Nový objektiv Nikon Z 24-70mm f/2.8 S pro bajonet Z přináší fotografům vysokou kvalitu v co nejvíce kompaktním provedení, jenž konstrukce dovoluje. Ve srovnání s Nikon 24-70mm f/2,8 E ED VR je lehčí o čtvrtinu, pořizovací cena je obdobná. Jak je na tom novinka z hlediska obrazu a celkového výkonu prozradí recenze Jaromíra Kadeřábka.
Do ruky se mi dostala dlouho očekávaná novinka ohlášená v únoru 2019, která by měla naplňovat profi požadavky a vůbec celkový potencionál nového velkého Z bajonetu. Celkově jde tak o pátý objektiv v řadě Z-mount. Rozsahem jde o standardní zoom, ovšem ve vysoké kvalitě s konstantní světelností 2.8 v celém svém rozsahu. Pro test jsem obdržel i vysoce ceněný zoom stejného rozsahu, avšak se světelností 4. Tento čtyřkový zoom je nabízen ve zvýhodněném kitu a to jak k Nikon Z7 recenze, tak k Nikon Z6 recenze. A my se nyní podíváme, zda dražší a světelnější kolega stojí za příplatek oproti 24-70 f/4 S, který v poměru výkon/cena v kitu těžko hledá konkurenci.
Provedení a manipulace
Už z prvního osahání je zřejmé, že světelnost si vyžádala daň ve formě velikosti a hmotnosti. Váhou 805 g notně převyšuje čtyřkovou verzi, nicméně oproti stejně profesionálnímu ekvivalentu pro F-mount je o 25% menší a lehčí. Materiálem jde o kombinaci kovu a vyztužených extrémně kvalitních plastů, deklarující excelentní kvalitu zpracování. A ta je vskutku příkladná, vše dokonale sedí a lícuje. Objektiv je utěsněn proti prachu a stékající vodě, což je jeden z hlavních požadavků pro seriózní profesionální nasazení. Veškeré ovládací prvky fungují fantasticky hladce, ovšem nikoliv přespříliš. Prstence jak manuálního ostření, tak zoomování nevykazují absolutně žádnou vůli a chodí s naprosto přirozeným odporem, což zamezuje náhodné nastavení. Vůbec jde o první objektiv v řadě Z-mount, který má vyhrazen samostatný ostřící kroužek. Na rozdíl od svého čtyřkového kolegy nedisponuje nutností uvést objektiv do počáteční pracovní pozice a zoomový kroužek tak začíná přímo na 24mm. Dalším zoomováním se mění velikost objektivu, přičemž přední člen se neotáčí a lze tak aplikovat pohodlně filtry s průměrem 82 mm. Přední a zadní prvky čoček jsou opatřeny povlakem z fluoru, který odpuzuje mastnotu, prach a vlhkost. Případná údržba je proto mnohem jednodušší. Sluneční clona ve tvaru tulipánu je opatřena aretačním tlačítkem a vnitřek tvoří černý semiš. Materiálem clony je plast. Kromě klasických Nano vrstev, jsou zde novinkou antireflexní povlaky Nikon ARNEO. Ve společné kombinaci zaručují vysoký stupeň odolnosti proti parazitnímu světlu. Nejkratší zaostřovací vzdálenost je 0,38 m od roviny čipu a poskytuje maximální zvětšení 0,22x.
Novinkou v konstrukci je i užitečný OLED displej, kdy za pomocí tlačítka Disp můžeme měnit informační údaje. Při prvotním zmáčknutí efektivně zobrazí nápis Nikkor, ale poté se změní na zobrazení polohy zoomu, měřítka zaostření s indikací hloubky ostrosti, či nastavení clony. To se mi líbilo hodně, neboť jsem měl přesný přehled o tom, co mne v danou chvíli aktuálně zajímalo, hlavně naprosto přesná ohnisková vzdálenost. Dalším tlačítkem je L-FN, po jehož zmáčknutí lze nastavit až 21 funkcí, které si vybíráme v menu fotoaparátu. Ve výchozím stavu je nastaveno na AE / AF lock. Další úzký ovládací kroužek slouží pro rychlé úpravy. Kupříkladu rychlá změna clony s indikací na displeji mi dávala smysl, či plynulá změna korekce expozice. Výběr je jen na vašem uživatelském přizpůsobení. Přepínač AF / MF je uživatelská volba buď manuálního, či automatického zaostřování. Podobně jako u ostatních Z objektivů nemá zabudovanou stabilizaci obrazu, neboť se využívá vestavěná stabilizace senzoru ve fotoaparátu s 5 EV efektivitou. Celkové ovládání dává úplně nový rozměr pro efektivní práci. Provedení i ovládání je na nejvyšší možné úrovni, a to ho také odlišuje od svého levnějšího kolegy. Podtrženo sečteno, těžko mít nějaké výhrady.
