V tomto testu se podrobně podíváme na další digitální zrcadlovku Nikon. A to rovnou na model nejvyšší z nejvyšších – vlajkovou loď Nikon D5. Zajímá vás, pro koho je tento model s cenovkou přesahující 150 000 Kč určen a zda si takovou cenu dokáže obhájit? Pak čtěte dále!
Představení
Na začátku roku 2016 oznámil Nikon svojí novou vlajkovou loď s plnoformátovým snímačem – Nikon D5. Při pohledu na papírové parametry fotografický svět žasnul a jen málokterý profesionální fotograf netoužil si tento nový nákladný model vyzkoušet sám v podmínkách, na něž je zvyklý. D5 neskutečně posouvá hranice výkonu a rychlosti, alespoň na papíře. AF modul se 153 body, zcela unikátní rozsah citlivostí s rozšířenou astronomickou citlivostí 3 000 000 ISO. Maximálně odolné tělo s obrovským bufferem na 200 RAWů a poprvé 4K video, které však v době ohlášení srážela velmi krátká délka záznamu. Dlužno podotknout, že tato piha na kráse byla opravena novou verzí firmwaru.
Čtěte také: Recenze Nikon D850 – nejuniverzálnější profi zrcadlovka od Nikonu
Ve firemním portfoliu značky najdeme fotoaparáty s mnohem větším rozlišením (např. Nikon D850) stejně tak i dynamickým rozsahem. Existuje tedy lepší fotoaparát od Nikonu? Odpovím NE. Tedy alespoň pro fotografy sportu, reportéry a fotografy divoké přírody. Nikon D5 exceluje v oblasti akční fotografie, kde rozhoduje rychlost a přesnost. Zde se můžete spolehnout na profesionální výsledky. Měsíce čekání na finální výrobek a extrémně vysoké očekávání paradoxně srazil verdikt vysoce uznávané testovací laboratuře DxO Lab. Výsledky této instituce jsem nikdy nebral na lehkou váhu a těžko zpochybňovat jejich vybroušenou letitou metodiku. Na druhou stranu, názory předních světových ambassadorů s výsledky z praxe ukazují pravý opak. Navíc, perfektní vývojové zázemí přeci nemohlo vytvořit výrobek, který by byl horší než předchůdce Nikon D4S, který již tak patřil ke špičce ve své třídě. Fotky s dosud nepředstavitelnou citlivostí ISO stažené z internetu, to bylo impulsem pro vlastní praktické vyzkoušení. Euforie nebo skepse? Tak to se dozvíte v následujících řádcích.
Konstrukce a ovládání
Za posledních cca 8 let aktivně fotím s top modely zrcadlovek Nikon a konstrukčně i ergonomicky jde vždy o vyladěné výsledky. Z konstrukčního hlediska lze jen obtížně čekat nějakou revoluci. V nastolené koncepci výrobní řady jde o maximálně odolné tělo s integrovaným neodnímatelným gripem. Oproti předchůdci dokonce přibralo na váze. Při konstrukci D5 nebylo šetřeno špičkovými materiály – tělo je postaveno na bytelném magnesiovém skeletu. Tělo fotoaparátu je samozřejmě dokonale utěsněno proti stékající vodě a prachu (není vodotěsné). Snese každodenní pracovní nasazení v libovolných podmínkách. To je přesně to, co profesionálové potřebují. Pro porovnání – v extrémních podmínkách při prudkém lijáku jsem používal v terénu kromě D5 i top model s menším APS-C snímačem, Nikon D500 deklarující odolnost podobného rázu. I přesto, že výklopný displej u D500 byl aretován v zaklopeném stavu, k čemuž nabádá i provozní manuál, bylo jasné, proč se Nikon u modelu D5 drží displeje na pevno a celkově bylo znát, že za trojnásobnou cenou se skrývá mnohem více, než je zřejmé z papírových specifikací. Ergonomicky Nikon D5 pokračuje ve firemním trendu, kdy je oproti předchůdci grip rovněž hlubší a tělo padne skvěle do ruky a je znát komfortnější držení i na výšku. Jinak jsou si těla konstrukčně velmi podobná. Asi málokoho, kdo používá tuto řadu, překvapí velký stavový displej zobrazující množství nastavených informací.
