CEWE Fotolab

Panasonic DC-GH6: RECENZE – To nejlepší na natáčení videí

Nový Panasonic DC-GH6 se už na první pohled profiluje jako profesionální kompaktní kamera, která posunuje hranice v otázce pořizování videí. Zvládne interně nahrávat 10-bit 5,7K 60p záznam bez jakéhokoliv přehřívání.

Panasonic GH6 a Panasonic Leica 10-25 mm f/1,7
Panasonic DC-GH6 si dobře rozumí i s velkými světelnými objektivy. Zde například se špičkovým Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm f/1.7 ASPH.

Technické specifikace Panasonic DC-GH6

Typ fotoaparátu: Mirrorless
Bajonet: MFT
Obrazový snímač: CMOS Micro 4/3, bez AA filtru
Efektivní rozlišení: 25 Mpix
Sloty pro paměťovou kartu: 1x CFexpress typ B, 1x UHS-II
Hledáček: 3,69 MPix, zvětšení 0,78x, 100% pokrytí, 120fps
Typy závěrky: Mechanická, elektronická
Časy závěrky: 1/8000 s až 60 s, 1/32000 el. závěrka
Synchronizační čas pro blesk: 1/250 s
Sekvenční snímaní: AF-C mech. 8 sn./S, AF-S mech. 14 sn./s, AF-S el. 75 sn./s
Pracovní rozsah měření expozice: 0–18 EV (při f2, ISO100)
Pracovní rozsah automatického ostření: –4–18 EV (při f2, ISO100)
Množství AF bodů: 315
Typ AF: Kontrastní DFD ostření s AI detekcí subjektu
Citlivost ISO: ISO 100 až 25 600 (V-Log ISO 800-12800, DR+ 2000-12800)
Stabilizace: Snímač, až 7,5 EV dle CIPA v kombinace s objektivem
LCD monitor: Výklopný na kloubu, otočný, dotykový, 1,8M bodů, 3“
Natáčení videí: 5,7K60p, 4K120p, 5,7K30p v ProRes, 10-bit 4:2:2 interně
Konektivita: USB-C, HDMI, mic jack, sluchátkový jack, Bluetooth, Wi-Fi
Výdrž baterie dle CIPA: cca 350 sn.
Materiál těla: Hořčík, utěsnění proti prachu a vodě
Rozměry (Š×V×H): 138 x 100 x 100 mm
Hmotnost: 823 g

 

Recenze Panasonic GH6

Panasonic DC-GH6 ve zkratce

  • Nový senzor má 25MPix, perfektní dynamický rozsah a inovuje technologii duálního nativního ISO.
  • Tělo narostlo, hlavně do hloubky. Může za to zabudované aktivní chlazení.
  • Ventilátor chlazení spíná až po dlouhé době natáčení nebo při velmi vysokých teplotách. Chlazení je tiché a neruší.
  • Hledáček je slušný, není ale blackout-free. Zaměření na video a s ním spojené natáčení přes displej GH6 nezapře.
  • Zadní LCD je umístěno na výklopném kloubu podobně jako u modelu Panasonic DC-S1H. Při používání tak nepřekáží zapojené kabeláži.
  • Některé fotografické funkce oproti minulé generaci úplně chybí, například oblíbené 4K a 6K photo.
  • High-res shot lze díky nového procesoru Venus engine používat z ruky a produkuje 100MPix fotografie.
  • Maximální rozlišení videa i jeho snímkovací frekvence narostla na 5,7K při 60 fps v 10-bit 4:2:2. Ve 4K rozlišení dovede GH6 natáčet ve 120fps.
  • Ve FullHD můžete nastavit až 300 fps VFR pro superzpomalené záběry. Záznam je ovšem bez zvuku a AF. Pro 10-bit video se zvukem můžete zvolit FHD ve 240fps.
  • Fanoušky anamorfických objektivů potěší speciální režimy natáčení využívající celou plochu čipu a automatický desqueeze.
  • Pětiosá stabilizace, která umí pracovat i v tandemu se stabilizací v objektivech, funguje perfektně.
  • Připojit můžete nově až čtyři zdroje zvuku zároveň. Je na to ale potřeba speciální XLR adaptér.
  • Ostření je vylepšené, Panasonic si stále stojí za kontrastním DFD systémem a za konkurencí zaostává pouze ve špatném světle.
  • Vylepšení se dočkal waveform i možnosti detailního přizpůsobení uživatelského rozhraní. Manuální ostření usnadní nový asistent.
  • Úplně nová je obrazovka pro nastavení a sledování úrovní zvukového záznamu.
  • Baterie vydrží dlouho a fotoaparát podoporuje USB-C PD napájení i nabíjení. Perfektní je i konektivita včetně HDMI plné velikosti
  • Pod dvířky pro paměťové karty najdete dva sloty, jeden pro SD typu UHS-II a druhý CFexpress typu B.

