Objektiv je okem fotoaparátu a má na výslednou obrazovou kvalitu fotografie zcela zásadní vliv. Ne každý však chce nosit brašnu s několika objektivy, ať už kvůli hmotnosti a objemu, nebo kvůli tomu, že se mu zkrátka nehodí objektivy měnit (časový tlak, nepřízeň počasí atd.). Jaké jsou nejlepší ultrazoomové objektivy k polovině roku 2019 se dozvíte v článku.
Proč zvažovat pořízení ultrazoomových objektivů?
V okamžiku nákupu digitální zrcadlovky nebo bezzrcadlovky z podstaty věci nekupujete pouze fotoaparát, ale musíte počítat i s pořízením objektivů. Těch je celá řada, s různým vlastnostmi, parametry, cenovým rozpětím.
Z pohledu značek se nemusíte omezovat jen na jednoho výrobce. Jistá omezení se mohou dostavit až tehdy, kdy není objektiv kompatibilní s bajonetem fotoaparátu. V tuto chvíli přichází na scénu bajonetové redukce.
Čtěte také na blogu: Jak se liší výměnné objektivy a na co se zaměřit
Ultrazoom objektivy jsou ideální variantou zejména pro cestovatele, kteří s sebou nechtějí nosit více objektivů (úspora objemu a váhy ve fotobrašně), často je mezi sebou střídat a využijí tím pádem značnou flexibilitu ohniskových vzdáleností, které nabízejí. Od širokoúhlých úhlů záběru po velké přiblížení.
Rozsah zoomu takových objektivů je většinou 10 i vícenásobný. Jeden z největších rozsahů v současnosti nabízí Tamron 18–400 mm. S jedním objektivem tak bez problémů pořídíte širokoúhlý snímek krajiny a při přezoomování na nejdelší ohnisko můžete bez problémů lovit detailní snímky fauny v divoké přírodě. Proč tedy takové objektivy nepoužívá každý, když jsou tak univerzální?
Zde je odpověď poměrně snadná, je to z důvodu větších či menších kompromisů. Aby mohli výrobci nabídnout objektiv například s 15× optickým zoomem, který nebude vážit několik kilogramů a jeho cena se nevyrovná ojetému automobilu, musí nutně volit částečně kompromisní cestu. Avšak pozor, neznamená to, že by cestovatelské zoomy byly špatnými objektivy, to rozhodně ne.
Musíte však počítat s tím, že to nejsou objektivy světelné (rozuměj do F2,8), vždy budou mít světelnost proměnlivou společně se změnou ohniskové vzdálenosti, mají o něco horší optické vlastnosti. Na druhou stranu je světelnost těchto skel prakticky stejná, jako je tomu u základních setových objektivů (cca F3,5–6,3), takže si nijak zásadně nepohoršíte. Plusem je naopak přítomnost stabilizace obrazu a většinou i výhodnější cena ve srovnání s více objektivy, které poskytnou shodný rozsah ohnisek.
Čtěte také na blogu: Proč je světelnost objektivu důležitá
Díky dlouhému ohnisku můžete bez problémů pořizovat i snímky s rozostřeným pozadím a odpíchnutým hlavním objektem. Bude to ale většinou záležitostí exteriérového focení. Horší světelnost bude vadit při focení v interiérech, jelikož budete muset nastavit vyšší hodnoty ISO, snímky budou obsahovat více šumu.
Univerzálnost cestovatelského zoomu však většinou převáží i takové mírné nedostatky. Ostatně, nejjednodušším řešením je doplnit si fotovýbavu jedním světelným pevným objektivem právě pro zmíněné situace a pokryjete tak dvěma skly prakticky veškeré fotografické situace.
Čtěte také na blogu: Proč by neměl ve výbavě chybět 50mm objektiv
Jaký objektiv zvolit?
Výběr objektivu se bude samozřejmě primárně odehrávat od toho, jakým bajonetem a jakým snímačem je osazen váš digitální fotoaparát. Obvykle je totiž možné nasadit na digitál s menším snímačem objektiv určený pro plnoformátový snímač, ovšem naopak to již nejde.