Novinkou není ani menší displej pod hlavním LCD displejem na zadní straně fotoaparátu, který šikovně zobrazuje zbytek nastavených parametrů. Tradicí v této třídě jsou podsvícená tlačítka. Tato funkce se poprvé objevila u modelu D4 a ohromně usnadňuje práci ve tmě a šeru. Hlavní displej má stejnou velikost jako předchůdce, ale rozlišení stouplo na úžasných téměř 2,5 milionu bodů. To je dvojnásobek a nebudu šetřit superlativy. Je naprosto špičkový – jak kontrastem, tak jasem, včetně pozorovacích úhlů. Nově lze navíc ovládat pomocí dotyku, což je skvěle využitelné při klasickém prohlížení a procházení pořízených fotek. Bezchybná je i odezva a přesnost. Pohyb v menu je stále vyhrazen fyzickým tlačítkům. I toto dává smysl, žádné přehmaty a i v rukavicích spolehlivě nastavíme, co je třeba. Vzhledem k senzační ovladatelnosti, kdy je vše potřebné dostupné prostřednictvím příslušného tlačítka přímo na těle fotoaparátu, budeme menu navštěvovat v praxi jen zcela výjimečně.
Tradiční je i absence výklopného blesku, ale nechybí podpora ovládání blesku externího i celé zábleskové soustavy. Další ergonomicky evoluční změnou je prohození některých z tlačítek. Zejména oceňuji tlačítko pro volbu citlivosti ISO na horním panelu u stavového displeje. Drobnosti jako je parádní opěrka na palec u vertikálního gripu, či množství programovatelných tlačítek zcela jistě potěší. Novou funkci editace pomocí hvězdiček, ovládanou pomocí jednoho z programovatelných tlačítek, jsem si vyloženě oblíbil a šetří mi čas při výběru správného snímku. Celkově jde o fotoaparát velký a těžký a jeho tělo s permanentním bateriovým gripem ocení každý, kdo preferuje snadné focení při komponování fotek na výšku. Rovněž při použití těžkých teleobjektivů jde o skvěle vyváženou kombinaci. Že před sebou máme vyloženě pracovního dříče dokazuje i počet cyklů závěrky, na které je přístroj testován. Při 12-14 sn./s fotky přibývají astronomickou rychlostí, proto životnost závěrky 400 000 cyklů je pro pracovní zaměření velmi příjemný údaj. Závěrka je hlučná, avšak výborně tlumená a odpružená a procentuální neostrost známou z nižších modelů vlivem vibrací, zde budete hledat marně. V případě diskrétních situací přijde vhod dostupný tichý režim závěrky. Další konstrukční změnou je odnímatelný okulárový adaptér včetně kulaté šroubovací očnice, nyní obohacenou o fluoritový nátěr odolávající špíně, podobně jako je tomu u předních a zadních členů nových profesionálních objektivů. Hledáček byl o něco zvětšen a nyní je neskutečně prostorný a jasný. To, že před sebou máme fotoaparát jako stvořený pro akční focení, dokazuje i minimální výpadek obrazu hledáčku (tzv. blackout) při sériovém snímání. To znamená, že při akčním focení vidíme fotografovanou scénu téměř nepřerušovaně a je tak snazší sledovat focený objekt. Pro ilustraci použiji stejně starou vlajkovou loď DX formátu Nikon D500. Tento model disponuje 10sn./s, oproti tomu D5 12sn./s a s fixovanou polohou zrcátka dokonce 14sn./s. Pokud uživatelsky navolíme u D5 plných 12sn./s s mechanickou závěrkou, zatemnění hledáčku je rovno pouhým 7sn./s u modelu D500 při stejné viditelnosti akční scény při sériovém focení. Je to tedy další aspekt, ve kterém Nikon této vlajkové lodi nechává absolutní prvenství a může být klíčovým, pokud je pro vás akční fotografie primárním fotografickým žánrem. Z papírových specifikací to nemusí být zřejmé, ale v praxi je to obrovský rozdíl, jež může rozhodnout o úspěšnosti výsledné fotografie.
