CEWE Fotolab

Jak vybrat makroobjektiv

Fotografie detailu je oblíbená disciplína a mezi nadšenými fotografy byste jen těžko hledali někoho, kdo by nechtěl vyfotit detail jarního květu, barevná křídla motýla či zbarvený javorový list na podzim. Ostření na krátkou vzdálenost je nutná podmínka a typická vlastnost makro objektivů. A taky je to limit objektivů setových. Ve snaze vyfotografovat detail vás zastaví právě minimální zaostřovací vzdálenost vašeho univerzálního objektivu. Možných řešení je hned několik, mezikroužky různých délek, předsádkové čočky v rozličných mocnostech, reverzní adaptéry a speciální makroobjektivy. A těm se dnes budeme věnovat podrobně.

Makro objektivy dnes nabízí všichni výrobci fotoaparátů a optiky, od velkých hráčů, po malé, nezávislé výrobce. Vybíráme je podle bajonetu (značky těla), podle velikosti snímače a taky podle typu systému (zrcadlovka/bezzrcadlovka), který používáme. Dále se makroobjektivy dělí podle fyzikálních vlastností, jako je ohnisková vzdálenost, světelnost a v neposlední řadě podle poměru zvětšení. Doplňkovým parametrem je pak optická stabilizace, typ AF motoru, přepínač rozsahu ostření, typ antireflexních vrstev, odolnost konstrukce, případně další nadstandardní výbava.

Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS HSM

Základní výběr – značka, velikost snímače, typ systému

Prvním parametrem výběru je značka vašeho fotoaparátu, tedy použitý bajonet. Hned na začátku je třeba se orientovat i v systému, většina výrobců totiž používá různé bajonety pro zrcadlovky a bezzrcadlovky. Přesto, že existují různé adaptéry, doporučuji vybírat makroobjektiv určený přímo pro váš systém. To, jestli zvolit objektiv přímo od výrobce těla nebo jiný, probereme později. Druhým důležitým parametrem je velikost snímače. Ať už máte senzor velikosti Micro 4/3, APS-C (DX) nebo Full Frame (FX), výrobci nabízí vyladěné optické konstrukce objektivů právě pro ten váš snímač. U makroobjektivů většinou není žádný problém s použitím Full Frame objektivů na APS-C tělech. Opačná kombinace, tedy APS-C objektiv na Full Frame těle, ale není úplně vhodné řešení.

Fyzikální vlastnosti – poměr zvětšení

Většina makroobjektivů umožňuje poměr zvětšení 1:1, tak zvanou životní velikost. Ale nebylo to tak vždy, historicky byl běžnější spíše poměr poloviční, 1:2. Ten se vyskytuje u některých výrobců i dnes. Co to znamená? Poměr 1:1 znamená, že objekt (třeba brouk) dlouhý ve skutečnosti 1 centimetr je při zaostření objektivu na nejkratší vzdálenost zobrazen na snímači zase jako centimetrový, tedy ve své životní velikosti. A pozor, velikost snímače tu nehraje roli. To už je pořádné zvětšení. Když si např. představím zvětšeninu (fotku) o rozměru 20×30 cm, má na ní náš brouček velikost cca 17 cm a je na něm vidět neuvěřitelné množství detailů.

YOUTUBE kanál CEWE FOTOLAB CZ: FOTORÁDCE MICHAELA JURÁKA – MAKROFOTOGRAFIE DETAILNĚ

Fyzikální vlastnosti – ohnisková vzdálenost a světelnost

Ohnisko je pro makroobjektiv velmi důležité. Má ale překvapivě jinou funkci než u teleobjektivu. Ohnisko nerozhoduje o zvětšení nebo přiblížení, ale o tzv. předmětové vzdálenosti. To je vzdálenost mezi fotografem a objektem při maximálním zvětšení. A tady funguje pravidlo, že čím delší je vzdálenost ohnisková, tím větší je i vzdálenost předmětová. Takže s makroobjektivem s delším ohniskem neudělám větší zvětšení, ale mohu být dále od objektu. A to je naprosto zásadní, bez ohledu na to, co fotografuji. Pokud fotíme například hmyz je jasné, že s delším makroobjektivem mohu být dále od objektu a neplaším si ho. Při snímání neživých objektů se to může zdát nedůležité, ale jen do té doby, než si začnete fotoaparátem s objektivem blokovat dopadající světlo nebo si dokonce začnete „házet“ stín do záběru. Ideálním ohniskem se tak jeví objektivy 90 mm, 100 mm a 105 mm, kde je předmětová vzdálenost 25–29 cm od roviny snímače.

