CEWE Fotolab

Jak vybrat objektiv pro focení sportu

Fotografování sportu vyžaduje často sofistikovanější fotografické vybavení, u kterého se klade důraz zejména na schopnost dosahovat vyšší rychlosti snímání a zaostřování. Do všeho také vstupuje přesnost zaostření na předem stanovený objekt a mnohé další. Jaké jsou vhodné kombinace objektivů pro focení sportu nastíní následující příspěvek.

Autor fotografie: Radek Caga

Co je vhodné zohlednit před výběrem objektivu pro focení sportu

Začínajícím fotografům doporučujeme spíše vybírat v rámci nabídky teleobjektivů se zoomem, jež jsou flexibilnějším řešením oproti verzím s pevně stanoveným ohniskem. Rozsah ohniskové vzdálenosti 70–200, resp. 300 mm (po přepočtu na Full Frame) bude dostačující pro velkou část sportovních disciplín. Proto se o této kategorii objektivů více rozepíšeme.

Nejčastější otázky při výběru fototechniky pro focení sportu:

  • Z jaké vzdálenosti budu fotografovat?
  • Jaká bude nejčastější úroveň osvětlení?
  • Budu potřebovat odolnou techniku oproti prachu a nepřízni počasí?
  • Celkové nároky na výstupní kvalitu výsledných fotografií (účely použití)?

Objektivy pro méně náročné uživatele

Na trhu existuje mnoho variant zoomů s delšími ohnisky. Výrobci je nabízejí ve všech cenových relacích, přičemž ty nejlevnější s rozsahem od 70 do 300 mm (přepočet na Full Frame) startují s cenovkou cca od 5 000 Kč, např. Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro 1:2. Tento model uspokojí spíše jen začínající nebo málo náročné uživatele.

Levnější objektivy mají obecně horší světelnost a optická kvalita většinou nedosahuje excelentních parametrů, čímž neříkáme, že jsou tato skla nepoužitelná. Každý by si měl ideálně rozdíl zhodnotit sám během porovnání s dražšími verzemi.

Velmi slušný poměr ceny a výkonu již nabízí např. objektivy (je nutné se však smířit s horší světelností):

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM
Fujifilm XF 55-200mm f/3.5-4.8 R LM OIS
Nikon 70-300mm f/4.5-5.6E AF-P ED VR
Olympus M. ZUIKO DIGITAL ED 75-300mm f/4.8-6.7 II
Panasonic Lumix G VARIO 100-300mm f/4-5.6 II POWER O. I.S.
Tamron SP AF 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD

Dražší varianty

Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM
Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS

Střední kategorie – světelnější telezoomy se světelností f/4

O něco zajímavější už jsou varianty s ohnisky 70–200 mm se světelností f/4. Ty jsou na tom výrazně lépe z pohledu světelnosti, často i optické kvality, ale nejnižší clonové číslo 4 může být pro některé situace limitující. Velmi značnou výhodou je však kompaktnost, kdy oproti verzi 70–200 mm se clonou f/2,8 ušetříte znatelnou váhu i objem ve fotobrašně (850 g. vs. 1 430 g.; porovnání objektivů Nikon 70–200 mm f/4G ED VR vs. Nikon 70–200 mm f/2,8 E AF-S FL ED VR). V neposlední řadě je zde také nezanedbatelná cenová úspora hovořící pro variantu se světelností f/4.

Náš tip: Pokud toužíte po telezoomu s velmi příznivým poměrem cena-výkon, pak jednoznačně doporučujeme zvážit Tamron 70–210mm f/4 Di VC USD (verze pro Canon, verze pro Nikon).

Tamron 70-210mm f/4 Di VC USD
Tamron 70-210mm f/4 Di VC USD

Ideální varianta zoom objektivu: 70–200 mm f/2,8

Pokud budete hledat nejlepší univerzální objektiv pro focení sportu, tak jím bude s největší pravděpodobností verze 70–200 mm při cloně f/2,8. S tímto druhem objektivu se dá vyfotit většina standardních situací, které vyloženě nepotřebují silnější přiblížení. Světelnost f/2,8 je dostatečná i pro focení v místech s nižší úrovní osvětlení.

