CEWE Fotolab

Sigma 16-28 mm f/2,8 DG DN: RECENZE – Malý a skvělý objektiv

Když se řekne Sigma, vybavím si poměrně velké, těžké a také perfektně ostré objektivy. O to více jsem byl překvapen, když se mi do rukou dostala nová světelná Sigma 16-28 mm. Malé rozměry v kombinaci s konstantní světelností f2,8, univerzálním širokoúhlým rozsahem, navíc za výbornou cenu. To zní až moc dobře a já jsem zvědavý, jak dopadne testování v praxi!

Technické specifikace:

Nejlepší široký objektiv na Sony E

Ohnisková vzdálenost: 16-28 mm
Dostupné pro bajonet: Sony E, L-mount
Konstrukce: 16 členů v 11 skupinách, 5x FLD, 4x asph
Úhel záběru: 107.0°-75.4°
Počet lamel clony: 9 (kruhová clona)
Rozsah clonových čísel: f2,8, minimální clona f/22
Min. ostřící vzdálenost: 25 cm
Stabilizace: Ne
Měřítko zvětšení: 1:5.6
Průměr závitu pro filtry: 72 mm
Délka x průměr: 103 mm x 77 mm (varianta pro Sony E)
Hmotnost: 450 g
Utěsnění proti prachu a vodě: Ano

Na e-shopu Fotolab.cz najdete aktuální cenu i dostupnost varianty pro Sony EL-mount

Konstrukce a ovládání

Rozměry objektivu jsem už načal v úvodu, ale zaslouží si speciální pozornost. Na fotografiích totiž vypadá objektiv o dost větší, než je ve skutečnosti. Sigmě se jednoduše povedlo vyrobit objektiv, který si dokonale rozumí s fotoaparáty kompaktní bezzrcadlové konstrukce. Navíc je utěsněný proti prachu a vodě. Další překvapení přichází se zjištěním, že se při zoomování nic nevysouvá. Interní zoom objektivu tak zajistí snadný provoz i v kombinaci se stabilizátory gimbal pro natáčení videí a ještě vyšší odolnost proti vniku prachu.

Recenze Sigma 16-28 mm f/2,8
S „přimhouřením očka“ se objektiv vejde krásně do dlaně.

Celkově musím zpracování objektivu pochválit. Název Contemporary v názvu sice naznačuje řadu objektivů s tlakem spíše na cenu, jediným ukazatelem je pouze povrch z matného plastu oproti kovu u řady ART. I díky tomu se hmotnost zastavila na velmi příjemných 450 g (u testované varianty pro Sony E). Úzké „hrdlo“ objektivu u bajonetu navíc na testovaném Sony A7 IV nezpůsobovalo žádné problémy s prostorem kolem gripu – s tím bojuji často. Stejnou chválu si zaslouží i prstenec ostření a zoomování. Ty kladou optimální odpor a jejich chod je dokonale hladký – stejně jako u prémiové řady ART.

Restaurace se zahrádkou
Na f4 je ostrost rohů slušná, perfektní je od f8.

Množství extra tlačítek a ovladačů se zastavilo na hodnotě „jedna“ a kromě přepínače typu ostření není objektiv vybaven ničím navíc. Co ale rozhodně kvituji, je nasazení klasického závitu na kruhové šroubovací filtry o průměru 72 mm. Jen si dejte pozor na vinětaci, na 16 mm už mohou některé filtry s širší obrubou ztmavovat rohy snímků.

Sigma 16-28 mm f/2,8 DG DN v praxi

Jako první se zaměříme na ostření. Sigma si s fotoaparátem Sony rozuměla perfektně. I během sledování očí subjektu (AF-C) byla rychlost ostření prakticky srovnatelná s nativními objektivy od Sony. Stejně dobrá je i samotná přesnost ostření a potvrdila to i kontrola zaostření při následné postprodukci.

Dynamický rozsah Sony A7 IV
Vím, testuji objektiv, ale dynamický rozsah Sony A7 Mark IV je jednoduše parádní.

Už během focení ale displej i hledáček prozrazoval výrazné zkreslení, nejvíce samozřejmě na nejširší ohniska do cca 21 mm. To může lehce komplikovat kritickou kompozici těm, kteří fotky neupravují a fotí hlavně JPEGy. Sony totiž na objektivy výrobců třetích stran neaplikuje automatické korekce a mě začínalo být jasné, jak se Sigmě povedlo vyrobit malý a lehký objektiv s tak dobrými parametry. Neházel jsem ale flintu do žita a užíval si rychlé ostření i pohodlnou práci se zoomem a manuálním ostřením.

Kavárna se zahrádkou
Snímek na f8 vykazuje výbornou ostrost po celé ploše a je ušetřen aberace i vinětace.

Po stažení fotografií z paměťové karty jsem byl skutečně zvědavý na to, co uvidím při úpravách v Lightroomu, či spíše, pluginu Camera RAW – já si jednou na ty automatické katalogy zvyknu! V poslední aktualizaci již byly přidány profily pro automatické korekce a fotografie tak na první pohled vypadaly perfektně a bez chyb. Korekce jsem ale ze zvědavosti vypnul a Sigma 16-28 mm ukázala svou pravou tvář – přesněji výrazné soudkovité zkreslení, kterému navíc v horní i spodní části obrazu nechybělo zakřivení připomínající tvarem knír.

