První Micro 4/3 fotoaparát s vrstveným snímačem lze označit za průlomový. OM System OM-1 si od svých předchůdců ponechává to nejlepší a přichází s řadou výrazných vylepšení.
Poznámka: V době psaní recenze byl k dispozici pouze předprodukční fotoaparát. Ostré kusy, které přijdou do prodeje, se mohou chovat jinak, pravděpodobně lépe. Stejné omezení platí i pro soubory RAW. V recenzi proto zatím najdete hodnocení výstupu do JPEG. RAWy mám uložené a jakmile dostane novinka podporu ze strany Adobe, recenzi doplním.
OM System OM-1 ve zkratce
- Olympus, pardon, OM System OM-1 je profesionální Micro 4/3 CSC bezzrcadlovka. Nástupce tří generací Olympus E-M1. Výbavou předčí také model E-M1X.
- Tělo fotoaparátu je vyrobeno z hořčíkové slitiny a obdrželo certifikát IP53. Toto, společně se závěrkou stavěnou na 400 000 cyklů, dělá z OM-1 nejodolnější bezzrcadlovku na trhu.
- V OM-1 tepe procesor Truepic X, který je oproti předchozí generaci teoreticky třikrát rychlejší. Doplňuje jej nově vyvinutý vrstvený (stacked) snímač typu BSI CMOS s 20 Mpx rozlišením.
- Velkou změnou prošel systém ostření. Ten nabídne 1053 ostřících bodů s fázovou detekcí, sledování cíle s umělou inteligencí a schopnost strojového učení.
- Rychlé čtení a zpracování dat z vrstveného snímače umožňuje fotit 120 obr./s. do formátu RAW v AF-S. Při kontinuálním AF-C ostření s PRO objektivy až 50 obr./s.
- Stabilizace obrazu zvládne s vybranými PRO objektivy prodloužit čas o 8 EV. Účinnější je odstraňování prachu.
- Nový hledáček typu OLED má rozlišení 5,76 Mpx, 120 fps a prakticky nulovou odezvu. Otočný dotykový displej má vysoké rozlišení a dobrý jas a viditelnost v ostrém světle.
- OM-1 je výborný na natáčení. Zvládne rozlišení 4k60p 10-bit 4:2:2, zpomalené záběry ve FullHD při 240 fps nebo 12-bit ProRes RAW přes HDMI. Bohužel ve variantě micro. Nechybí standardní jack pro sluchátka a mikrofon.
- Rychlá elektronická závěrka s minimálním rolling shutter efektem – ve fotografiích i ve videu.
- Velký grip je pohodlný a práce s fotoaparátem rychlá. Přibylo velké tlačítko AF-ON pro ostření na palci.
- Zásadní změnou prošlo samotné menu. To je nyní horizontální. Práce s ním je při použití rollerů rychlá.
- Kromě menu jsou nové i písma, ikony a indikátory. Fotoaparát působí moderně a při focení je více prostoru pro kompozici.
- Vychytávky v podobě Pro Capture, High Res Shot, či Focus Stacking jdou používat i bez stativu.
- Nová baterie BLX-1 s vyšší kapacitou. Pro fotoaparát je navržen i nový vertikální bateriový grip. Výdrž je solidní, napájet lze i přes USB-C.
Technické specifikace
Typ fotoaparátu: CSC bezzrcadlovka
Bajonet: MFT
Obrazový snímač: Vrstvený BSI CMOS, Micro4/3
Efektivní rozlišení: 20 Mpix
Sloty pro paměťovou kartu: 2x SD UHS-II
Hledáček: OLED 5,67 MPix, 120fps, nulový blackout
Typy závěrky: Mechanická/elektronická
Časy závěrky: 1/8000 s až 60 s, Live Bulb, Live Time, Live Composite
Synchronizační čas pro blesk: 1/250 s, Super FP 1/8000s
Sekvenční snímaní: 20 sn./s, 120 sn./s Pro Capture
Pracovní rozsah měření expozice: -2 – 20 EV
Pracovní rozsah automatického ostření: -8 – 19 EV
Množství AF bodů: 1053 křížových bodů, detekce kontrastu+fázová detekce
Citlivost ISO: ISO 80 až 25 600 (s rozšířením na 102400)
Stabilizace: Stabilizovaný snímač (až 8 EV dle CIPA) + stabilizace objektivu
LCD monitor: Výklopný, otočný, dotykový, 1,62M bodů, 3“
Natáčení videa: 4K60p 4:2:2 10bit interně, FullHD 240p, ProRes RAW 4:4:4 12bit externě
Konektivita: USB-C, micro HDMI, mic jack, sluchátkový jack, Bluetooth, Wi-Fi
Výdrž baterie: 1100 snímků (metodika měření OM System)
Materiál těla: Hořčík, utěsnění proti prachu a vodě IP53
Rozměry (Š×V×H): 139 × 91 × 93 mm
Hmotnost: 599 g (s baterií a kartami)
Video – Představení novinky
OM System OM-1 v praxi
S OM-1 jsem se skamarádil rychle. Po hodině jsem fotoaparát přesně nastavil a vyladil k obrazu svému. Na nové menu jsem si zvykl rychle, no ještě rychleji pak na nový systém zaostřování.
