CEWE Fotolab
Sony A9 s gripem

TOP 10 objektivů pro SONY Full Frame bezzrcadlovky

Je velmi složité vybrat 10 nejlepších objektivů pro Sony Full Frame CSC. Špičkových „skel“ pro bajonet Sony E je dlouhá řada. Zaměřili jsme se především na takové modely, u kterých se shodneme, že ve své katogorii představují špičku z pohledu poměru cena/výkon.

V případě výběru objektivu pro plnoformátové bezzrcadlovky Sony platí prakticky to stejné, co jsme uvedli v případě článku o Sony objektivech určených pro menší formát snímače (APS-C). Na paměti je však třeba mít fakt, že větší snímač potřebuje větší kužel světla, který jej osvítí a tudíž budou tyto objektivy o něco větších rozměrů než v případě APS-C varianty obdobného skla.

Navíc vzhledem k tomu, že objektiv svým obrazem vykryje pole plnoformátového snímače, je možné jej samozřejmě použít i v kombinaci s menším APS-C snímačem. V případě Sony mají oba dva systémy shodný bajonet, takže taková kombinace bude naprosto bezproblémová a vy tak můžete využívat více modelů digitálů současně.


Čtěte také na blogu:

TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO SONY APS-C BEZZRCADLOVKY

JAK VYBRAT OBJEKTIV PRO FOTOAPARÁT


Při výběru objektivu je samozřejmě třeba si předem ujasnit nejen jeho ohnisko a světelnost, ale v případě plnoformátových variant také částku, kterou jste ochotni investovat. V nabídce jsou totiž mnohdy objektivy s podobnými parametry, avšak spadající do odlišných výkonnostních tříd, které se značně liší cenou. Zde platí, že skla spadající do řady značené G nebo GM jsou obvykle opticky perfektní, avšak nepatří rozhodně mezi levné objektivy.


10 nejlepších objektivů pro Sony bezzrcadlovky (CSC)

Sony FE 20mm f/1.8 G – odolná ultraširočina

Sony 20mm f/1,8Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: architektura, cestování, krajina

Sony FE 200mm f/1.8. G na e-shopu 

Krása objektivů s krátkým ohniskem tkví v jejich širokém záběru – díky němu můžete zachytit nejen krajinu či architekturu, ale v rámci reportážní fotky se dostanete do centra dění, v kombinaci s vysokou světelností pak nebudete prakticky ničím limitovaní. Samotná clona je totiž složena z devíti lamel, což znamená jemný kruhový bokeh. Objektiv je kompletně utěsněn proti prachu a vlhkosti, takže se nemusíte bát ani nepříznivých povětrnostních podmínek.

Na těle objektivu je rozměrný ostřicí prstenec a menší clonový kroužek, který můžete přepnout také do tichého módu, kdy se clona nastavuje přímo na těle fotoaparátu. Ostření je tiché a rychlé, obraz samotný pak na velmi vysoké úrovni co do ostrosti i přenosu barev a kontrastu. Mírným neduhem může být občasné dýchání při přeostřování, které se ale projevuje nepravidelně. Určitě za zmínku stojí možnost ostřit již od 18 cm, tedy cca 10 cm od vstupní čočky objektivu (ten má délku 84 mm).

Možné alternativy na trhu se stejnými parametry v podstatě nenajdeme, nejblíže je objektivu světelnější Sigma Art 20 mm F1,4, která má také velmi dobré obrazové výsledky, je ale třeba počítat s vyšší hmotností, rozměry a absencí odolného provedení, což může být pro někoho překážkou. Dále nemá Sigma klasický šroubovací filtrový závit.