Fotografování interiérů
Za dokonale rovné linie může v případě tohoto dostupného kompaktního skla hlavně software.
Ostrá fotografie
Aplikovat korekce – narovnat linie – doostřit. Výsledek je vlastně naprosto bez výtek.

Naposledy jsem se s tímto typem zkreslení setkal před mnoha lety u pevné čtrnáctky od Samyangu. Už je to dávno. Nemusíte se ale okamžitě hrozit a pořízení objektivu zavrhovat. Uznávám, ručně bych tento typ zkreslení opravovat nechtěl. Automatické korekce ovšem udělaly své a je až s podivem, jak jsou po korekcích fotky perfektně narovnané.

Soudkovité zkreslení Sigma 16-28
Zde snímek s úplně vypnutými korekcemi zkreslení. Hlavně ve spodní a části si můžete všimnout zvlnění ve tvaru kníru. Software si s tím ale kupodivu poradí na jedničku.

Aplikované korekce ovšem ovlivní i celkovou ostrost objektivu. Pojďme na to ale popořadě. Na otevřenou clonu f2,8 můžete čekat velmi dobrou ostrost téměř po celé ploše snímku, pouze rohy lehce zaostávají. Při reportážním, street nebo dokumentárním focení vás toto trápit nebude a i na „plnou díru“ vám objektiv udělá velmi dobrou službu. Zajimavé je, že si Sigma 16-28 mm udržuje konstantní výkon napříč všemi ohnisky a mezi 16 mm a 28 mm je rozdíl znatelný pouze při zkoumání ve 100% zvětšení.

Středová ostrost objektivu
Středová ostrost je výborná prakticky v celém rozsahu ohnisek a clonových čísel. Difrakce se projeví kolem f16.
Rohová ostrost objektivu Sigma
Rohová ostrost dosahuje vrcholu na f8. Použitelná je pak až clona f16. Po této hodnotě se začne výrazněji projevovat difrakce.

Po zaclonění na f4 přijde znatelný nárůst ostrosti po celé ploše snímku. Krajináři a fotografové architektury budou nadšení až kolem clony f8. A co zmíněné korekce? Objektiv, jinak ostrý jako břitva, po zásahu oprav soudkovitého zkreslení trochu ztratí. Je to logické, ztráta to není nijak markantní a s ohledem na rozměry, hmotnost, vlastnosti a cenu objektivu to vlastně ani nemohu a nechci brát jako významné negativum.

Bokeh u širokoúhlých objektivů
I u takto širokého objektivu je překvapivě dobrý bokeh.

K difrakci začne docházet při f16, pracovní rozsah je tedy velmi dobrý. Kontrola nad optickými vadami taktéž odpovídá zařazení objektivu a až na vyšší náchylnost na odlesky nevykazuje nic, co by nešlo snadno softwarově opravit. Co naopak vůbec nezklame je kvalita rozostřeného popředí a pozadí, hovorově „bokeh“. Kdo by čekal pro široké objektivy typickou bídu plnou koleček s nehezkými okraji a nadbytečného kontrastu, bude příjemně překvapen.

Na závěr

Někoho by mohlo napadnout, že bylo té kritiky možná až příliš mnoho, ale nebojte se. Se snímky z testovaného objektivu jsem ve skutečnosti maximálně spokojený. Opravdovou kritiku by totiž Sigma 16-28 zasloužila jen v případě, že by cenovka atakovala mnohem vyšší cenové relace. A popravdě bych byl na kritiku skoupý i s cenou kolem třiceti tisíc.

Na e-shopu Fotolab.cz najdete aktuální cenu i dostupnost varianty pro Sony EL-mount

Za 24 tisíc (v době psaní recenze) tak dostanete malý, lehký a světelný full-frame ultra-širokoúhlý objektiv s interním ostřením a závitem na kruhové filtry. Navíc je to objektiv velmi ostrý, rychlý a utěsněný proti prachu a vodě. Já vlastně nemám co vytknout a Sigmu 16-28 mm f2,8 rozhodně doporučuji. A že musí pomáhat software? Nevadí. Tak to prostě je a je to jen malá daň za ušetřené peníze, rozměry i váhu.

Celkové hodnocení: Sigma 16-28 mm DG DN

9.1

Obrazová kvalita

8.5/10

Ostření

9.0/10

Natáčení videí

9.0/10

Konstrukce

9.5/10

Ergonomie a ovládání

10.0/10

Další výbava a funkce

8.0/10

Poměr cena/výkon

10.0/10

Potěšilo nás:

  • Výborná ostrost napříč ohnisky
  • Kvalitní utěsněná konstrukce
  • Interní zoom
  • Malá váha i rozměry
  • Překvapivě kvalitní bokeh

Zasloužilo by vylepšení:

  • Výrazné soudkovité zkreslení (které umí zkrotit software)
  • Náchylnost na odlesky v silném protisvětle

Stanislav Mach

Díky více než patnácti letům zkušeností s fotografií dokážu poradit a vybrat vhodné nástroje a postupy pro začínající i profesionální fotografy. Aktivně se věnuji svatební a reportážní fotografii a důkladnému testování technologických novinek. Mou práci najdete, kromě CEWE Fotolab blogu, i v předních českých fotografických magazínech.

Přidat komentář