CEWE Fotolab

Nikkor Z 14–30 mm f/4 S: Profík na krajinu a architekturu

Nikon Z 14-30 mm f/4 S svým univerzálním rozsahem a dobrou konstantní světelností láká fotografy téměř všech fotografických žánrů. Nejlépe mu ale bude v brašně těch, co se věnují krajině a architektuře. A ani se nepronese.

Nikon Z 14-30 mm f/4 utěsnění
Objektiv je na fotografii v transportní poloze. Před focením je nutné jej vysunout. Je to rychlé a jednoduché, jen je třeba na to myslet.

Technické parametry Nikon Z 14-30 mm f/4 S

Ohnisková vzdálenost: 14-30 mm
Dostupné pro bajonet: Z-mount
Konstrukce: 14 členů ve 12 skupinách, 4x Asph, 4x ED, Nano Crystal, vrstva fluoru
Úhel záběru: FX 114° až 72°, DX 90° až 50°
Počet lamel clony: 7
Rozsah clonových čísel: f/4 – f/22
Min. ostřící vzdálenost: 28 cm
Měřítko zvětšení: 1:6,25
Průměr závitu pro filtry: 82 mm
Délka x průměr: 85 x 89 mm
Hmotnost: 485 g
Utěsnění proti prachu a vodě: Ano

Aktuální cenu a dostupnost objektivu Nikon Z 14-30 mm f/4 S najdete na Fotolab.cz

Recenze Nikon Z 14-30 mm f/4 S

Úvod

Testovaný Nikon Z 14-30 mm f/4 S najde své uplatnění hlavně při focení architektury a krajiny. Dokážeme si jej ale představit i v rukou reportážních nebo svatebních fotografů, kteří si ale musí dát pozor na výrazné zkreslení způsobené softwarovými korekcemi.

Tvůrci videa ocenění krokové a prakticky neslyšné zaostřování bez focus breathing efektu, navíc se clona mění plynule a bezhlučně. Za zmínku stojí multifunkční ovládací kroužek, možnost nasazení filtrů s průměrem 82 mm, to vše zabalené v až neskutečně kompaktní konstrukci s velmi nízkou hmotností. Optická kvalita je dle výrobce na špičkové úrovni. Jak si tedy stojí Nikkor Z 14–30 mm f/4 S v ostrém nasazení? S odpovědí na otázku nám pomohl výtečný fotograf architektury a přírody Peter Čech.

Nikon v protisvětle
Objektiv vykazuje snad až dokonalé výsledky v protisvětle. Neztrácí kontrast a odlesky byste hledali jen marně.

Konstrukce a ovládací prvky

Jako první musím pochválit, že objektiv disponuje filtrovým závitem o průměru 82 mm, což je v této kategorii ultra širokých ohnisek (určených pro FF) výjimečné. Nejblíže z pohledu krajní ohniskové vzdálenosti jsou objektivy Nikkor 16-35mm, či Canon 16-35mm, které také disponují závitem pro filtry. Nezdá se to, ale 2 mm na širokém konci vůbec není zanedbatelné číslo. Při focení architektury se každý milimetr navíc hodí.

Koh-i-noor Praha
Stačí jen lehké zaclonění a ostrost se může rovnat i s mnohem dražší konkurencí.

Hodně fotografů bojuje s výběrem, zda volit ultraširokouhlé ohnisko kolem 12-14 mm, nebo raději krajinářský objektiv 16-35 mm. Na objektivy s ohniskem 12-14 mm je totiž většinou problém nasadit běžné filtry. Nikon Z 14-30mm f/4 rozhodování velmi ulehčuje. Přiznejme si, že každý občas použije polarizační filtr, nebo šedý filtr na úžasně rozmazané mraky „letící“ oblohou nebo na zachycení vodopádů s dlouhou expozicí.

Motocykl Moto Guzzi
Fotografie pořízené na ohnisko 30 mm jsou absolutně bez výtek s perfektní ostrostí po celé ploše snímku.