Ergonomie a ovládání
Jak se na profesionální fotoaparát patří, OM-1 má řadu programovatelných ovládacích prvků, vše je po ruce a celková ergonomie je dotažená snad až k dokonalosti. Líbí se mi, že má klasický otočný volič režimů. Nechybí dvojice rollerů, joystick a křížový směrový volič.
Tvar fotoaparátu a rozložení ovládacích prvků je velmi podobné jako u modelu E-M1 Mark III. Grip je ale větší a pohodlnější. Změnily se rollery, ty jsou nyní zapuštěné do těla. Na zadní straně přibylo tlačítko AF-ON, jinak je ale všechno při starém, což je vlastně dobře. Přechod na nový model bude bezbolestný.
Expoziční režimy jsou stejné jako u E-M1 Mark III. Tradiční sestavu P/A/S/M doplňuje video režim, režim B (Live Time, Live Bulb, Live Composite) a čtveřice uživatelsky nastavitelných programů. Ty si nemohu vynachválit, protože umožňují uložit si a rychle nastavit velmi komplexní uživatelské programy.
Já mám například vždy jeden program na akční portrét, další na focení zvířat a další předvolby měním podle toho, co jdu zrovna fotografovat. Vytvořím si například speciální makro režim, nebo Pro Capture pro nepředvídatelné situace. Uživatelské programy můžete nastavit také na tlačítka. Jejich aktivace je pak blesková. Já používám dvojici jinak nevyužívaných tlačítek při bajonetu a tlačítko AEL.
Hledáček a displej
Hledáček je osazen lepším OLED displejem s rozlišením 5,76 Mpx. V některých režimech je kompletně bez blackoutu, rychlost překreslování je 120FPS a zpoždění jen 0,0005 sekundy. Reálně není zpoždění hledáčku postřehnutelné.
Podporuje i speciální režim simulace optického hledáčku a má úpravu proti zamlžování. Toto nám Olympus dlužil roky. Nová je očnice, senzor přiblížení oka se přesunul z boku na spodní část okuláru. Líbí se mi také změna zobrazování informací. Rozhraní je přehledné a i přesto dává více prostoru ke snadné kompozici.
Když jsem testoval šum v hledáčku v tmavém kostele, srovnával jsem OM-1 s jeho předchůdcem. Když jsem se podíval do hledáčku E-M1 Mark III, je jakýsi šedivý a neostrý a v tmavých místech nejsou vidět detaily. Noční záběry, svatby a reportáže v tmavých interiérech se mi budou fotografovat snáze.
I displej se dočkal vylepšení. Konkrétně v podobě většího rozlišení a vyššího jasu. Je kontrastnější, obraz je ostřejší, věrnost barev zůstala zachována. Displej je otočný ve všech směrech, jak to mám rád. Na zadní straně už ale nenajdete logo výrobce, jen polep kvalitně imitující kůži.
Menu
OM-1 je první model s novým menu. Když jsem ho poprvé zapnul, zhrozil jsem se. Z vertikálně orientovaného se změnilo na horizontální. Po prvotní panice jsem ale zjistil, že je mnohem lepší. Pokud se naučíte požívat v menu i rollery, zjistíte, že se ovládá rychleji.
