Fotografování s bleskem není zcela jednoduchou činností, pokud má fotografie vypadat správně, tedy tak, že divák nepozná použití blesku. Při troše snahy toho ale dosáhnete a výsledky mohou být překvapivě dobré.
Hned na začátku se sluší říct, že není blesk jako blesk. Asi největší rozdíl najdete mezi blesky interními a blesky externími. Ty zabudované do těla fotoaparátu totiž mají jednu zcela zásadní nevýhodu, a tou je nemožnost směrování záblesku, na druhou stranu je jejich přítomnost ve fotoaparátu pro mnoho začínajících fotografů příležitostí pro vyzkoušení práce s bleskem a můžete jej také použít k odpálení blesku externího.
Z výše uvedeného pak víceméně vyplývá výhoda blesků externích, kterou je díky polohovatelné hlavě možnost směrování záblesku podle našich představ. Ruku v ruce s tím jde také podstatně vyšší výkon externích blesků. Ten se udává pomocí směrného čísla (GN) u interních blesků dosahuje cca 13 GN, u externích pak výkon začíná někde kolem GN 20 a končí někde u GN 80 v případě výkonných systémových blesků. A jaká je nevýhoda externího blesku? Teoreticky žádná, z čistě praktického hlediska je to hmotnost, která se promítne do hmotnosti celé sestavy s aparátem a také nutnost mít alespoň dvě sady baterií pro používání blesku.
Kdy fotit s bleskem
Odpověď na tuto otázku je velmi prostá, vždy, když potřebujete dostat do scény světlo a jiným způsobem to není možné, aniž by fotografie pozbyla vašeho záměru. Nejčastěji se bez blesku neobejdete při ateliérovém focení, v portrétní a svatební fotografii jej také využijete často. V případě sportu bude blesk užitečným pomocníkem zejména ve sportovních halách a samozřejmě také společenská fotografie a dokument.
V každém ze zmíněných žánrů bude hrát zábleskové osvětlení trochu jinou roli, většinou vás k jeho použití donutí potřeba využít specifické expozice – například vyšší clonové číslo za nízkého osvětlení kvůli zvětšení hloubky ostrosti – které není možné jiným způsobem dosáhnout.
Alternativou může být samozřejmě stálé osvětlení, které je dnes již na velmi vysoké úrovni a koupíte LED panel velmi kompaktních rozměrů s možností změny nejen intenzity osvětlení, ale také barevné teploty, a to vše ještě napájené baterií.
Světlo pro stálé svícení je však doménou zejména při záznamu videa, kde dává stálé osvětlení mnohem větší smysl. V případě fotografování snad může být použit jen silný reflektor, namířený do stropu, který tak vytvoří ambientní osvětlení.
Odrazem nebo přes difuzér
Ačkoli nabídne externí blesk vyšší výkon, neznamená to, že bychom jeho světlem měli oslepit fotografované osoby. Vyšší výkon je zde dostupný právě proto, aby bylo možné vytvořit na krátký okamžik dostatečné ambientní nebo nepřímé osvětlení fotografované scény.
Natočení blesku směrem ke stropu, od něhož se záblesk světla odrazí a rozptýlí, má za následek měkké osvětlení bez ostrých stínů, které je mnohem příjemnější a přirozenější jak intenzitou, tak směřováním shora dolů, podobně jako svítí slunce.
Ocitnete-li se v situaci, kdy není možné fotografovat s odrazem o strop, nezbývá než namířit blesk směrem k fotografovaným objektům, ovšem vždy s doplněním o malý difuzér nebo větší softbox. Díky nim totiž dosáhneme rozptýleného osvětlení, které je mnohem přirozenější, zvláště když se to nepřehání s výkonem záblesku.
Méně používaným ale praktickým řešením je také kombinace blesku a odrazné desky, kdy je obvykle blesk umístěn mimo fotoaparát a odrazná deska pak směřuje jeho světlo, kam je třeba. V případě fotografování v exteriéru může dokonce odrazná deska v některých situacích nahradit i samotný blesk.
Jak vybrat blesk
I když je to méně časté, stále ještě se můžete setkat s univerzálními blesky, které mají pouze jeden středový kontakt, který slouží k odpálení blesku nezávisle na značce fotoaparátu. Při práci s takovým bleskem je třeba mít neustále kontrolu nad jeho nastavením a promítnout do něj vlastní nastavení fotoaparátu, což bývá mnohdy poměrně zdlouhavé. Nevýhodou takového blesku je tedy nutnost plně manuálního ovládání a také pevný a poměrně dlouhý synchronizační čas kolem 1/200 s.
Efektivnější cestou je TTL blesk, který se vybírá podle značky fotoaparátu a má vícero kontaktů na patici – díky tomu je schopen komunikovat s fotoaparátem a své nastavení přizpůsobí právě zvoleným expozičním hodnotám. Stejně se blesk přizpůsobuje i zvolenému ohnisku, pokud má zoomovací hlavu – určitě doporučuji vybírat mezi těmito typy.
Čtěte také na blogu: 5 tipů pro focení ve špatném světle
A podle čeho vybírat? Jednoznačně podle výkonu, kdy platí jednoduchá úměry vyšší = lepší. Obecně lze doporučit směrné číslo mezi GN 55 a 60 v případě, že hodláte fotografovat v přímém proti slunci. Nižší výkon je vhodný spíše do interiéru nebo prosvětlení scény u produktové fotky. Druhým parametrem je pak rozsah zoomovací hlavy blesku, ten obvykle bývá mezi 24 a 105 mm, což je většinou dostatečné, pokud byste však chtěli fotit s delšími ohnisky kolem 200 mm, je třeba tomu uzpůsobit i výběr blesku.
V neposlední řadě také bude záležet na tom, jak chcete blesk odpalovat, pokud nebude nasazen v sáňkách na digitálu – u některých fotoaparátů je to možné pomocí vestavěného vzdáleného ovládání blesku. Další možností je odpálení pomocí interního blesku, jehož záblesk detekuje optický senzor blesku externího – nevýhodou je, že tento musí „vidět“ na záblesk interního blesku.
Zdaleka nejlepším a nejuniverzálnějším řešením je použití samostatného bezdrátového odpalovače, který je velmi spolehlivý i na delší vzdálenost a v případě potřeby vám umožní i řízení odpalu více externích blesků současně. Z hlediska značky určitě doporučujeme držet se stejného výrobce, jako u vašeho fotoaparátu, pokud máte menší rozpočet pro pořízení blesku, pak neuděláte chybu, když sáhnete po blescích Metz anebo Nissin.
Opravdu je interní blesk k ničemu?
Určitě není, jen je potřeba umět s ním pracovat. I když je malý, má nízký výkon a jeho světlo je velmi blízko objektivu, navíc v jeho ose, určitě jej můžete používat. Velmi časté je jeho užití v okamžiku, kdy fotíte například portrét v protisvětle a potřebujete osvítit tvář portrétovaného – v takovém případě postačí bohatě interní blesk, avšak musíte u něj jednak snížit výkon a v ideálním případě použít i difuzér.
Ten může být buďto malý, nasazovací do bleskových sáněk, anebo můžete využít de facto jakýkoli materiál, který emitované světlo rozptýlí a změkčí – typicky například pečící papír, matná eurofolie nebo netkaná textilie – v těchto případech ale počítejte s vyšším pohlcováním světla, a tudíž nutností naopak výkon zvýšit.
Přidat komentář