Druhým kritériem pro výběr objektivu bude (ne)přítomnost stabilizace obrazu v těle fotoaparátu. Vzhledem k ohniskovému rozsah cestovatelských zoomů je třeba počítat s tím, že fotografování na dlouhé ohnisko bude bez stabilizace poměrně náročné – v kombinaci s průměrnou světelností už se budete dostávat k relativně dlouhým časům, které jsou velmi rizikové z pohledu pohybové neostrosti a stativ bude nezbytný.
Podstatným faktorem, zejména pro ty, co cestují do exotických krajin, může být utěsnění objektivu vůči prachu, vlhkosti a stříkající vodě. Jestliže vlastníte stejně odolný fotoaparát je koupě utěsněného objektivu jasnou volbou – bez obav pak můžete fotografovat i ve zhoršených povětrnostních podmínkách.
Konkrétní tipy na výhodné objektivy jsme rozdělili podle typu bajonetu, každá značka nabízí svůj širokorozsahový zoom, který je optimalizován pro fotoaparáty stejné značky. Vedle toho samozřejmě můžete vybírat i z objektivů třetích stran, jejichž doporučení níže najdete také. Pojďme se tedy podívat, z čeho můžete aktuálně vybírat, a co bychom vám doporučili.
Bajonet Canon EF-M
Tento typ bajonetu používá Canon u bezzrcadlovek s menším APS-C snímačem, aktuálně jsou na trhu zastoupeny čtyřmi různými modely.
Canon EF-M 18–150 mm F3,5–6,3 IS STM
Jediný objektiv kategorie ultrazoom pro Canon EOS M fotoaparáty. Přes redukci je možné použít na EOS M i objektivy EF a EF-S. Rozsah ohnisek je velmi univerzální a v kombinaci s malým tělem bezzrcadlovek EOS M také snadno přenosný. Krokový motor STM je při práci tichý a ideální i pro záznam videa.
Na těle objektivu je masivní zoomovací prstenec pro rychlou změnu ohniska, v případě ručního ostření je třeba přehmátnout na přední část objektivu s ostřicím prstencem.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: EF-M
- použitelné na čipech: APS-C
- ekv. kinofilmu: 29–240 mm
- stabilizace: Ano, až 4 EV
- autofokus: STM
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 300 gramů
- délka: 86,5 mm
- průměr filtru: 55 mm
- ostří od: 25 cm
Bajonet Canon EF-S
Tuto verzi bajonetového upevnění objektivu využívají zrcadlovky Canon se snímačem velikosti APS-C. Objektivy není možné nasadit na jiný bajonet Canon, avšak je možné kombinovat zrcadlovku s bajonetem EF-S společně s objektivy, které mají bajonet EF.
Canon EF-S 18–200 mm F3,5–5,6 IS
Sice o něco starší, přesto však stále velmi dobrý a univerzální objektiv pro cestování. Výrobce jej osadil rychlým a tichým USM motorem a stabilizací, která umožňuje používat i delší expoziční časy a sama detekuje techniku panningu. V rámci konstrukce jsou použity jak asférické čočky, tak čočky z nízkorozptylového skla pro minimalizaci optických vad a zkreslení.
Obraz je nejostřejší ve středu snímku, směrem ke krajům je kresba měkčí. Vzhledem k rozsahu je možné pracovat i s malou hloubkou ostrosti, kdy je objektiv schopen podat vcelku pěkný bokeh. Průměrná je ostrost na nejširším ohnisku s plně otevřenou clonou, počítejte proto s potřebou alespoň mírného zaclonění. Při velmi kontrastních scénách se může objevit chromatická aberace.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: EF-S
- použitelné na čipech: APS-C
- ekv. kinofilmu: 29–320 mm
- stabilizace: Ano, až 4 EV
- autofokus: USM
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 595 gramů
- délka: 102 mm
- průměr filtru: 72 mm
- ostří od: 45 cm
Alternativní objektivy
Tamron 18–400 mm F3,5–6,3 Di II VC HLD – zdaleka největší rozsah ohnisek nabídne pro menší snímač Tamron, efektivně 29–640 mm. Objektiv má konstrukci utěsněnou vůči prachu a vlhkosti a mechanický zámek proti vysouvání objektivu. Obraz produkuje objektiv dostatečně ostrý v celém rozsahu, míra aberace a vinětace napříč ohnisky je přijatelná. Velkou výhodou je velmi krátká zaostřitelná vzdálenost i na nejdelším ohnisku
Canon EF-S 18–135 mm F3,5–5,6 IS USM – vzhledem k rozsahu ohnisek se nejedná o plnokrevný ultrazoom, avšak pro mnoho fotografů může být dostačující. Poprvé je u tohoto typu objektivu použit velmi rychlý motor autofokusu typu NanoUSM. Tento pohon se osvědčil nejen pro fotografování, ale i pro natáčení videa, a to i ve zhoršených světelných podmínkách. Obrazová kvalita je vynikající napříč ohnisky, a to i při plně otevřené cloně.