Stále je bohaté, s tím nic neuděláte. To není chyba. Jednoduše “milon”nastavení neumožňuje navrhnout jednoduché menu. Ale speciální a často používané položky si můžete uložit do vlastního menu. Jde to rychle, pomocí tlačítka Record. Naleznete požadovanou položku a stisknutím Record ji přidáte do My Menu. Lehčí už to asi nebude. Jednotlivá podmenu jsou barevně odlišena, decentně, i to pomáhá v rychlejší orientaci.
Zaostřování
Velkou změnou prošel systém automatického zaostřování Cross Quad Pixel AF. Má 1053 křížových bodů s fázovou detekcí a pokrývá 100% plochy. Pracuje s frekvencí stodvaceti odečtů dat během jedné vteřiny. AI detekce objektů rozeznává lidi, ptáky, zvířata, letadla, motocykly, auta a vlaky.
Systém ostření je částečně podobný tomu, co používá Canon. Fotoaparát má přímo na snímači umístěné světlocitlivé diody, kdy porovnáním údajů o vzdálenosti mezi dvěma body dokáže správně odhadnout vzdálenost od subjektu a zaostřit. V OM-1 to funguje stejně, porovnavají se ale data rovnou ze čtyř bodů – proto právě Cross Quad Pixel AF.
Údaje o 4-směrné fázové detekci spolu s informacemi o barvě a kontrastu ze snímače umožňují vytvoření podrobné hloubkové mapy obrazu. Na základě toho lze subjekt rychle rozpoznat a extrémně přesně sledovat.
Zaostřování je na míle vzdálené tomu, co známe ze současných fotoaparátů Olympus. Může se rovnat se současnou špičkou, například Nikonem Z9 a Sony Alpha A1. I kdybyste nevyužívali brutálně rychlé sériové snímání, zaostřování změní způsob, jakým fotíte.
AI detekce objektů umožňuje více se soustředit na kompozici a nechat fotoaparát, ať si detekuje objekty. Ve výsledku budete mít přesnější kompozici a méně odpadu.
Trochu mě mrzí, že typ detekovaných objektů musíte přepínat, podle toho co fotografujete. Fotoaparát sice dokáže detekovat objekty všemožných typů i bez specifického nastavení, ne ale tak pohotově, jako když mu „napovíte“. Při výběru AF bodů můžete využít nejen joystick, ale také AF targeting pad, neboli plochu vypnutého displeje, když se díváte do hledáčku.
U OM-1 si dobře ohlídejte kompatibilitu objektivu s maximální rychlostí ostření i snímání. Pokud totiž nastavíte větší rychlost snímání než 25 obr./s., bude AF-C fungovat jen u objektivů, které mají frekvenci zaostřování alespoň 50FPS – to jsou objektivy řady PRO. Není to žádná tragédie, předpokládám, že budoucí majitelé OM-1 stejně většinou PRO objektivy používají už nyní.
Co mi ovšem chybělo, a doufám, že to ještě v OM System upraví pomocí nového firmware, je možnost snadného přepínaní mezi více detekovanými objekty. Přepínat lze pouze nastaveným tlačítkem. Přijde mi to ale těžkopádné, fotoaparát cykluje mezi objekty. Ideální by bylo mít možnost subjekty přepínat pomocí směrového voliče.
Sériové snímání
Menší MFT snímač umožňuje rychlejší sériové snímání, v případě nasazení stacked snímače to platí dvojnásob. Maximum je 50 obr./s. v režimu AF-C a 120 obr./s. v režimu AF-S. I nový Nikon Z9 nabízí 120 obr./s., ale jen ve formátu JPG s rozlišením 12 Mpx. OM-1 to zvládá ve formátu RAW! Je to požírač karet. Z hodinového portrétního focení jsem přinesl 3000 záběrů!
Obr./s. | Závěrka | AF/AE tracking | Blackout Free | |
Sekvenční snímaní | 1-10 | mechanická | Ano | ne |
Tiché sekvenční snímaní |
5-20 | elektronická | Ano | ne |
SH1 | 60, 100, 120 | elektronická | Ne | Ano |
SH2 | 25, 50 | elektronická | Ano | Ano |
Blackout free zobrazování funguje v režimech SH1 (60, 100 a 120 obr./s.) a SH2 (25 a 50 obr./s.). Do mezipaměti se vejde 96 RAW-ů při 50 obr./s. a 92 RAW-ů při 120 obr/s.