Čtěte také na blogu: RECENZE Sigma 70–200 mm f/2.8 DG OS HSM Sports

Obrazová kvalita

Všechny nejnovější generace objektivů s parametry 70–200 mm f/2,8 mají velmi dobrou optickou kvalitu napříč všemi výrobci. V tomto ohledu chybu neuděláte rozhodně s žádným z nich.

Autor fotografie: Radek Caga

Rychlost a přesnost ostření

Rychlost a přesnost ostření patří mezi důležité kritérium pro focení sportu. Objektivy profi kategorie 70–200 mm f/2,8 jsou konstruované a navrhované tak, aby splňovaly vysoké standardy pro náročnější nasazení. V tomto ohledu mají obvykle originální výrobci výhodu, protože jejich ostření je často bezkompromisní. Samozřejmě i objektivy ostatních výrobců (např. Sigma, Tamron) mají autofokus ve vysoké kvalitě. Rozdíly lze nalézt oproti nativním verzím, často se jedná o marginální záležitost.

Autor fotografie: Radek Caga

Mechanické provedení

Konstrukční provedení je další parametr, který doporučujeme vzít na vědomí při výběru. Aktuálně mají všechny současné generace modelů 70–200 mm f/2,8 výbornou konstrukční úroveň. Nicméně zejména starší generace alternativních výrobců měly v této oblasti úroveň kvality horší, ve srovnání s originálními objektivy (např. utěsnění, vůle, chod zoomu).

Focení ve špatných světelných podmínkách

Světelnost f/2,8 je podle mého názoru minimální vhodnou hodnotou pro úspěšné focení halových sportů. V halách totiž potřebujete obvykle fotit s krátkým expozičním časem. Dokonce i při světelnosti f/2,8 zde vychází ISO obvykle 2 500 – 4 000 apod., což už samo o sobě není úplně málo. Naštěstí novější fotoaparáty s tím nemají zásadní problém. Pokud by světelnost byla horší (f/4; f/5,6 atd.), pak by citlivost ISO rostla výrazným způsobem nahoru a snímky by trpěly zbytečně vyšším šumem, který by fotky výrazně degradoval (pozn.: rozdíl 2 EV u clonového čísla se stejným způsobem projeví i na citlivosti ISO).

Čtěte také na blogu: 5 tipů pro focení ve špatném světle

Autor fotografie: Radek Caga

Oddělení objektu od pozadí

Pokud s tímto objektivem fotíte na maximálně otevřenou clonu (f/2,8), můžete dosáhnout zajímavého oddělení objektu od pozadí (ideálně ve spojení s Full Frame snímačem). Sportovec je tak vhodně oddělen od mnohdy divácky rušivého okolí.

Čtěte také na blogu: Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu

Autor fotografie: Radek Caga

Stabilizace

Všechny moderní objektivy 70–200 mm f/2,8 mají také stabilizaci obrazu, což je komfortní pro pohled přes hledáček a pak také pro fotky panningu (v případech absence stabilizace čipu).

Čtěte také na blogu: Stabilizace obrazu: princip fungování, výhody a nevýhody

Závěrečné doporučení

I když objektiv s parametry 70–200 mm f/2,8 je hodně univerzální pro sport, tak pravděpodobně k němu budete potřebovat i nějaký základní zoom (24-70 mm), případně „ultraširokoúhlou“ verzi (16-35 mm) – ohniska po přepočtu na snímač typu Full Frame. Se širokoúhlým objektivem se dá přeci jen dosáhnout jiného úhlu pohledu na jakoukoliv reportáž. V každém případě platí, že výraznou část sportovních disciplín budete schopni vyfotit výše uvedeným teleobjektivem s rozsahem 70–200 mm, resp. 300 mm.

Pokud přemýšlíte nad častějším fotografováním sportu, pečlivě byste měli zvážit i výběr fotoaparátu, aby jeho možnosti nezaostávaly za potenciálem vámi pořízeného objektivu (např. pomalý zaostřovací mechanismus fotoaparátu, komfort a možnosti ovládání, kvalita obrazu při vysokém ISO atd.).

Autor fotografie: Radek Caga

Přidat komentář