Recenze Nikonu D7500, zrcadlovky se snímačem velikosti APS-C, která byla představena na jaře roku 2017. Nikon D7500 je nositelem mnoha funkcí převzatých z Nikon D500, v něčem si ale trochu pohoršil oproti předchozímu modelu D7200. Je tedy D7500 ten vhodný fotoaparát pro Vás?
Představení
Nový Nikon D7500, můžeme směle označit za „stájovou dvojku“ DX formátu s tzv. crop senzorem. Osobně nebudu spekulovat, zda jde o nástupce úspěšné D7200, či výrobce zvolil ekonomičtěji pojatou verzi Nikonu D500. Pokud se podíváme pozorně na parametry a specifikace zmíněných dvou modelů, nelze se ubránit dojmu, že Nikon D7500 je takový kříženec obou.
D7200, D7500 nebo D500?
Cenou přístroje obvykle končím, ale zde je patrné jak výrobce modelem D7500 vyplnil mezeru mezi starším D7200 a aktuálně rok starou vlajkovou lodí DX formátu D500. Cena je posazena natolik mezi tyto dva modely, že může zamotat hlavu leckterému zájemci o kvalitní DX zrcadlovku Nikon. Ačkoliv jde v tomto článku primárně o novinku Nikon D7500, je možné, že potencionální zájemce bude nakonec vybírat z těchto tří modelů na základě svých osobních priorit a preferenci. Pojďme se tedy podívat, v čem jsou si podobné a v čem se naopak liší. Všechny tři jsou osazeny menším APS-C snímačem.
Přečtěte si také naši velkou uživatelskou recenzi Nikonu D500.
Celkové pojetí nové D7500 je natolik odlišné od D7200, že lze novou D7500 považovat spíše za samostatný model, než za přímého nástupce D7200. Na jedné straně vyloženě nadupaný těmi nejmodernějšími firemními technologiemi, na druhou stranu, díky absenci některých prvků výrobce záměrně sráží tento model na úroveň, která má s profi třídou pramálo společného. A dává to smysl – Nikon musí dát profesionálům dostatek důvodů pro koupi dražšího Nikonu D500.
Za nejdůležitější část přístroje lze považovat senzor, který je v D7500 shodný jako u vlajkové lodi Nikon DX, Nikonu D500. Jde o snímací čip s 20,9 Mpx s rozsahem citlivosti ISO100-51200 v základu. Rozšířený režim pak nabízí až ISO 1 640 000. Opět není vybaven low pass filtrem, což je zárukou větší ostrosti výsledných fotografií. Dalším společným rysem je použití nového špičkového procesoru EXPEED 5. Díky tomu zvládá novinka sériové snímání úctyhodných 8 sn./s. A stojí tak na třetím místě v rychlosti z aktuálních firemních modelů. Parádní buffer na 50 RAWů při 14 bitech sice nedosahuje úžasných 200 RAWů jako u modelů D5 a D500, nicméně oproti starší D7200 s 18 RAWy je to pořádný rozdíl. Rychlostně by D7500 měla vyhovět i opravdu náročným požadavkům a v dané třídě lze být jen těžko nespokojen.
Vysoké hodnoty ISO
(rozklikněte, nebo otevřete v nové kartě pro náhled v plném rozlišení)
Trochu diskutabilní se může jevit pro určité zájemce snížení rozlišení z 24 Mpx na 20,9 Mpx. V běžně praxi jde však o zanedbatelnou hodnotu. D7200 má stále parádní obraz, který byl ještě donedávna referencí DX formátu. Ten disponuje snímačem s rozlišením 24 Mpx a horní hranicí ISO 25 600. U Nikonu D500 bylo (pro mnohé překvapivě) sníženo rozlišení na 20,9 Mpx, což dovolilo podstatné snížení šumu při vyšších hodnotách ISO, při zanedbatelné ztrátě detailů. Tento senzor, osazen shodně s modelem D500, již předvedl své kvality a jeho použití v levnějším D7500 je podle mého názoru krok správným směrem.
