Žánr produktové fotografie je poměrně specifický. Cílem je přinést fotografie, které v divákovi nabudí chuť si daný produkt koupit. Základní náhled do úspěšné tvorby produktových fotek shrnuje Michael Jurák.
Nejčastěji se s produktovou fotografií většina nás setká v okamžiku, kdy chceme něco prodat. Tuto situaci však ponechme stranou. Nemálo fotografů totiž spolupracuje s řadou obchodů, které potřebují produkty nafotit, anebo se sami jejich výrobci stávají produktovými fotografy, aby mohli zákazníkům zprostředkovat adekvátní vizuální dojem.
Zvládnout produktovou fotku na jedničku není nic složitého, je však dobré dodržet několik ověřených pravidel a doporučení, která vám pomohou na cestě ke kýženému výsledku. Pojďme se na ně podívat blíže.
Studio na stole
Zní to samozřejmě, ale hned v nadpisu je část úspěchu. Kolik jsem viděl fotek, ze kterých, nebýt nadpisu, nešlo poznat, o který předmět se jedná. To už nespočítám. Hromada hraček, ze které je jedna na prodej, sportovní potřeby, dětské boty, vázička na plné polici apod. Uznávám, někdy to opravdu nejde nebo je to pro majitele složité, ale většinou je to otázka pár vteřin. Jak tedy začít?
Ukliďte jídelní stůl a postavte danou věc na něj. Ne doprostřed, ale tak, aby za produktem ve směru focení zůstal dostatek volného místa. Je-li to možné, využijte světlo od okna. Použijte fotoaparát s možností ručně nastavit expozici a vyměnit objektiv. Jestli zvolíte DSLR (zrcadlovku) nebo CSC (bezzrcadlovku) nechám na vás, velikost snímače (4/3, APS-C, FF) také nehraje podstatnou roli.
Případně lze použít pokročilý kompakt s např. palcovým snímačem a světelným objektivem. Pro systémová těla doporučuji makro objektiv, aby bylo možné jít k produktu dostatečně blízko a taky plynule přejít na nějaký efektní, charakteristický detail. Použijte clonu F4–F5,6 (při detailech F8). Využívejte clonu, ohnisko i vzdálenost (jak fotoaparátu od objektu, tak objektu od pozadí) k tomu, aby se díky malé hloubce ostrosti produkt jasně oddělil od pozadí.
Čtěte také na blogu: Malá hloubka ostrosti a bokeh
Produktem vyplňte podstatnou část snímku. Nezapomeňte produkt vyčistit od prachu, lesklé plochy zbavte otisků prstů a šmouh. Pokud má produkt displej, vždy přístroj zapněte, snímek působí mnohem lépe a také tím deklarujete funkčnost zařízení. U optických přístrojů (projektor, kukátko apod.) sejměte krytku objektivu.
Zjednodušte si práci stativem
Produktová fotografie je technická, precizní disciplína, pokusme se tedy i při naší hobby variantě pracovat co možná nejlépe. Vynikající pomocník je stativ. Podle situace používám malý stolní stativ nebo velký, který umístím vedle hrany stolu.
Díky stativu může citlivost ISO zůstat na jmenovité hodnotě, většinou ISO 100, čas může být klidně delší, objekt přece nikam neuteče. I když, často jsem viděl na nejmenovaném aukčním portálu snímky tak rozmazané, že evokovaly úspěšný pokus prodávaného elektrospotřebiče o útěk ze scény.
Další výhodou je, že se scéna nemění, najdete si svoji kompozici a opakovaně jemně pohybujete produktem do té doby, než je záběr perfektní. Vše můžete pohodlně kontrolovat v hledáčku nebo na displeji upevněného fotoaparátu. Nezapomeňte kontrolovat pozadí snímku, rušivé předměty přemístěte nebo úplně odstraňte ze záběru.