Další věcí jsou paměťové karty. Duální slot je samozřejmostí, včetně možnosti jakéhokoliv současného zápisu na obě karty, či možnost přeplnění, kdy se napřed zaplní jedna a po té pokračuje zápis automaticky na kartě druhé. U dvou předešlých modelů D4 a D4s byl výrobce kritizován za použití dvou rozdílných slotů, a sice XQD a CF. Osobně jsem tomuto řešení rozuměl, neboť modely D3 a D3s měli dva sloty, oba na CF karty, tak při souběžném používaní šlo využívat stejný druh karet. Na druhé straně obměnou za nové modely to moc praktické nebylo. Navíc rychlostí potencionál starších CF karet nemůže konkurovat novější a mnohem rychlejší platformě karet XQD. Výrobce vyšel u modelu vstříc veškerým požadavkům a Nikon D5 nabízí ve dvou variantách – CF či XQD. Zákazník si tak může zvolit už při nákupu, zda preferuje levnější starší typ CF, či využije potencionál nové D5 naplno volbou XQD slotů. V případě, že si to časem rozmyslí lze to v autorizovaném servisu zpětně změnit za poplatek cca 3500Kč. Co se týče XQD karet na rozdíl od modelů D4, D4s či D500 jste ušetřeni laborací – Nikon D5 spolupracuje bez výjimky s kartami všech výrobců, které jsou na trhu k dostání.
AF a rychlost
Jednou z největších inovací nového D5 je automatické zaostřování nové generace. Tento nový systém disponuje 153 hustě rozmístěnými poli, z nichž lze 55 uživatelsky volit. Křížových snímačů je 99 a rozmístění je řešeno do krajů zaostřovací plochy. Pokud srovnáme tyto parametry s předchůdcem D4S, změna k lepšímu je zde opravdu znatelná. Oproti předchůdci D5 vyniká také pokrytím zaostřovací plochy. Nový modul Multi-Cam 20K umožňuje zaostřovat od hodnoty jasu -4EV u středního zaostřovacího pole. Ostatní zaostřovací pole zaostřují od hodnoty jasu -3 EV. To jsou naprosto unikátní parametry. Starší model D4s zaostřoval od hodnoty jasu -2 EV. Samozřejmostí jsou i mimořádně rozsáhlé možnosti optimalizace autofokusu, včetně několika nových možností. Ale nemá smysl zde opisovat manuál. Důležité je, zda fenomenální specifikace AF koresponduje s praktickou výtěžností. Mohl bych květnatě popisovat, oč je AF u D5 rychlejší a přesnější než u D4s, ale nechci zabřednout ve chvalozpěvech. Automatické zaostřování funguje natolik spolehlivě, že pokud dodržíte obecná pravidla, výsledkem je téměř vždy dokonale ostrá fotka. Pokud tomu tak není, chybu hledejte v mezičlánku, nikoliv u fotoaparátu Nikon D5. Po posledním update FW si troufám tvrdit, že D5 má ten nejlepší AF ve firemní stáji.
Rovněž rychlost narostla o jeden snímek na 12 sn./s. Při použití elektronické závěrky pak dokonce o 3 snímky na 14 sn./s. Toto je jistě příjemné vylepšení, ale pojďme se podívat na fantastickou velikost vyrovnávací paměti. Pro 14bitový RAW to je úžasných 200 snímků. V praxi to znamená, že můžete nepřetržitě fotit cca 17 sec. než se zaplní buffer. To by mělo uspokojit i ty nejnáročnější akční střelce. Tyto parametry jsou však dostupné pouze pokud je ve slotu osazena rychlá XQD karta.
