Chystáte se letos cestovat po Česku? České lesy jsou plné volně žijících zvířat a živočichů – zachyťe je na váš fotoaparát. Fotograf a lektor Petr Bambousek přináší několik podstatných rad, které vám mohou přispět k vyšší úspěšnosti při zachycování života v přírodě – ať už se jedná o drobné živočichy, tak velká zvířata.
Co budete potřebovat do startu?
„Takhle bych to chtěl taky umět vyfotit“, říkáte si možná při pohledu na nějakou dechberoucí fotku zvířat. Jak se k ní dostat? Pořídíte si techniku, kterou vám doporučil kamarád, a jdete na to. Pak vznikají příběhy jako tento: „Chtěl jsem si otestovat novou výbavu. Šel jsem do lesa, že zkusím načapat datla, kamarád říkal, že tam lítá. Vzal jsem si maskovací oblečení, foťák a doufal, že něco donesu. Chodil jsem nějakou dobu po lese, ale datel nikde. Tak jsem se rozhodl, že zkusím nafotit aspoň malé ptáky, kterých bylo kolem slyšet plno. Jenže buď byli moc vysoko, nebo daleko. Když už sletěli blíž, trvalo věčnost, než jsem je v hledáčku našel. Často byli buď ve tmě, nebo na prudkém světle. Domů jsem přišel rozladěný s několika málo fotkami. Většina byla stejně neostrá nebo hodně zašumělá. U počítače jsem pak trávil hodinu, aby se to dalo publikovat aspoň na instagramu.“
Podobný příběh slyším v různých obměnách hodně často, proto si na něm můžeme mnohé ukázat. Než se pustíme s vidinou focení datla do lesa, vrátíme se úplně na začátek a zkusíme se na focení připravit krok za krokem. Berte to jako odrazový můstek k vlastní cestě za tou vysněnou fotkou.
Jednoduše řečeno, stejně jako u ostatních žánrů, i pro wildlife fotografii budete potřebovat do základu dvě věci – vhodnou fotografickou výbavu a patřičné znalosti a dovednosti. Obě části jsou vzájemně propojené a jedna bez druhé vytoužené snímky nepřinese.
Krok 1 – výběr motivu
K focení by vás měla přivést láska ke zvířatům. Snažte se o nich dozvědět maximum informací. Než se bezhlavě pustíte do nákupu techniky a vyběhnete za datlem, dejte si chvilku pauzu a pojďte se se mnou zamyslet, jak techniku pro wildlife fotografii vybrat. Odpovězte si na pár otázek.
- Co chcete fotit (ptáky, savce, žáby, plazy, volně žijící nebo v lidské péči)?
- Kde budete nejčastěji fotit (zoo, workshopy s ochočenými zvířaty, volná příroda v okolí vod, v lese, u nás, v zahraničí)?
- Kdy budete fotit (jen víkendy, krátkodobé projekty, dlouhodobé projekty)?
V příběhu výše můžete vidět souběh mnoha okolností, které vedou začínající fotografy k frustraci z výsledků. Pokud chcete fotit primárně v lese, vybrali jste si patrně nejsložitější biotop. Většina zajímavých objektů se drží v korunách (ptáci) nebo je vůči člověku značně ostražitá (savci). V lese je také nejméně světla a hodně strukturované prostředí. Budete potřebovat foťák, který takové podmínky lépe zvládá (full frame), objektiv, který má velkou světelnost (2.8) a ideálně velký dosah (500-800mm). S tím bude souviset nákup poměrně robustního stativu. Při focení na okraji lesa už takové extrémní nároky potřeba nebudou, ale díky okolí přijdete dříve o světlo než u mokřadů. Ty naopak patří z pohledu nároků na techniku k nejpřívětivějším, protože jejich otevřená poloha umožňuje využít maximum světla. Z těchto principů by měla vycházet i volba techniky.
Krok 2 – výběr vhodné fototechniky
Záměrně píšu „vhodné“ místo „nejlepší“. Na začátek se smiřte s tím, že nejlepší technika zkrátka neexistuje. Vždy se najdou situace, kdy by jiný foťák (možná) zafungoval lépe. Současná nabídka na trhu je tak obrovská, že najít to správné řešení se zdá být nemožné. Mnoho lidí zůstane paralyzováno a neví co vybrat, aby náhodou neudělali chybu. Nakonec najdou tolik různých názorů, že dojdou k přesvědčení, že ten dokonalý foťák ještě nikdo nevyrobil a je třeba počkat. Já vám mohu poradit jediné – něco vyberte a jděte fotit. Každý foťák umí něco špičkově, soustřeďte se na motivy, které foťák zvládá nejlépe, a vyhýbejte se focení situací, které nezvládá. Těla se dají rozdělit podle mechanizmu na digitální zrcadlovky (DSLR – Digital Single-Lens Reflex camera) a bezzrcadlovky (MILC – Mirrorless Interchangeble-Lens Camera*). DSLR by se daly označit za tradiční osvědčenou cestu, protože jejich vývoj navazuje na filmové zrcadlovky. Existuje k nim velké množství objektivů a dalšího příslušenství. MILC jsou naopak novým dravým trendem, který postupně ubírá DSLR půdu pod nohama.
