CEWE Fotolab
GH5 Mark II vs GH5

Panasonic DC-GH5 Mark II: RECENZE – Legenda jde s dobou

Panasonic GH5 je dnes už považován za legendu ve světě Micro4/3 filmařiny. A naprosto právem. V perfektně zpracovaném těle nabídl už v roce 2017 výkon, který byl srovnatelný s profesionálními kamerami a i dnes má rozhodně co nabídnout. Panasonic se ale rozhodl ještě před příchodem nové GH6 pětku aktualizovat a udělal to velmi dobře!

Pokud byste vedle sebe postavili Panasonic GH5  a GH5 Mark II, našli byste minimum rozdílů. To hlavní se totiž odehrává pod pokličkou. Panasonic do nového přístroje nasadil nový procesor, který původní model vylepšuje v mnoha ohledech. Co je ale hlavní a tento přístup oceňuji, je to, že si Panasonic uvědomuje, že výkon originální GH5 při natáčení videí stále převyšuje i některé současné hybridní modely a neukončil jeho prodej. Z klasické GH5 se tak stal entry-level model do světa profesionální filmařiny (ne že by jej mnoho profíků stále nepoužívalo).

Panasonic GH5 vs GH5 Mark II

GH5 vs GH5 Mark II
Novou generaci prozrazuje červené tlačítko pro record a vedle něj tlačítko pro výběr barevného profilu. Nastavit si na něj ale můžete cokoliv.
DC-GH5DC-GH5 Mark II
SnímačStabilizovaný,
20 Mpx CMOS,
bez AA-filtru
Stabilizovaný,
20 Mpx CMOS,
bez AA-filtru
(vylepšené
vysoké ISO)
ProcesorVenus Engine 10Venus Engine
(Nový
z modelu S1H)
Rozsah citlivosti200 - 25600200 - 25600
Počet AF bodů225225
LCDVýklopný, otočný,
3,2", 1.620k bodů
Výklopný, otočný,
3", 1.840k bodů
Hledáček3,68 MPix,
zvětšení 0,76x,
pokrytí 100%
3,68 MPix,
zvětšení 0,76x,
pokrytí 100%
Sériové snímáníaž 12 sn./s12 sn./s
VideoDCI 4K 10-bit 24p 4:2:0,
bez omezení jen
s placeným
upgrade
DCI 4K 60p 10-bit
4:2:0 interně,
bez omezení
Paměť2x SD UHS-II2x SD UHS-II
KonektivitaSluchátka,
mikrofon,
Bluetooth, Wi-Fi
Sluchátka,
mikrofon,
Bluetooth, Wi-Fi
Rozměry139 x 98 x 87 mm139 x 98 x 87 mm
Hmotnost725g727g
Výdrž baterie (dle CIPA)410 obrázků400 obrázků

Konstrukce a ovládání

Tělo fotoaparátu se nijak výrazně nezměnilo a rozdíly byste našli pouze v detailech. Rozmístění tlačítek zůstalo stejné a nový model od starého odlišíte pouze podle horního programovatelného tlačítka, které má jiný potisk a po vybalení je na něm nastavená funkce výběru barevného profilu. Nastavit si na něj ale stále můžete téměř jakoukoliv funkci. Druhý rozdíl je v ozdobných detailech na otočném voliči a tlačítku RECORD, které se zabarvily do červena ve stylu „eskové“ řady. Na fotoaparátu je oproti GH5 ještě jeden rozdíl, kterého jsem si ovšem na první pohled nevšiml a našel jsem jej až při porovnávání parametrů obou modelů. Zadní výklopný a otočný displej je o 0,2″ menší. Má ale vyšší maximální jas a věrnější barvy. Rozdíl ve velikosti je zanedbatelný.

Tělo je hořčíkové, utěsněné proti prachu a vodě, a hlavně zpracované jako tank. GH5 II i GH5 jsou fotoaparáty, který rozhodně snesou i náročné pracovní nasazení a jejich dílenské zpracování, množství ovládacích prvků a celková ergonomie je jednoznačně zařazuje vedle dalších profesionálních modelů.

GH5 II a GH5 nejsou i přes použití M4/3 snímače malé fotoaparáty. V době testování jsem měl k dispozici pro porovnání velikosti i full-frame model Panasonic S5, tedy fotoaparát s dvakrát větším snímačem. Pokud budeme brát v potaz pouze velikost samotného těla, GH5 II je dokonce o něco větší. Ještě jedna věc mě na tomto porovnání zaujala – GH5 II má díky zaobleným tvarům a lépe umístěným a větším tlačítkům jistější a pohodlnější držení i ovládání než „es pětka“.