Sigma 18–300 mm F3,5–6,3 DC MACRO OS HSM Contemporary – Sigma nabízí pro bajonet EF-S velmi povedený objektiv s delším ohniskem a možností fotografování makro se zvětšením 1:3, efektivní rozsah je zde 29–480 mm. V praxi oceníte velmi rychlé ostření napříč celým rozsahem ohnisek, ostrost je nejlepší ve středu rozsahu ohnisek, na mezních hodnotách je pak měkčí zejména v rozích obrazu. Chromatická vada se tomuto modelu vyhýbá.
Bajonet Canon EF
Objektivy s bajonetem EF jsou primárně určeny pro plnoformátové zrcadlovky Canon EOS, kde je jejich fyzické a efektivní ohnisko shodné. Ovšem bez problémů je možné využívat tyto objektivy i u zrcadlovek stejné značky s menším (APS-C) snímačem, bez nutnosti redukce.
Canon EF 28–300 mm F3,5–5,6L IS USM
Hned na první pohled, je jasné, že tento objektiv je něco výjimečného – bílá povrchová úprava s červeným kroužkem a písmenko L v názvu značí profesionální řadu objektivů Canon. To se odrazilo i v hmotnosti přes 1,5 kg. Specifikem objektivu je push/pull zoom, kdy se přední část posouvá dopředu/dozadu na rozdíl od tradičního otáčení.
Starší datum výroby se podepsalo na rozlišovacích schopnostech v kombinaci s vysokým rozlišením snímače, pro dokonalou ostrost je třeba přiclonit alespoň na F8 až F11. Při plně otevřené cloně jsou rohy obrazu mírně neostré. Chromatická aberace je velmi dobře ošetřena a také v protisvětle dosahuje objektiv velmi dobrých výsledků.
Ostření je díky USM motoru velmi rychlé, přesné a tiché, stabilizátor pak umožní používat i delší expoziční časy. Na dlouhém ohnisku oceníte příjemné podání bokehu a při plně otevřené cloně i možnost práce s velmi malou hloubkou ostrosti.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: EF, EF-S
- použitelné na čipech: FF, APS-C
- ekv. kinofilmu: 24–300 mm
- stabilizace: Ano, až 3 EV
- autofokus: USM
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 1670 gramů
- délka: 184 mm
- průměr filtru: 77 mm
- ostří od: 70 cm
Alternativní objektivy
Tamron 28–300 mm F3,5–6,3 Di VC PZD – ve srovnání s Canonem stojí tento objektiv v podstatě polovinu, ovšem nabídne srovnatelnou obrazovou kvalitu. Na širokém ohnisku je viditelná mírná vinětace, u středních ohnisek se může v okrajových částech snímku projevit chromatická vada. Nejdelší ohnisko již za Canonem pokulhává zejména v ostrosti s detailech, pro srovnatelný výsledek je zde třeba více clonit. Stabilizace je u objektivu přibližně stejně účinná a piezzo motorky ostří velmi rychle a tiše.
Bajonet Canon RF
Zcela nový bajonet RF představil Canon společně s uvedením plnoformátových bezzrcadlovek EOS R. Vzhledem k mladému systému jsou pro tento systém zatím dostupné pouze originální objektivy.
Canon RF 24–240 mm F4–6,3L IS USM
Jeden z nejnovějších objektivů pro nový bajonet RF nabídne 10 násobné přiblížení s velmi dobrou světelností. Vhodný je vedle cestovatelské fotografie také pro záznam videa, umožňuje totiž nastavení clony po 1/8 EV.
