Nikon Z 50 přináší další svěží vítr do produktového portfolia značky Nikon. Jedná se o první bezzrcadlovku s bajonetem Nikon Z a snímačem velikosti APS-C. Na první pohled velmi dobrá míra kompaktnosti, zajímavé funkce a možnosti ovládání, přívětivá cenovka. Jak si tato novinka stojí výkonnostně a v poměru kvalita – přidaná hodnota nám zhodnotil Michael Jurák, včetně popisu kvality setových objektivů 16-50mm a 50-250mm.
Technická specifikace
Snímač Nikonu Z 50 disponuje rozlišením 20,9 Mpx (rozměr cca 15,7 x 23,5 mm, crop faktor pro přepočet ohniskových vzdáleností objektivů je 1,5x). Fotoaparát používá rozměrný Z-bajonet, stejný jako mají Z6 a Z7. A to je první velká pochvala, tak si to přesně představuji, jeden bajonet pro celý systém. Mimochodem s tím zrcadlovkovým bajonetem (Nikon F), vydržel výrobce od roku 1959 dodnes. Je příjemné mít ucelenou sadu objektivů kompatibilní ve dvou formátech, DX i FX. FX říká Nikon zrcadlovkám i bezzrcadlovkám s Full Frame velikostí čipu. A ještě je tu adaptér FTZ, který umožňuje využít širokou paletu objektivů pro již zmíněný bajonet F. Snímač je typu CMOS a rozlišení jasně ukazuje, že je přímým pokračováním vynikajících snímačů použitých v zrcadlovkách D500 a D7500. A to je druhá skvělá zpráva, tento čip má totiž široký dynamický rozsah, nízkou hladinu šumu a výtečné obrazové vlastnosti. V APS-C formátu rozhodně patří ke špičce. Procesor Expeed 6 se stará o rychlé zpracování obrazu snímků i videa v rozlišení až 4K. Nejvyšší rychlost sériového snímání je 11 snímků za sekundu na mechanickou závěrku.
Elektronický hledáček má 2,36 milonu pixelů a nabízí plnou kontrolu nad kompozicí i expozicí snímků. Přijde mi jasný, pěkně kontrastní, nebudete si stěžovat. Výklopný a otočný dotykový displej s rozlišením 1 040 000 pixelů a úhlopříčkou 3,2 palce má široký pozorovací úhel a manuální nastavení jasu v 11 jemných krocích. Díky své konstrukci bude pořízení např. selfie snadnější. Hybridní autofokus využívá 209 zaostřovacích polí a pokrývá přibližně 90% obrazu. Za zmínku jistě stojí také funkce focus peaking – tedy barevné zvýraznění, je to šikovný asistent pro precizní ruční zaostření. Je možno zvolit si barvu a intenzitu zvýraznění.
Tělo je z velké části ze slitiny hliník/hořčík a používá o-kroužky k utěsnění proti stékající vodě. Tuto funkci, tedy odolnost proti povětrnostním vlivům, jsem perfektně vyzkoušel při photowalku v Mladé Boleslavi a zejména ve Zlíně. S hrstkou odvážných jsme promokli opravdu řádně, ale fotoaparáty to zvládly na jedničku. Nikon Z 50 spolu se Z6, D7500 a D850 byly vystaveny nepřízni počasí spojené s deštěm po cca hodinu, kapky vody stékaly po tělech i objektivech. Technika přežila bez úhony, vše, ani do jednoho přístroje nezateklo, fotoaparáty korektně ostřili i měřili expozici. Nikon Z 50 má jeden slot pro paměťovou kartu typu SD a používá nový Li-Ion akumulátor EN-EL25. Příjemnou novinkou je vestavěný blesk, má směrné číslo 7 a postačuje např. pro jemné dosvícení portrétů v protisvětle. ISO patice pro blesky řady SB a další příslušenství je samozřejmostí. Rozmístění ovladačů a struktura menu odpovídá tomu, na co jsme u Nikon fotoaparátů zvyklí, ovladatelnost je perfektní.
Zhodnocení zkušeností s Nikon Z50 a setovými objektivy
Nikon Z 50 je opravdu malý a kompaktní fotoaparát, znát je to nejvíce ve spojení se setovým objektivem Nikkor Z DX 16-50/3,5-6,3 VR. Při fotografování z ruky se vše ovládá perfektně, čidlo zajišťující automatické přepnutí mezi hledáčkem a LCD monitorem (tuto funkci lze navolit, stejně jako režim pouze monitor a pouze hledáček) funguje spolehlivě, při manipulaci na stativu je všechno ještě jednodušší. Volím pouze monitor, využívám dotykové ovládání, zapínám funkci horizont i pomocnou mřížku, nastavuji samospoušť a vypínám redukci vibrací VR. Komponovat je zkrátka jedna velká radost. Pracuji v manuálním expozičním režimu, světlo měřím metodou Matrix a výsledky jsou podle očekávání perfektní. LCD je dobře čitelné, při kontrole snímků mi klasicky pomáhá zobrazený histogram. Baterie se drží statečně, deklarovaných 550 snímků na jedno nabití s přehledem zvládne. Při sériovém snímání sportu není žádný problém pořídit až 1000 snímků.