Automatické zaostřování
V této kapitole se zaměříme na porovnání výkonu automatického ostření. Patrně už i s ohledem na cenovku nikoho nepřekvapí, že recenzovaný objektiv zaostřuje neobyčejně hladce a absolutně bezhlučně. To ho odlišuje od svého stejně světelného koledy na F-mount. Opakované zaostřování vykazuje téměř nulovou chybovost. Vzhledem k charakteru můžeme prohlásit, že 24-70 f/ 2.8 S je určitě vhodnější pro natáčení videa. Pokud srovnáme rychlosti zaostřování, tak 24-70 f/ 2.8 E VR je na klasické zrcadlovce mnohem rychlejší, než kolegové na Z-mount, a to cca o 40%. A není divu, stále jde o vrcholový model reportážního typu. Pokud tento objektiv namontujeme přes FTZ adaptér na některou Z, tak okamžitě ztratí minimálně třetinu své rychlosti a rozměry se stanou neúměrně velké díky nativní velikosti samotného objektivu a FTZ adaptéru. Samozřejmě, pokud to někomu nevadí a Zetka má pouze jako doplněk, tak po optické stránce nic neztrácí. Pro primární použití na Zetkách jsou obě Z varianty mnohem vhodnější, a to nejen kvůli rozměrům. Dále jsem porovnal rychlost obou Z variant mezi sebou a paradoxně levnější čtyřková varianta je o něco málo rychlejší než světelnější novinka.
Jak už to však bývá, vše má své pro a proti. Faktem je, že 24-70 f/2.8 S zaostřuje bez zaváhání kamkoliv, bez lovu, a to i na svoji nejkratší zaostřitelnou vzdálenost. Zde jsem byl doslova ohromen suverenitou zaostření objektu. Rovněž přeostření na jinou vzdálenost je v podobném duchu. V průběhu své existence bylo vydáno několik aktualizací FW na fotoaparáty Nikon Z6 (recenze) a Nikon Z7 (recenze). A my se nyní podíváme, co je nového u té poslední. Kromě obecného vylepšení AF v horších světelných podmínkách přinesla nová aktualizace toužebně očekávaný Eye AF (po našem „oční autofokus“). A jak to funguje v praxi? Výborně. Při dodržení obecných pravidel autofokus u portrétu naprosto bezchybně detekoval oko a výsledkem byl prakticky nulový odpad. Samozřejmě tato funkce je schopná detekovat více očí osob v záběru a vy se tak můžete uživatelsky flexibilně rozhodnout, kterému z detekovaných očí dáte přednost. S testovaným 24-70 f/ 2.8 S oční autofokus fungoval na jedničku. Z výše uvedeného je patrné, že snahou u tohoto objektivu nebylo nabídnout absolutní zběsilou rychlost vhodnou pro akční reportážní scény. Aby však někdo nenabyl dojmu, že ostření je pomalé, to není, je dostatečně rychlé, ale s laserovou přesností zaostření, a to jak do blízka, tak do dálky. Tím je zajištěn vysoký poměr korektně zaostřených fotek.
Optický výkon
Co bude asi každého zajímat, jak se výrobce popasoval s optickou kvalitou. Nebudeme si nic nalhávat, pomyslná laťka byla s dodávanou 24-70 f/4 S v setu nastavena opravdu vysoko. Než se pustíme do porovnání obou Z verzí, tak trochu obecně. Objektiv se vyznačuje vysokou ostrostí napříč ohnisky. S jistotou mohu tvrdit, že i na clonu 2.8 v jakékoliv pozici zoomu jde o ostrý a plně použitelný výsledek, a to i ve spojení s náročným snímačem v Z7. Na širším konci je ostrost o něco lepší než na konci dlouhém, ale nejde o rozdíl nijak dramatický. Ostatně si můžete udělat svůj vlastní názor z přiložených ukázek.
Vinětace a chromatická aberace
Vinětace a celkové geometrické zkreslení se pohybuje v souladu s konstrukcí typu zoom a lze ho klasifikovat jako standardní a přiměřené své cenové třídě s ohledem na špičkovou konkurenci.
Co je však naprosto skvělé je prakticky nulová aberace. Tak to se vidí zřídka kdy. V absolutním měřítku a s přihlédnutím k tomu, že jde konstrukčně o zoom, tak klobouk dolů.