Ostření je zajištěno rychlým a tichým USM motorem a v kombinaci s výkonnou stabilizací je obrazová kvalita na velmi dobré úrovni. Případná chromatická vada či vinětace bývá bez problémů účinně odstraněna už na úrovni fotoaparátu.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: RF
- použitelné na čipech: FF
- ekv. kinofilmu: 24–240mm
- stabilizace: Ano, až 5 EV
- autofokus: USM
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 750 gramů
- délka: 123 mm
- průměr filtru: 72 mm
- ostří od: 50 cm
Alternativní objektivy (nutno použít adaptér EF–EOS R)
Canon EF 28–300 mm F3,5–5,6L IS USM – starší datum výroby se podepsalo na rozlišovacích schopnostech v kombinaci s vysokým rozlišením snímače, pro dokonalou ostrost je třeba přiclonit alespoň na F8 až F11. Při plně otevřené cloně jsou rohy obrazu mírně neostré. Chromatická aberace je velmi dobře ošetřena a také v protisvětle dosahuje objektiv velmi dobrých výsledků.
Tamron 28–300 mm F3,5–6,3 Di VC PZD – ve srovnání s Canonem stojí tento objektiv v podstatě polovinu, ovšem nabídne srovnatelnou obrazovou kvalitu. Na širokém ohnisku je viditelná mírná vinětace, u středních ohnisek se může v okrajových částech snímku projevit chromatická vada. Nejdelší ohnisko již za Canonem pokulhává zejména v ostrosti s detailech, pro srovnatelný výsledek je zde třeba více clonit. Stabilizace je u objektivu přibližně stejně účinná a piezzo motorky ostří velmi rychle a tiše.
Bajonet Fujifilm X
Fujifilm aktuálně nabízí dvě řady bezzrcadlovek – s menším APS-C snímačem a potom středoformátovou řadu GF. Nabídka objektivů pro menší snímač se postupně rozšiřuje a už se začínají objevovat i první vlaštovky od výrobců třetích stran.
Fujifilm XF 18–135 mm F3,5–5,6 R OIS WR
Pro bezzrcadlovky Fujifilm X představuje objektiv maximálně univerzální variantu nejen pro cestovatele, i když se nejedná o plnohodnotný ultrazoom. Vedle 7,5× optického zoomu zde najdete také optickou stabilizaci obrazu a utěsnění proti prachu a vlhkosti.
Přímo na těle je dvojice přepínačů – jeden pro aktivaci a deaktivaci stabilizace obrazu, druhý pak pro práci se specifickým ovládáním bezzrcadlovek Fujifilm X, kdy je možné clonu nastavovat kroužkem přímo na objektivu.
Kresba objektivu je velmi dobrá napříč ohnisky, a to v celé ploše záběru, pouze směrem k okrajům je ostrost měkčí, zejména na delším ohnisku. Povedená je odolnost vůči odleskům v přímém protisvětle a také eliminace chromatické vady. Snad jediné v čem objektiv pokulhává je rychlost ostření ve zhoršených světelných podmínkách, což ale může být v budoucnu napraveno aktualizací firmwaru.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: Fuji X
- použitelné na čipech: APS-C
- ekv. kinofilmu: 27–203 mm
- stabilizace: Ano, až 5 EV
- autofokus: krokový motor
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 490 gramů
- délka: 98 mm
- průměr filtru: 67 mm
- ostří od: 45 cm
Bajonet Micro 4/3 (Micro Four Thirds)
Standard micro 4/3 je s námi už pěkných pár let, stejnojmenný bajonet používá u svých bezzcadlovek s menším snímačem Olympus a Panasonic. Najdeme ho však i u některých videokamer pro profesionální práci.
Olympus M.Zuiko Digital ED 12–200 mm F3,5–6,3
Objektiv se zatím největším rozsahem ohnisek pro standard m4/3 nabídne 16,6× optický zoom, navíc je utěsněn proti vlhkosti a prachu, takže je pro cestovatelskou fotografii přímo stvořený.
I přes velké přiblížení je objektiv v celé délce perfektně ostrý ve středové oblasti záběru při plně otevřené cloně, směrem ke krajům je kresba měkčí, což snadno vyřešíte mírným přicloněním. Chromatickou vadu byste zde hledali marně, její minimální projevy je možné najít v okrajových oblastech na delších ohniscích.