Všechny součásti objektivu jsou utěsněny proti vnikání prachu, vlhkosti a vodním kapkám. Přední fluorová vrstva aktivně přispívá k odpuzování vody, prachu a celkově nečistot, aniž by snižovala kvalitu obrazu.

Objektiv je jako dělaný na dlouhodobou práci z ruky, tj. rozhodně se významně nepronese, je lehoučký, úžasně skladný díky mechanismu teleskopického tubusu. Počítejte ale s tím, že je v transportní poloze zasunutý a pro focení je třeba jej vysunout. Není na to třeba žádná pojistka nebo přehnaná síla, vše je otázkou vteřiny.

Kromě malých rozměrů poteší i nízká hmotnost. Ta se i přes použití poměrně komplexního optického návrhu nepřehoupla přes půl kilogramu.

Dále chválím přítomnost multifunkčního ovládacího kroužku, prostřednictvím kterého lze při focení v režimu automatického ostření přiřadit možnost korekce expozice, clonové číslo, případně citlivosti ISO. Při používání v režimu manuálního ostření lze multifunkční kroužek používat jako zaostřovací. Rychlost přeostřování má dobrou odezvu a jak už to u objektivů s elektronickým přenosem ostřícího kroužku bývá, nelineární chod. Na ten si budou muset zvyknout hlavně filmaři.

Modrá hodinka
Během modré hodinky lze díky stabilizaci fotit i z ruky.

Optická konstrukce se skládá ze 14 čoček ve 12 skupinách (asférické členy jsou 4 + 4 typ ED). Výrobce nezapomněl ani na Nano Crystal Coat antireflexní vrstvy, včetně fluorové vrstvy. Clona je elektromagnetická, 7 lamelová.

Hvězdy Nikon objektiv
Stačí lehké zaclonění a objektiv produkuje krásné hvězdy.

Nikon 14 – 30 mm f/4 S v praxi

nikkor 14-30mm
Výkon v protisvětle mě nepřestává udivovat.

Všichni, kdo si potrpí na vysoké rozlišovací schopnosti a precizně prokreslených detailech, budou velmi spokojeni. Z pohledu optické kvality je Nikon 14-30mm téměř na špičce, které se při dané kompaktní konstrukci dá dosáhnout. Už na otevřenou clonu poskytuje perfektní ostrost ve středových částech fotografie a rohy rozhodně neurazí. Ostrosti po celé ploše obrazu dosáhnete už při jemném zaclonění o 1 EV. Difrakce pak nastupuje relativně pozdě, až při f/16. Ohnisko 30 mm je trochu lepší než 14 mm, ale může za to pouze silná softwarové korekce soudkovitého zkreslení.

Skvěle si objektiv poradí i s protisvětlem, zde je výkon naprosto učebnicový, fotografiím nechybí konstrast a odlesky jednoduše nenajdete. To stejné platí i pro aberaci, která když už se objeví, není problém s jejím odstranění bez vzniku artefaktů. Trochu přítomna je vada koma, ale pouze v nejzašších rozích na otevřenou clonu.

Velmi zajímavý je objektiv pro své kvality bokeh, tedy rozostřených oblastí. Širokoúhlé objektivy často trpí na přílišný kontrast nebo nedokonalé kroužky, které odvádí pozornost. Zde je „pouze“ sedmilamelová clona, i přesto je bokeh hezčí, než na některých delších objektivech.

O soudkovitém zkreslení psát prakticky nemohu, korekce totiž pracují na plné obrátky a tím vyvstává na povrch jediná zásadní výtka – deformace způsobené korekcemi, které nelze vypnout.

Natažené rohy na nejširším ohnisku nemusí trápit fotografy krajiny nebo architektury, zde jsou linie doslova jako podle pravítka, pozor si ale musí dávat fotografové reportáží nebo dokumentární fotografie. Objektiv se dá využít například i na svatby, nepoužívejte ale raději ohniska širší než 18 mm. Nejenom rohy snímku jsou výrazně natažené a ono by to ani tak nevadilo, kdyby šly korekce vypnout. Pozor, neplatí pouze pro JPEG, ale i pro RAW.