Obrazová kvalita
OM System OM-1 je rychlý, o tom není pochyb. Ne každý ale potřebuje bleskovou detekci tváří, zvířat, objektů nebo rychlé sériové snímání. Někteří chtějí zlepšení obrazové kvality, nižší šum a více dynamického rozsahu při při vyšších citlivostech. Výrobce to slibuje, BSI CMOS technologie má ten potenciál, ale já jsem to neměl jak prověřit. Ani Adobe DNG converter si s RAW soubory zatím neporadí.
JPEGy naznačují méně šumu při vyšších citlivostech. To jsou ale fotografie zpracované fotoaparátem a ten používá nový AI algoritmus založený na charakteristice snímače. Ten funguje dobře a je to něco, co ocení například sportovní fotografové fotící nejčastěji JPEG.
Stabilizace obrazu
Už z E-M1 Mark III jsem zvyklý na špičkovou stabilizaci obrazu. Otestoval jsem fotoaparáty a objektivy různých značek, ale žádná se účinností stabilizace k Olympusu nepřiblížila. S objektivem M.Zuiko 12-100/4 IS PRO běžně udržím i 3 vteřiny. S teleobjektivem M.Zuiko 300/4 IS PRO + telekonvertorem MC-20 (=ekvivalent 1200 mm), jsem fotografoval Měsíc 1/8 sekundy z ruky. OM-1 tento výkon ještě vylepšuje a umožňuje tak použití kreativních režimů bez použití stativu.
Novinkou je indikátor otřesů (Handheld asist), se kterým se můžete setkat ve fotoaparátech Panasonic. Uprostřed je čtverec, který signalizuje rotaci fotoaparátu kolem osy objektivu. Uvnitř čtverce je malý čtvereček, který signalizuje vychýlení v osách x a y. Je to jako hra, ve které se snažíte udržet čtvereček uprostřed. Výborná pomůcka pro trénink pevného držení fotoaparátu při dlouhých expozicích.
Video
Trh s Micro4/3 fotoaparáty byl donedávna rozdělen tak, že se Olympus soustředil na fotografii a Panasonic zase na video. S kartami zamíchal na konci roku 2017 Panasonic DC-G9 zaměřený na wildlife fotografy. Odveta přišla sice opožděně, ale o to s větší silou. OM System OM-1 totiž aspiruje na nálepku „profesionální kamera“ a vytváří tak nečekanou konkurenci pro očekávaný Panasonic GH6.
Dovede natáčet 4K 60p záznam v 10-bit 4:2:2. Má log, HLG a použitelné je dokonce i automatické fázové ostření. Pokud k OM-1 připojíte externí rekordér, natáčet můžete dokonce 12-bit ProRes RAW.
Pochválit musím stabilizaci obrazu. Natáčel jsem během silného větru, rychlostí se blížícího vichřici, kdy mnou neustále lomcovalo. Na videu to téměř není vidět. Přístoj má i funkci Time Lapse a Quick Movie/Slow Movie.
Akumulátor a nabíjení
Nový vrstvený snímač i výkonnější procesor jsou žrouti energie. To si vynutilo použití nové baterie s větší kapacitou. Podle CIPA vydrží kolem 520 záběrů. Praxe je výrazně optimičtější. Záleží na konkrétním způsobu práce, ale já při sériovém snímání pořídil i 6000 záběrů. Přes 1000 obrázků se dostanete snadno kdykoli.
Minusem určitě je, že výrobce k fotoaparátu nedodává externí nabíječku. To asi odkoukali od Sony. Přibalen je jen USB-C zdroj, umožňující nabíjet baterii přímo v těle fotoaparátu.
Přiznám se, já jsem baterii nabíjel z počítače a externí nabíječka mi nechyběla. Ale chápu, pokud někomu chybět bude. Nabíjení, i z počítače, bylo rychlé. Pokud bych fotoaparát používal profesionálně, určitě bych si duální nabíječku BCX-1 dokoupil. Otestoval jsem také nabíjení a napájení z powerbanky Xiaomi, fungovalo bez problémů.
Vychytávky v novém OM-1
Fotoaparáty Olympus a nyní i OM System už léta nabízejí nejvíce vychtávek pro snadné fotografování náročných disciplín. Některé z nich používají komputativní fotografii, podobně jako chytré telefony. Vylepšený hardware novinky se podepsal i na těchto „vychytávkách“.
