CEWE Fotolab
Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OS

Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS: RECENZE

U makro objektivu Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS slibuje výrobce výjimečnou optickou kvalitu, oku lahodící bokeh i příkladnou odolnost proti vlhkosti, prachu a jiným nečistotám. Jak funguje objektiv v praxi zhodnotil wildlife fotograf Jaromír Kadeřábek. 

Objektiv Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OSS nepatří mezi horké novinky. Naopak jde o léty prověřený výrobek představený na jaře roku 2015. Makroobjektiv je určený pro bezzrcadlovky Sony s bajonetem E-mount. Přesto, že byl optimalizován pro použití na Full Frame snímače, je také kompatibilní s APS-C snímači. Při tomto spojení je třeba brát v úvahu ekvivalentní přepočet a objektiv tak bude mít efektivní ohnisko 135 mm. Protože tento model nemá žádného novějšího nástupce, je v nabídce stále veden jako nejdelší originální makroobjektiv tohoto výrobce.

Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OSKonstrukce a ovládání

Sony FE 90 mm f/2.8 G OSS se svým rozměrem 131 mm bez nasazené sluneční clony a hmotností 602 g nepatří mezi vyložené drobečky, ale zase to to není nijak velký a těžký objektiv, který by se příliš pronesl. Jsem s ním schopen pohodlně fotit jednou rukou, pokud to situace vyžaduje. Nabízí vestavěnou stabilizaci obrazu Optical StreadyShot, která má účinnost 4-4,5 EV. Jeho minimální zaostřovací vzdálenost je 28 cm a reprodukční poměr 1:1. Clona obsahuje 9 lamel, což značí, že rozostřené oblasti mimo zaostření budou vytvářet atraktivní popředí i pozadí.

Sony uvádí že FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS má utěsněnou konstrukci proti prachu a vlhkosti. Je-li tomu tak, tak bych se osobně přimlouval alespoň za pryžové těsnění okolo bajonetu, působilo by to určitě důvěryhodnějším dojmem. Jinak je objektiv poctivě řemeslně zpracován, dostatečně bytelně díky korpusu z hliníkové slitiny. Sluneční clona je klasicky plastová se zacvaknutím pomocí plastových zobáčků. Průměr filtru činí 62 mm.Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OSOstření probíhá interně a objektiv tak nemění svoji délku. Objektiv disponuje zaostřovacím kroužkem, který tahem aktivuje a deaktivuje manuální a automatické ostření, jeho chod je krásně hladký, což je dost zásadní pro přesné ruční zaostření. Pravdou je, že při focení v určitých extrémnějších podmínkách, kdy mám např. zpocené (či mokré ruce), hlubší rádlování kroužku proti skluzu by bylo vítaným update nového modelu. Dobrou pomůckou je i kroužek, který značí stupnici zvětšení. V kombinaci s ručním ostřením, kdy je možné vidět v hledáčku zvětšený obraz, následné přesné zaostření je snadné.

Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OSDalším ovládacím prvkem je přepínač optické stabilizace OSS. Zde se nenacházejí žádné režimy na samostatném přepínači – pouze vypnutí a zapnutí. V tomto případě vlastně ani nic jiného není třeba. Další přepínač slouží pro omezení autofokusu na tři rozsahy. Tento přepínač je dost užitečný a zmíním to v části, kdy se budu věnovat výkonu automatického ostření. Na výběr máme buď možnost plného rozsahu, což je od 0,28 m do nekonečna. Další možností je vypustit nejkratší zaostřovací vzdálenost a mít rozsah od 0,5 m až nekonečno. To je vhodné například při focení portrétů, kdy není třeba velmi blízkého zaostření. Poslední volba je určena pro velmi blízkou práci v režimu makro a omezuje autofokus v rozmezí 0,28 m až 0,5 m.

