Bezzrcadlovka nebo zrcadlovka? Aktuální otázka, se kterou se setká asi každý, kdo si v současnosti vybírá fotoaparát s výměnnými objektivy. Proto jsme se zeptali na zkušenosti z praxe několika fotografů.
Zatímco digitální zrcadlovky vycházejí v základu konstrukčně z klasických kinofilmových zrcadlovek, bezzrcadlovky jsou zcela novou skupinou fotoaparátů, která se snaží vybrat to nejlepší ze světa zrcadlovek a kompaktů – tedy možnost výměny objektivu a zároveň menší rozměry než v případě zrcadlovek.
Výhody
Zrcadlovka
- Optický hledáček
- Rychlost ostření
- Širší nabídka objektivů (i starších)
- Výdrž baterie
Vybírejte zrcadlovky na e-shopu
Bezzrcadlovka
- Hmotnost a rozměry
- Reálný náhled scény
- Rychlost sériového snímání
- Focus peaking při manuálním ostření
Přes počáteční problémy především s rychlostí (zejména provozní a ostření), se výrobci dopracovali k modelům, které již mohou směle konkurovat zrcadlovkám a v některých parametrech je dokonce předčí. Každá technologie však má svá ale.
Nevýhody
Zrcadlovka
- Rozměry a váha
- Ergonomie při záznamu videa
- Absence elektronické závěrky
Bezzrcadlovka
- Výdrž baterie
- Pomalejší a někdy méně přesné kont. ostření
- Zpoždění EVF hledáčku oproti optickému
Čtěte také na blogu:
Výběr fotoaparátu: DSLR nebo CSC?
Preferujete CSC nebo zrcadlovku? (6/2019)
Rostislav Stach, fotograf
Dlouhá léta jsem fotil na filmy, potom jsem přešel na DSLR. Postupně jsem se dopracoval k tomu nejlepšímu, co Canon nabízel. Jenže potom jsem se hlavně na cestách, začínal dostávat do problémů s váhou výbavy.
A tak jsem se rozhodl, že na cestování pořídím Olympus bezzrcadlovku. Nechal jsem si Canon D1X a 400mm/2.8 na focení u nás a na cesty jsem si pořídil Olympus OM-D E-M5 Mark II, OM-D E-M1 Mark II s objektivy podobných ohnisek, jako jsem měl na DSLR. Na váze byl fotobatoh rázem o 11 kg lehčí. Po roce a půl jsem si uvědomil, že už jsem Canon ani jednou nevytáhl ze skříně.
Bezzrcadlovka mi dává úplně nové možnosti fotografování, maximálně mi vyhovuje elektronický hledáček, kdy mám obraz plně pod kontrolou, elektronická závěrka, která neruší zvířata nebo např. funkce Pro Capture, se kterou nemůžu prošvihnout žádný děj, o kterém dopředu nevím, že přijde. No a rychlost snímání – 60 snímků za sekundu nebo neskutečně účinná stabilizace u objektivu M.Zuiko 12-100mm/f4 IS PRO a M.Zuiko 300mm/f 4 IS PRO, je třešnička na dortu. Osobně si myslím, že v bezzrcadlovkách je budoucnost.
Petr Bambousek, fotograf
Osobně si myslím, že jsme na stejném bodě, jako před pár lety, kdy stál vedle sebe záznam fotky analogově a digitálně. Nejprve byly digitální foťáky tak trochu pro srandu, pak pár lidí připustilo, že se s tím už celkem dá fotit, a dneska je legrační představa, že se to kdy dělalo jinak. Podobně jsou na tom bezzrcadlovky.
Dokázal bych vyjmenovat možná deset důvodů, proč je bezzrcadlovka praktičtější než klasická zrcadlovka, ale opačně mě napadá možná jen to, že funguje „offline“ a proto u některých vydrží déle baterka, … a … a … kolik, že mám vyjmenovat těch DSLR výhod?