Čtěte také: Jaké jsou hlavní výhody Full Frame snímače?
Video
D7500, stejně jako D500, podporuje záznam v rozlišení 4k. Pihou na kráse 4k videa u obou fotoaparátů je 2,2x ořez (tzv. crop), kdy je použitá pouze část plochy snímače. V praxi to pochopitelně znamená problém při nahrávání širokoúhlých 4K videí. Za zlepšení v ohledu videa u D7500 tedy považuji spíše Full HD video 60 sn./s bez cropu (narozdíl od 1,3x cropu u Nikonu D7200).
Provedení
Pohled do hledáčku značí, že oproti starší D7200 se nic převratného nekoná, jde o kvalitní pentagonální hranol se 100% pokrytím scény a stejným zvětšením. Zde jednoznačné vede D500, u kterého pohled do hledáčku připomíná spíše Full Frame modely. Na druhou stranu, ani zde není pro kritiku místo a modely D7200 a D7500 se rozhodně nemají za co stydět. Stačí se podívat do titěrných hledáčků základních modelů.
Sedmitisícová řada měla displej vždy na pevno v těle. D7500 tuto tradici boří – má nově výklopný displej, podobně jako vyšší model D500. Nejde o úplně stejný mechanismus jako u dražšího kolegy. Trend zeštíhlovaní, podobně jako je tomu u mobilních telefonů, je patrný i zde. Displej je tak mnohem tenčí. Přiznám se, že dle obrázků jsem trpěl předsudkem o bytelnosti a řemeslném zpracování, neboť vyklápěcí mechanismus u D500 je vyloženě robustní. Vyzkoušení v praxi však ukázalo, že obavy byly zbytečné a provedení displeje je špičkové, pevné a bez vůle. Je vcelku logické, že se displej nebude chlubit megarozlišením a fantastickou jemností jako je tomu u modelu D500. Zvláštní však je, že oproti pevnému, stejně velkému displeji v D7200 s rozlišením 1,2 milionu bodů, rozlišení u novinky kleslo na 920tisíc bodů. Rozdíl to není velký a okem je prakticky nepostřehnutelný. Naopak důležité je, že má špičkový jas a kontrast a to i při pozorování pod úhlem, což je při naklopení jedna z klíčových vlastností. V každém případě je displej celkově opravdu velmi kvalitní, jednoznačně dostačující na posouzení výsledného snímku. Další příjemnou inovací (oproti D7500) je, že je displej D7500 dotykový a na rozdíl od D500 je možné pomocí dotyku ovládat i menu fotoaparátu. Podobně jak to známe důvěrně z mobilních telefonů, displej reaguje na dotyk přesně a s rychlou odezvou.
Ostření
Co se týče ostření, D7500 používá kvalitní 51bodový AF modul Advanced Multi-CAM 3500II AF, který je znám i ze starší D7200 a pracuje až do -3 EV. Ostření v dražším D500 je opět podstatně lepší a spolehlivější. Ostatně, rychlost je hlavním prodejním argumentem D500 a proto u ní bylo použito ostření srovnatelné s Nikonem D5. Nicméně, automatické ostření D7500 je výborné, bezproblémové a oproti modelu D7200 bylo navíc vylepšeno o režim Group, který pracuje velmi efektivně. Rozložení ostřících bodů rovněž není řešeno jako u D500, která je v tomto vyloženě unikátní a zaujímá 80% fotografované scény. U D7500 opět panuje shoda s modelem D7200. Nicméně ani zde není prostor pro vyloženou kritiku. Rozložení ostřících bodů u D7500 mohou FX zrcadlovky jen závidět.
Ergomomie
Přístroj se i přes relativně malé rozměry drží výborně. Díky přepracovanému hlubšímu gripu je držení pevné, prsty jsou v pozici, kde mají a to včetně malíčku. Tuto změnu osobně vnímám jako obrovský posun oproti podobně velkému, staršímu D7200. Příjemností je i pogumovaný kryt na kartu, prostě drobnost, která potěší a má vliv na jistotu úchopu.