Sony FE 24mm f/1.4 GM – širokáč na krajinu, architekturu i street

Sony 24mm f/1,4Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: architektura, cestování, krajina

Sony FE 24mm f/1.4 GM na e-shopu 

Ohnisko 24 mm patří mezi velmi oblíbené napříč žánry, navíc v kombinaci se skvělou světelností F1,4 můžete i u takto širokého skla pracovat s hloubkou ostrosti. Jelikož patří objektiv do nejvyšší řady GM, tak je zde jistota perfektního obrazu a skvěle odvedené konstrukce, která zahrnuje i provedení odolné vůči prachu a vlhkosti. Optická konstrukce obsahuje i specifické čočky pro eliminaci optických vad a zajištění perfektního přenosu kontrastu i barev.

Optická kvalita je u tohoto objektivu vynikající, což potvrzuje i celá řada nezávislých testů, která vyzdvihuje zejména řezavou ostrost v celé ploše obrazu v kombinaci s nízkou váhou ve srovnání s konkurencí a obhajitelnou cenou vzhledem k optickému výkonu. Ten je doplněn konstrukcí s využitím kovu a motorem DDSSM, který zajišťuje tiché a rychlé ostření. Bokeh má objektiv také ukázkový, což je dáno i jedenáctilamelovou clonou, kterou je možné nastavit buďto na objektivu nebo (po přepnutí do polohy Auto) i na těle fotoaparátu. Vzhledem k optickým vlastnostem je objektiv ideálním doplňkem k fotoaparátům s vysokým rozlišením snímače.


Sony FE 85mm f/1.4 GM – to nejlepší na portréty

Sony 85mm f/1,4Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: portrét

Sony FE 85mm f/1.4 GM na e-shopu 

Portrétní objektiv patří obvykle mezi základní vybavení pokročilejšího fotografa, pokud se portrétům věnujete více, pak je tento kousek jednoznačným adeptem pro koupi. Platí pro něj prakticky to stejné, co pro 24mm variantu – oba dva totiž patří do špičkové řady objektivů GM. V praxi to tedy znamená perfektní konstrukci i perfektní obrazovou kvalitu. Kombinace delšího ohniska, velmi dobré světelnosti a 11 lamelové clony vám dá velký prostor pro práci s hloubkou ostrosti. Objektiv bude zajímavým kouskem i pro kameramany, a to nejen obrazovou kvalitou, ale i přesným a tichým ultrazvukovým motorem a možností vypnutí cvakání clonového kroužku.

Ačkoli se jedná o jeden z prvních objektivů řady GM, nic to nemění na jeho kvalitách. Mezi ně patří perfektní ostrost v celé ploše obrazu a velmi dobré podání obrazu co do barevnosti i kontrastu. Slabinou může být v určitých situacích průměrná odolnost vůči odleskům, závoji, a také mírná vinětace a občasný projev chromatické vady – v obou případech však velmi dobře funguje automatická korekce na úrovni fotoaparátu.

Cena objektivu není nijak nízká, což je v této kategorii očekávatelné. Pokud hledáte levnější variantu, nabízí se buď Samyang 85mm f/1.4 AF FE, který odvede podobnou službu na tělech s nižším rozlišením – perfektní kvalitu Sony GM totiž oceníte zejména u snímačů s vysokým rozlišením. Cenovým středem je pak Sigma 85mm f/1.4 Art, která má opticky velmi blízko k Sony, avšak rozměry a hmotnost objektivu jsou nesrovnatelně větší.


Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS – stabilizované makro

Sony 90mm f/2,8Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: portrét, makro

Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS na e-shopu  

Vůbec první makroobjektiv pro plnoformátové bezzrcadlovky Sony patří do vyšší řady objektivů se značkou G, navíc je vybaven optickou stabilizací obrazu, která spolupracuje i se stabilizací přímo v těle fotoaparátu – díky tomu tak máte o něco jednodušší práci při fotografování v makrosvětě, kde bývá stativ nezbytností. Specialitou objektivu je plovoucí ostřicí mechanismus, který potlačuje aberaci při ostření na krátkou vzdálenost a zároveň umožňuje použít menší konstrukční délku objektivu.

