CEWE Fotolab

Jak fotografovat zasněžený portrét

Zasněžená příroda, ve vzduchu létají velké vločky, jednoduše romantika. Škoda nevyužít mrazíkovskou atmosféru pro nafotografování pěkného zimního portrétu. Jak na to, si vysvětlíme v dnešním fotorádci.

Zimní portrét
Použitím fotoaparátu s velkým čipem a portrétního objektivu vytvoříte portréty s velmi rozmazaným pozadím.

Jaký zvolit fotoaparát?

Největší parádu samozřejmě uděláte se zrcadlovkou nebo bezzrcadlovkou s velkým snímačem. Ideálně navíc s nasazeným pevným portrétním objektivem. Víte ale co? Použijte to, co máte k dispozici. Nenechte se odradit tím, že nemáte tu „pravou“ výbavu. S portrétním objektivem s ohniskem alespoň 50 mm je ovšem snazší docílit perfektních výsledků. Takový objektiv totiž dokáže efektně rozostřit pozadí a má podání perspektivy lichotivé k rysům obličeje.

Máte-li například jen setový objektiv, nastavte jej na nejdelší ohnisko. Při něm bude úhel záběru nejužší a pozadí nejméně rušivé. Ještě lépe poslouží teleobjektiv, byť ten nejlevnější. Když ho vyzoomujete, dosáhnete ještě méně rušivého pozadí, i když musíte být daleko a s modelem se obtížněji komunikuje. Ale za ten výsledek to stojí.

Čtetě také na blogu: „Jak vybrat správný objektiv: Všechno co potřebujete vědět“

Zasněžený portrét můžete vyfotit slušně i dobrým mobilním telefonem. Na nějaké větší tisky to není, ale pro použití na internetu bude kvalita rozhodně stačit. Podívejte se například na následující snímek. Byl pořízen širokoúhlým fotoaparátem iPhone 12 Pro. V takové situaci je třeba si dobře pohlídat prostředí, ve kterém subjekt fotografujete. Nemělo by být zbytečně rušivé a scénu musí pouze vkusně doplnit.

iPhone portrét
Stromy vytvářejí přirozené orámování a pozadí za subjektem neruší. Při focení telefonem se širokým ohniskem je nutné pozadí hlídat více, než s klasickým portrétním objektivem.

Tip: Chybí vám ve vaší brašně nebo batohu dobrý portrétní objektiv? Vyberte si nějaký z nabídky našeho e-shopu

Jak o techniku pečovat?

V našich končinách se zimy bát nemusíte, nejste-li v nejvyšších horách. Technika dobře zvládá i minusové teploty. Starost si musíte dělat o sníh. Usazuje se na technice, může roztát a poškodit ji, nebo na ní přimrznout. U utěsněných fotoaparátů a objektivů by to vadit nemělo, ale setkal jsem se s případy, kdy voda poškodila i fotoaparát se zvýšenou odolností.

Sami výrobci fotoaparátů totiž upozorňují, že i když jsou fotoaparáty utěsněné, neznamená to, že jsou vodotěsné. Problémem je totiž stojící voda, například v oblasti tlačítek. Sníh je v tomto milosrdnější než déšť a fotoaparát tak stačí jen jednou za čas očistit, například rukavicí nebo kapesníkem.

Červený kabát
Když máte modelek více, zkusite sladit jejich oblečení a doplňky tak, aby kontrastovaly se zasněženou krajinou.

Dále doporučuji mít na objektivu nasazenou sluneční clonu. Ta ochrání přední čočku objektivu před vločkami sněhu a vy tak nebudete muset neustále vytahovat hadřík nebo stětec na lenspenu.

Při návratu domů, nebo kdekoli do tepla, myslete na kondenzaci. Uvnitř prochladlé techniky vznikne důsledkem vyhřáté místnosti vlhkost, která ji může poškodit. Platí to i pro utěsněné fotoaparáty, oprava pak může přijít velmi draho, dokonce se nemusí vůbec vyplatit. Před vstupem do teplých prostor proto vložte techniku ​​do stejně prochladlé brašny nebo batohu a nechte ji temperovat alespoň hodinu.