Světelnost není u makroobjektivů tak zásadní jako třeba u objektivů portrétních. Hloubka ostrosti je při makrofotografii neuvěřitelně malá, budeme se snažit spíše hodně zaclonit, než hledat minimální clonové číslo vašeho objektivu. Přes to mají nejlepší makroobjektivy na trhu světelnost f/2,8.

Stabilizace, autofokus, konstrukce a odolnost

Optická stabilizace (IS, VR, OS atd.) v objektivu je vynikající vlastnost a doporučuji ji při snímání z ruky využít. Objektivy s tímto zařízením jsou pochopitelně o něco dražší, ale investice se rozhodně vyplatí. Konstrukce utěsněná proti vlhkosti a prachu by měla být samozřejmostí a hledejte právě takové objektivy, budete přece fotit venku v terénu, v rose atd. Autofokus případně tzv. limiter (omezovač rozsahu ostření) za tak důležitý nepovažuji. Na extrémně krátkých vzdálenostech a při minimální hloubce ostrosti, což je typické pro makrofotografii, stejně žádný AF systém nepracuje úplně spolehlivě. Většinu svých nejlepších makro fotografií jsem ostřil ručně metodou základního předostření a pak pohybem (dopředu a dozadu) celého systéme tělo/objektiv.Makroobjektivy

Cena

Je jasné, že právě cena může být důležitým parametrem výběru makroobjektivu. Pokud se vám objektivy od výrobce vašeho fotoaparátu zdají příliš nákladné, zkontrolujte nabídku nezávislých výrobců optiky jako je Sigma, Tamron, Tokina, Laowa, Samyang a dalších. Vyhledejte objektivy dostupné ve vašem bajonetu, pro vaši velikost čipu. Ve většině případů se jedná o vysoce kvalitní objektivy s příznivou cenou. Měl jsem možnost delší dobu pracovat s objektivy Sigma 105 mm f/2,8Tamron 90 mm f/2,8 a výsledky byly vynikající.

Speciality a netradiční konstrukce

Na závěr jsem si nechal dvě specialitky, které jsou v řadě makroobjektivů na trhu naprosto unikátní.

Prvním z nich je makroobjektiv Canon MP-E 65 mm/2,8 se zvětšením 1 – 5x a manuálním ostřením. Speciální konstrukce s masivní stativovou objímkou a výsuvným tubusem umožňuje pořizovat makrosnímky až s pětinásobným zvětšením. Jak uvádí výrobce, při maximální zvětšení 5x můžete políčko Full Frame snímače vyplnit jedním zrnkem rýže!

Druhou perličkou je makroobjektiv Laowa 24 mm f/14. Širokoúhlý, manuální makroobjektiv pro Full Frame fotoaparáty má tvar rakety, délku 40 cm a zvětšení je 2x. Předmětová vzdálenost je 2 cm od frontálního členu (přední čočky) a ještě jsou na přední straně objektivu (kolem toho předního členu) umístěny LED diody pro přisvícení scény. Výrobce to nazývá Ring Lite. Pokud je v makro technice něco opravdu zvláštního – je to tento objektiv.


MICHAEL JURÁK
CEWE FOTOLAB produktový specialista a expert na fototechniku
Kromě milovaného fotografování mám rád přírodu, hory, lesy, rybaření. Přes léto jezdím nejraději na horském kole a v zimě na snowboardu, rád se i projedu na motorce. Focení není pro mě jen koníček, ale dá se říci posedlost.

Michael Jurák

komentář