Pro mě jako fotografa přírody je bezzrcadlovka jako dar z nebe. Je naprosto tichá a neruší zvířata. Umožňuje skvělou kontrolu nad expozicí a tím mi výrazně klesl odpad k vymazání. Nabízí úžasnou kontrolu nad zaostřením fotky s možností zvětšit obraz při pohledu do hledáčku, což opět snižuje odpad. Pokrytí AF body je prakticky po celém obraze, není třeba překomponovávat. Absence zrcátka umožňuje vysokou frekvenci snímání. Má těla Olympus E-M1 II a EM1X umožňují snímání rychlých akcí pomocí Pro Capture, který umí snímat fotky ještě před domáčknutím spouště.
Stejně tak mnohem pohodlnější snímání nočních fotek díky Live režimům, které umí buď sledovat aktuální vývoj expozice nebo mít dokonale pod kontrolou malován světlem. Pokud vezmu, kolik teď váží moje výbava dvou těl a sedmi objektivů, tak jsem na polovině váhy i velikosti celé předchozí DSLR výbavy. Myslím, že to nebude tak dlouho trvat a bezzrcadlovky budou synonymem pro nejvyšší kvalitu fotografie.
Petr Slavík, fotograf
V této otázce mám už dlouho zcela jasno. Pro můj styl práce založený na pohyblivosti, nezávislém fungování v náročných horských podmínkách a také hybridním režimu, tedy společném focení i natáčení na jedné akci, je jasná volba bezzrcadlovka.
Systém Lumixu, který už dlouhá léta používám, má menší senzor než fullframe zrcadla a díky tomu je také přibližně o polovinu lehčí a menší. Foťák s potřebnou sestavou objektivů tak můžu mít vždy u sebe, i v těch nejextrémnějších situacích.
Lumixem dokonce funguju i v jedné z bašt zrcadlovek – sportovní fotografii. Lehčí systém znamená větší flexibilitu, a tím více šancí a více kreativity. Že to pro mě není špatná volba, potvrzuje i prestižní kontrakt pro Mezinárodní biatlonovou federaci.
Chcete-li však po mě konkrétní odpověď, pro dnešek řeknu „remíza“. Každý systém má své silné i slabé stránky, vítězství záleží jen na vašich preferencích a způsobu práce. V blízké budoucnosti už ale věřím v převzetí vlády bezzrcadlovkami, jejichž vývoj úspěšně odškrtává jednu slabší stránku za druhou, zatímco zrcadla už prostoru pro technologický posun mnoho nemají. I když ono to už možná bude jedno, dávno tu zuří mnohem vražednější bitva – foťák v mobilu vs zbytek světa…
A na závěr ještě jedna zcela čerstvá zkušenost. Před pár dny jsem se vrátil z roadtripu po Norsku. Ačkoliv jsem měl s sebou kompletní fotovýbavu, velké „DSLR“ tělo jsem vůbec nevytáhl a vše odfotil na systémovou „krabičku od mýdla“ Lumix GX9. Ta lehkost a svoboda je totiž návyková. Vyzkoušejte si ji!
Jan Tichý, fotograf
Kdysi dávno byla zrcadlovka můj splněný sen. Několik různých modelů mi dlouhou dobu dobře sloužilo. Jakmile se ale objevilo první full frame bezzrcátko, okamžitě jsem si ho pořídil jako druhý foťák a začal oba systémy kombinovat. Hodně se toho ale od té doby změnilo a od příchodu Sony A9 vlastně nedokážu najít jediný důvod, proč bych se měl k zrcadlovce ještě někdy vracet.
Naopak – přesnost zaostření, rychlost fotoaparátu, ostření na oko, tichá závěrka, kvalita nových objektivů a skutečnost, že na bezzrcátku můžu používat snad jakýkoliv objektiv, který byl kdy vyroben – to vše jsou silné důvody jasně určující budoucí vývoj fototechniky. Zrcadlovky jsou na mrtvém bodě, nemají se již kam posunout, čímž zase neříkám, že jsou špatné a nedají se s nimi pořizovat krásné snímky. Koneckonců sám rád sáhnu po nějaké té zrcadlovce na film, abych si trochu vyčistil hlavu od digitálu.