Konstrukce a ovládání

Fotoaparát oproti předchozí generaci ještě více narostl. I přes použití relativně malého snímače je o dost větší než například full-frame model Panasonic DC-S5. Může za to hlavně nové zabudované aktivní chlazení.

Samotné chlazení se nespouští vždy. Při mém testování při pokojové teplotě a s nastaveným nejkvalitnějším kodekem se zabudovaný aktivoval až po 40 minutách. Chlazení je tiché, rušit nebude.

Chlazení fotoaparátu
Všimněte si žebrování na straně fotoaparátu – jedná se o výdechy aktivního chlazení.

Větší tělo se pozitivně podepsalo na více než povedené ergonomii. Ta se tentokrát podřídila natáčení videí. Na těle najdete rovnou dvě tlačítka record, červenou LED na čelní i zadní straně (tzv. tally light, indikuje aktivní natáčení) a zásadní změnou prošel mechanismus vyklápění LCD.

Ten je, po vzoru modelu Panasonic DC-S1H, umístěn na výklopném kloubu, který je navíc otočný. Je to vlastně kombinace výklopného i otočného displeje v jednom. Za mě je to v současnosti nejlepší řešení pro potřeby filmařů, kteří neholdují externím displejům. Při vyklopeném LCD totiž nepřekáží zapojená kabeláž.

Výklopné otočné LCD
Vyklápění LCD v akci

Jinak nemám k bytelně zpracovanému utěsněnému hořčíkovému tělu žádnou zásadní výhradu. Panasonic vyladil už tak velmi povedený design předchozí GH5. Každý z ovladačů má příjemné krokování, ovládání je promyšlené a práce s fotoaparátem rychlá a intuitivní. Všechna tlačítka jsou navíc uživatelsky přizpůsobitelná a menu považuji za jedno z nejpřehlednějších na trhu. Nastavení je sice mnoho, ale struktura má logiku. Nikdy jsem žádnou funkci nehledal déle, než je zdrávo.

Recenze GH6 ovládání
Promyšlené ovládání je silnou stránkou testované novinky

Jediné výtky tak směřují k absenci rychlého přepínače mezi foto a video režimem, a také k zadnímu kolečku na směrovém voliči kolem tlačítka MENU. To má poměrně ostré hrany v místě, kde se o něj opírá dlaň. S ohledem na to, že nejvíce času bude Panasonic GH6 trávit pravděpodobně v gimbalu nebo v kleci, to ale vlastně vůbec nevadí.

Funkce a parametry

V otázce funkční výbavy je vidět jistý odklon od fotografování směrem k natáčení videí. Zmizely oblíbené režimy 4K a 6K photo a klasické sekvenční snímání při AF-C rychlostí 8 sn./s je pouze průměrem v dané kategorii. Pokud AF-C oželíte, dostanete se na 14 sn./s. Po přepnutí na elektronickou závěrku dokonce na 75 sn./s při AF-S. Toto nastavení ale je, když vezmu v potaz menší buffer a absenci kontinuálního ostření, pouze ozdbobou tabulek technických specifikací. Zásadně vylepšený je ale režim high res photo. Ten funguje bez stativu, při focení z ruky. Díky novému 25 Mpix snímači tak lze vytvořit 100 Mpix snímky. Systém funguje bez klopýtnutí.

Panasonic high-res shot z ruky
100MPix high-res shot fotografie z ruky obsahují obrovské množství detailů a jsou prakticky bez artefaktů.
Výřez z fotografie na 100%
Vlevo je high-res shot, vpravo běžná fotografie. V obou případech se jedná o 100% výřez ze středové části fotografie výše. Klikněte pro zobrazení v plné velikosti.

Snímač je zbaven AA filtru, není ale vrstvený ani BSI. I přesto má jednu vlastnost, která je ve světě fotoaparátů nová a inovativní. Dnes už je poměrně běžnou věcí mít senzor s tzv. Dual gain ISO, které lehce posouvá hranici použitelné citlivosti a hlavně zlepšuje dynamický rozsah.