Vzhledem k ohnisku a světelnosti je objektiv vhodný též pro portrétní fotografii. Práci s aparátem u oka usnadňuje možnost přepínání mezi automatickým a manuálním ostřením pouhým posunutím ostřicího prstence k sobě/od sebe, což oceníte zejména při jemném doostřování při makrofotografii. Prstenec pro manuální ostření je široký a pogumovaný pro perfektní kontrolu nad jeho otáčením, v případě automatického ostření je pak k dispozici omezovač rozsahu ostření.

Objektiv je hodnocen velmi dobře zejména pro skvělou ostrost v ploše obrazu, minimální zkreslení a také minimální chromatickou vadu. Nejlépe objektiv začíná kreslit při cloně F5,6, kdy je ostrost velmi dobrá i v okrajových částech obrazu a  mizí i mírná vinětace. U nižších clonových čísel je třeba počítat s o něco měkčí kresbou v rozích (nic výrazného).


Sony FE 135mm f/1.8 GM – světelný střední teleobjektiv

Sony 135mm f/1,8Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: portrét

Sony FE 135mm f/1.8 GM 

Pokud je vám portrétní ohnisko 85 mm málo a raději byste ještě něco krapet delšího, je tu světelný objektiv s ohniskem 135 mm, který taktéž patří do špičkové řady GM. To samozřejmě znamená perfektní provedení z hlediska konstrukce, zvýšenou odolnost vůči prachu a vlhkosti a jedenáctilamelovou clonu, poskytující velmi jemný bokeh. Pozor však na to, aby nebylo ohnisko pro vaše účely příliš dlouhé, ačkoli je oblíbené, ne každému vyhovuje. Specialitou tohoto kusu je možnost ostřit už od 70 cm, což znamená v praxi zvětšení 0,25×.

Opticky se jedná opět o sklo bez kompromisů, při plně otevřené cloně si můžete všimnout měkčí kresby v okrajových oblastech snímku, ovšem při zaclonění na F2 je již ostrost excelentní v celé ploše obrazu. Vinětace, geometrické zkreslení i chromatická aberace jsou velmi dobře potlačeny již na úrovni objektivu. Z pohledu ergonomie cení fotografové široký ostřicí prstenec s jemným chodem, možnost vypnout cvakání clonového kroužku a zejména pak omezovač ostření pro rychlejší zaostření. Jediným neduhem tak zůstává relativně vysoká cena objektivu a absence stabilizace obrazu.

Vysoká cena je však poměrně snadno řešitelný problém, pokud sáhnete po objektivu Sigma 135mm f/1.8 DG HSM Art. Opticky je tento objektiv velmi podobný a pořídíte jej přibližně o třetinu levněji. Počítat ale musíte s mírně většími rozměry i hmotností.


Čtěte také na blogu:

VELIKOST SNÍMAČE FOTOAPARÁTU

SVĚTELNOST OBJEKTIVU – PROČ JE DŮLEŽITÁ?


Sony FE 70-200mm f/4 G OSS – stabilizované přiblížení

Sony 70-200mm f/2,8Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: portrét, sport, wildlife

Sony FE 70-200mm f/4 G OSS 

Nejpoužívanější rozsah ohnisek je u tohoto objektivu doplněn stálou světelností F4 a také optickou stabilizací, písmenko G pak značí příslušnost k vyšší kategorii objektivů. Bílé provedení teleobjektivu je pro Sony tradiční a také na těle najdete vše co byste mohli očekávat – přepínání mezi ručním a automatickým ostřením, ovládání stabilizace, včetně výběru ze dvou módů činnosti a samozřejmě také omezovač rozsahu ostření.