Petr Jan Juračka, fotograf a vědec
Upřímně – já jsem někdy takový technický dinosaurus a měnit systém z DSLR na bezzrcadlo se mi po více jak dvaceti letech za světelným hledáčkem nechtělo. Se systémy CSC jsem lehce koketoval hned po jejich příchodu na trh, ale vždy mi práce s nimi přišla méně pohotová, než s klasickým zrcadlem.
Tedy, ona tak trochu méně pohotová bude asi vždycky, ale situace je taková, že v dnešní době střídám zrcadlovky (Nikon D850, D500) a bezzrcadlovku (Nikon Z7) na denní bázi. Oboje má svá pro a proti a k těm velkým výhodám CSC patří pro mě právě elektronický hledáček, který mi umožňuje špičkovou kontrolu ostření (focus peaking) jak během snímání videa s fotoaparátem u oka, tak během makra, kde mi výrazně klesá množství odpadních snímků vůči fotografování se zrcadlovkou.
Občas využiji také možnost tichého fotografování bez rušivého klapání zrcátka, které mi ale samozřejmě naopak někdy nostalgicky chybí. Tak jako tak, přechod ze zrcadlovky je podle mého názoru možný pro každého fotografa a za sebe jej mohu jen doporučit.
Topi Pigula, fotograf a cestovatel
Já to mám jednoduché – celý život fotím na zrcadlovku, aktuálně Nikon D7200 a nikdy jsem po bezzrcadlovce netoužil. Mám v hlavě mem, že díky velikosti čipu a dalším technickým parametrům nemá smysl jít do horšího, byť lehčího. Teprve v posledních několika málo letech, když se objevily fullframové bezzrcadlovky u celé řady výrobců, namátkou Nikon Z6 a Z7 či Sony Alpha, si říkám, že ono rigidní pravidlo o menší kvalitě asi přestává platit.
Nicméně zatím odolávám a důvodem je hlavně fakt, že Nikon přišel s jiným průměrem bajonetu a já si nechci kupovat redukci či měnit komplet vybavení. Osobně mi hra u Nikonu na fullframovou bezzrcadlovku přijde jako opravdu předražená záležitost. Na druhou stranu podle mě vývoj jde skutečně bezzrcadlovkovým směrem a tyto foťáky, až přijde jejich zlevnění, začnou být atraktivní i pro ještě širší spektrum amatérů. Ale sebe mezi ně zatím nepočítám.
Důvodem je jednak zvyk, a jednak si nemyslím, že by se zkušenosti, které se vypilovávaly desítkami let vývoje zrcadlovek, daly bez větších chyb přenést a bezzrcadlovky. A navíc mi osobně vadí elektronický hledáček. Prostě co se týče focení… jsem klasik.
Rudolf Stáhlich, fotograf a žurnalista
Nedávno se mne také a opět jeden pán zeptal, jaký přístroj bych mu doporučil. Že prý váhá mezi zrcadlovkou a bezzrcadlovkou?
A já mu povídám: Víte pane, ono je to jako se ženskými (pokud jste chlap, samozřejmě…). Na tuhle otázku odpovídám často a už na ní pomalu začínám být alergický! Podle čeho se vy konkrétně, milý pane rozhodujete, se kterou ženou chcete být? Jen dle toho, zda je plnější a s pořádnými ženskými tvary nebo naopak hezky štíhlá jako proutek? Pokud ano, tak si vyberte, co chcete, u vás je to opravdu jedno!
Hledáte-li však ženu, se kterou si chcete rozumět, být s ní dlouho, sdílet vzájemně své zájmy a vlastnosti, vytvářet hodnoty, prožívat dobré i zlé, tak to jsem ochoten si s Vámi o tom povídat. Řeknete mi tedy hezky popořádku, co a čím jste fotil doposud, co se Vám líbí, co fotíte snadno a co Vám dělá potíže, jak často fotíte, co byste fotit a třeba i natáčet chtěl, co jste zkoušel a co vám radili a nabízeli třeba v nejbližší fotoprodejně, čím fotí Vaši přátelé, jak často cestujete, a další a další. Ale věřte, že i tak a přes to, co Vám poradím, je to stále jen a jen na Vás, milý pane, protože každý jsme originál.