PRODEJNÍ TIPY: Využijte akční cenu na objektiv Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS a další vybrané objektivy (akce platí do 14. 2. 2021 nebo do vyprodání zásob) . Detaily na fotolab.cz/eshop

Akce objektivy Sony

Velmi vítanou vychytávkou je kruhové funkční tlačítko zvané Focus Hold. Je plně programovatelné, a kromě užitečného uzamčení aktuální zaostřovací vzdálenosti, mu lze přiřadit funkci z bohaté nabídky, dle příslušného těla fotoaparátu. Zmínit musím jeho velmi chytré ergonomické umístění – tohle mi přijde prakticky dokonalé. Přesto, že objektiv nese označení G, nikoliv prémiové GM, nemám pocit, že by se na konstrukci nějak škudlilo. Zpracování je opravdu na vysoké úrovni.

Výkon autofokusu

Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OS
Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS: 1/800 s, F2,8, ISO 800

Za normálních okolností, pokud objektiv nenutíme do extrému přeostřování z minimální zaostřitelné vzdálenosti do nekonečna a obráceně, funguje dle očekávání zaostřování velmi svižně. Pokud to srovnám s nedávno testovanou Sigma 70 mm f/2.8 ART Macro, tak Sony 90 mm f/2.8 G OSS je bezpochyby mnohem rychlejší. A co je hlavní, na rozdíl od Sigmy má dokonale tiché ostření. Oba dva objektivy (včetně Sony 90 mm f/ 2.8 G OSS) na Sony A9 a A9 II nepodporují sériové snímání rychlejší než 15 sn. za sekundu. Nyní se nabízí otázka, jak často v makrofotografii fotograf využije závratných 20 snímků za vteřinu – hodnota 15 mi přijde ve většině případů dostačující, stejně tak při focení portrétu, jako druhé nejčastější pole působnosti pro využití této pevné devadesátky. Ale zhodnocení samozřejmě už nechám na konkrétním uživateli. Při poklidném focení po ránu ztuhlých hmyzáků určitě nebudete limitováni, ale nutno uznat, že by se asi dali najít situace akčního rázu, kdy bych ocenil možnost maximálního počtu snímků (platí pro Sony A9 a A9 II) i u tohoto objektivu – opravdu jich ale nebude mnoho.

Čtěte také na blogu: Sony Alpha A9 vs A9II: SROVNÁVACÍ RECENZE

Srovnání Sony A9 vs A9IIPřeostření v celém rozsahu už tak rychlé není a zde velmi pomůže nastavení limiteru, v jakém rozsahu má objektiv ostřit. Pokud chcete fotit velmi malé a méně kontrastní objekty v automatickém režimu, tak důsledné nastavení limiteru rozsahu od 0,28m-0,5m značně pomáhá ke zvýšení pravděpodobnosti excelentního zaostření na požadovaný objekt. Kromě toho je možná i rychlejší a efektivnější tahem k sobě zaaretovat ostřící prstenec a provést ostření v manuálním režimu. Tím nechci říci, že by objektiv neostřil nebo ostřil nějak vyloženě špatně. V oblasti makroobjektivů jde naopak o nadprůměrný výsledek. Konkurenční modely Sigma, ať už s nativním bajonetem, či přes adaptér jsou na tom hůře. V absolutním měřítku jsou však na trhu i objektivy jiných značek, co podávají lepší výsledky z pohledu automatického ostření. Na druhou stranu zase nedisponují možností fotit z blízka v takovém makro zvětšení.

Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OS
Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS: 1/3200 s, F2,8, ISO 1600

Optický výkon

Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OSMyslím, že na trhu není makroobjektiv, který by podával vyloženě špatné optické výsledky, přesto si každý chce aktuálně vybrat ten nejlepší. I když ani zde nejde jen o pouhou ostrost, ale i o ostatní parametry, které se podílí na optickém výsledku. Abych nebyl ovlivněn variabilitou vzorku, měl jsem k dispozici 2ks Sony 90 mm f/2.8 G OSS a oba vykazovali identické optické vlastnosti.

