Makroobjektiv Sigma 105 mm f/ 2,8 DG DN Macro Art je velmi významným upgradem rozšiřujícím portfolio objektivů pro bezzrcadlové fotoaparáty s bajonetem Sony E-Mount a L-Mount (Sigma, Leica a Panasonic). Už předchozí verze Sigma 105 mm f/ 2,8 EX DG OS HSM Macro vyráběná pro většinu bajonetů byla s ohledem na svou cenu z pohledu výkonu vážně působivá. I nyní téměř po 10 letech je to stále velmi prodávaný objektiv a má na trhu pevnou pozici.
Doba ale pokročila a Sigma novým makroobjektivem přináší zcela nový svěží vítr do této kategorie objektivů. Připojuje se tak k nové rostoucí řadě nejnovějších objektivů Sigma a kromě fantastické obrazové kvality nabízí i řadu pokročilých funkcí speciálně pro bajonety E a L. A my se nyní podíváme na verzi pro bajonet Sony E-Mount.
Přehled klíčových technických parametrů Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art:
Optická soustava: 12 skupin 17 členů
Min. vzdálenost zaostření: 0,295m
Maximální poměr zobrazení: 1:1
Min.clona: F22
Počet lamel: 9
Hmotnost: 710g
Rozměry: 74 x 135,6 mm
Sluneční clona: LH653-01
Průměr filtru: 62 mm
Konstrukce a ovládání
Objektiv Sigma 105 mm F 2.8 DG DN Macro Art váží 710 g a délka je 13,4 cm, což znamená, že je cca o 100g těžší a o zanedbatelné 3mm delší než jeho největší konkurent v podobě Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OSS (recenze zde). Jak už je patrné z názvu jednotlivých objektivů největším rozdílem je u Sigmy chybějící stabilizace obrazu přímo v objektivu. Při práci se tedy musíte spoléhat na stabilizovaný čip. Objektiv je určen jak pro fotoaparáty s full-frame čipem, tak i pro menší snímače APS-C, kde poskytuje ohniskovou vzdálenost ekvivalentu 157,5 mm. Poměr zvětšení je klasicky 1:1.
Ve verzi L-Mount má tento objektiv výhodu v podpoře Telekonvertorů Sigma TC-1411(1,4x) a TC-2011(2x). Tím při stejné minimální zaostřovací vzdálenosti 14,1 cm dosáhneme většího zvětšení 1,4:1 a 2:1. Logicky pak klesne světelnost na clonu F4 při použití TC 1,4x či F5,6 při použití TC 2x.
Tato vymoženost bohužel pro verzi s bajonetem E-Mount bohužel není k dispozici. Na druhé straně je plně kompatibilní s režimy Sony Continual AF (AF-C) a vysokorychlostním automatickým zaostřováním s plnou podporou stabilizace obrazu v těle fotoaparátu. Také veškeré nové funkce jako je tradiční clonový prstenec, který má tlačítko De-click. Navíc zde na rozdíl od originálu Sony disponuje i tlačítkem Lock, což je výborná vychytávka, jak zamezit nechtěnému nastavení. Toto chválím. K dispozici je i přizpůsobitelné tlačítko AFL, které podporuje spoustu přizpůsobitelných funkcí podle těla fotoaparátu Sony. Ruční zaostřovací kroužek s posuvem AF-MF je pro změnu zase lépe řešen u Sony FE 90mm f/2,8 Macro G OSS. Clona je tvořena 9-ti lamelami, což zaručuje pohledné rozostření oblasti mimo zaostření obrazu.
Objektiv zaostřuje interně a tubus se na rozdíl od Sigma 70 mm f/ 2,8 ART nevysunuje.