Technika je totiž jen a jen nástroj používaný k naší (třeba i oblíbené) činnosti. Techniku ovládáte a ona je bez Vás naprosto k ničemu. A to může být se zrcadlem nebo bez něj…
A vývoj do budoucna?
Máme tu světové výrobce zrcadlovek i bezzrcadlovek, kteří umí a dělají i dobré senzory a software a skla a… a pak ty druhé, kteří toho od nich hodně kupují a dávají to do svých přístrojů. Je tu pořád dobrý výběr různých značek a my se můžeme profilovat a přiklánět k té či oné. Takže je to jako se vším. Bude to hodně o značkách a jejich marketingu a třeba ani ne tolik o charakteru přístrojů. Takže pokud budeme chtít hodně a dobře fotit, pak se bude dařit nejen výrobcům, ale i těm, co to jen montují dohromady. A protože jsme každý originál, bude dobře zrcadlovkám i bezzrcadlovkám.
Pavel Šerý, fotograf a produktový manažer Canon
Nejdříve „od lesa“. Nemám rád uvádění produktů, které výrobci sníží náklady, zjednoduší marketing nebo zamaskují mezeru v nabídce – na úkor zákazníka. Zpravidla je pak proces nazván „reakcí na jeho požadavky“. Takovou kategorií byly ještě donedávna bezzrcadlovky, které nejen rychlostí AF dlouho ani vzdáleně nepřipomínaly snadno dostupné zrcadlovky.
Moderní přístroje jsou ve svých kategoriích plně srovnatelné. Největším přínosem řešení bez zrcátka jsou rozšířené konstrukční možnosti objektivů a snadné natáčení videa. Volbu může ovlivnit výdrž akumulátoru, fyzické parametry nebo cena a dostupnost příslušenství. Pro fotografa je ale patrně hlavním rozhodovacím bodem hledáček. Obdivuji okamžitou možnost kontroly scény – třeba i ve tmě – u elektronického hledáčku, problémem může být dlouhodobé fotografování, menší dynamika a umělost obrazu.
Většina pokročilých fotografů v mém okolí používá mirrorless jako druhé tělo k zrcadlovce. Našinec by neměl dát na silná hesla a barevné plakáty, měl by obě řešení osahat a udělat si vlastní názor.
Obě kategorie projdou dalším vývojem, dočkáme se i konstrukčních překvapení. Canon patří mezi minoritu firem, které dokázali dotáhnout vývoj obou konstrukcí a to ve formátu Full-frame i APS-C. Může tedy reagovat na skutečné požadavky fotografa.
Martin Veverka, fotograf a IT technik
Osobně v tomto dilematu mám celkem jasno. Budoucnost podle mého názoru patří mobilním telefonům a bezzrcadlovkám, které postupně dohánějí všechny neduhy z minulosti. Zrcadlovky se přesunou tam, kde byly dříve středoformáty – tedy především do studií.
Co se týká jednotlivých systémů, tak u CSC mi vyhovuje to, že v hledáčku vidím snímek tak, jak bude vypadat a samozřejmě je podstatným plusem i větší kompaktnost přístrojů. Naopak velkým mínusem je prozatím výdrž baterie.
U zrcadlovek je podle mého názoru a zkušeností pro někoho limitující hmotnost a velikost, na druhou stranu je to vyváženo opravdu velkou nabídkou objektivů, a to nejen nových, ale i starších s nimiž zrcadlovky bez problémů fungují.
Petr Špánek, fotograf a žurnalista
Používám zrcadlovku i bezzrcadlovku. Zrcadlo pro běžnou práci, bezzrcadlovku na cestách, protože je menší a lehčí. S elektronickým hledáčkem nemám problém, naopak je skvělé v bezprostředně vidět, jak se scéna exponovaná. Co mi vadí, je malá výdrž baterie. Nicméně, kdybych si teď kupoval nový „pracovní” foťák, o bezzrcadlovce bych vážně uvažoval.