Šum a dynamický rozsah
Podáním jsou výstupy velmi podobné tomu, na co jsem zvyklý u modelů Nikon D7500 (recenze) a Nikon D500 (recenze). Můžete se tedy spolehnout na velmi kvalitní výstupy v tomto ohledu.
Scéna s vyšším rozsahem jasů
Autofokus
K mání jsou klasické Nikon AF režimy AF-A, AF-S, AF-C a volba činnosti AF polí od single bodu s malou plochou, přes široké pole po automatiku všech senzorů. Nechybí detekce tváří a ostření s vyhledáním oka. A to je další plus pro Nikon Z 50. Jako konzervativní fotograf a lehký skeptik mám jistou nedůvěru v tyto plně automatické systémy, ale světe zboř se, ono to funguje a velmi spolehlivě. Při vzdálených figurách vyhledá systém nejprve obličeje a při dalším přiblížení oči s možností přepnutí z jednoho oka na druhé, taky na další obličej a další oko atd. Je to rychlé a hlavně přesné. Pro nedůvěřivé je pochopitelně možné zvolit přesný a miniaturní „pin“ AF bod a ten pomocí multifunkčního voliče umístit na daný objekt, dle požadované kompozice.
Stabilizace
Tady je jeden velký rozdíl proti Z6 a Z7, Nikon Z 50 nemá stabilizovaný snímač. Stabilizace je dostupná tedy pouze v objektivech. Dobrou zprávou je, že pokud si pořídíte 2 setové objektivy, které se nabízejí k Z 50, oba disponují stabilizováním prostřednictvím pohybu optického členu v objektivu (označení VR). Systém se ovládá pomocí volby v menu fotografování a mimo možnost vypnout či zapnout redukci vibrací, je zde možnost zvolit režim sport. Ten slouží pro větší výkon stabilizace při sériovém snímání a sledování (panorámování) rychle se pohybujícího objektu.
Kvalita a výkon setových objektivů
Nikkor Z DX 16-50mm/3,5-6,3 VR
Jak už bylo zmiňováno, neuvěřitelně kompaktní základní zoom s ideálním rozsahem ohnisek 16-50 mm, to je 24-75 mm po přepočtu na ekvivalent kinofilmu. Pohotový skládací mechanismus, výkonná optická redukce vibrací a rychlý AF-P krokový motor. Vypadá to na ideální objektiv na výlet či dovolenou.
Ostření objektivu je rychlé a tiché, krokový motor odvádí svou práci na jedničku. Ostřit lze už od 20 centimetrů, takže je možné pořizovat i celkem detailní záběry, nicméně čistokrevný makroobjektiv to samozřejmě není. Potěší, že na min. ostřící vzdálenost má objektiv skvělé rozlišení. Rozsah ohnisek od 24 do 75 mm, který v podstatě kopíruje profesionální zoomy, typicky 24-70mm, pokryje většinu fotografických situací, snad s výjimkou sportovní záběrů a snímků zvířat na velké vzdálenosti. Portrét, krajina, cestovatelská fotka, architektura, rodinné oslavy, zátiší a reportáž, to všechno objektiv zvládá s přehledem. Optická soustava je velmi dobře korigovaná, takže zkreslení, vinětace ani chromatická vada není tak markantní, aby zásadně ovlivnila vzhled pořízených fotografií. Navíc optické vady dokáže slušně korigovat systém spolupráce mezi tělem a objektivem a např. vinětaci odstraňuje software naprosto spolehlivě. Pořízené fotky jsou velmi ostré a tento malý a levný setový objektiv překonal moje očekávání.
Co někoho může zarazit je světelnost f6,3 na tzv. dlouhém konci zoomu. Z praxe už dávno vím, že tento parametr neříká vůbec nic o kresbě a ostrosti objektivu. Expozičně se jedná pouze 1/3 EV, tedy žádné drama se nekoná v porovnání se zrcadlovkovým základním setovým zoomem, např. Nikon 18-55mm f/3,5-5,6G AF-P DX VR. Pokud zacloníme ze clony f5,6 na f6,3 a potřebujeme zachovat stejný expoziční čas, musíme lehce (tedy přesně o 1/3 EV) zvednout citlivost ISO. Např. z ISO 100 na ISO 125. Chápu ale, že pro hrátky s bokehem šáhne většina uživatelů po světelnějším skle, např. Nikon 35mm f/1,8G AF-S DX. Zkrátka někde můžete narazit na limity u Nikkor Z DX 16-50/3,5-6,3 VR, které jsou vykoupeny např. v podobě úžasné kompaktnosti.
