Toto nebude článek o poučkách, návodech nebo doporučení jak, proč a s čím dělat černobílou fotografii. Bude to spíš obyčejná úvaha a jeden z mnoha článků na toto nekonečné fotografické téma.
Mám rád barevnou fotku, nejvíc přirozenou, nepřebarvenou, nekýčovitou… Ale žádná jiná ve mně nikdy neprobudí tak silnou emoci, nevtáhne mě do děje a neposadí na zadek jako desicive moment (rozhodující moment) v ČB provedení. Takový, kde se soustředím jen na zachycený děj, emoci, bez rozptylování pozornosti barevnou scénou.
Černobílá fotka je pro mě jako hudba Johnyho Cashe – silná, jasná a přímočará.
Proč černobílá fotografie?
Je temná, ale zároveň plná života… Je o světle, stínech, bolesti i radosti každodenosti nacházející se v jednom z nás. Černobílá fotografie je jednoduchá a neopakovatelná.
Kamarád mi jednou povídal: „Chlape, svět je barvený“. Odpověď byla jednoduchá: “ Vždyť i černá a bílá jsou barvy“.
Právě ta barevná jednoduchost je tím nejúčinnějším prostředkem, který umožní lépe vyniknout ději, momentu a emoci, bez ohledu na žánr.
Portréty v černobílém podání mnohem více zaujmou rysy tváře nebo vrásky. Občas máte pocit, že přímo vidíte do duše člověka. U těch nejmenších dá černobílá kombinace vyniknout dětské přirozenosti, zvědavosti a nevinné upřímnosti.
Černá a bílá krajinu zjednoduší. Divák mnohem více vnímá hru světla a stínu. Nemusí se pozastavovat subjektivními dojmy, jestli autor fotky nepřehnal saturaci barev, jestli měl dobré světlo a dobře vyvážil bílou, jestli nemá fotka příliš mnoho podexponovaných nebo přeexponovaných částí. O mnoho lépe se navozuje dramatická či ponurá atmosféra.
Podobně a možná i výrazněji se dá se světlem, stínem a liniemi pracovat při černobílých fotkách architektury.
V obou žánrech se můžeme fotce přidat na dynamičnosti, oživit ji, posunout ji přímo do fantasy roviny dlouhým časem expozice, v podobě rozmazané oblačnosti nebo vody.
Černobílá dodá fotce něco navíc
Černobílé podání umí dát úplně jinou atmosféru třeba kvalitní street nebo reportážní fotografii. Ty se často fotí v horším světle, které jde ruku v ruce se zvýšeným šumem. V černobílém podání případný šum fotku nepokazí, často jej právě pomůže dodat kinofilmovou podobu, v poslední době velmi žádanou.
Kamarád měl pravdu. Svět je barevný a barevné fotografie jsou a vždy budou mnohem žádanější, ale černobílá fotografie dává možnost vidět svět a lidi okolo trochu jinak.
Navodí určitou iluzi, to podstatné zvýrazní, to nepodstatné částečně nebo úplně odfiltruje. Prohloubí emoce, zvýrazní kompozici, zdůrazní záměr autora. Fotku jako takovou zjednoduší, ale vždyť v jednoduchosti je přece krása.
Mrkněte na náš nový pořad „Spoušť“, který moderuje fotograf Michael Jurák
Souhlasím. Někdy barva hraje důležitou roli, ale v mnohý případech rozptyluje a je zbytečná…
Je to tak. Existují skvělé fotografie, které fungují pouze díky barvám. Osobně mám ale černobílou fotografii velmi rád. Často také, i přesto že fotografuji do formátu RAW, nastavuji barevný profil na monochromatický. Fotografuji z 95% na bezzrcadlovky a černobílý živý náhled změní způsob, jak skrze hledáček komponuji a vnímám fotografie.