Odolnost na protisvětlo
Další, co zaujme, je vysoká odolnost na protisvětlo. Na 24 mm skoro obdivuhodná a na 70 mm stále vynikající až velmi dobrá. Při troše šikovnosti a extrému, lze na dlouhém konci také vytvořit nějaký odlesk, či ztrátu kontrastu, ale opět zde převyšuje i svého v tomto ohledu skvělého čtyřkového kolegu a o jiných ani nemluvím.f/2,8; ohnisko 55 mm
Kvalita bokehu
Dalším parametrem je bokeh a schopnost rozostřit popředí a pozadí a vypíchnout tak hlavní objekt. Je to jednoduché. Jde o tu nejlepší 24-70 mm co jsem měl v ruce. Přechody jsou krásně hladké až krémové a světelné zdroje mimo hloubku ostrosti mají kulatější charakter než stájová konkurence.f/2,8; ohnisko 50 mm
Rozlišovací schopnosti (porovnání s Nikon 24-70mm f/4)
Nyní k ostrosti porovnání Z variant. Rohy nechám stranou, neboť tam je situace ve vzácné shodě. Na 24 mm vykazuje 24-70 mm f/2.8 téměř shodnou centrální ostrost jako 24-70 mm f/4, pokud jsou oba dokořán. Výhodu světla a dopad na ISO snad nemusím zdůrazňovat. Oba jsou ostré, pokud však novinku 2,8 přicloním na stejnou clonu 4, je zřejmé, že stoupne jak ostrost, tak kontrast. Výsledkem je, že levnější verze není schopná konkurovat ostrosti a rozlišení 24-70 f/2.8 S. V podobném duchu to je i na ohniscích směrem k delšímu konci. Na tom nejdelším tj. 70 mm je 24-70 f/4 S na cloně 4 (odcloněný objektiv) nepatrně ostřejší než 24-70 f/2.8 S na cloně 2,8 (odcloněný objektiv). Po zaclonění světelnější varianty na stejnou clonu 4, jako u čtyřkového kolegy, je opět jasné, že světelnější novinka na této cloně vykazuje ukázkovou ostrost i kontrast. To je opět optický výkon, jaký nemá šanci levnější 24-70 f/4 dosáhnout. Podobné chování, tj. převaha optického výkonu na straně 24-70 f/2.8 S je i při focení na dlouhé vzdálenosti. Celkově jde tedy o novou dosaženou metu v ostrosti základního zoomu, výsledky jsou opravdu působivé. Na druhé straně nutno přiznat, že 24-70 mm f/4 S dokázala, že její poměr výkon cena a zejména v setu je unikátní a vzhledem k váze a rozměrům bude pro spoustu uživatelů plně dostačujícím řešením. Pro fajnšmekry, kterým naopak nevadí váha, má firma Nikon řešení ve formě této světelné novinky. Opticky a uživatelsky jde o ultimátní řešení v univerzálním rozsahu ohnisek 24-70mm.
Nikon Z 24-70mm f/2.8 S fotografie v plném rozlišení
Závěr
Firma Nikon vyslyšela volání pro plné využití potencionálu jejich nového velkého bajonetu a nabízí tak výjimečný výrobek, který naplňuje profesionální poslání. Pokud potřebujete clonu 2.8 a peníze pro vás nejsou překážkou, tak nic lepšího v rozsahu standardního zoom není k dispozici. Odměnou vám bude špičková absolutní ostrost a nedostižný bokeh. Bonusem se rovněž stane moderní ovládání v souladu s technologickou inovační špičkou. Pevně věřím tomu, že nebudete zklamáni.
Hodnocení produktu: Nikon Z 24-70mm f/2.8 S
Potěšilo nás:
- Menší a lehčí než F- mount ekvivalent
- Vysoká ostrost a kontrast v celém rozsahu
- Neexistující chromatická aberace
- Vynikající odolnost proti světlu a odleskům
- Vynikající pro focení na minimální ostřící vzdálenost
- Kvalita provedení a utěsnění proti prachu a stékající vodě
- Vysoce přesný a spolehlivý AF
- OLED displej s volbou pomocí tlačítka
- Samostatný zaostřovací kroužek
- Multifunční kroužek
Zasloužilo by vylepšení:
- Vyšší pořizovací náklady
- Standardní vinětace a zkreslení (lze eliminovat profilem objektivu)
- AF by mohl být o něco rychlejší
Recenzi pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:
Jaromír Kadeřábek – wildlife fotograf
Autoři pořízených fotografií
Jaromír Kadeřábek (fotografie zvířat, hmyzu, krajiny a portrét)
Redakce FOTOLAB BLOGU: Viktor Fiker (ostatní fotografie)
Děkuji Vám Zdenko za milá slova a gratuluji k novému objektivu. Pevně věřím, že Vám bude dělat jen samou radost při portrétech i jiných žánrech. Obecně negativ má jen velmi málo a superlativ na rozdávání. Ať se daří a děkuji za přízeň. Jaromír.
Ďakujem Vám pán Jaromír za túto recenziu. Recenzia obsahovala všetko to, čo som potreboval vedieť. Použité zábery zvierat v tejto recenzií sú nádherne. Ja budem používať tento objektív na fotografovanie ľudí (portréty / svadobná fotografia) a preto ma pred zakúpeným tohto objektívu zaujímali nielen pozitíva, ale aj negatíva. Objektív som si už objednal a dúfam, že budem kvalitne vykonávať svoju robotu. Svetelnosť je u mňa dôležitá a v mojom prípade preto lacnejšia verzia zo svetelnosťou F4 neprichádzala do úvahy. Na záver Vám prajem vo vašej práci veľa pracovných úspechov a ešte množstvo krásnych zachytených záberov.