Čtěte také na blogu: „Jak vybrat fotoaparát: Kompletní průvodce“

Pes a sníh
Vyfotit bílého psa na bílém pozadí může být oříšek 🙂

Jak nastavit clonu, čas a citlivost ISO?

Expoziční program

Pro fotografování portrétů doporučuji použít expoziční program předvolby clony (A/Av), protože primárně pracujeme s hloubkou ostrosti, kterou ovládáme clonou. Čím více je clona otevřená, tj. nastavené nižší clonové číslo „f“, tím se ke snímači dostane více světla a pozadí bude více rozmazané.

Korekce expozice

V režimu priority clony, nastavujete pouze clonové číslo. O ostatní parametry, tedy čas expozice a citlivost ISO, se stará automatika, přesněji expozimetr. Ten se měřením scény snaží vyrovnat rovnováhu mezi světly a stíny tak, aby nebyla fotka příliš světlá nebo příliš tmavá. Sníh ale spolehlivě splete měření kteréhokoli fotoaparátu, protože expozimetr chce této rovnováhy docílit i ve scénách se sněhem. Výsledkem je šedý sníh a podexponovaný subjekt – světla a bílé barvy je pro automatiku prostě moc.

Při použití poloautomatického expozičního programu je proto třeba použít korekci expozice (+/-). Podle mých zkušeností musíte nastavit korekci +1 až +2EV. Pokud máte bezzrcadlovku, řiďte se obrazem v hledáčku, nebo na displeji. Ten totiž oproti zrcadlovce simuluje expozici, vyvážení bílé i obrazový profil. U zrcadlovky nezapomeňte kontrolovat náhled. Zkušenější se mohou řídit také histogramem.

Korekce expozice ve sněhu
Zjednodušeně řečeno, říkáte nastavením korekce expozice automatice, jestli chcete fotky světlejší nebo tmavší. Při focení ve sněhu se proto nastavují plusové hodnoty.

Clona

S clonou ovládáme hloubku ostrosti. Ta nám určuje, co bude ve fotografii zaostřeno a co ne. Při focení portrétu je většinou žádoucí mít hloubku ostrosti co nejmenší. Té dosáhneme nastavením nízkého clonového čísla.

U detailních portrétů může být hloubka ostrosti až příliš malá. Nastavení nejmenšího clonového čísla se projeví hlavně při focení portrétů z relativně přímého pohledu, kdy už je například nos rozmazaný, a to nevypadá dobře. Chce to jistou praxi a minimálně ze začátku pro jistotu pořídit fotografie s různým nastavením a seznámit se tak s možnostmi vaší techniky.

Expoziční čas

Když sněží, můžete se rozhodnout, jak chcete zachytit vločky. Při krátkých časech to budou větší či menší světlé skvrny. Při delších časech se pohybově rozostří na čáry. To do statického portrétu vnese dynamiku. Chcete-li mít padající vločky pohybově neostré, čas by měl být kolem 1/60 sekundy. Při delších časech bude efekt výraznější, ale hrozí riziko celkového rozostření vinou toho, že fotoaparát s objektivem neudržíte stabilně v ruce.

Expoziční čas 1/60 sekundy, sněhové vločky jsou pohybově rozmazané.

Je tady ale jedna překážka, která bude bránit nastavení relativně dlouhého času 1/60s. Je jím velké množství světla. Když sněží jen lehce a je jasno, světla je pro focení až příliš. To samé platí i pro focení na otevřenou clonu, kde nemusí běžný nejkratší čas závěrky fotoaparátu 1/4000s stačit, a to jsme stále na míle daleko od 1/60s.