Sigma 105mm ART je odolná proti prachu a vlhkosti a disponuje mosazným kvalitním bajonetem. Celé tělo je tradičně velice pěkně řemeslně zpracováno s firemní specialitou TSC, což působí vyloženě prémiově. Sluneční plastová clona sice nemá uzamykatelný mechanismus, který mi chybí, ale funkční rádlování po obvodu při sundávání a nasazovaní je ergonomicky dobře zvolené. Celkově je provedení na velmi vysoké úrovni spadající do řady ART. Automatické ostření je spolehlivé a poměrně rychlé. Originál Sony 90mm G zaostřuje však rychleji a nehlučně, takže pokud preferujete video, sáhl bych po Sony. Co se týče té rychlosti, tak rozdíl je patrný, nikoliv však propastně zásadní. Focení v sérii nevykazuje žádné odchylky, stejně tak jako opětovné zaostření. Oproti Sigma 70mm ART je nová 105mm ART mnohem méně hlučná a také výrazně rychleji ostří. Celkově jde rychlost a spolehlivost vylepšit důsledným používáním limiteru rozsahu ostření.
Kvalita obrazu a ukázkové snímky Sigma 105 mm F 2.8 DG DN Macro Art
Nyní se podíváme na obrazovou kvalitu. Při pohledu na MTF křivky je zcela evidentní, že novinka je kvalitativně zcela na jiné úrovni než starší model.
Obrazově jde u Sigma 105mm ART o mimořádný výrobek patřící mezi to nejostřejší, co je v tuto chvíli aktuálně na trhu.
Rozlišovací schopnosti jsou fenomenální už na plně odcloněný objektiv. Pokud srovnám Sigmu 105 Art se Sony 90 G, tak Sigma je ostřejší jak uprostřed, tak na okraji a to už od clony 2,8. Přičemž Sony 90 G je velmi ostré sklo.
Bokeh má Sigma 105 Art hezčí a krémovější. Každý nechť ale zhodnotí sám, jelikož jeho hodnocení je do určité míry subjektivní záležitostí.
Zkreslení je minimální. Navíc v této kategorii objektivů stejně fotografové zkreslení moc neřeší.
Vinětace se trochu vyskytuje. Po přiclonění o dvě clony mizí a kdo touží po jejím kompletím odstranění, není to problém v rámci editace.
Na chromatickou aberaci zapomeňte, ta je mimořádně dobře zvládnutá i v těch nejextrémnějších situacích. To se vidí málokdy.
Odolnost v protisvětle je velmi dobrá. K tomu připočtěte mimořádný kontrast a mikro kontrast a máte jasného vítěze v oblasti makrofotografie. Co se týče obrazového výstupu jsem byl maximálně nadšený.
Závěr
Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art vyniká jak z pohledu optiky, tak konstrukce a ovládacích prvků. Vysoce kvalitně mechanicky zpracovaný výrobek s bonusem nadstandardní čtyřleté záruky plně odpovídá stanovené cenovce, aneb poměr cena/výkon a přidaná hodnota je značně vysoký.
Co se týče optického výkonu, je to nejostřejší makroobjektiv, který jsem kdy testoval. A že už jich bylo.
Také chromatická aberace je tou nejlépe zvládnutou v této oblasti. Podtrženo sečteno, kdo touží po nekompromisní obrazové kvalitě pro své makro snímky nemůže být zklamán, ba naopak bude na dlouhou dobu velmi spokojený. Pokud vezmu v úvahu doporučené ceny, tak Sigma 105 f/2.8 Art je o třetinu levnější než Sony 90 f/2.8 G a za ušetřené peníze přijdete o stabilizaci v objektivu OSS a o bezhlučné o něco rychlejší automatické ostření. Na druhou stranu zase získáte lepší obrazovou kvalitu ve všech oblastech, kdy vyniká řezavá ostrost.
Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: HODNOCENÍ PRODUKTU
Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:
Jaromír Kadeřábek – wildlife fotograf
Dobrý den, děkuji za zajímavou recenzi. Dovolím si trochu upravit sdílený optimismus. Sony E a její rapid autofocus nefunguje s clonou nad f8. V práci používáme clonu kolem f22. Při tomto nastavení je rychlost systému Sony E naprosto tragická. I ten „nejrychlejší“ macro objektiv Sony 90 f/2.8G je pomaly jak šnek. Zatímco jsem byl původně nadšen ze Sony Alfa, který v mnohém predstihoval konkurenci. Tak ze Sony E jsem zklamán.
Vyzkoušel jsem konkurenci a nestačil jsem se divit – extrémní rychlost Canon RF. Rychlejší a ergonomickejsi je i letitý Olympus em1 mark II. Nemůžu se zbavit pocitu ze Sony ujel vlak.