Zda bezzrcadlovkám patří budoucnost, ukáže čas. Skutečnost, že do segmentu plnoformátových bezzrcadlovek razantně vstoupil Canon i Nikon, leccos napovídá.
Jindřich Špaček, profesionální fotograf
Používám oba systémy. Plnoformátovou zrcadlovku nejvíce ve studiu. Bezzrcadlovku používám stále častěji. Vyhovuje mi nižší hmotnost a kompaktnější rozměry. Také to, že v hledáčku již vidím korekce expozice, případně filtr, mi usnadňuje práci. Již nyní vidím převahu více bezzrcadlovek než zrcadlovek. U široké veřejnosti zcela jistě překonají DSLR.
A co preferujete vy?
Čtěte také na blogu:
Plnoformátová bezzrcadlovka – koupit nebo nekoupit?
Pro zajímavost (možné srovnání vývoje) zde uvádíme výstupy z ankety, kterou jsme realizovali v červenci 2017:
Preferujete CSC nebo zrcadlovku?
Filip Piwowarczik
Fotím na: Canon EOS 5D Mark III, Fujifilm X-Pro2
Ještě zhruba vloni bych se nerozmýšlel ani chvíli a jednoznačně se přiklonil na stranu zrcadlovek. Dlouhodobější zkušenost jsem totiž měl jen s jedněmi z prvních CSC fotoaparátů a jejich schopnosti si zafixoval na úrovni lepšího kompaktu s možností výměny objektivů a tak jsem je dlouho (a teď už vím, že neprávem) přehlížel.
Ale když jsem nedávno začal přemýšlet o „omlazení“ výbavy, vyzkoušel jsem si i pár aktuálních modelů od Fujifilmu, Sony a Olympusu a velmi rychle jsem zjistil, že bezzrcadlovky ušly obrovský kus cesty. Klasickým zrcadlovkám už se dokáži nejen vyrovnat, ale v některých případech je i předčí.
Pak už bylo jen otázkou ke kterému systému se přiklonit. U mě vyhrál systém Fujifilm X a model X-Pro2, který kombinuje prvotřídní technologie s konceptem, který prostě musí oslovit každého, kdo miluje klasické analogové dálkoměry, jaké známe například od Leicy.
Karolína Rusňáková
Fotím na: Sony Alpha A200, Olympus OMD E-M10
Už několik let fotím s digitální zrcadlovkou Sony A200. Před nedávnem jsem ale zatoužila po fotoaparátu, který by nebyl tak velký a těžký. Vždy jsem si dlouho rozmýšlela, zda se mi chce nosit těžkou brašnu či ne, a když jsem se rozhodla nechat jí doma, litovala jsem.
A protože moje zrcadlovka má léta své největší slávy dávno za sebou, uvažovala jsem i o něčem modernějším.
Nakonec jsem se rozhodla pro CSC fotoaparát Olympus OMD E-M10. Ten rozhodně splnil má očekávání a v poměru cena / výkon / kvalita je bezkonkurenční. Krásné provedení, retro vzhled, rychlost, obrazová kvalita, kompaktnost, dotykový displej a v neposlední řadě i velký výběr objektivů. Velmi mě oslovila i zabudovaná WiFi, díky které si fotografie mohu rovnou stahovat do telefonu a hlavně jím foťák dálkově ovládat.
I přesto, že mi CSC vyhovuje více, ať už velikostí těla nebo rychlou odezvou, ráda i tak stále sahám po zrcadlovce a to hlavně díky většímu snímači. I když má o poznání menší rozlišení, například u hloubky ostrosti je velikost snímače znát. Dalším plusem je větší výdrž baterie. Zrcadlovka vydrží na jednu baterii téměř celý den středně aktivního focení, u CSC mi někdy nestačí ani dvě baterie.