U GH6 je tato technologie mnohem sofistikovanější. Teď budu spíše parafrázovat technickou zprávu, ale funguje to tak, že po aktivaci rozšíření dynamického rozsahu v menu se na snímači aktivuje speciální obvod, který jinak zpracovává informace získané ze stínů a jinak ze světel – vše v reálném čase. Na výsledcích je to znát.

Volič režimů GH6
Pojistka voliče režimů má dvě polohy a není nutné ji držet. Užitečná je i možnost uložit a rychle vyvolat čtyři vlastní nastavení.

Panasonic tím dostal z Micro 4/3 snímače poctivých 13 EV dynamického rozsahu. Dobrá je úroveň šumu a chválím i podání barev na vyšší citlivosti. Soubory RAW i záznamy natočené v plnohodnotném V-Log (GH6 jej má v základu bez dokupování licence) mají perfektní pružnost a drží barvy i ve světelně náročných podmínkách.

Největší posun má fotoaparát samozřejmě v možnostech natáčení videí a také v záznamu zvuku. Jen výpis všech možných kombinací nastavení rozlišení, bitrate, snímkovací frekvence a použitého kodeku by zabral snad stejné množství textu jako celá tato recenze. Je to perfektní. Maximální rozlišení 5,7K při 60p v 10-bit má skvělou ostrost, 4K ve 120p je ideální na zpomalené záběry a ve FullHD lze nově nastavit variabilní framerate až 300 fps.

XLR adaptér Panasonic
Pomocí adaptéru DMW-XLR1 připojíte dva mikrofony, přímo do těla můžete připojit další dva.

V otázce záznamu zvuku jsme se dočkali možnosti nahrávat jej až ze čtyř zdrojů zároveň, potřebujete na to ovšem XLR adaptér. Nová je i speciální obrazovka s monitoringem úrovní záznamu, do které se dostanete dedikovaným tlačítkem na horní straně fotoaparátu.

Panasonic DC-GH6 v praxi

Široký výběr kodeků a nastavení měl už model Panasonic GH5 Mark II, ale s jedním velkým „ale“. Museli jste přemýšlet nad tím, jestli ustoupíte kvalitě před framerate nebo rozlišením. VFR video vypadalo na první pohled odlišně od 4K 24p videa, a to zase vypadalo jinak než 4K 60p video, protože přeskakovalo z 10-bit do 8-bit.

Vy jste se tak při následné postprodukci mohli dostat do situace, kdy bylo nutné k jednotlivým souborům přistupovat odlišným způsobem. Toto u GH6 kompletně odpadá a je to podle mě největší síla nového modelu.

Dekorativní vlajky
JPEG snímek zachycený při nastaveném „flat“ profilu.

Výsledný záznam tak bude vždy mít stejné vlastnosti a pocitový vzhled, nehledě na to, jaký formát u GH6 nastavíte. Samozřejmě rozlišení může být dle nastavení odlišné, ale vyhnete se komplikacím při color gradingu či jiných úpravách videa.

Fanoušky anamorfických objektivů potěší automatický desqueeze a vítanou možností je zobrazit živý náhled s LUT odlišným oproti záznamu. Natáčet tak můžete do V-Log a i přesto na LCD (které je při nastavení jasu na +3 dobře viditelné i na slunci) sledovat kontrastní srozumitelný obraz.

Kompletní výběr příslušenství pro natáčení videí najdete na Fotolab.cz

S ohledem na absenci stacked snímače jsem se trochu obával rolling shutter efektu. Mé obavy ale byly naprosto zbytečné. Rolling shutter sice přítomen je, naštěstí ale jen v extrémních a v praxi nepravděpodobných případech. Rychlost odečtu dat z čipu se tak projeví i při focení, kdy je elektronická závěrka velmi dobře použitelná i při focení cílů pohybující se rozumnou rychlostí.

Obuv Baťa
Fotografie pořízená při ISO3200

Úsměv na tváři vykouzlí samotná kvalita videa. Už GH5 Mark II natáčel perfektně ostrý záznam. Nebo jsem si to alespoň myslel. U GH6 je na první pohled i bez blížšího zkoumání vidět znatelný skok v reprodukci malých detailů. Panasonic GH5 Mark II, který jsem testoval poměrně nedávno, je stále naprosto schopný odvést perfektní práci. Nový Panasonic DC-GH6 ale hraje ve videu o ligu výše. Škoda jen, že stejně velký skok není ve fotografii.

Testovací video je nahráno v nejvyšší možné kvalitě do V-Log a následně downsamplováno do 4K.