Nikkor Z DX 50-250mm/4,5-6,3 VR
Jedná se o stabilizovaný DX telezoom standartních rozměrů, ohnisko odpovídá 75-375 mm (FF ekv.), vybavený cestovní pojistkou proti vysouvání integrovanou do prstence zoomu. Jedná se o perfektní doplněk základního setového zoomu. Na svoji kategorii velmi lehký (405 gramů), snadno přenosný teleobjektiv, vhodný např. na výlety do přírody a na sportovní snímky. Kvalita rozlišovacích schopností je velmi vysoká na všech ohniscích, i při otevřené cloně. Chromatickou aberaci nebudete muset řešit. Stabilizace je v praxi efektivní a můžete se na ni opravdu spolehnout až do deklarované účinnosti +5EV. Bezhlučný autofokus oceníte nejen při natáčení videa. Přesnost zaostření nevybočuje ze standardu třídy. Na širokém konci se vyskytuje střední míra soudkovitého zkreslení, na dlouhém lze zaznamenat poduškovité zkreslení. Nulové se nachází kolem hodnoty 70mm. Na vinětaci prakticky nenarazíte, pokud máte zapnutou její korekci v menu fotoaparátu. Při vypnutém stavu se vyskytuje při otevřené cloně. Ve většině případů nebude obtěžující. Pokud už náhodou ano, lze snadno korigovat v postprocesu nebo zapnutím korekce v menu. Odolnost na protisvětlo je zvládnuta velmi dobře.
Rozhovor s Petrem Janem Juračkou nejen o Nikon Z 50
Jaký má názor na Nikon Z 50 Petr Jan Juračka se dozvíte v následujícím rozhovoru.
Závěrečné zhodnocení
Nikon Z 50 je moderní bezzrcadlovka za cenu střední třídy zrcadlovek jako je D7500. Když zvážím celkové pro a proti, tak pokud si pořídíte Nikon Z 50 v kombinaci s oběma setovými objektivy, tak za cenu těsně pod hranicí 30 000 Kč (údaj k 12/2019) získáváte šikovný set, který vám bude stačit na velkou část fotografických žánrů. Nikon Z 50 není primárně určen na náročnější profesionální práci, zde je vhodné vložit důvěru do přístrojů jako je Nikon D5, D850, D500, Z 7 nebo Z6.
Velikost a hmotnost, ergonomie
Skoro bych se nebál to popsat jako drobnost a lehkost. Vynikající maličký fotoaparát, který nebude nikomu a nikdy překážet – mluví tu ze mě turista, cyklista a motorkář, který FX zrcadlovku, právě pro její rozměry občas prostě nechá doma nebo na dovolené na hotelovém pokoji. Na celkové velikosti se zásadně podílí i kompaktní základní objektiv Nikkor Z DX 16-50 mm f/3,5-6,3 VR. Fotoaparát se příjemně držel v ruce. Každý ale má své ruce jiné, tedy doporučuji samozřejmě důkladně vyzkoušet.
Obrazová kvalita výstupů
Vše, co mě nadchlo u profi modelu Nikon D500 z pohledu výstupů, tak nacházím i zde. Šum je na nízké úrovni (i při vyšších citlivostech).
Optická kvalita setových objektivů
Objektivy velmi příjemně překvapily, v rámci dané cenové kategorie splňují očekávání na výbornou. Rozlišovací schopnosti u obou jsou skvělé i na odcloněný objektiv, stabilizace funguje na jedničku, chromatická aberace minimální nebo nulová, vinětace pokud se vyskytuje není rušivá a je snadno odstranitelná.
Co bych si přál vylepšit na Nikon Z 50
V další generaci bych určitě uvítal redukci vibrací na snímači. Ať už pro použití s tzv. pevnými skly řady Z (např. famózní a při tom dostupný Z Nikkor 50/1,8 S) nebo pro objektivy s F bajonetem bez stabilizace, připojené pomocí adaptéru FTZ.
A potěšilo by mě, kdyby byl vestavěný blesk plně kompatibilní s CLS a pomocí funkce MASTER by dokázal řídit systémové blesky Nikon v TTL režimu bezdrátového ovládání.
Dalo by se zapracovat i na výdrži akumulátoru, stávající výkon mne ale nijak výrazně neomezoval (při všech testovacích foceních jsem na jeden plně nabitý akumulátor nafotil od 500 do 1000 fotografií; záleželo jak moc jsem využíval kontinuální snímání a listoval v menu/prohlížel fotky).
Recenzi pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:
MICHAEL JURÁK
CEWE FOTOLAB produktový specialista a expert na fototechniku
Kromě milovaného fotografování mám rád přírodu, hory, lesy, rybaření. Přes léto jezdím nejraději na horském kole a v zimě na snowboardu, rád se i projedu na motorce. Focení není pro mě jen koníček, ale dá se říci posedlost.
Hodnoceni vinetace a aberace dneska ztraci smysl, kdyz fotaky delaji korekce automaticky, i do RAWu a, a neda se to asi ani vypnout. Pokud bychom meli moznost ziskat skutecny, neupraveny snimek, asi bychom se hodne divili …