Čtěte také na blogu: „Panasonic LUMIX S5: RECENZE“

GH5 bajonet
Zaoblené tvary a dobré rozměry dělají z GH5 II ergonomicky perfektní přístroj.

Větší rozměry ovšem nejsou u tohoto přístroje výtkou. M4/3 fotoaparáty orientované na co nejmenší velikost má Panasonic a vlastně i konkurenční Olympus zastoupené jinými modely. Tohle je pracovní hybridní nástroj, který podává velmi dobré výsledky ve fotografii a naprosto perfektní při natáčení videí. Výkon, kterého fotoaparát dosahuje, žádá dobré chlazení a velkou plochu pro odvod tepla. Tělo GH5 II je dostatečně naddimenzované tak, aby fungovalo i v náročných podmínkách a nepřehřívalo se ani při dlouhém natáčení.

Funkce a parametry

Nasazení poslední generace procesoru Venus Engine, který tepe i v modelech S1H, S1R a S5, umožnilo Panasonicu výrazně vylepšit schopnosti přístroje a posunout jeho limity v oblasti ostření a natáčení videí. Ve fotografii žádné výraznější změny nečekejte a GH5 prakticky „pouze“ dohnal model DC-G9. Trochu lepší je pouze hranice nejvyšší použitelné citlivosti ISO.

Vylepšený systém automatického ostření s detekcí očí, osob a zvířat – poradil si i s černým psem v protisvětle.

Čistě kvůli fotografiím si ale asi nikdo GH5 Mark II nebo GH5 pořizovat nebude, jejich síla tkví ve videu. Výčet dostupných kombinací nastavení a barevných profilů by vydal na další článek, proto se zaměříme hlavně na změny mezi oběma modely. Fotoaparát nově zvládá interně natáčet Cinema 4K 60p záznam v 10-bit s 4:2:0 vzorkováním. Novinkou je i anamorfní natáčení ve 4K 4:2:0 10-bit při 60p nebo 4K 4:2:2 10-bit při 60p skrze HDMI do externího rekordéru.

V kombinaci s externím rekordérem navíc fotoaparát dokáže během odesílání signálu zároveň ukládat kopii na SD kartu. Přibyly i nové barevné profily jako je Cinelike V2 a D2, které jsou zhruba na půl cesty od plného Logu. Log profil bohužel z nějakého důvodu zůstal stejný jako v původní GH5 a Panasonic nenasadil jeho novější a pružnější verzi, kterou používá ve svých kamerách a full-frame CSC fotoaparátech – asi si jej šetří pro GH6.

GH5 ovládání
Většina tlačítek je uživatelsky programovatelná, všechna mají dobrou velikost i rozestupy. Ovládání nemám co vytknout.

Novinkou jsou i možnosti streamování za pomocí hotspotu nebo jakékoliv dostatečně rychlé wifi sítě. Fotoaparát zvládne nativně streamovat na YouTube nebo Facebook a umí dokonce vytvořit vlastní streamovací klíč, který je podporovaný celou řadou dalších serverů. Vylepšená je i stabilizace obrazu, kde bych GH5 II zařadil na špičku mezi dnešními přístroji. Kombinace velkého těla a menšího čipu umožňuje dle CIPA stabilizaci až o 6,5EV a praxe se tomu velmi přibližuje.

Čtěte také na blogu: „Jak vybrat správný objektiv – všechno, co potřebujete vědět“

Panasonic DC-GH5 II v praxi

Výraznějších změn se dočkalo menu přístroje a rozšířené možnosti při natáčení. Zaujala mě možnost nastavit si dvě zebry. První zebra může indikovat expozici na pozadí, druhá například na pleti subjektu nebo povrchu natáčeného objektu. Novinkou je inovovaný vektroskop pro precizní nastavení barev. Ten je konečně užitečný, protože se zobrazuje živě během změn parametrů.

Varicam
Novinkou je přehledné zobrazení informací pomocí Varicam displeje.

Líbí se mi nové profily Cinelike V2 a D2. Barvy z nich nejsou tak tlumené jako z plného Log profilu a pracovalo se mi s nimi velmi dobře. Výsledný záznam má stále dobrou pružnost a výbornou barevnou věrnost pro snadný color grading. Hlavně pleťové odstíny jsou opravdu povedené.