žigulík
Na dvaceti milimetrech korekce fotku nijak výrazně neovlivňují.

Druhým neduhem je pak silná vinětace na nejširším ohnisku při otevřené cloně. Ta je až překvapivě intenzivní a zbavit se jí znamená výrazně vytahovat stíny a s nimi ruku v ruce i šum. Opět je to věc, která se bude týkat jen určitých žánrů, protože pro odstranění vinětace stačí zaclonit na f/6,3.

Nejkratší zaostřovací vzdálenost
Ukázka nejkratší zaostřovací vzdálenosti na 14, respektive 30 mm. Všimněte si i překvapivě hezkého bokeh.

Během testování s tělem Nikon Z7 jsem rád využíval zabudovanou stabilizaci obrazu na čipu. V modré hodince šlo bez problémů udržet z ruky časy kolem 1/5 vteřiny, při zachování perfektní ostrosti. Na dokonalé fotky např. podvečerní a noční architektury (co nejnižší hodnota ISO, dlouhé časy v řádu sekund) je nezbytné používat stativ. Ne vždy je ale možné (resp. chtěné), abyste jej měli stále při sobě, tak proč občas nefotit i z ruky v modré hodince, kdy je světlo velmi působivé?

Fotografování z ruky
Podvečerní čas je pro fotku architektury zajímavý tím, že je přirozené světlo stejně silné jako to umělé.
Dynamický rozsah Nikon Z7
Při focení v brzkém ranním světle jsem narazil na limity dynamického rozsahu snímače v Nikon Z7. Výsledek je ale i tak perfektní.
Objektiv v protisvětle
Už se budu opakovat, ale všimněte si dokonalého kontrastu i přes přímé protisvětlo.

Závěr

Nikonu se tento objektiv opravdu povedl. Pokud chcete používat co nejširší úhel záběru na full-frame tělech s bajonetem Nikon Z, mít možnost šroubovacího filtru, slušnou světelnost, a to vše v kompaktním lehkém balení (hmotnost 485 gramů), završené výjimečnou optickou kvalitou, není co řešit.

Fotografie na 14 mm
Na 14 mm lze vytvořit dramatické záběry, které vám „zamotají hlavu“.

Pořizovací cena odpovídá kvalitě objektivu, vzhledem k výkonu (optika + AF), kompaktnímu řešení, dalším benefitům jako např. multifunkčnímu kroužku (nastavování clony, kompenzace expozice, ISO), lze velmi snadno přimhouřit oči nad vyšší cenou. 

I přes výtky v ohledu vinětace a silných korekcí bez možnosti deaktivace na nejširší ohniska nemám k objektivu jedinou zásadní výhradu a důvod, proč jej nedoporučit.


Recenzi pro vás připravila redakce blogu ve spolupráci s Petrem Čechem.

Peter Čech je fotografem, kterého naplňuje nejvíce snímání architektury v zajímavém světle, ze zajímavých a netradičních úhlů pohledu. Blízké je mu také fotografování krajiny a cestování. Více o jeho tvorbě na www.petercech.com

 

Nikkor Z 14–30 mm f/4 S: Hodnocení produktu

9

Optická kvalita

9.0/10

Automatické ostření

9.0/10

Konstrukce

9.0/10

Výbava a funkce

9.0/10

Hmotnost a manipulace

9.5/10

Výkon vs. cena

8.5/10

Potěšilo nás:

  • Skvělá kresba v celém rozsahu
  • S ohledem na ohnisko pěkný bokeh
  • Odolnost na protisvětlo
  • Přesný a rychlý AF
  • Naprosto rovné linie
  • Kompaktní a lehká konstrukce s utěsněním
  • Jen minimální aberace
  • Možnost používat klasické filtry

Zasloužilo by vylepšení:

  • Silná vinětace na otevřenou clonu
  • Nemožnost vypnout korekce zkreslení

Přidat komentář