Další kladnou stránkou této třídy je efektivní ovladatelnost. Novinkou je stejná volba hodnot ISO jako u top modelů D500 a D5. Tlačítko ISO je umístěno na horní části u stavového displeje. Po namáčknutí volím hodnotu zadním otočným voličem. Nedochází k nechtěnému přehmatu a zároveň lze požadovanou hodnotu navolit jednou rukou a to i bez nutnosti oddalování oka od hledáčku. Rovněž velmi užitečné funkce U1/U2 byly zachovány – ty bych uvítal u každého modelu! V přední části bylo konečně málo používané tlačítko hloubky ostrosti změněno na programovatelné funkční tlačítko. D7500 disponuje, stejně jako D7200, vestavěným bleskem (na rozdíl od profi D500). Což jistě může být v některých případech pro uživatele velké plus. Z hlediska jinak velmi povedené ergonomie vlnu nelibosti vyvolala absence přídavného vertikálního gripu. V mém případě při práci s velkým teleobjektivem působí sestava nevyváženě a focení s takovou sestavou není zrovna komfortní. Uživatelé, kteří budou fotoaparát používat s jedním z dodávaných objektivů, případně některým z běžných „pevných“ objektivů, nebudou mít problém.
Jednou z nevýhod, která je D7500 často vyčítána, je pouze jeden slot na SD kartu, což je krok zpět jak oproti D7200, tak i D500. Výrobce tím opět znevýhodňuje D7500 oproti D500. Právě absenci druhého slotu na SD kartu považuji za kritický bod při výběru fotoaparátů – pokud fotíte pro přivýdělek, nebo se tím plně živíte, osobně bych neriskoval případnou ztrátu nenavratitelných dat a investoval do fotoaparátu se dvěma kartovými sloty. Osobně příliš nechápu absenci podpory SD UHS-II, obzvláště při slušném bufferu a 4k videu, kterými D7500 disponuje.
Konstrukce
Z konstrukčního hlediska je D7500 celoplastová, na rozdíl od D7200, v jejíž konstrukci byla použita u určité části magneziová slitina. Při snížení váhy o cca 35g u novinky je zřejmé, že při podobných rozměrech u staršího D7200 půjde spíše o tenkou skořepinu. Navenek je rozdíl nerozeznatelný. Navíc, použité plasty jsou opravdu kvalitní a mohou mít i lepší vlastnosti než kov. Řemeslně je nový přístroj sestaven na jedničku, nikde nic nevrže a vše je dokonale slícováno. Opět tedy platí, že pro lepší konstrukci si musíme připlatit za D500, u které je použito magnézia mnohem více a neslouží pouze k marketingovým účelům a snese i hrubší zacházení.
Za povšimnutí stojí u D7500 kvalitní utěsnění proti prachu a stékající vodě – o D7500 se tedy nemusíte bát např. ani při delším pobytu v přírodě. Fotoaparátu samozřejmě nějaká kapka neublíží, ale nejde o přístroj vodotěsný (ostatně to není žádný, pokud na toto není vyloženě určený). Těsnění je (dle schémat) řešeno velmi dobře a v některých ohledech ještě důmyslněji než u D7200, které však vykazuje shodnou odolnost. U D500 toto není třeba rozvádět, tam je maximální úroveň odolnosti samozřejmostí.
Baterie
D7500 používá kvalitní baterie EL-EN 15A. Novinka pokračuje v trendu zmenšování stavového displeje. Základní info pak zobrazuje zadní displej, který za pomocí čidla nad hledáčkem po přiblížení zhasne. Výrobce se evidentně snažil ušetřit energii. Přesto ani toto řešení a vypnutí všech funkcí, které má vliv na životnost baterie moc efektivní není. Nemohl jsem se ubránit dojmu, že D7500 má podobně jako D500 menší výdrž. Nahlédnutím do specifikací mi to jen potvrzovalo. D7200 udává výdrž na jedno nabití 1110 snímků, zatímco D7500 na 950 snímků. Samozřejmě bude záležet na konkrétním způsobu používání. Nicméně je na to třeba poukázat a při náročnějším focení není od věci mít náhradní baterii v záloze.