Když tedy fotografuji, většinou nosím fotoaparáty oba, na každém mám nasazený objektiv s jiným ohniskem a střídám je.
Místo těžké brašny tedy nosím jinou, ještě těžší. 🙂
Marek Plavecký
Fotím na: Sony Alpha a6000
Mým primárním fotoaparátem je Sony Alfa a6000. Nahradila mou starou Alphu a37, kterou jsem si vybral kvůli digitálnímu hledáčku. Ten mi díky funkci Focus Peaking umožnil snadné manuální ostření, a to jak při focení, tak při natáčení videa. To, že zobrazí mnohem více informací, než hledáček optický a je v něm vidět expozice fotky ještě před jejím vyfocením, jsou příjemnosti, na které jsem si rychle zvykl.
Časem mi však začala překážet její velikost, kterou na sebe poutala pozornost. Fotoaparát velikosti zrcadlovky také v brašně zabírá dost místa, takže začala zůstávat stále častěji doma a tam je sebelepší foťák k ničemu.
Pořídil jsem si tedy Alphu a6000. Měla všechny vlastnosti, které jsem očekával, ale v mnohem menším těle, s APS-C snímačem a rychlým ostřením. Výběr objektivů Sony E je slušný a pomocí redukce lze připojit také objektivy jiného systému, některé i s automatickým ostřením. Kompaktnost foťáku tím sice utrpí, ale kdo by pohrdl Canon L objektivy?
Petra Novotná
Fotím na: Canon 1100D, Olympus OM-D E-M10
Jaký fotoaparát si dnes vezmu? Zrcadlovku nebo CSC? … ptala jsem se sama sebe pokaždé, když jsem vyrážela na dovolenou, na výlet či jen tak ven. Záměrně píši „ptala jsem se“, protože dnes už se neptám. Mám jasno a pokaždé díky pohodlí i jednoduchosti zvolím bezzrcadlovku. Hlavním důvodem proč to tak je, je její lehkost a kreativita bez složitého nastavovaní. Navíc s dnešním výběrem objektivů mohu i s CSC nafotit snímky, které uspokojí mé potřeby v mnoha oblastech fotografování od portrétu přes krajinu, až po kvalitní sportovní fotografii.
Pro mě je tedy jednoznačným vítězem můj Olympus OM-D E-M10, který když na to přijde, strčím pohodlně do kapsy a vylezu bez zátěže na jakýkoli kopec.
Igor Matiovský
Fotím na: Olympus OM-D E-M5, Nikon 1 J1
Ještě před pár lety jsem tahal Nikon D70 s objektivy Nikkor 70-300 a Tokina 28-80/2,8. Dnes v té samé brašně čekají na zapnutí Nikon 1J1 s obj. 10-30 a Olympus OM-D E-M5 s teleobjektivem 40-150 a vejde se tam i dalekohled Olympus 8×21 RC II
Ve víku brašny ještě vykukuje objektiv Olympus 9mm f/8 rybí oko, neboli „krytka, která fotí“.
Výhody CSC – malé, skladné, lehké , včetně většiny objektivů a výkonné. Skvělá věc u Olympusů je časosběr, kdy aparát fotky spojí přímo do video souboru, to přímo vybízí k hračičkaření. Výborný je i režim LIVEPHOTO, který se dá využít i pro produktovou fotografii, kdy přímo vidím, jak obraz vzniká a podle potřeby si focený objekt přisvítím.
A v neposlední řadě má Olympus úžasný převod do černobílé přímo v aparátu, osobně už jsem několikrát použil na výstavě fotku rovnou z foťáku bez úprav. O pětiosé stabilizaci netřeba mluvit, dnes beru stativ jen když chci fotit s časy delšími než desetina vteřiny, kterou ještě s rezervou udržím z ruky.
Nevýhody CSC – jako nevýhodou CSC vnímám, že vás laici neberou jako fotografa a třeba fotograf na svatbě nebo na koncertech musí mít na krku viditelně zrcadlovku, byť i nefunkční, aby ho ostatní brali a nelezli mu furt do záběru.