Při focení už totiž lehce narážíme na hranice toho, co lze ze současných senzorů dostat. A to myslím obecně, netýká se to jen testovaného stroje. V Panasonicu DC-GH6 tak najdete to nejlepší z Micro 4/3 segmentu. Skok z 20 Mpix na 25 Mpix je vítaný, ve světě MFT Panasonic dokonce překonal veškerou konkurenci. Ale ruku na srdce, není to rozdíl zásadní.

Při fotografování ani nečekejte výrazný skok v otázce přidaného šumu. V tomto ohledu si mohou GH5 Mark II a GH6 podat ruce. Neberu to ale jako nic negativního. Pořizovat si Panasonic DC-GH6 s myšlenkou pouhého focení je až možná škoda.

Lesní fotografie
I s Micro 4/3 jde vykouzlit krásný bokeh

Vylepšení se dočkalo DFD kontrastní ostření. To už funguje mnohem lépe, než se obecně tvrdí v internetových diskusích. Nedochází u něj k pulzování nebo nechtěnému přeostřování, reaguje rychle a přeostřování mezi subjekty má opravdu příjemný filmový vzhled. Oproti fázovým systémům si ovšem žádá preciznější nastavení i lepší definici subjektu.

Prohlédněte si všechny bezzrcadlovky na e-shopu Fotolab.cz

Takže ano, fázové ostření v některých fotoaparátech funguje lépe, ale ten rozdíl je zanedbatelný. Naopak, DFD ostření často působí i rychleji a když jej správně nastavíte, umí být i velmi chytré. Nenechá se rozhodit ani při otočení subjektu zády a dokáže dál sledovat hlavu nebo postavu. Při následném otočení subjektu zpět čelem k fotoaparátu reaguje téměř okamžitě a chytá oko.

Kromě nativních objektivů můžeme rozhodně doporučit i objektivy Sigma určené pro Micro 4/3. Jsou ostré jako břitva (hlavně ten s 56 mm), výborně zpracované a opticky vyrovnané. Filmaři ocení i dlouhý a hladký chod ostřícího kroužku včetně minimalizovaného efektu focus breathing.

Závěrečné hodnocení

Panasonic DC-GH6 je nekompromisní kompaktní kamera, která má výkonu na rozdávání. Bude skvělým nástrojem pro filmaře všech kategorií. Je jednoduchá na ovládání, přitom sofistikovaná. Umí věci, které ostatní hybridní přístroje na trhu nesvedou, a navíc za perfektní peníze. Panasonic DC-GH5 Mark II je stále dobrou volbou, Panasonic GH6 jej ovšem vylepšuje skoro na všech frontách.

Vylepšení v ohledu fotografie šly trochu stranou. Myslím si ale, že si je Panasonic šetří pro nástupce oblíbeného DC-G9. Ten už by potřeboval upgrade jako sůl.

Velkým plusem jsou slíbené upgrady do budoucna, kdy se Panasonic chystá do fotoaparátu přidávat nejenom nové kodeky, ale třeba i možnost nahrávat přes USB-C na SSD disk.

Bodové hodnocení: Panasonic DC-GH6

9.4

Obrazová kvalita/snímač

8.5/10

Ostření

8.5/10

Video

10.0/10

Konstrukce

10.0/10

Ergonomie a ovládání

9.0/10

Další výbava a funkce

9.5/10

Poměr cena/výkon

10.0/10

Potěšilo nás:

  • Špičková ostrost videí
  • Velký dynamický rozsah
  • Upravené a vylepšené UI
  • Konstrukce vyklápění LCD
  • Fotoaparát se nepřehřívá ani na nejvyšší nastavení
  • Možnost nahrávat zvuk ze čtyř zdrojů
  • Vyrovnaná kvalita napříč všemi nastaveními videa
  • 100 MPix High res shot z ruky
  • Účinná stabilizace
  • Příslib upgradů firmware do budoucna

Zasloužilo by vylepšení:

  • Hledáček je "lepší průměr"
  • Vyšší hmotnost i rozměry
  • Absence rychlého voliče foto/video

Stanislav Mach

Díky více než patnácti letům zkušeností s fotografií dokážu poradit a vybrat vhodné nástroje a postupy pro začínající i profesionální fotografy. Aktivně se věnuji svatební a reportážní fotografii a důkladnému testování technologických novinek. Mou práci najdete, kromě CEWE Fotolab blogu, i v předních českých fotografických magazínech.

Přidat komentář