Konektivita
Co se konektivity týče, je D7500 technologiemi přímo našlapaná. Přibyla funkce SnapBridge a nově i Bluetooth. Standardem se stává Wi-Fi. Rovněž i běžná konektorová výbava je k dispozici. Takže různému propojení, sdílení či zábavě se meze nekladou.
Závěr
Celkově na mne nový model zapůsobil kladným dojmem. Musím pochválit perfektní měření expozice. Stejně tak i automatické vyvážení bílé, které je na rozdíl od předchozích modelů napříč třídami opravdu přesné, stejně jako u posledních modelů D500 a D5. Rovněž barvy jsou autentické, syté a přirozené, opět ve šlépějích obou top modelů. Obecně se dá říct, že obrazově je D7500 totožná s výstupem vyššího modelu Nikon D500.
Fotky jsou plné detailů, perfektně ostré s vysokým dynamickým rozsahem. Jednoduše jde o špičku ve výkonu APS-C těl. Ohledně použitelnosti citlivosti ISO každý má míru použitelnosti jinde. Za sebe i tam, kde potřebuji pracovat s jemným detailem a velkoplošným tiskem jsem neváhal použít ISO 3200 aniž bych se cítil limitován. Na reportáž lze použít i mnohem více a v některých případech nenáročné dokumentace lze využít i horní nativní hodnoty. Nejvyšší rozšířené hodnoty ISO jsou spíše nepoužitelné na cokoliv. Stále platí, že moderní FX (Full Frame) snímače poslední generace podávají při použití vyšších hodnot ISO podstatně lepší výsledky. Pro ilustraci v případě D5 jsou to minimálně 2 EV. Osobně dávám obrazově přednost D7500 před D7200. Rozdíl 3Mpx v tomto případě není nijak zásadní a zlepšení co se týče digitálního šumu je znatelné. Nikon D7200 však stále nabízí vynikající výkon, podporu dvou karet s možností připojit originální bateriový grip a v neposlední řadě lepší cenu. I přes menší rychlost, buffer a absenci moderních vymožeností však díky ceně může být novince konkurentem. Pro nekompromisní potřeby je tu D500, za který si ovšem musíte značně připlatit, obzvláště pokud byste D500 pořizovali včetně bateriového gripu. Ne každý však potřebuje velké tělo, nebo využije potencionál nekonečného bufferu s jedním z nejlepších ostřících systémů v DSLR. Pro tuto skupinu je určen nový D7500 s druhým nejlepším firemním AF, malým ergonomickým tělem, slušnou rychlostí pořádnou dávkou moderních inovací a prvotřídní kvalitou fotek shodnou s tou, kterou nabídne dražší D500.
Recenzi společně s fotografiemi pro Vás připravil:
Jaromír Kadeřábek – wildlife fotograf a zákazník FOTOLAB.cz
Dobrý den,
můj dotaz směřije na výměnu fotoaparátu.
Vlastním Nikon D7500 se snímačem APS-C s rozlišením 20,9 MPx.Fotografuji hlavně macro, krajinu, sport.
Má smysl vyměnit dosavadní fotoaparát za fotoaparát se snímačem 24 MPx a Full frame ?
Například za fotoaparát Nikon D750 ?
Děkuji
Dobrý den,
z pohledu kvality obrazu není mezi D7500 a D750 až tak výrazný skok. Největší rozdíl bude z pohledu práce s hloubkou ostrosti, kdy u FF modelu bude o poznání menší v mnoha situacích. Já osobně na macro a krajinu bych používal APS-C, dokonce bych se nebál sáhnout po M43 Olympus/Panasonic, když nebudu brát v úvahu značku (např. perfektně se s menším snímačem pracuje při focení macra, kdy často bývá hloubka ostrosti extrémně malá). Při focení sportu se dá s úspěchem pracovat jak na APS-C, tak na FF. APS-C „prodlouží“ ohnisko, což bude výhodnější všude tam, kde budete potřebovat využít silnějšího přiblížení fotografované scény. Pokud Vás něčím výrazně D7500 nelimituje, fotil bych s ním dále. Já osobně kombinuji fotoaparát s menším a FF snímačem, pokud rozpočet dovolí, ideální varianta. Případně zapřemýšlet nad modelem s vyšším rozlišením, který se dá přepnout do APS-C režimu (např. Nikon D850, Nikon Z7).