Lukáš Stuchlý
Fotím na: Olympus OMD M-10 Mark II, Iphone 7
Jako malý jsem se občas dostal k pár „kompaktům“ a mým snem byla vždy zrcadlovka. S postupem času mi ale začala vadit jejich nudnost. Chápu, že jako profesionální fotograf půjdu za velikostí čipu a dalšími výhodami klasických zrcadlovek. Ovšem jako student s sebou nechci tahat obrovský nevzhledný kus plastu, který se od všech ostatních odlišuje jen nápisem. Když jsem si od kamarádky půjčil její OM-D E-M10 byl jsem ohromen a brzy nato jsem si pořídil druhou generaci tohoto krasavce. Jeho retro vzhled každého hned zaujme a ruku na srdce, krásný kus kovu nadchne v dnešní době plastové snad každého. E-M10 je podle mě ideální formát foťáku. Je jen o něco větší než kompakt, kvalitou je ale přitom zatraceně blízko větší a těžší zrcadlovce, u které si díky velikosti navíc dvakrát rozmyslíte, jestli ji s sebou brát, když jdete ven. E-M10 s menším objektivem se vám snadno vejde i do kapsy u bundy…
Výběr objektivů je obdobný jako u zrcadlovek. Výborná spolupráce s chytrým telefonem je jen pomyslnou třešničkou na dortu. Myslím, že Olympus OM-D je ideální cestovní a stylový foťák, který už nedám z ruky!
Jana Collenová
Fotim na: Nikon D500
Jedině zrcadlovka! Nikdy jsem na ni nedala dopustit. Proč?
Jsou rychlejší…a to o dost. A to jsem zkoušela i rychlejší kousky jako např. Fuji X-Pro2 nebo Olympus PEN. Na krajinky, či jiné statické snímky je rychlost ostření asi dostatečná. Ale když fotíte sport, zvířata nebo např. portrét v pohybu, zrcadlovka je zkrátka rychlejší.
Navíc nedám dopustit na optický Hledáček. Lidské oko mnohem rychleji reaguje na přirozený průhled, než když si sekundu zvyká na elektronický obraz, který navíc naskočí s odezvou. Tím pádem je opět reakce fotografa zpožděná.
Zrcadlovky se mi navíc daleko lépe drží. Moc nechápu ten hon za co nejmenšími rozměry. Já jsem ráda, když zrcadlovka něco váží a dobře se mi drží…
TIP: Vaše rodinné fotografie budou naprosto skvělé a jsou vhodné pro velké fotoobrazy či plakáty nebo malou CEWE FOTOKNIHU.
Píšu komentář ke staršímu článku, proto již dnes neplatí pravidlo, že bez zrcadlovky jsou pomalejší a mají prodlevu v hledáčku. Přesto jsem prozatím zastáncem klasiky. Pohled do klasického hledáčku dnešních DSLR je skutečně nádhera a skoro se dá srovnat se slavnými SLR jako je např. Pentax ME Super či Pentax Super A, které jsem už ale dávno odložil do vitríny. v současnosti fotím na Nikon D7200 a po fulframu prozatí neprahnu, přeci jen je APS-C lehčí a výsledné fotky z tohoto 24 Mpx čipu jsou suprové, zvláště pak v kombinaci s kvalitním jedno ohniskovým sklem jako Nikkor 24 či 35 mm. Elektronický hledáček je pro fotografa přírody, jako jsem já, nepřekonatelnou bariérou. Asi i proto, že fotím od svých dvanácti (tedy 38 roků) a zrcadlovka mě provází od mládí (Ljubitel 166 B, Zenit TTL, Praktica B200, Olympus OM 2000, Olympus IS-5000, Nikon F80). Určitě je bezzrcadlo lepší na videa, ale to není můj koníček.
Dobrý den,
díky moc za Váš komentář a postřehy. Oba způsoby provedení hledáčku mají něco do sebe. Já osobně mám rád obojí a volím dle žánru jeden nebo druhý. Dobré světlo přejeme!