Jedna možnost je zavřít clonu a přijít tak o pěkný bokeh, tedy rozmazané pozadí a popředí. Druhá možnost je na fotoaparát nasadit ND filtr, který je při focení ve sněhu velmi užitečným kusem příslušenství. Pro focení s otevřenou clonou vyberte filtr o síle ND8. Pro nastavení delších časů při silném světle, vyberte univerzálnější sílu ND32. Takový filtr navíc se zavřenou clonou využijete i v jiných žánrech, například při focení dlouhých expozic v krajině nebo v architektuře. Stejně je ale nejlepší mít v brašně oba.

Tip: Prohlédněte si ND filtry v nabídce našeho e-shopu. Nezapomeňte vybrat správnou sílu filtru a velikost přední šroubovací obruby.

Při focení ve sněhu je většinou světla až příliš a na otevřenou clonu bude automatika nastavovat velmi rychlý čas, klidně ten minimální na limitu závěrky. Jakmile se ale začne stmívat, budete muset na akčnější snímky tohoto typu přenout na režim M, zvednout ISO a čas nastavit ručně kratší.

Citlivost ISO

Při fotografování portrétů v exteriéru používám častěji pevně nastavenou citlivost na základní hodnotě, abych na fotografiích neměl šum. Používám pevné světelné objektivy, proto musím nastavit vyšší citlivost jen výjimečně . Pokud používáte méně světelné objektivy, budete se při zamračené obloze potýkat s nedostatkem světla a budete muset použít vyšší citlivost.

Z výrazného šumu ale nemusíte mít obavy. I levnější amatérské fotoaparáty mají kvalitní snímače, zvládající vyšší citlivosti. Dokonce i zkušenější fotografové používají Auto ISO, nastaví ale horní limit na hranici, která je pro požadované použití stále použitelná. Například na APS-C fotoaparátu můžete nastavit horní limit na ISO 800 a fotografie budou technicky velmi kvalitní i pro větší tisky. Nezapomeňte ovšem nastavení po focení změnit zpět na původní hodnotu, která je pro vás hraniční při focení v opravdu slabém světle – u moderních full-frame fotoaparátů to může být třeba ISO 12800.

Tip: Chcete fotografovat portréty v profesionální kvalitě? Vyberte si fotoaparát s velikostí snímače odpovídající políčku kinofilmu, tzv. full-frame.

Obrazový profil

Obrazový profil ovlivňuje reprodukci barev, kontrast, saturaci a zřetelnost, případně i texturu. Ve svém fotoaparátu určitě najdete obrazový profil “portrét”. Můžete také použít neutrální profil a snímky lehce upravit v počítači nebo v chytrém telefonu. Vyjímkou jsou fotoaparáty Fujifilm, který místo obecných profilů používají velmi povedené simulace filmů. Pro fotografování portrétů je doporučena Astia, ale také Pro Neg. STD a Pro Neg. High s vyšším kontrastem.

Pamatujte, že nastavený profil a jeho případné úpravy ovlivňuje vzhled fotografií v JPEG. Pokud fotky upravujete a fotíte do RAW, doporučuji na portréty vyrobit v počítači vlastní presety podle vašich preferencí. U portrétu pracujte hlavně se základními úpravami a buďte zdrženliví při aplikování zřetelnosti a textury – ty se hodí jen pro portréty drsnějšího vzezření.

Dáma v červeném
Při focení zasněženého portrétu můžete použít vhodné rekvizity.

Vyvážení bílé (WB)

Poměrně neutrálního barevného nádechu docílíte nastavením WB podle aktuálního počasí. Já ale dávám přednost kreativnější práci s vyvážením bílé. Fotografuji do RAW a WB mohu kdykoli upravit beze ztráty kvality v počítači. Aby měly všechny fotografie stejnou barevnost, nepoužívám Auto WB, ale vždy některý z presetů (slunečno, zataženo, ve stínu…).

Čtete také na blogu: „Jak se rychleji zlepšit ve fotografii 1.díl: Teorie je základ“

U zimní fotografie rád mírně zvýrazním studenou atmosféru (je-li zataženo). Chci, aby byl sníh modrý, bude kontrastovat s teplou barvou pokožky. U ukázkových fotografií, snímaných při zamračeném počasí, jsem namodralého nádechu dosáhl nastavením vyvážení bílé na slunečno.