Čtěte také na blogu: Nejčastější chyby při fotografování
Pro spuštění použijte samospoušť, dálkový ovladač, kabelovou spoušť nebo (u nejnovějších přístrojů) chytré zařízení (telefon, tablet) připojené přes Bluetooth. Na něm můžete díky přenosu živého náhledu i kontrolovat kompozici záběru. Pečlivě zaostřete, přesně nastavte expozici i vyvážení bílé barvy (White Balance) a foťte do formátu RAW.
U DSLR doporučuji aktivovat funkci předsklopení zrcadla nebo opožděné spuštění závěrky, případně (u CSC i DSLR) aktivujte elektronickou (bezhlučnou) závěrku. Eliminuje se tak vliv jemných, mechanických vibrací na celkovou ostrost snímku. Drobná, užitečná rada, většina podlahových konstrukcí v bytech není dokonale stabilní, proto se během expozice nepohybujte.
Nejdůležitější je světlo
Na dobrém světle záleží při focení vždy. V zásadě si můžete vybrat ze dvou možných řešení, to je použít světlo přirozené nebo umělé. Pokud použijete přirozené světlo od okna, ideálně fotografujte tak, aby toto světlo bylo boční, pomůže to zobrazit plasticitu objektu. Proti oknu, z druhé strany, umístěte malou odraznou desku nebo jiný vhodný objekt, který vrátí část světla do záběru a prosvětlí stíny. U malých produktů postačí čtvrtka bílého papíru (A4) s větší gramáží, to, aby se dala o něco opřít.
Další možností je světlo umělé, nejlépe systémový blesk nebo stálé LED světlo s nastavitelnou teplotou chromatičnosti. Pokud budete blýskat, je na malé produkty nejlepší řešení tzv. fotografický či difúzní stan, v podstatě krychle z bílé průsvitné látky. Fotografovaný objekt se umístí dovnitř a zvenku se použije systémový blesk nebo studiové zábleskové světlo. Ovšem to nemá doma každý.
Pokud použijeme systémový blesk, svítíme vždy odrazem o strop nebo stěnu, doporučuji nasadit difuzér pro změkčení světla. Ten sice sníží výkon výbojky, ale to na krátkou vzdálenost nevadí. V poslední době nejraději používám stálá LED světla značek Fomei a Nanlite (můj tip Fomei LED Mini RGB 12), která umožňují nastavit výkon, teplotu chromatičnosti ve stupních Kelvin, a dokonce barevnost pomocí RGB kanálů.
Tyto světelné zdroje umožňují se kreativně odvázat, takže někdy fotím až večer a využívám LED zařízení jako hlavní zdroj světla. Jedno, nastavené na minimální výkon a hodnotu 5500 K osvětluje a definuje objekt, pomocí druhého, které je přepnuté do syté modré pohybuji přes záběr a tvořím pozadí.
Pokud vás produktová nebo makro fotka baví, doporučuji si alespoň jedno takové LED světlo pořídit. Je malé, lehké, výkonné, lze připevnit na stativ, má v balení praktickou brašničku, rozptylku a voštinu, má zabudovaný akumulátor a dobíjí se přes USB. Dokonalé.
Užitečné drobnosti
Stejně jako v jiných fotografických žánrech i při produktové fotce se může hodit cirkulární polarizační filtr, zejména při focení skleněných objektů a produktů s převahou lesklých, nekovových ploch. Jsou to např. leštěné plastové kryty, průhledné části z organického skla, lakovaná dřevěná obložení apod. Pro focení hodinek (moje velká vášeň) používám malou UV svítilnu, která pomůže rozsvítit luminiscenční vrstvy na ručičkách a indexech kvalitních hodinek.
Takto nasvícené hodinky pak svítí nejen ve tmě, ale luminiscence je viditelná i při normálním osvětlení, což působí velmi efektně. Dále se hodí skládací odrazná deska (Fomei, Lastolite, Photoflex atd.), vyrábí se v různých rozměrech a vhodný povrch je bílý, stříbrný, zlatý nebo mix. těchto barev (tzv. Fire).