Opticky se jedná o výtečný objektiv se skvělou ostrostí po celé ploše obrazu, při plně otevřené cloně je třeba počítat s měkčí kresbou v okrajích, při zaclonění na F5,6 je pak ostrost i v rozích příkladná (řečené platí v celém rozsahu ohnisek, pouze na nejdelším konci je kresba celkově o něco měkčí). Někteří fotografové uvádějí možnost mírného závoje při fotografování v protisvětle. Stabilizace zde odvádí velmi dobrou práci, smířit se ale musíte s větší hmotností i rozměry a vzhledem k ceně se světelností pouze F4, což může být pro někoho limitující. Pravdou však je, že verzi se světelností F2,8 si výrobce cení takřka na dvojnásobek pořizovací hodnoty. V případě, že byste preferovali ještě delší ohnisko, je možné sáhnout po modelu Sony FE 70-300 mm f/4,5-5,6 G OSS, který má nepatrně horší světelnost, ale je cenově výhodnější.


Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD – široký a světelný základ

Tamron 17-28mmPro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: krajina, architektura, reportáž

Tamron 17-28 mm f/2.8 Di II RXD na e-shopu 

Ultraširokoúhlý zoom pro plnoformátovou bezzrcadlovku může mít různou podobu. Tamron nabídl velmi netradiční, avšak zároveň praktický rozsah ohnisek 17–28 mm při stálé světelnosti F2,8. Širokoúhlý zoom tohoto typu oceníte ponejvíce jako standardně nasazený objektiv pro reportážní či dokumentární tvorbu. Tomu odpovídají i kompaktní rozměry a celkem nízká hmotnost. Konstrukce objektivu je odolná vůči prachu a vlhkosti, osazen je krokový motor RXD s tichým a rychlým chodem.

Objektiv patří mezi zcela novou produkci Tamronu a vyniká kombinací praktických užitných vlastností a velmi dobré obrazové kvality. Ostrost je v celém rozsahu ohnisek velmi dobrá, pouze v okrajových částech je třeba počítat s měkčí kresbou při plně otevřené cloně. Perfektně zvládnutou má objektiv chromatickou vadu, podobně je na tom i vinětace. Nová generace motoru ostření se také ukazuje jako velmi rychlá a tichá i v praxi. Jediným nedostatkem zde může být absence rychlého přepínače mezi automatickým a manuálním ostřením. Nejpodobnější objektiv co do rozsahu a světelnosti, model Sony FE 16-35mm f/2.8 GM, pořídíte za více než dvojnásobnou cenu.


Tamron 28-75mm f/2.8 Di lll RXD – univerzální setový zoom

Tamron 28-75mm f/2,8Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: krajina, architektura, reportáž, portrét

Tradičnější rozsah ohnisek, stejná světelnost a konstrukce, tak by se dal charakterizovat další zástupce z trojice světelných zoomů společnosti Tamron. Pravdou však je, že v tomto případě může být začátek objektivu na 28 mm pro někoho omezující a nedostatečně široký. Na druhou stranu však objektiv nemá příliš mnoho konkurence co do světelnosti v kombinaci s rozsahem a velikostí, taktéž i vzhledem k nízké pořizovací ceně.

Opticky je na tom zoom skvěle a odvede perfektní službu majitelům fotoaparátů řady A7 a A7S, v případě vysokého rozlišení u A7R již může být patrná měkčí kresba zejména v okrajových částech, obdobně to platí i o optických vadách, které jsou sice v určitých situacích patrné. Avšak automatické korekce na úrovni fotoaparátu je velmi dobře odstraní. Viditelná může být chromatická vada u krajů záběru a také výraznější vinětace na koncových ohniscích. Pro některé uživatele zase bude limitujícím faktorem absence stabilizace obrazu. To vše kompenzuje velmi přívětivá cenovka, resp. poměr cena/výkon je zde opravdu na vysoké úrovni.

Alternativa velmi blízká tomuto objektivu, avšak s širším počátečním ohniskem je Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN ART, opět s velmi dobrý poměrem cena/výkon a tradičně poctivou obrazovou kvalitou, bohužel také bez optické stabilizace. Tu najdete u objektivu Zeiss Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS, který nabídne rovněž poměrně dostupnou cenu. Daní za to je však horší světelnost.


Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VXD – kompaktní světelný teleobjektiv

Tamron 70-180mm f/2,8Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: portrét, sport, wildlife

Světelný teleobjektiv je obvyklým nástrojem nejen portrétistů, ale také sportovních fotografů a milovníků zvířat. V tomto případě si přijdou na své co do světelnosti, ovšem budou se muset spokojit s kratším nejdelším ohniskem o 20mm, ve srovnání s konkurencí. Konstrukce objektivu v odolném provedení a nižší váha i rozměry by to však mohly částečně vynahradit. Všechny tři uvedené zoomy od Tamronu mají navíc shodnou velikost filtrového závitu 67 mm, takže můžete používat jednu sadu filtrů.

Objektiv je osazen novým typem ostřícího motoru VXD, který je rychlejší a tišší než předchůdci, ve své kategorii patří mezi výrazně kompaktní objektivy, což je částečně dáno i konstrukcí s výsuvným tubusem. Optická kvalita je skvělá napříč ohnisky, clona má i přes menší počet lamel kruhový tvar a dokáže vykouzlit jemný bokeh. Cena je prakticky poloviční oproti objektivu Sony téměř shodných parametrů, rozhodně se tedy jedná o dobrou koupi. Tamron však i v tomto případě spoléhá na stabilizaci obrazu v těle aparátu, takže je nutné s tím počítat. V praxi se také ukazuje mírný nedostatek daný konstrukcí, kdy je možné pracovat s nejkratší zaostřitelnou vzdáleností 27 cm pouze v případě manuálního ostření, autofokus zvládá ostřit až od 85 cm.


Sony FE 200-600mm F5,6-6,3 G OSS – když chcete vidět daleko

Sony 200-600mmPro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: sport, wildlife

ZOBRAZIT NA E-SHOPU

Milovníci divoké přírody a sportovní fotografie se většinou nespokojí s objektivem, který má kratší ohnisko jak 200 mm. Tento kousek je určen přímo takovým fotografům, navíc nabídne celkem široký rozsah. Příslušnost k řadě G značí odolnost vůči povětrnostním podmínkám a zkratka OSS pak optickou stabilizaci obrazu, která je u takto dlouhých ohnisek prakticky nezbytná. Objektiv je kompatibilní s telekonvertory 1,4× a 2×, takže můžete dosáhnout až na ohnisko 1200 mm (nevýhodou bude vyšší světelnost).

Vzhledem k úctyhodnému rozsahu ohnisek a pořizovací ceně se jedná prakticky o jasnou volbu pro všechny, kdo hledají podobný objektiv. Optická kvalita je vynikající a kresba velmi dobrá napříč ohnisky, patrné je geometrické zkreslení, ovšem to vyrovná přímo fotoaparát. Nevýhodou tak může být velikost a hmotnost, což je však u podobného objektivu logické a možná i rozměrný filtrový závit 95 mm namísto zadního filtru.

V případě, že se spokojíte s menším rozsahem ohnisek, ale je pro vás limitní cena, může být vhodnou alternativou objektiv Sigma 100-400mm f/5-6.3 DG DN OS Contemporary, který stojí polovinu a nabídne i výkonnou stabilizaci a zvýšenou odolnost proti stříkající vodě a prachu.


Přehled dalších dílů miniseriálu „TOP OBJEKTIVY“:

TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO SONY APS-C BEZZRCADLOVKY

TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO ZRCADLOVKY CANON

TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO ZRCADLOVKY NIKON

NEJLEPŠÍ ULTRAZOOMOVÉ OBJEKTIVY

komentář

  • Dobrý den,
    SIGMA 85mm Art DG DN f1,4 je špičkový objektiv, lepší ve všech ohledech než starý Sony GM 1,4. Je podstatně lehčí, kreslí lépe, je rychlejší. Sigma je nástupce verze Art GSM.