Sledování subjektu pomocí vylepšeného automatického ostření je znatelně lepší než u GH5. Ve fotografii je výrazná změna hlavně při kontinuálním ostření a fotoaparát se díky bufferu na více než 100 RAWů hodí i na akční fotku. Ve videu ale stále občas dochází k nežádoucímu pulzování, kdy je nejlepší natáčet v 60p. Procesor pak čte data ze snímače 60x za sekundu a pulzování se tím téměř vytratí. Pro potřeby vloggingu je fotoaparát naprosto v pořádku, dynamické video nebo kritické záběry je stejně lepší zaostřovat ručně. Ostatně podívejte se na ukázku.

Skvělá je inovovaná stabilizace, kterou už známe z modelu Panasonic DC-G9. Jak jsem psal výše, patří mezi špičku na trhu a funguje výborně i ve videu. Je tichá a pohyb stabilizátoru působí během záznamu přirozeně. Ve fotografii umožní udržet z ruky extrémně dlouhé časy.

Vysoké ISO odpovídá velikosti čipu. Tam, kde full-frame fotoaparáty dosahují dobré technické kvality na ISO6400, se GH5 II zastaví na ISO3200. Je to ale naprosto pochopitelné, musím srovnávat srovnatelné, a ve své třídě odvádí Panasonic dobrou práci. GH5 Mark II navíc šumí o něco méně, než první generace.

GH5 vysoké ISO
ISO3200 je pro mé oko u Micro4/3 hraniční

Nový akumulátor v GH5 II je zpětně kompatibilní s původním a má vyšší kapacitu. Ještě zajímavější je ale nasazení USB-C konektoru, který podporuje USB-PD. Můžete proto rychle nabíjet fotoaparát z powerbanky, která funguje i při zapnutém přístroji jako zdroj energie, kdy baterie funguje jako záloha – konec napjatým nervům o výdrž baterie při pořizování dlouhých záznamů.

Panasonic Leica 25-50mm f/1.7
GH5 II v kombinaci s Panasonic Leica 25-50mm f/1.7 produkuje špičkově ostré snímky

Závěr a hodnocení

Panasonic GH5 II je momentálně jedním z nejlepších přístrojů kombinující silné fotografické funkce a 10-bit video profesionální úrovně. Jeho ergonomie je dotažená k dokonalosti a možnosti přizpůsobení vyhoví každému. Je na něj navíc k dispozici obrovský výběr objektivů, a to neberu v potaz ty adaptované.

Jediným parametrem k úvaze je nakonec pouze velikost čipu a s ním spojený výkon na vysoké citlivosti. To ale neberu jako nevýhodu. Ti, co například pracují se světly v kontrolovaném prostředí, nebudou nijak omezováni. Naopak, m4/3 snímač má výhodu v trochu větší hloubce ostrosti, která je při natáčení často žádoucí. Pokud vybíráte fotoaparát na natáčení videí i fotografování, s GH5 Mark II a vlastně ani originální GH5 nemůžete šlápnout vedle. Ta se nyní navíc prodává za velmi zajímavé peníze.

Bodové hodnocení: Panasonic DC-GH5 Mark II

9.4

Obrazová kvalita/snímač

8.5/10

Ostření

8.5/10

Video

9.5/10

Konstrukce

10.0/10

Ergonomie a ovládání

10.0/10

Další výbava a funkce

9.5/10

Poměr cena/výkon

10.0/10

Potěšilo nás:

  • Profesionální kvalita videí
  • Kvalitní utěsněné tělo
  • Skvělá ergonomie
  • Množství nastavení a přizpůsobení
  • Povedené barevné profily
  • Vylepšené menu
  • Možnosti streamování
  • USB-PD nabíjení
  • Nahrávání bez časového limitu

Zasloužilo by vylepšení:

  • AF-C ve videu zaostává za konkurencí

Stanislav Mach

Díky více než patnácti letům zkušeností s fotografií dokážu poradit a vybrat vhodné nástroje a postupy pro začínající i profesionální fotografy. Aktivně se věnuji svatební a reportážní fotografii a důkladnému testování technologických novinek. Mou práci najdete, kromě CEWE Fotolab blogu, i v předních českých fotografických magazínech.

Přidat komentář