Nedávno jsem měl možnost vyzkoušet zajímavý objektiv od Fujifilmu – XF16mm f/1.4 R WR. Jak si tento širokáč vede jsem otestoval při MMA zápasu, na horách, ale vyzkoušel jsem si s ním také třeba portrét. A jak dopadl? To se dozvíte se v mé recenzi.
Konstrukce
Objektiv Fuji XF 16mm f/1.4 R WR je v kontextu objektivů Fuji XF celkem velký a robustní. Jako celek na mě zpracováním působil velice profesionálně a nebál bych se ho vzít ani do horších podmínek. Zkratka WR v názvu značí odolnost proti vlhku a prachu. Clonový kroužek jde otáčet asi nejsnadněji, co jsem u objektivů Fuji zažil a párkrát se mi stalo, že jsem si clonu omylem změnil. Ostřící kroužek je opatřen aretací. U toho se vám tedy nestane, že si prstem omylem rozostříte. Díky větší konstrukci se objektiv drží velmi dobře a stabilně.
Čtěte také: Fujifilm X-T2 – konečně rychlá bezzrcadlovka od Fuji?
Úhel záběru
Ohnisko 16mm na APS-C čipu (ekvivalent 24mm na Full Frame) je již poměrně široké a tradičně používané hlavně pro reportáže a krajiny, ale vyfotit se s ním dá úplně vše. Já si zkusil hlavně sport, krajinu…a i nějaký ten portrét.
Clona f/1.4 je skvělá pro focení v horších světelných podmínkách, ale také pro krásný bokeh, který je u takto širšího objektivu trochu netradiční.
Obrazová kvalita
Opticky mi přijde „šestnáctka“ na skvělé úrovni. Snímky jsou dokonale ostré po celé škále clony, a to i při f/1.4. Snad jediná věc, která mě ale příliš nenadchla, je rychlost ostření. Zde má objektiv rezervy a obzvlášť při horším světle chvíli hledá. Za normálního denního světla ale ostří relativně svižně.
Při focení krajin, kdy byl dostatek světla, byl objektiv rychlý a s ostřením jsem neměl žádný problém. Při focení jakéhokoliv pohybu je pomalejší ostření již docela znát. Až na rychlost ale objektiv vždy zaostří skvěle a obrázky jsou z něj ostré jako břitva. Ohromně mě překvapila minimální vzdálenost zaostření, kdy jsem zaostřil předmět asi 3 cm před objektivem.
Čtěte také: Fujifilm X-H1 – nová vlajková loď řady X
Portrét širokáčem?
Při sportovní reportáži, kterou jsem s XF16mm f/1.4 fotil, mě opravdu nezklamal. Mám ostré fotky i při špatném osvětlení. Na nějakých fotkách je hezky vidět také nízká hloubka ostrosti, což je v kombinaci s širším ohniskem opravdu zajímavé. Nejlépe se ale dá hloubky ostrosti využít u portrétů, nebo u detailních snímků předmětů focených z blízka. Často slýchám, že portrét se má fotit objektivy, které jsou k tomu určené, tedy s ohniskem 50mm a vyšším a fotit jej čímkoliv širším je nesmysl. Mě ale tento objektiv mimo jiné oslovil také právě pro focení netradičních portrétů. A když jsme u focení portrétů „jednačtyřkovou šestnáctkou,“ okamžitě mě napadl fotograf Petr Klempa, který fotí krásné portréty téměř výhradně tímto objektivem. Proto jsem se ho požádal o malý příspěvek na toto téma:
Petře, jsi známý tím, že Fuji 16mm f/1.4 je tvoje oblíbené sklo na portréty. Jak bys krátce charakterizoval tento objektiv? A proč je právě 16mm tvoje volba pro portrét?
Začalo to u osmdesátky, pak to šlo na padesát, až jsem nakonec fotil na pětatřicet. Sotva jsem si to ale pořádně osahal, už jsem věděl, že půjdeme ještě níž. 24mm je prostě „moje“ ohnisko.
