,7/5,8 cm | 8,2/7,4 cm | 6/6,9 cm |
Konstrukce (počet členů/skupin) | 06.V | 12.IX | 09.VII | 09.VI | 09.VIII | 06.V |
Počet lamel clony | 7 | 9 | 7 | 9 | 9 | 7 |
Nejvyšší clonové číslo | f/22 | f/16 | f/22 | f/16 | f/22 | f/22 |
Min. ostřící vzdálenost | 30 cm | 40 cm | 24 cm | 35 cm | 45 cm | 45 cm |
Úhel záběru | 46 ° | 47 ° | 47 ° | 44 ° | 47 ° | 47 ° |
Utěsnění | ne | ano | ne | ne | ano | ne |
Kovový bajonet | ano | ano | ano | ne | ano | ano |
Země výroby | Malajsie | Thajsko | Japonsko | Filipíny | Čína | Čína |
Výroba od roku | 2020 | 2018 | 2014 | 2020 | 2021 | 2016 |
Sluneční clona v balení | ne | ano | ano | ne | ano | ano |
Název sluneční clony | ES-65B | HB-90 | LH-49B | x | S-S50 | ALC-SH146 |
Maximální zvětšení | 0,25x | 0,15x | 0,12x | 0,14x | 0,14x | 0,14x |
Cena v srpnu 2023 | 4 999 Kč | 16 990 Kč | 10 990 Kč | 5 490 Kč | 9 990 Kč | 6 290 Kč |
Malý tip na závěr: Pokud vás fotografie baví, rádi experimentujete a váháte mezi koupí dražšího těla a jednoho objektivu, raději zvolte levnější tělo a více objektivů.
A nezapomeňte, fotky které zůstanou na kartě, nikomu radost neudělají. Sdílejte je s nejbližšími přáteli, kteří vás provázeli. Buď formou tištěných fotek, CEWE FOTOKNIHY nebo fotodárků (hrneček, plátno, klíčenka, puzzle, magnetka…).
rozdíl mezi canon a nikon je brutální. Jak si to vysvětlujete, že nikon udělal takovou krávu 3x těžší? 2x delší. Stejné papírové parametry a stejný moderní mirroless bajonet, …
Tady je to jasné a stejné otázky by se daly aplikovat na mnoho dalších podobných objektivů. Canon dělal padesátku s ohledem na co nejnižší cenu a dostupnost co nejširšímu publiku. Není utěsněná, používá velmi jednoduchou optickou konstrukci, docela aberuje a v rozích i krajích snímku nemá zrovna přesvědčivou ostrost. S ohledem na cenu ale nic z tohoto není na škodu a třeba na focení portrétů je pro méně náročného fotografa skvělá. Oproti tomu Nikon šel do tohoto objektivu s tím, že jej zařadí do řady S-line, což je něco jako červený proužek u Canonu. Objektiv je tedy těžší, což je dáno mnohem pokročilejší a komplikovanější optickou konstrukcí. Ta má za následek opravdu špičkovou ostrost po celé ploše snímku i na otevřenou clonu, vysokou odolnost proti řadě optických vad a reálně i vyšší kvalitu obrazu, protože co Nikon nahnal na kvalitě optiky, nemusí dohánět softwarovými korekcemi tak, jako to dělá Canon se svou padesátkou nebo třeba pevnou šestnáctkou ze stejné řady. Do toho má objektiv Nikon bytelnější a utěsněnou konstrukci, no za toto všechno si nechá řádně zaplatit. Je to asi jako kdybyste srovnával „plastic fantastic“ padesátku STM ze tři a půl na EF bajonet s „elkovou“ EF 50 mm f/1.2 (která byla reálně použitelná až tak od f/2.2, ale to tady nechci začínat 🙂 ). Vím, je to trochu extrémní srovnání, ale na konci dne jsou to prostě dvě padesátky, jedna je levná, lehká, jednoduchá, druhá těžká s pokročilou optikou.
Díky a fajn den
Standa