Fotografka Hannah Couzens přináší několik rad, které vám pomohou zlepšit a zefektivnit portrétní tvorbu. V příspěvku poradí, jak důležitý je výběr správného osvětlení, komunikace s modelem pro správné pózování a mnohé další.
Je to osobní
Jedním z důležitých aspektů vedoucích k výtečnému portrétu je navázání jistého vztahu.
„Jedna z věcí, díky které můžete pořizovat lepší portréty, je projevit zájem o fotografovanou osobu“, říká Hannah. „Neptejte se jen, jaký měla víkend, aniž by vám záleželo na odpovědi. Zajímejte se o její práci, přátele a rodinu. Já se na to ptám a přitom fotografované osobě hledím do tváře a pozoruji, jak se mění její výraz – poznám rozdíl mezi tím, když se někdo usmívá jen kvůli fotoaparátu, nebo proto, že je skutečně šťastný.“
Pózování
Dalším důvodem pro komunikaci s focenou osobou je, že se pak cítí příjemně, přirozeně a uvolněně. Vše pomáhá při samotném pózování.
„Když budete mluvit dostatečně dlouho, lidé přirozeně zaujmou nějakou pózu“, vysvětluje Hannah. „Mohou přenést váhu na jednu nohu nebo dát ruku do kapsy – udělají něco, co je pro ně příjemné, a já sleduji co. V některých případech se musím zamyslet nad řečí jejich těla a nad tím, co se snažíme snímkem vyjádřit. Vždy je třeba myslet na to, co je cílem fotografování, a vést objekt k odpovídající póze. Pokud má fotografie doprovázet tiskové prohlášení, asi budete chtít, aby vynikla autorita osoby. Naopak portrét učitelky bude vyžadovat velice odlišný, laskavější postoj.“
Klíčové jsou oči
Oči jsou klíčem k portrétnímu snímku – musíte ostřit na ně a to, jak působivý portrét bude, je dáno tím, na jak velkou část tváře zaostříte. Hannah na svém fotoaparátu α7R III používá funkci automatického ostření na oči Eye-AF. Důvod? „Dává mi to flexibilitu, mohu se pohybovat okolo objektu a přitom vím, že aparát oči pokaždé neomylně zaostří.“
Osvětlení nepodceňujte
Zdaleka nejdůležitějším aspektem, který umožňuje vyjádřit osobní příběh prostřednictvím portrétu, je to, jak tvář fotografované osoby nasvětlíte. Různé typy osvětlení mohou úplně změnit vyznění snímku, proto je důležité využít vše, co o objektu víte, abyste jeho příběh sdělili tím správným způsobem.
„Každý z nás je jedinečný, proto nemám nastaveno jednotné osvětlení“ vysvětluje Hannah. „Věřím, že by osvětlení mělo být co nejjednodušší. Pro snímek mohu použít až šest různých světel, ale některé ze svých oblíbených portrétů jsem pořídila pouze s jedním. Vždy začínám s co nejjednodušším nastavením, abych se mohla soustředit výhradně na tvář objektu. Nestarám se o módu a oblečení, nezáleží mi na účesu ani líčení, mě zajímá osoba“.
Výběr obrázku
Když strávíte hodiny fotografováním, můžete pořídit stovky snímků dané osoby. Jak přesně vybíráte fotografie, které chcete klientovi ukázat?
„Když snímky procházím, hledám takové, které přesně vystihují to, co jsem viděla a co o osobě, která přede mnou seděla, vím,“ říká Hannah.
„Co se výrazu tváře týče, záleží na tom, jak budou fotografie použity. Často však ukazuji více různých snímků, například takové, kde objekt vypadá přísně, abych demonstrovala rozdíl mezi přísným a vážným výrazem. Nebo takové, kde se objekt pouze usmívá, a pak směje na celé kolo. Nicméně obecné pravidlo zní, že do výběru nikdy nezahrnu takový snímek, který by podle mě neměl být použit.“
Závěrem říká: „Snažím se nabídnout co nejširší možný výběr, protože to, jak se vidíme my sami, se velmi liší od toho, jak nás uvidí někdo jiný.“
Hannah Couzens je ambasadorem Sony Europe Imaging. Působí v Londýně, kde provozuje dvě svá fotografická studia.
Přidat komentář