Live ND
Live ND je softwarová simulace použití ND filtrů pro dosažení efektu rozmazaného pohybu. Na výběr máte filtry s účinností ND2 až ND64. Starší fotoaparáty uměly maximálně ND32.
Podmínkou použití je přepnout fotoaparát do režimu S, nebo M. Čas musí být maximálně 1/60 s (u ND2) až 1/2 s (u ND64). Za dobrých světelných podmínek se proto použití skutečného filtru nevyhnete.
High Res Shot
High Res Shot je funkce využívající stabilizátor. Fotoaparát tak pohybem snímače pořídí 8 záběrů, ze kterých poskládá fotografii s vysokým rozlišením až 80 Mpix. Celý proces ale nějaký ten čas trvá. Konstruktérům se podařilo čas expozice zkrátit a funkce je použitelná i bez stativu. To sice uměl i E-M1X, bohužel velmi omezeně a s chybami.
OM-1 má celý proces rychlejší a výsledky jsou technicky kvalitnější. Při snímání z ruky mají záběry 50 Mpix, ze stativu dokonce 80 Mpix. Rychlejší je samotné snímání a následné zpracování. To se zkrátilo z 12 s na 5 s.
Focus Stacking
Focus Stacking je funkce skládání fotografii s větší hloubkou ostrosti a využívá se v makrofotografii. K tomu se přidává focus bracketing, kdy fotoaparát automaticky posouvá rovinu zaostření. Ze snímků se pak v počítači složí finální záběr s velkou hloubkou ostrosti.
Focus Stacking dokáže výsledný záběr složit přímo ve fotoaparátu a to i při fotografování z ruky. Výsledkem je záběr ve formátu JPG. Funkce Focus Stacking je díky novému procesoru mnohem rychlejší.
Pro Capture
Pro Capture je fantastická funkce. Při namáčknutí spouště do poloviny ukládá fotoaparát záběry do mezipaměti. Při plném domáčknutí pak uloží záběry z doby před i po stisku. Díky tomu jste schopni zachytit nepředvídatelné jevy. Například výstřel z děla. Někdy se až stydím, jak jednoduché je na historických akcích zachytit výstřely z děl, mušket nebo luků.
Díky zrychlení snímání je Pro Capture ještě rychlejší a pravděpodobnost, že zachytíte nejlepší okamžik, ještě větší. S AF-C/AE zvládá až 50 obr./s., s AF-S až 120 obr./s.
Live Composite
Moje oblíbená funkce. Funguje tak, že fotoaparát do snímků zaznamenává pouze světla. Doporučuje se používat stativ, což také dodržuji. Ale OM-1 opět dokáže snímat v tomto režimu i z ruky.
Jak to při testování dopadlo? Zkoušel jsem fotografovat noční město se světelnými stopami automobilů. Ty se zachytily výborně, ale světlejší objekty se mírně rozmazaly. Stabilizace obrazu není všemocná. Live Composite z ruky se proto hodí pro techniku kreslení světlem na tmavém pozadí. Ale i tak je to posun vpřed.
Obrazová kvalita
Olympus OM-1 je rychlý, o tom není pochyb. Díky vrstvenému u snímače a výkonnějšímu procesoru je rychlejší zaostřování i sériové snímání a rychlejší jsou také speciální vychytávky. Už to by stačilo k slavnostnímu převolávání chvály. Ne každý ale potřebuje špičkovou detekci tváří, zvířat, objektů, nebo brutálně rychlé sériové snímání. Někteří chtějí oproti předchůdcům vyšší obrazovou kvalitu, nižší šum a vyšší dynamický rozsah. Výrobce to slibuje, BSI CMOS technologie má ten potenciál, ale já jsem to neměl jak prověřit. Nedokážu zatím vyvolat fotografie ve formátu RAW. JPGy naznačují minimálně méně šumu při vyšších citlivostech. To jsou ale fotografie zpracované fotoaparátem.
Olympusy standardně nabízejí řadu nastavení zpracování obrazu. Kdo fotografuje do formátu JPG, může si jeho zpracování odladit. Škoda, že v nabídce formátů není modernější HEFC, který se pomalu objevuje ve fotoaparátech jiných značek.
