CEWE Fotolab
Fotografování na ploché dráze

Fotografování sportu: Závody na ploché dráze

Závody motocyklů na ploché dráze – zajímavý a méně tradiční druh sportu, který si velmi oblíbil fotograf Radek Caga. Možná je to i tím, že se jedná do určité míry o kontaktní sport, motocykly nemají brzdy, ani stupňové převodovky, o akční situace není nouze. Radek vám v článku přináší detailní soupis postřehů a tipů, které se vám mohou hodit, pokud se vydáte na plochodrážní stadion. Mezi velmi prestižní závody lze řadit např. akci Zlatá přilba v Pardubicích.

Fotografování na ploché dráze
Hledejte zajímavé a netradiční kompozice. Tento snímek je z přípravy na startu vyfocen v odrazu kaluže. (Nikon D600 + Tamron 70-200/2,8 Di VC USD)

Tipy pro fotografování na ploché dráze

  • Snažte se využít maximum času k tomu, abyste měli pestrou reportáž. Vždy fotím i tréninky, ve kterých třeba zkouším extrémně dlouhé expozice apod. Někdy fotím atmosféru na startu a těsně před startem se ještě stihnu přemístit do 1. zatáčky apod.
  • Foťte některé fotky na dlouhý čas, zkoušejte tzv. „panning“, což dodá fotkám dynamiku.
Fotografování na ploché dráze
Fotografie, kterou jsem pořídil delším časem (1/160 s) a sledováním motorky z vnitřku dráhy. (Nikon D600 + Tamron 70-200/2,8 Di VC USD)
  • V situacích, kde se dlouhý čas nehodí rád fotím na nízké clonové číslo, abych oddělil pořádně focený objekt od pozadí atd.
  • Používejte uživatelské nastavení fotoaparátů (moje Nikony U1 a U2 popř. U3). Tyto režimy používám tak, že v jednom mám uloženo nastavení pro oddělení pozadí (priorita clony a nižší clonové číslo) a ve druhém mám uloženou konfiguraci pro dynamické fotky (prioritu času a delší expoziční čas). Následně fotím třeba první 2 kola na krátký čas a další 2 kola na delší, takže jen přepínám mezi režimy U1 a U2, protože mám vše předem připraveno.

    Fotografování na ploché dráze
    Na snímku jsem zachytil přípravu bezprostředně před startem. (Nikon D600 + Tamron 70-200/2,8 Di VC USD)
  • Kromě samotného závodu foťte zajímavé „lifestyle“ fotografie z eventu, kterými jsou momentky ze servisu a přípravy motocyklů, atmosféra na startu atd.
  • Soustřeďte se na kompozici a na zachycení všech (obvykle 4) jezdců na jedné fotce. Toto není úplně jednoduché a z velké části to závisí na kvalitě startovního pole, protože často se stává, že už ve 2. zatáčce v prvním kole jsou odstupy mezi jezdci takové, kdy se zkrátka do fotky všichni nevejdou. Nicméně pokud je startovní pole vyrovnané, je potřeba toho za každou cenu využít.

    Fotografování na ploché dráze
    Tento snímek je focen z vnitřku zatáčky a to hned v první zatáčce prvního kola, kdy jsou odstupy od jezdců minimální. (Nikon D600 + Tamron 70-200/2,8 Di VC USD)
  • Plochá dráha jakékoliv ligy bývá snad vždy hojně navštěvována, proto je důležité na některých fotkách zachytit i diváky, kteří fotogalerii určitě oživí.
  • Pokud fotíte plochou dráhu častěji, snažte se neustále hledat nová místa a kompozice, zejména ty, která slouží pro zpestření reportáže. Tím, že závody trvají tak krátce, tak se mi stává, že všechny nápady na jedné akci ani nestihnu nafotit, takže si vše rozdělím klidně do více závodů v roce.
  • Nebojte se občasných experimentů, jako jsou extrémně dlouhé expozice. Pro zpestření reportáže je to určitě zajímavá věc. Dejte si ovšem pozor na nečistoty na snímači, které v těchto případech vždy „vylezou“. Prevence proti tomu je buď pravidelně čistit snímač nebo použít ND filtr, díky kterému budete fotit na nízká clonová čísla i při čase 1/10 s apod. (Pozn.: čím vyšší clonové číslo, tím více jdou nečistoty na snímači vidět).
  • Počet fotek do reportáže volte takovým způsobem, aby nebyla nudná, a aby se záběry moc neopakovaly, což obzvlášť u tohoto sportu může být problém.