Obrazový výkon
Nikon vyslyšel připomínky ohledně menšího počtu bodů na snímači a navýšil rozlišení z 16,2 Mpx na 20,8 Mpx. Logicky to znamená nárůst detailů a vice prostoru pro případný ořez. Hodně diskutovaným tématem se stal dynamický rozsah. Testovací laboratoř Dxo Lab naměřila menší hodnotu, než bylo očekáváno. Následovalo zklamání některých potencionálních zájemců a nyní se pokusíme podívat, kde je pravda.
Na začátek poznamenám, že dynamický rozsah není v žádném případě vyloženě mizerný, ale skutečně nedosahuje výsledů, které by mnozí od vlajkové lodi čekali. Pokud však upgradujete ze starších modelů, jako je D3 a D3s, můžete být v klidu, novinka je na tom lépe. Majitelé D4 budou rozdíly v dynamice hledat jen stěží. Předchůdce D4s je na tom skutečně o něco lépe. Většího rozdílu si všimnete u modelů známých excelentním dynamickým rozsahem – Nikon D750 a D810. U těchto modelů podexponovaných fotek v postprocesu vytáhnete viditelně větší množství detailů. Při samotném focení to znamená, že v případě D5 váš uživatelský expoziční prohřešek nezůstane nepotrestán. Že by tedy výrobce skutečně vypustil výrobek s horším dynamickým rozsahem? Ano i ne. Měření je totiž vyhodnoceno jako absolutní maximální hodnota při nativním ISO, která s přibývvající citlivostí prudce klesá dolů. U Nikonu D5 však nedochází ke strmému poklesu, nýbrž zůstává neuvěřitelně lineární až do skutečně vysokých hodnot ISO. Přestože při nízké citlivosti nedosahuje vynikajících hodnot, ale jen velmi dobrých, nad hodnoty ISO 1600 oproti jiným vyloženě exceluje. Tam kde u jiných není praktický žádný dynamický rozsah, D5 až do hodnoty ISO 12800 podává velmi dobré výsledky. Dokonce i nad touto hranicí nedochází vyloženě ke strmému pádu.
Druhý, snad ještě vice diskutovanější parametr (u fotoaparátů obecně), je digitální šum. Dle mého je to však jen jedna z položek určující celkovou kvalitu výrobku. Vytržením z kontextu lze dojít k chybným závěrům. Papírově úžasné hodnoty šumu nebyly laboratoří Dxo lab potvrzeny, spíše naopak. Dle měření dopadla novinka naopak hůře než předchůdce. Vysoké očekávání znamenalo pro mnohé studenou sprchu. Ne však pro ty, kteří bez těchto výsledků už nějaký měsíc Nikon D5 aktivně používali. Od těchto uživatelů nebylo šetřeno chválou ohledně vysokého výkonu bez šumu. Že by selhala metodika této uznávané laboratoře? Nemyslím si, fyzika se obejít nedá. Na druhou stranu, je třeba si uvědomit, že laboratorní test je zacílen pouze na šum snímače jako takového. Naměřené množství šumu je bez pochyby pravdivé, ale samotné číslo nic nevypovídá o charakteru a struktuře, které vidíme lidským okem. Za celkovým vizuálním výsledkem se však skrývá nejenom vlastní snímač, ale i procesor a spousta dalších faktorů, jako filtr apod. Nikon D5 je osazen nejmodernějším procesorem, který má Nikon v současnosti k dispozici – EXPEED 5. V praxi to znamená, že výsledné fotky jsou brilantně ostré, přirozeně barevně nasycené a vlivem zvyšovaní citlivosti nedochází k žádné desaturaci, což bývalo problémem předchozích generací. Charakter šumu je úžasně jemný, prakticky monochromatický. Jeho odstranění v PC či procesorem přímo ve foťáku je nesmírně snadné a neubírá viditelně na detailech, ani ostrosti. Je to poznat i na hotovém JPG přímo z fotoaparátu, kdy profesionálům nic nebrání okamžitě odesílat fotky na libovolnou citlivost k tisku. Výsledky jsou i v JPG opravdu pěkné. Samozřejmě, pečlivě zpracovaný RAW povede k mnohem detailnějším a ostřejším výsledkům.