 

Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OS
Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS: 1/800 s, F4, ISO 1600

Pokud prohlásím, že testovaný objektiv na plně otevřenou clonu je v centrální oblasti tím nejostřejším makroobjektivem co jsem měl v ruce, vůbec nebudu lhát. Středová ostrost na clonu 2,8 je prostě působivá a dalším cloněním se mění jen neznatelně. Na této cloně však klesá ostrost rohů, která od clony 4 vzrůstá a je jen o málo horší než je střed. Celkově od této clony, až po clonu 16 jsou výsledky stále stejné a to je u makro objektivu důležitý parametr, neboť se nemusíte bát zaclonit a výsledky budou stále vynikající. Difrakce nastává viditelně až na cloně 22. Ostrostí objektivu nemůže být nikdo zklamán. Stejně tak chromatická aberace je v praxi nepozorovatelná. V průběhu let jsem vystřídal mnoho makroobjektivů a zde mi přišel podíl chromatické aberace společně se Sigma 70 mm f/2.8 ART nejmenší. Starší modely Sigma a Nikkor jsou na tom viditelně hůře a zub času si vybírá krutou daň právě na tomto parametru. Soudkovité zkreslení pod 0,6 % patrně nebude způsobovat nějaký problém. Vinětace je zřetelná na nejnižší cloně a zacloněním o jedno clonové číslo dochází k významnému zlepšení. Samozřejmostí je možnost provést korekce přímo ve fotoaparátu, či následně v PC. Dalším parametrem je bokeh, který je hladký a má plynulé přechody. Sice Sony 90 mm f/2.8 G OSS logicky nedokáže tak vypíchnout hlavní objekt, jako Sigma 180 mm f/2.8 OS Macro (recenze), ale rozostřené oblasti si uchovávají příjemný vzhled a odlesky vykazují kruhový charakter. Pochválit mohu i přenos kontrastu, který je na vysoké úrovni. Je opravdu těžké najít nějakou významnou optickou slabinu, která by v oblasti makrofotografie mohla obtěžovat.

Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OS
Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS: 1/320 s, F5, ISO 1600
Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OS
Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS: 1/250 s, F5, ISO 640
Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OS
Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OS: 1/640 s, F4, ISO 640

Závěr

Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS je kvalitně zpracovaný výrobek, kterému chybí snad jen pryžové těsnění u bajonetu. Pokud si zvolíte tento objektiv, odmění se vám excelentním obrazovým výsledkem. Nedokáži si totiž představit, že by mohl tento výrobek někoho obrazově zklamat. Výhrady bych měl především k občasnému váhavému autofokusu na minimální ostřící vzdálenost a poměrně vysokou pořizovací cenu. Pravdou je, že pokud vyžadujete funkční autofokus, tak moc na výběr v oblasti delších makroobjektivů není. Konkurentem může být Sigma 70 mm f/2.8 Macro ART, která se vyrábí také přímo pro bajonet Sony E-mount. Je o více jak polovinu levnější, opticky rovněž vynikající, ale ohnisko je o 20 mm kratší. Rovněž její AF je pomalejší a při ostření se vysouvá vnitřní tubus. Navíc ostření není tak krásně tiché, jako u Sony 90 mm f/2,8 G OSS.

Recenze: Sony 90 mm f/ 2.8 Macro G OS

Hodnocení Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS

Optická kvalita: 9,5
Automatické ostření: 7,5
Konstrukce: 8,5
Výbava a funkce: 8
Poměr cena / výkon: 8,5
(max. známka: 10)

Výsledná známka: 8,4

Potěšilo nás:

  • Extrémní ostrost už na cloně 2.8
  • Nízká chromatická aberace a zkreslení
  • Kvalitní provedení
  • Bezhlučný AF a OSS
  • Přesné ostření ve většině situací

Zasloužilo by vylepšení:

  • Ostření v režimu na minimální vzdálenost
  • Vyšší pořizovací cena

ZOBRAZIT NA E-SHOPU


Jaromír KadeřábekRecenzi pro vás připravil:
Jaromír Kadeřábekwildlife fotograf

Jaromír Kadeřábek

Přidat komentář