Pro fotografii zvířat mají podle mého názoru větší perspektivu bezzrcadlovky. K hlavním benefitům patří okamžitá kontrola expozice v elektronickém hledáčku, naprosto tichá elektronická závěrka, pokrytí prakticky celé scény ostřícími body, stabilizace umístěná v těle a řada atraktivních funkcí a nastavení, která se těžko aplikují do klasické DSLR.
Pokud se chcete věnovat primárně focení zvířat, a nemáte prostředky na nejvyšší modely těl a objektivů, můžete se odpíchnout od těchto kombinací (řazeno abecedně):
Canon EOS 90D | Canon EOS R + Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM
Fujifilm X-T4 | Fujifilm X-S10 + Fujifilm XF 100-400 mm f/4,5-5,6 IOS
Nikon D500 | Nikon Z 6II + Nikon 200-500 mm f/5,6
Olympus E-M1 III + Olympus 300mm/4 IS | Olympus 100-400 mm f/5-6,3 IS
Sony A7III + Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 OSS | Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS
Panasonic G9 + Panasonic 200mm/2.8 IOS | Panasonic Lumix G VARIO 100-300mm f/4-5.6 II POWER O. I.S.
Ke zmíněným kombinacím existují levnější i dražší alternativy. Pokud to myslíte s fotografií zvířat vážně a ne jako okrajové téma, pak bych vám doporučil dobře zvážit investici do nižších modelů, protože to vždy přinese kompromisy, resp. potřebu ubrat na svých požadavcích při tvorbě (viz krok 1). Kromě technických parametrů při výběru zohledněte také ergonomii, protože foťák můžete v terénu držet i několik hodin v ruce a neměli byste z toho mít křeče. Klidně se inspirujte s výběrem techniky u vámi oblíbených autorů nebo kamarádů, ale finální výběr dělejte podle sebe. Každý má jiné priority i schopnosti a nakonec to budete vy, kdo bude ostřit, komponovat a mačkat spoušť. Nejlepší je si před koupí na pár dnů foťák zapůjčit. Tři dny strávené s testovaným foťákem v ruce v reálných podmínkách jsou daleko přínosnější než nekonečné hodiny trávené nad výsledky laboratorních testů ve zcela odlišném prostředí.
Čtěte také na blogu: RECENZE OBJEKTIVU Sigma 60-600 mm f/4,5-6,3 DG OS HSM SPORT
Krok 3 – výběr příslušenství
Jakmile si najdete ten svůj foťák a hlavní objektiv, nevyhnete se nákupu nezbytného příslušenství. K tomu základnímu patří paměťová karta. Ta by měla odpovídat schopnostem foťáku. Já například ve svém Olympusu E-M1 III používám karty s přenosovou rychlostí okolo 300MB/s, které dokáží naplno využít potenciál foťáku. Osobně preferuji karty 64 GB nebo 32 GB. Stejně tak je nanejvýš vhodné zakoupit 1-2 náhradní baterie, protože jakmile se před objektivem začne dít něco opravdu zajímavého, obvykle vám buď dojde místo na kartě nebo se objeví symbol vybité baterie. K běžnému vybavení patří také stativ, který vám bude pomáhat při delším čekání v krytu. Nabídka stativů je opět extrémně velká a váš výběr by měl odrážet volbu systému. Zlatou střední cestou jsou např. stativy Rollei C50i nebo Sirui T-1004X, které by si měly s navrženými sestavami poradit hladce.
Čtěte také na blogu: Jak vybrat stativ? Na co si dát pozor?
Posledním důležitým prvkem výbavy bude fotobatoh, kam svou techniku bezpečně uložíte. Velmi dobrou a ekonomicky přívětivou volbou je například Lowepro Flipside 400 AW II nebo Lowepro ProTactic 350 AW II. Počítejte s tím, že časem do výbavy přibudou možná další položky jako doplňkové objektivy a blesk. To vše by se mělo do vašeho batohu vejít a pohodlně nosit.
Čtěte také na blogu: Fotobrašna nebo fotobatoh?
Techniku máme vybranou a dalo by se říci, že můžeme vyrazit fotit. Ale ještě chvíli vyčkejte. V druhé části tohoto článku si povíme něco o dovednostech, které byste měli mít, než se do vážného focení zvířat pustíte.
Další díl miniseriálu o focení zvířat
Autor textu a fotografií: PETR BAMBOUSEK
Zaměřuje se výhradně na fotografii zvířat a přírody. Za tím účelem podniká každý rok řadu výprav zejména do tropických krajin. Snaží se lidem přiblížit rozmanitost přírody jako celku, takže se věnuje širokému spektru motivů od makra přes ptactvo až po velká zvířata. Pro jeho tvorbu jsou typické čisté a nápadité kompozice, které získaly celou řadu mezinárodních ocenění v těch nejprestižnějších soutěžích – Willife Photographer of the Year, Nature’s Best Photography, Bird Photographer of the Year, Sony World Photo Awards a dalších. Petrovu tvorbu můžete vidět v řadě časopisů, knižních publikací i na mnoha besedách a výstavách. Své postřehy také publikuje na svých webových stránkách a facebookovém profilu. Každoročně pořádá celou řadu workshopů u nás i v zahraničí, které pomáhají fotografům proniknout do tajů fotografie přírody. Je autorem mnoha videokurzů a ambasadorem společnosti Olympus v České republice.
www.sulasula.com
www.facebook.com/sulasulacom
www.instagram.com/sulasulacom
www.youtube.com/sulasulacom
Přidat komentář