Fotografie na vysoké ISO v plném rozlišení:
(pro velký náhled rozklikněte)
Upřímně jsem byl mile překvapen, jak vysokou citlivost v praxi mohu využívat bez zjevné degradace. I tam, kde potřebuji pracovat s detailem, nebyl problém použít ISO 12 800. Co však bylo překvapením, že ani hodnota 25600 se nezdá nijak omezující. Stále má spoustu detailů i ostrosti a se šumem si netřeba lámat hlavu, lze hravě odstranit do naprosto běžné hladiny, kdy není téměř vidět. Nad touto hodnotou bude záležet na scéně a využití. Pro webovou prezentaci či menší tisky lze použít i hodnoty mnohem vyšší. A to je něco, co nebylo dosud s takovým výsledkem vůbec možné. Rozšířené astronomické hodnoty se pro kvalitní seriózní použití nehodí, alespoň z mého pohledu. Ty základní však v celém rozsahu vypadají skvěle a boří tak dosavadní možnosti využití.
Fotografie na vysoké ISO v plném rozlišení:
(pro velký náhled rozklikněte)
Nikon D5 musím také pochválit za přesné měření jak expozice, tak vyvážení bílé. Automatický režim neujíždí do žádných nežádoucích nádechů. Na rozdíl od předchůdců, neujíždí ani do nepřirozeně žlutých tonů. Pro hračičky a nespokojence s jinak posunutým barvocitem je zde možnost si uložit několik svých nastavení vyvážení bílé. Osobně nemám z hlediska obrazového výkonu Nikonu D5 co vytknout.
Fotografie na vysoké ISO v plném rozlišení:
(pro velký náhled rozklikněte)
Baterie a výdrž
Baterii Nikon D5 používá stejnou, jako předchůdci D4 a D4s a jde o typ EN-EL18a. Oproti nim enormně narostla výdrž dle CIPA udávanou na 3780 snímků na jedno nabití. Praxe však ukázala, že reálná výdrž se běžně pohybuje mezi 4000-8000 snímků na jedno nabití. Logicky k té neskutečně vysoké hodnotě se lze propracovat, jen když nebudeme zkoumat každý snímek. Troufám si tvrdit, že výdrž baterie je naprosto bezkonkurenční a lepších výsledků jsem ještě za celou dobu své fotografické praxe nedosáhl.
Závěr
Pro toho, kdo fotí akční živé fotky, znamená Nikon D5 splněný sen. Jde o dokonalý pracovní nástroj poskytující maximální výdrž, spolehlivost a v neposlední řadě i unikátní obrazovou kvalitou, posunující pomyslnou laťku v možnosti ostření a citlivosti zase o pořádný kus dále. Krajinkáři a fotografové, pro něž je klíčové vysoké rozlišení snímače, patrně sáhnou po jiných modelech.
D5 není bez chyby, ale pro to, k čemu je určen, tedy fotografie rychlé akce, jde o vrcholový model. Já, z pohledu fotografa specializujícího se na wildlife, jsem nic lepšího dosud v ruce neměl. Jak už napovídá vysoko nastavená cenovka, jedná se o model zacílený na specifické zákazníky s úzkou specializací – nikoliv běžné uživatele. V době psaní recenze byl oznámen nový Nikon D850, který dle papírových specifikací doslova boří nastolenou politiku modelů. Jeho doménou je především extrémní rozlišení při zachování nízké hladiny šumu. Nově však oproti předchůdcům osmičkové řady navíc přidává i tolik chybějící rychlost. Jak si tento nový model povede v testech oproti předchůdci D810 a dokonce i díky rychlosti s vlajkovou lodí D5? Tak na to si musíte počkat na kompletní recenzi Nikonu D850, kterou zveřejníme již brzy.
Recenzi společně s fotografiemi pro Vás připravil:
Jaromír Kadeřábek – wildlife fotograf a zákazník FOTOLAB.
Přidat komentář