    Fotografování na ploché dráze
    Tuto fotku považuji za jakousi klasickou kompozici, na které je ovšem zajímavá vzájemná poloha a kompozice všech čtyř závodníků. (Nikon D600 + Tamron 70-200/2,8 Di VC USD)

Výběr vhodné fototechniky

  • Pro focení doporučuji mít 2 fotoaparáty, protože jak jsem uvedl, tak nebudete mít příliš času měnit objektivy během jedné rozjížďky apod. Samozřejmě není to úplně nutná podmínka, dá se fotit i s jedním fotoaparátem, ale připravte se na možná omezení, menší výtěžnost snímků.
  • Osobně preferuji foťáky s Full Frame snímačem, protože rád pracuji s malou HO atd. Nicméně APS-C fotoaparáty s crop faktorem se mohou hodit v tom smyslu, že vám prodlouží ohnisko.
  • Objektiv typu 70-200 mm f/2,8 je sázka na jistotu. Jsou ovšem situace, kde by se zcela jistě dalo efektivně využít i něco delšího, jako např. 300 mm varianta, ideálně alespoň o světelnosti f/4 apod.
  • Kromě teleobjektivu je opět vhodné mít i nějaký základní širokáč, který se na zpestření reportáže určitě vždy hodí.
  • Plochou dráhu jsem fotil už x krát a vždy se snažím kromě základní sestavy zde vzít i nějaké méně tradiční sklo a vyfotit s ním alespoň nějaké fotky jinak (pokaždé beru nějaké jiné). Měl jsem zde tedy i Tamron 150-600 mm VC USD, nebo Sigma 135 mm f/1,8 ART (recenze), Nikon 50 mm f/1,8 G, Irix 11 mm f/4, Samyang 10mm f/2,8, atd. Všechna tato skla jsou určitě zajímavá, ale ani jedno není vhodné pro časté focení na ploché dráze. Vždy tedy beru nějaké sklo navíc jen proto, abych udělal méně typické fotky pro celkové zpestření reportáže.
Fotografování na ploché dráze
Další netradiční snímek, na které jsem zachytil diváka s programem plochá dráhy, kde navíc jdou v pozadí vidět 4 záměrně rozostřené plochodrážní motorky. Jedná se (jako všechny ostatní fotky) o autentický záběr tzn. nijak předem nedomlouván nebo tak něco. (Nikon D600 + Tamron 70-200/2,8 Di VC USD)

Nevýhody tohoto sportu z hlediska fotografování

  • V rámci závodního okruhu jsou jen 2 zatáčky, navíc obě levotočivé (jezdí se proti směru hodinových ručiček), takže na celém závodě moc klasických „fotopozic“ nenajdete.
  • Celý event trvá jen cca 3 h, což není úplně hodně z pohledu zkoušení nových technik apod. a kromě toho každá rozjížďka trvá asi jen 3 minuty, takže není mnoho času na zkoušení, přesuny, výměnu objektivů apod.

Fotografování na ploché dráze


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu Radek Caga:

Již více než 10 let se zabývám fotografováním sportu a částečně také přírody. Po celou dobu co se věnuji fotografování používám fotoaparáty značky Nikon. Aktuálně jsem si oblíbil bezzrcadlovku Nikon Z6.

https://www.instagram.com/radekcagaphotography/

https://www.facebook.com/radekcaga.photo/

www.radekcaga.cz

 

Přidat komentář