Fotografování detailů je oblíbenou disciplínou pro mnohé z nás. Často se neobejdete bez specifického fotografického vybavení, v rámci kterého vynikají makroobjektivy. Pokud si drahé příslušenství na focení detailů nechcete pořizovat, máme pro vás několik tipů, jak to zvládnout i bez specializovaného vybavení.
Jak nastavit fotoaparát
Při focení makra a detailů nastavte fotoaparát minimálně do poloautomatického režimu P. V tomto režimu se expozimetr fotoaparátu postará o nastavení času a clony, vám tak zůstává kontrola nad citlivostí ISO a hlavně nad způsobem ostření. Ještě více než je režim „P“ ale doporučuji nastavit plně manuální režim s automatickou citlivostí ISO nebo prioritu clonu, taktéž s automatickým nastavením citlivosti.
Při focení detailu nás nejvíce zajímá hloubka ostrosti. Zavřením clony, tedy nastavením vyššího clonového čísla, se hloubka ostrosti prodlouží a ve fotografii bude větší část ostrá. Při focení z krátkých vzdáleností se totiž hloubka ostrosti přirozeně zkracuje a při focení plnohodnotného makra se dokonce často nevyhnete skládání fotografie z více snímků. Tím se ovšem dnes zaobírat nebudeme, jde nám o jednoduchost.
Nastavení času nechám plně na vás. Pokud fotografujete za dobrého světla, můžete nechat nastavení na automatice. Ve špatném světle ale může automatika začít nastavovat až příliš dlouhé časy, které, hlavně na delší ohniska, může být problém udržet z ruky.
Čtěte také na blogu: „Jak nastavit fotoaparát krok za krokem“
S nastavením času si proto v takových případech pohrejte a nastavte jej tak, aby jste nefotili na zbytečně vysokou citlivost (u fotoaparátu s větším čipem, například APS-C, bývá hranicí hodnota ISO3200) a zároveň měli fotografie ostré. Čas si musíte pohlídat i při focení ve větru, kdy mohou být detaily v přírodě rozmazané. Pokud máte stativ, použijte jej, ale nutné to není.
Tím hlavním nastavením je volba manuálního ostření. Automatické ostření bude na kratší vzdálenosti často tápat a hledat se. Mnohdy nezaostří vůbec. Přepněte proto fotoaparát do režimu manuálního zaostřování. Provést to můžete například přepínačem na objektivu, těle nebo v rychlém menu fotoaparátu.
Poté pouze otáčejte kroužkem ostření tak, abyste se dostali na nejraktší možnou zaostřitelnou vzdálenost. Při focení malých objektů pak neostřete kroužkem ostření ale pohybem fotoaparátu vpřed a vzad. Dostanete tak z vaší techniky maximum.
Další tipy pro focení detailů
- Věnujte se kompozici, mnohdy je důležitější než dosažené zvětšení.
- Nejlepší světlo pro focení detailů je často protisvětlo, hledejte ho.
- Při kvalitě současných snímačů si neváhejte pomoci dodatečným výřezem (nelze samozřejmě přehánět).
- Sledujte pozadí a v ideálním případě foťte ve směru, kde je pozadí hodně vzdáleno.
- Na výsledných snímcích by nemělo nic rušit. Jedno pravidlo říká, že ve fotce by nemělo být nic světlejšího než hlavní focený objekt. Takže např. květy stromů nefoťte proti obloze, ale raději proti listům nebo jiným květům.
- Hledejte si zajímavé objekty pro focení i doma. Květiny ve váze, kaktus, staré mechanické hodinky, odraz v položené lžičce, řezy ovocem a zeleninou (kiwi, citron, pomeranč, okurek) proti oknu nebo bublinky ve sklenici vody. Detaily lze fotit skoro všude!
Čtěte také na blogu: „Jak funguje fotoaparát: čas – clona – ISO“
Čím fotit detaily?
Čímkoliv! Detaily můžete fotografovat prakticky s každým objektivem a dokonce i s tím v mobilním telefonu. Makro to sice nebude, ale i tak okusíte, jaké nastavení použít, naučíte se správně komponovat a později můžete do brašny doplnit plnohodnotný makro objektiv.
Základní zoom objektivy
Fotografování detailů jde v některých případech překvapivě dobře i s jednoduchým setovým zoom objektivem zrcadlovek a bezzrcadlovek. Rozsah ohnisek je většinou 18–55 mm, světelnost není limitem, protože malá hloubka ostrosti není cíl, ale spíše komplikace. Nastavte ideálně nejdelší ohnisko a řiďte se radami výše.
Nejkratší zaostřovací vzdálenost je parametr uváděný u každého objektivu. Je nutné zohlednit fakt, že u zoom objektivů se nejkratší zaostřitelná vzdálenost může lišit mezi širokým a dlouhým koncem ohniskových vzdáleností.