Focení přes větve
Nastavením vyvážení bílé můžete změnit barevný nádech nebo docílit perfektně bílého sněhu.

Zaostřování

U portrétů se zaostřuje na oko a zaostření musí být přesné, obzvláště při velmi malé hloubce ostrosti. Pokud má fotografovaná osoba potočenou hlavu, zaostřuje se na oko, které je vpředu, blíže k fotografovi. Vyberte zaostřovací bod tak, abyste nemuseli měnit kompozici. Umístěte jej přímo na oko. Stále více bezzrcadlovek nabízí funkce Eye AF (detekci očí), která vám usnadní zaostřování. U pohybových snímků nastavte kontinuální zaostřování AF-C.

Tipy pro fotografování

  • Před samotným fotografováním se inspirujte, například na Pinterestu.
  • Vyplňte formát záběru, ale nechte si dostatek prostoru kolem fotografované osoby.
  • Na Instagramu je populární také středová kompozice, která se hodí ke čtvercovému formátu.
  • Foťte na výšku i na šířku
  • Fotografovaný subjekt nemusí zabírat většinu formátu záběru, využijte i tvz. negativní prostor.
  • Portréty fotografujeme z výšky očí fotografované osoby nebo z mírného podhledu.
  • Do popředí umístěte prvek, který fotografii dodá hloubku, například fotografujete přes větvičku.
  • Při fotografování lidí si dávejte pozor na to, aby rám obrazu neřezal přes klouby.
  • Kontrolujte si pozadí. Vyberte místo tak aby bylo pozadí co nejdál od fotografované osoby. Vyvarujte se rušivých prvků, ať už tvarem nebo barvou.
  • Nafotografujte raději více záběrů, ať máte z čeho vybírat. Celou postavu, polocelek i detailní portrét.
Jak fotit portrét
Vyplňte formát záběru, ale zkuste i fotky s prostředním, kde vznikne tzv. negativní prostor.

Jak na postprodukci

Nejjednodušší, a dnes už i velmi oblíbenou cestou, je použití předpřipravených úprav neboli presetů. Ty najdete jak zdarma, tak placené. Po aplikování presetu jej můžete dále upravovat, seznámit se tak s možnostmi jednotlivých úprav a nakonec si vytvořit presety vlastní. Najdete je v naprosté většině programů pro úpravy. Největší výběr hotových presetů je samozřejmě pro populární Lightroom a Camera RAW (ten je součástí Adobe Photoshop).

Presety dodají vašim fotografiím charakteristický vzhled.

Programy typu Photoshop umožňují i pokročilou editaci fotografií, přesněji řečeno manipulaci. Pomocí štětců (brushes) nebo předpřipravených vrstev (overlays) můžete totiž do zimních fotografií přidat padající sníh. Na internetu je vyhledáte snadno zadáním „free photoshop snow brushes/overlays“.

Pomocí štětců, nebo vrstev přidáte do fotografii sněžení.
Snow brush
Zde bylo sněžení přidáno v postprodukci pomocí zdarma stažených štětců.

Čtěte také na blogu: „Jak si užít zimní focení – Tipy Tomáše Holuba“

Na závěr

Focení portrétů ve sněhu má své osobité kouzlo. Venkovní scénérie mají úplně jiné světlo i kontrast, než při focení například na jaře nebo v létě. Když se vám navíc podaří, třeba díky pečlivému sledování předpovědi počasí, fotografovat v perfektních podmínkách, máte vyhráno. Zkombinujte to s odpoledním zapadajícím sluncem a zbytek bude jen o vaší šikovnosti a kreativitě.

Karol Srnec

Som fotograf, editor a lektor na voľnej nohe. Mám viac ako 25 ročné skúsenosti s fotografovaním. Pracoval som ako počítačový grafik, predajca fototechniky a odborný redaktor internetového portálu o fotografovani.

Přidat komentář