Ve srovnání s pevnými objektivy nebo kratšími zoomy je sice kresba celkově měkčí, ovšem dostanete nepoměrně větší ohniskový rozsah za rozumnou cenu. Velmi kompaktní rozměry pak oceníte zejména v kombinaci s malou bezzrcadlovkou OM-D E-M10 III, v kitu s tímto aparátem objektiv pořídíte za velmi výhodnou cenu.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: micro 4/3
- použitelné na čipech: micro 4/3
- ekv. kinofilmu: 24–400 mm
- stabilizace: Ne
- autofokus: krokový MSC motor
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 455 gramů
- délka: 99,7 mm
- průměr filtru: 72 mm
- ostří od: 22 cm
Alternativní objektivy
Panasonic Lumix G VARIO 14–140 mm F3,5–5,6 ASPH. POWER O. I.S. – objektiv s menším rozsahem (efektivně 28–280 mm) a o stupeň lepší světelností boduje především optickou stabilizací, která spolupracuje i se stabilizovanými těly OM-D a Lumix G. Oceňovaný je u objektivu rychlý krokový motor autofokusu, ostrost je na dobré úrovni i při plně otevření cloně, u delších ohnisek pak stačí mírně přiclonit.
Olympus M. ZUIKO DIGITAL ED 14–150 mm F4-5,6 II – než byl uveden na trh model 12–200, byl tento objektiv asi nejlepším ultrazoomem pro formát m4/3. Odolná konstrukce a velký rozsah ohnisek doplňuje dobrá ostrost a světelnost, kdy stačí přiclonit o jedno clonové číslo pro docílení skvělé ostrosti v ploše snímku. Nevýhodou může být absence stabilizace v kombinaci s tělem bez stabilizace
Bajonet Nikon F (FX a DX)
Všechny zrcadlovky Nikon využívají shodný bajonet s označením Nikon F, který společnost používá již několik desetiletí. Objektivy s tímto bajonetem jsou vhodné, jak pro plnoformátové (FX) fotoaparáty, tak i pro modely s menším (DX) snímačem. Zaměnitelnost je však možná pouze u modelů FX, které nasadíte i na zrcadlovky řady DX, opačně to bohužel možné není, respektive nasazení možné je, ale přijdete o číst obrazového pole nebo bude na snímku výrazná vinětace.
Objektivy formátu FX (kompatibilní i s DX formátem)
Tamron 28–300 mm F3,5–6,3 Di VC PZD
V přímém srovnání se shodným objektivem od Nikonu (z hlediska rozsahu a světelnosti) vychází Tamron o něco lépe především ve zvládání chromatické vady a vinětace. Lépe je na tom také z pohledu přenosu kontrastu v okrajových částech snímku.
Ostrost v ploše obrazu je srovnatelná s firemním objektivem, pokud zacloníte o jedno až dvě clonová čísla, je vzhledem ke kategorii objektivu velmi dobrá. Pouze nejdelší ohnisko mírně na Nikon ztrácí. Stabilizace je u objektivu přibližně stejně účinná a piezzo motorky ostří velmi rychle a tiše. Podstatným argumentem pro koupi může být také utěsnění vůči prachu a vlhkosti.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: Nikon F (FX, DX)
- použitelné na čipech: FF, APS-C
- ekv. kinofilmu: 28–300 mm
- stabilizace: Ano, až 3 EV
- autofokus: Ultrazvukový
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 540 gramů
- délka: 96 mm
- průměr filtru: 67 mm
- ostří od: 49 cm
Alternativní objektivy
Nikon 24–120 mm F4G ED VR AF-S – Univerzální rozsah ohnisek s pětinásobný optickým přiblížením je ideální jako náhrada setového zoomu. Nejedná se sice o čistokrevný ultrazoom (min 10× optické přiblížení), avšak díky stálé světelnosti F4 a kombinaci s plnoformátovým snímačem můžete bez problémů exponovat jak krajinu, tak i portréty s menší hloubkou ostrosti. Objektiv má velmi dobrý obrazový výkon, pouze na nejširším ohnisku je viditelné sférické zkreslení a místy chromatická vada.
Nikon 28–300 mm F3,5–5,6 AF-S G ED VR – ačkoli má Nikon v nabídce širokorozsahový zoom, nepodává příliš přesvědčivý výkon. Největším problémem je zde výrazná vinětace a chromatická vada napříč všemi ohnisky. Ostrost je průměrná, pokud není zacloněno minimálně o dvě clonová čísla. Pro koupi konkurenčního modelu také hovoří absence utěsnění, které na cestách oceníte.