Výborná varianta je od české značky Fomei model 5 in 1, stačí malá verze 60 cm. Ke čtyřem barvám, bílá, černá, stříbrná a zlatá, je součástí setu i difuzer pro rozptýlení světla. Díky možnosti složení na cca třetinovou velikost se jedná o šikovnou a dobře přenosnou pomůcku. Osvědčil se mi malý, stolní stativ z řady GorillaPod od Joby. A pochopitelně se vždy hodí nabitá baterie, prázdná paměťová karta a čištění na optiku.
Udělejte více záběrů a jeden úplně jiný
Udělejte sérii povinných, popisných záběrů. Těžko budete prodávat například starší zesilovač, když nevyfotíte přední a zadní panel. Čelní pohled, pěkně zepředu, včetně všech displejů, ovládacích prvků, přepínačů, voličů a tlačítek Taky zadní pohled na přípojná místa, konektory a terminály pro reprosoustavy.
Snímkem shora zdokumentujete celkový, zachovalý stav produktu, bez mechanických poškození. Ale to, co prodává jsou emoce a ty poskytne např. zajímavý detail. A taková, velmi málo popisná, ale za to hodně kreativní fotka nakonec rozhodne o úspěšném prodeji.
Když jsem měnil gramofon za vyšší model, ten starý jsem prodal na základě perfektní, barevně nasvícené, detailní fotky přenosky. Nemluvě o tom, že taková fotka, na rozdíl od nudného (ale nutného), celkového záběru přední strany šasi, je pak ozdobou vašeho portfolia, webu nebo třeba účtu na sociální síti.
Fotka musí prodávat
Tím chci říct, že nejvíc záleží na prezentaci. Většinou rozhoduje první fotka (první dojem) a taky pořadí těch dalších. Pokud se věc správně předvede, na prodejně je to dobré místo v regálu, ve výšce očí, s dostatečným prostorem atd., tak zaujme a prodá se. Ve virtuálním prostoru je to velmi podobné.
Čtěte také na blogu: Produktová fotka a věda mají hodně společného
Sám jsem kdysi udělal klasickou chybu, a protože chybami se člověk učí, použiji tuto svoji zkušenost jako příklad. Roky sbírám československé hodinky Prim, často nějaké přikoupím, občas nějaké prodám. Jeden vyhledávaný model jsem měl dvakrát, oba v krásném stavu, dokonce s originální krabičkou a záručním listem. Chtěl jsem je prodat, nafotil jsem je, jak nejlépe jsem uměl a umístil inzerát na příslušný web.
Šest fotek, krabička, záruční list, hodinky z přední strany, zadní stranu, detail korunky a řemen. Jako první jsem dal fotku krabičky, je to přece celkem rarita, když se u staršího modelu jedná o tzv. full balení. A… vůbec nic se nedělo. Po dvou dnech mi to došlo. Prohodil jsem fotky, jako velkou, úvodní fotku jsem dal přední stranu hodinek (ciferník), pak efektní detail korunky, zadní stranu, řemen, krabičku a záručák jako poslední. Stejné fotky, ale jiné pořadí. Za 2 hodiny byly zamluveny a odpoledne téhož dne prodány. Člověk se prostě učí pořád. Přeji vám zábavu při focení a úspěšné prodeje i nákupy. Dobré světlo Michael Mike Jurák.
Článek s fotografiemi pro vás připravil MICHAEL JURÁK (produktový specialista a expert na fototechniku)
Kromě milovaného fotografování mám rád přírodu, hory, lesy, rybaření. Přes léto jezdím nejraději na horském kole a v zimě na snowboardu, rád se i projedu na motorce. Focení není pro mě jen koníček, ale dá se říci posedlost.
Přidat komentář