Není náhoda, že načasování nového objektivu Nikon AF-S 120-300 mm f/ 2.8 E FL ED SR VR bylo oznámeno v synchronizaci s Nikon D6 do doby olympiády Tokio 2020, která však byla odložena. Vzhledem k ceně není pochyb, že jde vyloženě o profesionální sportovní optiku, která však najde uplatnění i v oblasti portrétů a sáhne po ni nejeden fotograf volně žijících živočichů. V tomto případě je však dost možné, že ohnisková vzdálenost 120-300 mm bude zpravidla krátká.
Naštěstí tento objektiv podporuje všechny dostupné firemní telekonvertory, tak bude možné tento hendikep, za cenu snížené světelnosti do určité míry eliminovat. Firma zde použila tu nejlepší dostupnou technologii, kterou má k dispozici, aby tak vytvořila unikátní pracovní nástroj. V tomto rozsahu jde o firemní novinku a vyloženě jediným přímým konkurentem je už starší objektiv stejné světelnosti a rozsahu Sigma 120-300 mm f/2.8 DG OS HSM. A my se nyní podíváme, co lze za nemalé peníze od tohoto výrobku čekat.
Konstrukce a výbava
Při zevrubném prohlédnutí dojdeme k názoru, že za cenu přibližující se k 300 tisícům Kč rozhodně nejde o běžný řadový výrobek, ale o prémiový kus techniky toho nejkvalitnějšího ražení. Velikostně a váhově jde o statný 3,250kg vážicí, perfektně zpracovaný magnéziový tubus se spoustou přesně opracovaných optických prvků. Objektiv je samozřejmě precizně utěsněn proti nepřízni počasí a vnikání prachu.
Ostření a zoomování je řešeno interně, tudíž nedochází k žádnému vysouvání optické soustavy. To je výhodné nejen kvůli odolnosti, ale při použití stativu, či monopodu nebude docházet ke změně těžiště.
Dnes už úplnou samozřejmostí je i elektomagnetická clona. Objektiv obsahuje Nano Crystal povlaky eliminující duchy a závoje zejména z diagonálních světelných zdrojů a vnitřních odrazů. Novinkou jsou nátěry Arneo, což jsou antireflexní nátěry vůči dopadajícímu svislému světlu. I další klasické nátěry, včetně fluoru na přední čočce, jsou přítomny. Případné mastnoty, nečistota a prach jde velmi snadno odstranit a nemají tendenci se na takto ošetřené čočce držet.
Novinkou v názvu je i přídomek SR, což značí speciálně upravené sklo pro eliminaci chromatické aberace.
Kromě standardních ovládacích prvků a tlačítek nechybí i ovládání optické stabilizace (VR). Její účinnost je nastavena na +4EV. Protože objektiv nemá šachtu na zadní filtr, tak jediná možnost je dát filtr před přední čočku (průměr 112 mm). Případná realizace tak vyjde na nemalé peníze, neboť jde o obrovský průměr, což je důsledek vysoké konstantní světelnosti 2,8. Minimální zaostřovací vzdálenost je 2 metry v celém rozsahu a platí i pro případný připojený telekonvertor. Za ty peníze nelze očekávat nějaké konstrukční kompromisy, mechanické zpracováni je bezchybné.
Automatické zaostřování
Rychlost AF a optickou kvalitu jsem porovnával s podobně drahým a stejně špičkově univerzálním firemním teleobjetivem Nikonem AF-S 180-400 mm f/4 E TC 1.4 E FL ED VR. Vzhledem k tomu, že 120-300 mm f/2,8 je světelnější, patrně nikoho nepřekvapí rychlejší přeostřování. Akvizice a přesnost počátečního zaostření je stejná a naprosto špičková. Rychlost AF je v souladu s firemním pevným sklem 300mm f/2.8 a 400 mm f/2.8, což je vzhledem ke konstrukci zoomu až s podivem. K dispozici jsem obdržel pouze telekonvertor TC 2x, po jehož vložení se dostaneme až na ohnisko 600 mm při cloně 5,6. To je stejná světelnost a podobná ohnisková vzdálenost jako u 180-400 při aktivaci vestavěného 1,4 Telekonvertoru. V tomto případě při přímém porovnání jde i v oblasti rychlosti automatického ostření ke vzácné shodě. Zkrátka nejsem schopen v této disciplíně určit vítěze. Každý telekonvertor má dopad na rychlost i konzistentnost automatického ostření. Výhoda nativní clony 2.8 se ztratila v degradaci většího dopadu při zapojení TC 2x.