Zoom teleobjektivy
Pokud vlastníte teleobjektiv s rozsahem ohnisek 70–300 mm, vyzkoušejte ho pro focení detailů. Použijte delší ohnisko mezi 100 a 300 mm. U tohoto typu zoomu se často mění nejkratší zaostřitelná vzdálenost právě se změnou ohniskové vzdálenosti. Takže většinou není dobrá strategie použít to nejdelší ohnisko, ale je třeba hledat při kterém nastavení dostanete největší zvětšení, resp. přiblížení.
Pokud takový objektiv má na maximálním ohnisku 300 mm zaostřovací vzdálenost 1,5m (což je typická hodnota), ale při 200 mm zaostří už na jeden metr, může být ohnisko 200 mm lepší volba. Při použití teleobjektivu nezapomeňte využít i neostrou oblast mezi vámi a zaostřeným objektem. Foťte přes jiné květy, listy nebo další vhodné objekty, s jejichž pomocí můžete zarámovat hlavní objekt. Buďte kreativní, znám fotografa, který jedny ze svých nejzajímavějších snímků pořizuje přes pomačkané celofánové obaly od bonbónů.
Pevné objektivy
Princip je stejný jako u základních zoom objektivů. Zkontrolujte si nejkratší zaostřovací vzdálenost, manuálně ji nastavte a poté zaostřujte pomocí jemného pohybu celé soustavy fotoaparátu s objektivem. Rovina zaostření je v hledáčku či na displeji jasně patrná, sledujte ji a exponujte v ten správný okamžik. Vhodnější jsou spíše delší ohniska nad 50 mm, která umožní lépe soustředit pozornost na váš malý objekt a tvořit tak klidnější kompozici.
Vyzkoušejte různá clonová čísla a experimentujte s hloubkou ostrosti. Nedržte se jedné, vyzkoušené varianty. Některým námětům a objektům vyhovuje větší hloubka ostrosti (květ kopretiny, list, poštovní známka, ciferník), jiným zase minimální hloubka ostrosti s mlhavým tajemnem všude kolem (vrchol pestíku tulipánu, jeden trn růže, růžový kámen v soustrojí hodinek atd.).
Tip: Prohlédněte si všechny pevné objektivy v našem e-shopu Fotolab.cz
Co je poloměr zvětšení?
V tomto článku se bavíme čistě jen o focení detailů. Fotografii berušky níže by mnoho lidí nazvalo makrem, ale jedná se stále „pouze“ o detail, který vyfotíte běžným objektivem s krátkou zaostřovací vzdáleností. Problém je ten, že krátká nebo dlouhá zaostřovací vzdálenost nemusí automaticky znamenat dobré výsledky při focení detailů a makra.
Přesně proto se v technických parametrech objektivu setkáte i s termínem poloměr zvětšení. To je číslo, které nám prozradí, v jakém měřítku dokáže objektiv reprodukovat malé detaily. V praxi se pak můžeme zjednodušeně bavit o porovnání velikosti foceného předmětu vůči fyzické velikosti snímače fotoaparátu.
Představte si vedle sebe 1 cm brouka a snímač fotoaparátu. Pokud jej zachytíte tak, že jeho reálné rozměry budou odpovídat fyzickým rozměrům čipu (1 cm brouk zabere 1 cm snímače), dostanete zvětšení 1:1, tedy plnohodnotné makro.
Poloměr zvětšení u klasických objektivů bez možnosti focení makra bude například 1:3 – focený objekt je třikrát menší než ve skutečnosti. Naopak existuje i speciální optika, která může mít zvětšení například 5:1 – focený objekt bude pětinásobně zvětšený. Jen tak pro zajímavost, u poloměru zvětšení 30:1 se už bavíme o mikro fotografii.
Vyplatí se nákup makro objektivu?
Rozhodně! Pokud vás focení detailů baví a chtěli byste se posunout na další úroveň, pořiďte makroobjektiv. Počítejte s tím, že focení s makro objektivem může být ze začátku lehce náročnější, než jste byli zvyklí při focení detailů. Je proto třeba zpomalit, nastavit precizně clonu, čas i citlivost a uvědomit si, že sebemenší pohyb fotoaparátu může znamenat nepovedenou fotografii. A tak, jako to platí v každém jiném fotografickém žánru – praxe dělá mistra!
Navíc specializované makro objektivy nejsou jenom o focení mikrosvěta kolem nás. Většinou totiž používají delší ohniska a mají slušnou světelnost. Využití proto najdou i jako portrétní objektivy nebo krátké teleobjektivy na focení sportu. Jen pozor, některé makro objektivy, hlavně ty starší nebo levnější, mohou mít pomalejší ostření, než jejich běžné protějšky.
Tip: Detaily máte v merku a chcete se rovnou ponořit do světa makrofotografie? Prohlédněte si makro objektivy v našem e-shopu Fotolab.cz
Text: Stanislav Mach, Michael Jurák
Přidat komentář