Objektivy formátu DX (APS-C snímač)
Nikon 18–200 mm F3,5–5,6G ED VR II AF-S DX
Pro zrcadlovky s menším APS-C snímačem najdete u Nikonu hned několik ultrazoomových objektivů. Opticky nejlépe z nich vzhledem k rozsahu vychází model s rozsahem 18–200 mm, který je vybaven stabilizací druhé generace.
I zde je však třeba počítat s mírným kompromisem v ostrosti a projevů chromatické vady při používání s plně otevřenou clonou. Zaclonění objektivu značně pomůže, stejně tak nejširší konec má výrazné sférické zkreslení – ovšem oba dva neduhy je možné snadno opravit při editaci. Objektiv má zámek zoomu proti nechtěnému vysunutí při transportu.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: Nikon F (DX)
- použitelné na čipech: APS-C
- ekv. kinofilmu: 27–300 mm
- stabilizace: Ano, až 4 EV
- autofokus: SWM
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 560 gramů
- délka: 96,5 mm
- průměr filtru: 72 mm
- ostří od: 50 cm
Alternativní objektivy
Tamron 18–400 mm F3,5–6,3 Di II VC HLD – zdaleka největší rozsah ohnisek nabídne pro menší snímač Tamron, efektivně 29–640 mm. Objektiv má konstrukci utěsněnou vůči prachu a vlhkosti a mechanický zámek proti vysouvání objektivu. Obraz produkuje objektiv dostatečně ostrý v celém rozsahu, míra aberace a vinětace napříč ohnisky je přijatelná. Velkou výhodou je velmi krátká zaostřitelná vzdálenost i na nejdelším ohnisku
Sigma 18–300 mm F3,5–6,3 DC MACRO OS HSM Contemporary – Sigma nabízí pro bajonet EF-S velmi povedený objektiv s delším ohniskem a možností fotografování makro se zvětšením 1:3, efektivní rozsah je zde 29–480 mm. V praxi oceníte velmi rychlé ostření napříč celým rozsahem ohnisek, ostrost je nejlepší ve středu rozsahu ohnisek, na mezních hodnotách je pak měkčí zejména v rozích obrazu. Chromatická vada se tomuto modelu vyhýbá.
Nikon 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR AF-S DX – menší bratříček prvního objektivu je vhodný jako náhrada setového zoomu, jelikož nemá tak velký rozsah ohnisek (pouze 7,8× zoom). Objektiv je zejména ve středních ohniscích ukázkově ostrý, pouze u okrajů je kresba poměrně měkká a je nutno více přiclonit. Stejně tak chromatická vada je zde častější než u konkurence.
Bajonet Pentax K
Pentax doplňuje trojici výrobců digitálních zrcadlovek, u nichž používá bajonet Pentax K, a to jak pro plnoformátové snímače, tak pro menší APS-C snímače. Objektivy pro plný formát jsou kompatibilní i s aparáty s menším snímačem. Bohužel však smysluplný ultrazoomový objektiv pro plnoformátové zrcadlovky Pentax na trhu nenajdete
Pentax DA 18–270 mm F3,5–6,3 ED SDM
Pro zrcadlovky s menším APS-C snímačem je v nabídce ale univerzální zoom s efektivním rozsahem 27–405 mm a rychlým ultrazvukovým motorem. Objektiv patří spíše k těm kompromisnějším modelům, ovšem v rámci nabídky ultrazoomů pro Pentax nenajdete sklo s větším rozsahem.
Obrazová kvalita je dobrá spíše na kratších a středně dlouhých ohniscích, nejdelší ohnisko poskytuje i při větším zaclonění dost kompromisní ostrost, stejně tak je u něj výraznější chromatická vada.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: Pentax K
- použitelné na čipech: APS-C
- ekv. kinofilmu: 27–405 mm
- stabilizace: Ne
- autofokus: ultrazvukový motor
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 453 gramů
- délka: 89 mm
- průměr filtru: 62 mm
- ostří od: 49 cm
Bajonet Sony E (APS-C)
Sony má v nabídce fotoaparáty s dvěma velikostmi snímačů a se dvěma různými bajonety. Ten s označením E najdete na bezzrcadlovkách s APS-C snímačem. Objektivy s bajonetem E, je možné použít i u plnoformátových bezzrcadlovek, avšak dojde k automatickému ořezu snímku.