Optická kvalita
Za tuto cenu bych očekával vysokou úroveň. A ta se v praxi potvrdila. Samostatný objektiv patří do té vzácně malé skupiny výrobků, kdy nezáleží na jakémkoliv nastavení zoomu, nebo ať už odcloníme, či zacloníme tento objektiv, dostaneme vždy neměnnou fantastickou ostrost už na cloně 2,8. A to platí i pro rohy. Zkrátka jde v celém rozsahu zoomu 120-300 mm o naprosto vyrovnaný výsledek. Zkreslení je naprosto minimální, stejně tak jako vinětace.
Chromatická aberace prakticky neexistuje a extrémně vysoká ostrost je doplněná fantastickým kontrastem.
Další kapitolou je bokeh, ten je opět famózní a evokuje spíše fotky z těch nejlepších pevných světelných objektivů. Je nádherně krémový s hladkými přechody. Pokud srovnám 120-300 mm a 180-400 mm s TC na 300 mm, tak co se týče ostrosti, oba jsou stejně ostré. Nevidím absolutně žádný rozdíl v hranové ostrosti a jde o skvělé výsledky.
Při bližším zkoumání si všimneme rozdílného měřítka. Znamená to, že 120-300 mm trpí bohužel zkrácením ohniskové vzdálenosti při ostření na bližší vzdálenost. To je však vlastnost drtivé většiny zoomů. Na druhé straně disponuje větším kontrastem oproti 180-400 mm. Dalším ohniskem, které mě zajímalo nejvíce, bylo to nejdelší možné. U 180-400 mm jsem aktivoval TC1,4 a dosáhl tak 560 mm při cloně 5,6 a ke 120-300 mm jsem přidal TC 2x a dosáhl 600 mm při stejné cloně 5,6. Měřítko zvětšení bylo nyní stejné, takže 600 mm z kombinace 120-300+TC 2x odpovídá spíše 560 mm než 600 mm. Upřímně jsem byl docela překvapen použitelností a ostrostí této kombinace, nicméně 180-400 s vestavěným TC 1,4 byla při nejdelším ohnisku viditelně ostřejší a ani clonění u 120-300 s TC 2x nevedlo k jinému výsledku. Zacloněním samozřejmě ostrost o něco stoupla, ale nedokáže se vyrovnat kombinaci 180-400 s TC 1,4. Mějte na paměti, že i tak jde o výborné výsledky, které v praxi budou hrát menší roli. Dalším pozitivem je fakt, že ani telekonvertor TC 2x neovlivňuje kvalitu a vykreslení bokehu. Při výběru, který z těchto objektivů si pořídit, mám tedy jednoduchou odpověď. Pokud je vaším zacílením ohnisková vzdálenost do 300 mm, je zcela evidentně lepší volbou 120-300 pro větší světelnost f/2.8 a lepší přenos kontrastu s krémovějším bokehem. Pokud však budete častěji potřebovat větší dosah, než je 300 mm, pak jednoznačně doporučuji spíše 180-400 mm s TC, neboť vás od ohniska 400 mm odmění větší ostrostí ve zbytku rozsahu. Váhově i cenově včetně AF jde totiž o jinak vyrovnané výsledky.
Závěr
Objektiv Nikon AF-S 120-300 mm f/ 2.8 E FL ED SR VR je téměř dokonalý výrobek té nejvyšší kategorie. Pochlubit se může mimořádně konzistentní ostrostí ve všech ohniskových a clonových rozsazích. Nevykazuje žádné slabé stránky a magickým bokehem přispěje k osobitému projevu případného šťastného majitele.
Recenzi pro vás připravil:
Jaromír Kadeřábek – wildlife fotograf
Přidat komentář