V současnosti mám už jen jedno sklo a je jím právě XF16mm/1.4. (pozn. redakce: 16mm je pro FF 24mm). Obsloužím s ním všechno. A že fotím hlavně portréty? Že se to nedělá? To říká kdo?
Ačkoliv je složitější fotit portrét na širokáč, pro mě je to charakteristická záležitost, díky které dokážu ve scéně zachytit nejen osobu, ale i prostředí. A to je pro mě stejně důležité, jako postava.
Člověk si samozřejmě musí dát pozor na deformaci vyplývající z širokoúhlého ohniska, často to může být limitující, ale pracovat se s tím dá a o to větší výzva to je. Širokáč prostě není jen na krajinky. A vzhledem ke světelnosti se mi nabízí i krásná hloubka ostrosti pro odstřižení postavy od pozadí, takže co víc si přát?
f/1.4: skvělé výsledky ve tmě a nízká hloubka ostrosti
Osobně jsem měl možnost s tímto objektivem fotit zápas MMA, kde jsem potřeboval široký záběr a rychlý čas. Vzhledem k tomu, jak tmavé bylo okolní prostředí, zmiňovaná světelnost f/1.4 mi právě v tomto ohromně pomohla, a já jsem nemusel hnát hodnoty ISO do nesmyslných hodnot. Objektiv v tomto testu podle mě odvedl skvělou práci a s výsledky jsem nadmíru spokojen.
S 16mm jsem si vyzkoušel také pár portrétů, nebo focení interiéru. Při focení interiéru jsem kromě 16mm pro srovnání zvolil ještě o něco širší objektiv od Fuji – 14mm f/2.8. Šířku záběru můžete porovnat na dvou snímcích bytu níže.
Při výletě do Krkonoš jsem si s šestnáctkou vyzkoušel také nějakou tu krajinku a reportáž. A právě pro tyto účely bych osobně využil tento objektiv asi nejčastěji. Je pro ně jako stvořený – do záběru dostanete i z blízka vše, co je potřeba a dokážete tak publikum vtáhnout do děje.
Koupit či nekoupit?
A jestli bych koupi tohoto objektivu doporučil? Jednoznačně ano, pokud často fotíte krajinu, nebo reportáž. Ale také, pokud rádi experimentujete, a s širokým ohniskem rádi vyzkoušíte například netradiční portrét a další žánry. Světelnost f/1.4 představuje obrovskou výhodu při nízké hladině osvětlení, a zároveň s ním dosáhnete pěkného rozostřeného pozadí, což je u takto širokoúhlého objektivu poměrně netradiční a zajímavé.
Cena okolo 26 000 Kč není za pevný objektiv v žádném případě nízká. Dostanete za ni ale objektiv s odolnou, profesionální konstrukcí a špičkovou obrazovou kvalitou. Vysoká světelnost vám zaručí lepší výsledky a širší kreativní možnosti. Pokud si tedy dáte pozor na pomalejší ostření při focení ve tmě, určitě vám tento objektiv přiroste rychle k srdci a nedáte ho jen tak z ruky.
Fuji XF16mm f/1.4
Potěšilo nás:
- Světelnost f/1.4 - focení v šeru, malá hloubka ostrosti
- Obrazová kvalita - skvělá ostrost již při cloně f/1.4
- Odolný proti vlhkosti a prachu
- Konstrukce - skvěle se drží, stabilní v ruce
- Malý odpad, většinou správně zaostří
Zasloužilo by vylepšení:
- Pomalejší ostření při špatném osvětlení
- Volnější clonový kroužek
Recenzi společně s fotografiemi pro Vás připravil:
Fotograf převážně sportu a reportáží, v poslední době ho baví i reklamní a portrétní fotka. Na fotografování má rád improvizaci. Zastává názor, že pro pořízení dobré fotky není potřeba drahá technika.
JO