Jako dítě jsem fotil na svitkový film ve fotoaparátu s měchem a velký pokrok byl, když jsem dostal zrcadlovku Zenit B. Byla sice bez vlastního měření a byla těžká, ale zase se sní dali zahánět medvědi. 🙂 Později jsem se přes několik kinofilmových aparátů (Beireta, Praktika MTL) konečně dostal k digitálnímu focení. První digi fotoaparát byl Panasonic DMC FZ1, se kterým jsem objevoval taje digitálního focení. Měl sice jen 2Mp, ale 12násobný zoom a světelnost 2,8 byla skvělá. Když jsem objevil, že na fotoaparáty Pentax jdou použít mé objektivy z Praktiky, stal jsem se fandou této značky. Přes Pentax K10, K20 jsem momentálně nadšený uživatel Pentax K70 a nehodlám na tom dlouho nic měnit.
Dobrý den,
díky moc za postřehy, dobré světlo do další tvorby přejeme. VF
Začínala jsem s Olym E420/E520, pak jsem přešla na Sony A58, protože jsem bojovala s vysokým šumem u ISO. A pak kvůli váze a šumu na bezzrcadlovku Panasonic GX7/80 a nyní GX9 kvůli stabilizaci, lehkosti a dostupným sklům. K tomu mám ještě Sony A6300 s několika skly, protože má GX9 při méně světla taky problém se šumem při ISO vyšším než 1200. Nevýhodou bezzrcadlovek je menší výdrž na jednu baterku (cca 200-250 fotek, což je při celodenním reportu málo a musím si vypomáhat více bateriemi). Jako výhodu vidím v tom, že se dá přehodit objektiv jednou rukou. 😉 A že v elektronickém hledáčku vidím hned, jak bude fotografie vypadat (i když u GX9 mi připadne lehce přepálenější než u GX80) A u Panase dotykový displej! a stabilizace.
Děkujeme za sepsání postřehů Moniko, také občas bojuji se slabou výdrží akumulátoru u některých CSC… VF
Už před časem jsem pořídil Sony Alpha A7, což je dnes již velmi cenově přístupný fotoaparát, a už není cesty zpět 🙂 Jen ty ceny objektivů…
Dobrý den,
děkujeme za komentář. Na jaký fotoaparát jste fotil předtím? Jak byste zhodnotil největší přínosy přestupu na CSC?
VF
Zatím vyhrává zrcadlovka a to jednoznačně. Trhání a ne zcela skutečné barvy společně se zpožděním zobrazení , které popisují autoři upřímnějších recenzí mně neláká. Větší zrcadlovka se lépe drží a stavový displej je výborná věc.
Navíc poměr cena – finance je stále u zrcadlovek plus objektivy lepší… Zkuste porovnat ceny objektivů L od Canonu a Sony z povedené recenze na A7R…
Dobrý den Martine,
díky za postřehy. Nejen me se třeba osvědčila kombinace DSLR a CSC, aneb proč si nevybrat z obou světů to nejlepší, zvlášť když vzájemná kompatibilita objektivů a bajonetů je docela slušná.
VF
Bezzrcadlovky asi mají budoucnost, nicméně je to ještě na dlouhý běh.
Klasické zrcadlo je rychlejší, optický hledáček má přesnější a rychlejší zobrazení, výdrž baterie je také lepší o příslušenství ani nemluvě.. a Nikon tomu ještě nasadil korunu jen jednou záznamovou kartou.. Zatím jediná skutečně hmatatelná výhoda je váha.
Petře, souhlasím s Vámi, CSC jsou fajn, ale pro určité žánry je DSLR k nezaplacení 😉
Pěkný den, Viktor F.
Vozím s sebou zrcadlovku i kompakt. Navíc často fotím analogové fotografie, takže mám dvě zrcadlovky a dva kompakty. Je to trochu těžší jak váhově tak organizačně, ale potom je z čeho vybírat.
Jsem zastáncem hledáčku a držím se zrcadlovek, jsou to stroje do ruky a mají rovněž displej. Na cesty mi nevadí si vzít něco navíc…