Pěkný den, Viktor F.
Dobrý den,
nepřipadám si nikterak jako začátečník, ale zápasím u D7500 s problémem. Z Nikonů mám ještě D5500 a když u něj někam v Live View odcestuji zaostřovacím políčkem a potřebuju ho rychle vrátit do středu, stačí mi stisknout OK a jsem tam. U 7500 mi to tak zaboha nechce fungovat a musím do omrzení mačkat joystick a dohopsat na prostředek.
Mám někde něco špatně předvolené, nebo to tak budu muset šolíchat do doby, než mi foťák někde na rybách spadne do tůně a zbyde jen 5500?
Mimochodem, taky mohli u té 7500 dopřát luxus stejných oček na karabiny jako má 500. Netuším, jak dlouho vydrží popruh masáž, když chodím celý den s nasazenou třístovkou na rameni.
Nikonův a Petrův zdar!
milan
Dobrý den,
odpovědi jsou docela jednoduché…
OK tlačítko je programovatelné – je to v menu uživatelských funkcí. Pro snímání lze, mimo jiné, zvolit i návrat AF bodu na prostřední pozici.
Pozor, zvlášť se nastavuje jeho funkce pro snímání/přehrávání/video. Funkce pohybu AF bodů (např. dokola) má pak samostatné nastavení ve stejném menu.
Těla D5500 a D7500 mají odlišnou konstrukci těla (materiál) kompozit/hliníkovo-hořčíková slitina. Výrobce používá různá očka i další konstrukční detaily.
Petrův zdar! Nikonu zdar! A pozor na tůně…
Michael Jurák
Dobrý den, děkuju za navigaci, nechápu jak jsem tohle mohl přehlédnout. Mám ale pocit, že jsem musel obětovat funkci OK pro rychlé zvětšení při ostření v Live . Ale zkusím ještě bádat.
Ohledně těch oček, samozřejmě 5500 je o dost lehčí, ale u 7500 mi chybí „kov na kov“. Uvažuju o 600 Tamronu a pokud ano, tam už budu ty kšandičky kontrolovat opravdu pravidelně. Ostatně, i na zahraničních webech jsem si všiml, že hodně lidí používá radši ve spojení s těžšími objektivy nějaký popruh s karabinou nebo obyčejný kroužek na klíče.
Tůně jsou hlavně plné komárů, pokud se chystáte .
Zdravím, milan
Dobrý deň, výborná recenzia. Zaujímalo by ma však aj aké objektívny boli použité na ukážkové fotografie hadov, vtáctva a motýľov. Ďakujem
Dobrý den Michale, při testování jsem používal tyto objektivy: Nikkor AF-S 600f/4 G VR, Nikkor AF-S 300f/4 E PF VR a Nikkor AF-S 105f/2.8 G VR. Děkuji za přízeň. Jaromír.
Dobrý den. Chtěl bych ověřit informaci o přítomnosti či nepřítomnosti low pass filtru. Na jiném webu se uvádí, že D7500 má low pass filtr stejně jako D500 a D5.
Dobrý den Zdeňku. D7500 nemá low-pass filtr. Stejně jako D500. Ze zmíněných modelů má low-pass filtr pouze Nikon D5.
Co to je, prosím, konktivitaice? (plusy: Moderní výbava a konktivitaice)
Dobrý den,
konktivitaice je pochopitelně překlep a správně mělo být „konstrukce“. Děkujeme za upozornění.
Přeji hezký den, Filip