Na konec roku jsme si pro vás připravili s Radkem Procházkou rozhovor o ohňostrojích, jejich stručné historii a současnosti. Radek je profesionálním fotografem, lektorem a pyrotechnikem v jedné osobě. Prozradil nám také jeho nejoblíbenější objektivy, se kterými pracuje při focení ohňostrojů. K tomu přidává 3 základní rady pro jejich úspěšné nafocení.
Ohňostroje mají až neskutečně dlouhou historii. V jakých zemích mají nyní nejsilnější tradici?
Bezesporu největší tradici v ohňostrojích si drží Japonsko a Čína, z evropských zemí pak především Itálie, Španělsko a také Malta. Čína určitě proto, že má neuvěřitelně dlouhou historii ohňostrojů a také lze říci že zásobují pyromateriálem celý svět. Naopak Japonsko, též s dlouhou historií, má vlastní továrny a centra pro výrobu pum a jejich efekty patří k těm nejkrásnějším co jsem kdy viděl. O tom jsme se s kolegou přesvědčili v roce 2017, kdy jsme byli pozváni do Nagana na festival ohňostrojů a mohli vidět odpalovat ty největší pumy o kterých si tady u nás můžeme nechat jen zdát.
Pokud byste chtěl doporučit náročnějšímu divákovi nějaké TOP 3 nejzajímavější novoroční ohňostroje, jaké by to byly, resp. kam by se měli vydat?
Abych nevychvaloval pouze japonské ohňostrůjce, tak ze světových novoročních ohňostrojů mohu doporučit Dubaj, Londýn, Buenos Aires… U nás určitě Praha a jeho novoroční ohňostroj od kolegů z Makalu Fireworks, který je svým rozsahem největší v ČR, ale samozřejmě také náš tradiční novoroční ohňostroj od Pyroefekty.cz v Milovicích. Za zmínku stojí Benátky nad Jizerou a jejich ohňostroj od Flash Barrandov.
Já osobně mám rád tuzemský festival ohňostrojů IGNIS BRUNENSIS. Jak byste hodnotil tento festival v evropském měřítku?
V Čechách se mnoho festivalů nekoná, což je velká škoda. Festival ohňostrojů Ignis Brunensis je alespoň jeden z těch pravidelných, ale v evropském měřítku bych ho spíše zařadil k těm méně výrazným na rozdíl od německých a španělských festivalů.
Do jaké míry může počasí ovlivnit průběh ohňostroje?
Počasí je alfa a omega všech ohňostrojů a vzhledem k tomu že ještě neumíme poručit větru a dešti, tak je to někdy velký problém. Asi největším nepřítelem ohňostrojů je silný vítr, ale na druhou stranu úplné bezvětří také není ideální, protože potom zůstává viset kouř z efektů a pozdější efekty nejsou na fotografiích a videozáznamech tak zřetelné a čisté. Osobně pro mě jako fotografa je největší problém mlha, taková ta prádelna s vysokou vlhkostí a bezvětřím která dokáže vizuálně celý ohňostroj zkazit. Déšť je sice nepříjemný jak pro přípravu i diváka, ale používám fotoaparáty LUMIX G9 a GH5s, které jsou voděodolné a kapky na objektivech někdy vypadají zajímavě.
Jak moc se změnily možnosti pro pyrotechniky při řízení odpalování s příchodem počítače?
Takřka revoluční změny. Dnešní systémy ohňostroj přesně synchronizují s hudbou, a tak mohou reagovat na jednotlivé tóny a pauzy ve skladbách. Navíc s moderním bezdrátovým odpalovacím systémem máte 100% kontrolu nad ohňostrojem a při instalaci na místě už jen kontrolujete na displeji, jestli jsou všechny složky na místě, zkrátka kde mají být, a jsou připraveny k akci. Pak už jen vše spustíte jedním tlačítkem. Navíc pro mě jako pro fotografa jsou tyto systémy užitečné v tom, že vím, kdy budou jednotlivé efekty startovat.
Máte nějaké „veselé historky ze zákulisí“ při focení / odpalování ohňostrojů?
Vzhledem k tomu, že pracujeme s výbušninou a jedná se o vážnou věc, ke které mám velký respekt, tak veselé historky prakticky žádné nejsou. Tím samozřejmě nemyslím, že bychom se u toho náramně nebavili, jsme skvělá parta a legrace je hodně. Snad jen úplně v začátcích natáčení se mi povedlo natočit ohňostroj s krytkou na objektivu.
Jak dlouhou dobu odhadujete, že může zabrat organizátorům příprava např. novoročního ohňostroje v Praze?
Jedná se rozsahem o největší ohňostroj v ČR a jeho příprava je opravdu náročná. Začíná komponováním a synchronizací s hudbou, pak se musí vybrat příhodná místa pro odpal jednotlivých pozic, většinou se neodpaluje z jednoho místa. S přípravou, instalací a následným nabíjením tak cca 20 dní.
Kolik kg střelného prachu je potřeba na akci takového rozsahu?
Tady je to velice těžké určit vzhledem k tomu že jednotlivé složky efektů se kupují hotové, převážně import z Číny, v ČR se žádné nevyrábějí. Pak také záleží na velikosti kalibrů jednotlivých pum a kolik se jich použije. V podstatě se může jednat o stovky kilogramů.
Kdybyste měl vybrat 3 nejdůležitější rady fotografickým nováčkům pro focení ohňostrojů, jaké by to byly?
První a zároveň nejdůležitější radou je určitě dobrý stativ, bez něj krásnou fotografii ohňostroje nepořídíte. Přestože se mnozí výrobci fotozařízení chlubí speciálním režimem pro ohňostroje, nejlepší záběr pořídíte ze stativu na nejnižší ISO s délkou závěrky 6-10 sekund podle velikosti efektů v ohňostroji. Druhá rada se týká objektivu, nejvhodnější jsou ultraširokoúhlé s ohniskem od 14mm do 20mm, rybí oko není úplně ideální pro jeho sférické zkreslení. Já používám širokáče Panasonic 7-14mm/f4 na focení a LEICA 8-18mm/f2.8-4 na 4K video kvůli jeho světelnosti a kresbě. Poslední třetí rada je používat manuální ostření, vždy si zaostřím na nějaký objekt v úrovní odpaliště, pokud je to v zástavbě, tak na nějaký dům, popřípadě rozsvícenou pouliční lampu. Potom už jen vhodnou kompozici a mačkám dálkovou spoušť.
Fotografie: archiv Radka Procházky, www.pyroefekty.cz
Duper clanek, dekuji