Jak jsem slíbil, přidávám hodnocení obrazové kvality souborů RAW. Do galerie jsem přidal ukázkové fotografie v rozsahu ISO 800 až 102 400, jsou vyexportovány z RAW, bez odšumování.
Co při úpravě RAW jistě oceníte, je lepší dynamický rozsah. Překreslení stínů je oproti minulým generacím snímačů lepší. Všimnete si toho dokonce i při fotografování, přímo v hledáčku. S fotografiemi lze pracovat pružněji. Při úpravě nejhlubších stínů se v nich objeví šum, ale bez nepěkného páskování (banding).
Očekávalo se výraznější zlepšení ohledně šumu při vysokých citlivostech. Tady vás musím malinko zklamat. Došlo jen k částečnému zlepšení. Ve srovnání s OM-D E-M1 Mark III nebo E-M1X je šum mírně nižší u ISO 800-1600. U ISO 6400 je srovnatelný. Nad ISO 6400 starší modely ztrácejí dech, kromě výrazného nárůstu šumu zde dochází také k výraznému barevnému posunu. Novinka si zde vede lépe. Šumu není výrazně méně, ale k posunu barev začne docházet až u ISO 25 600.
Každý fotograf vnímá šum jinak, u mě se zvýšila použitelnost o 1EV, na ISO 12 800, nouzově na ISO 25 600. Vyšší hodnoty jsou nepoužitelné. Zázrak se nestal ai když zde nastalo zlepšení, malý snímač se plnému formátu nevyrovná, co se týče šumu při vysokých citlivostech. Pokud fotografujete s vysokými citlivostmi jen občas, tento handicap můžete velmi účinně kompenzovat použitím softwarového odšumování využívajícího AI. Já používám program DXO PureRAW 2 a výsledky jsou fantastické. Stejně dobře funguje i Topaz Lab DeNoise AI a podobnou funkci naleznete i v novém OM Workspace, který je zdarma.
Poznámka: V době testování obrazové kvality ještě programy DXO PureRAW 2 a Topaz Lab DeNoise AI nepodporovaly OM-1.
Na závěr
OM System OM-1 zařadil vyšší rychlost. Vypadá jako jeho předchůdci, což je jen dobře. Ovládání se dočkalo malých vylepšení, velkou změnou prošlo menu. Nový vrstvený snímač a nový procesor se podepisují pod výrazným zrychlením. To potěší, ale nejvíc se těším z nového systému zaostřování s využitím AI.
Na zhodnocení obrazového potenciálu si netroufám. Musím počkat, až půjdou vyvolat RAW-y. Všimněte si také, že v bodovém hodnocení jsem právě toto vynechal. Nebojte se, recenzi později doplním.
OM System OM-1 má i všechny předpoklady být skvělou kamerou. Běžní uživatelé ocení 4K 60p rozlišení, výbornou stabilizaci a zaostřování s AI detekcí objektů. Náročnější filmaři využijí maximální potenciál videa na výstupu HDMI v C4K 12-bit ProRes 4:4:4 RAW.
OM System OM-1 je raketa a některé z jeho parametrů nemají konkurenci. Výrobci se podařilo vylepšit hardware i software. Ať fotografujete jakýkoli žánr, najdete si to své.
Cena těla fotoaparátu OM System OM-1 je 56 990,- Kč. Předobjednávat můžete na tel. 272 071 200 nebo e-mailu eshop@fotolab.cz.
Hodnocení produktu: OM System OM-1
Potěšilo nás:
- Odolnost a kvalita zpracování
- Rychlý hledáček s vysokým rozlišením
- Výkonný systém ostření s AI
- Vylepšená stabilizace
- Rychlost sériového snímání
- Rychlá elektronická závěrka
- High-Res a Live Composite z ruky
- Profesionální kvalita videí
- Nové menu
- Možnosti personalizace
Zasloužilo by vylepšení:
- Kostrbaté přepínání mezi detekovanými subjekty
- Chybí formát HEIF
- Detekce objektů by snesla plně automatický režim
Kdy bude recenze na Nikon Z9??
Dobrý den,
už je 🙂
https://www.fotolab.cz/blog/nikon-z9-recenze-fotoaparat-ktery-zamichal-kartami/
Díky
Stanislav Mach