Sony 18–200 mm F3,5–6,3 SEL
Originální širokorozsahový zoom je dostupný v druhé generaci kdy ta první měla jinou optickou konstrukci. Sony zapracovalo a aktuální objektiv má povedenou kresbu v celém rozsahu ohnisek. Na tom nejdelším pak i přes průměrnou světelnost F6,3 vykouzlíte bez problémů portrét s rozostřeným pozadím a příjemným podáním bokehu.
Optická stabilizace navíc dodá jistotou i při delších expozičních časech. Velmi dobře se výrobce popral s chromatickou vadou, kterou můžete pozorovat pouze na krajních ohniscích při plně otevřené cloně. U vinětace platí to stejné avšak pouze na nejširším ohnisku. Velmi praktický je zámek proti vysunutí, který snadno odjistíte palcem před samotným fotografováním.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: Sony E
- použitelné na čipech: APS-C
- ekv. kinofilmu: 27–300 mm
- stabilizace: Ano
- autofokus: lineární motor
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 524 gramů
- délka: 99 mm
- průměr filtru: 62 mm
- ostří od: 30 cm
Alternativní objektivy
Sony E 18–135 mm F3,5–5,6 OSS – přestože nabídne objektiv více než sedminásobné přiblížení, není čistě ultrazoomovým kouskem. Objektiv exceluje v rychlosti ostření a má příjemný bokeh. Na druhou stranu je třeba počítat s výraznější chromatickou vadou v okrajových částech snímku, kde se u nejdelšího ohniska projevuje i měkčí kresba.
Tamron 18–200mm F3,5–6,3 Di III VC – alternativní varianta k Sony je více náchylná k neduhům ultrazoomů, kdy je kresba v okrajových částech měkčí s narůstajícím ohniskem. Z toho důvodu je vhodné více zaclonit, čímž eliminujete také projevy chromatické vady, která je nejvíce patrná na dlouhém ohnisku.
Bajonet Sony E (FE)
Druhý bajonet, který Sony používá, nese také označení E, ovšem objektivy pro plný formát mají v názvu zkratku FE, bajonet nejdete pouze u plnoformátových bezzrcadlovek Alpha A7 a A9, které jsou momentálně na trhu zastoupeny hned v několika variantách a třech generacích. Díky tomu je i nabídka především alternativních objektivů velmi pestrá.
Sony FE 24–240 mm F3,5–6,3 OSS
S desetinásobným optickým přiblížením se jedná o typického zástupce ultrazoomů se stabilizací a průměrnou světelností. Objektiv je navíc utěsněn proti prachu a vlhkosti, takže je ideální právě pro cestovatele.
Obrazová kvalita je velmi dobrá ve střední části záběru, směrem ke krajům je kresba znatelně měkčí, což je možné eliminovat větším zacloněním. Výraznější je u objektivu sférické zkreslení na nejširším ohnisku, dlouhé ohnisko pak trpí mírně horším přenosem kontrastu. Naopak velmi dobře je v celém rozsahu odladěna chromatická vada a vinětace.
Základní technické parametry objektivu
- kompatibilní s bajonety: Sony E
- použitelné na čipech: FF, APS-C
- ekv. kinofilmu: 24–240 mm
- stabilizace: Ano, až 4 EV
- autofokus: Direct Drive SSM
- vhodný pro video: Ano
- hmotnost: 780 gramů
- délka: 118,5 mm
- průměr filtru: 72 mm
- ostří od: 50 cm
Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:
Petr Březina
K fotografování jsem přičichl poprvé v roce 1996, kdy jsem ukořistil otcův Zenit 11 a k němu pořídil světelný 135mm objektiv, na vysoké to bylo ve znamení kompaktů a koupě filmové zrcadlovky. Od roku 2004 spolupracuji s různými redakcemi na testování digitálů, takže mi rukama prošlo nemálo strojů. Nejlépe se však cítím se světelnou pětatřicítkou, která mi naprosto vyhovuje nejen při reportáži, ale i při portrétech.
Dobrý den,
chtěl bych si vybrat objektiv a k tomu fotoaparát. Takže např když chci fotit drobné opeřence na velkou vzdálenost, jakou kombinaci zvolit, abych měl ostré detaily a velký formát. Děkuji
Dobrý den Davide,
jaký máte rozpočet na pořízení fototechniky (foťák + objektiv/-y)? Bez této informace lze těžko konkrétně poradit.
Viktor