Výběr nejlepších objektivů s atraktivním poměrem ceny a výkonu pro fotoaparáty se snímačem micro 4/3 systému, jež si našly přízeň zejména u těch, kteří preferují co největší míru kompaktnosti fotografického systému, při zachování vysokého obrazového a zaostřovacího výkonu.
Nabídka objektivů pro bezzrcadlovky formátu micro 4/3 je již poměrně široká, nejvíce skel však samozřejmě nabízí dvojice výrobců, kteří se na daný standard zaměřují, a v nabídce mají nejen objektivy, ale i fotoaparáty – tedy společnosti Olympus a Panasonic. Při výběru a práci s objektivy je třeba počítat s vyšším cop faktorem, který v tomto případě dosahuje hodnoty 2×, což je větší přepočet než u ostatních používaných snímačů (1,5× resp. 1,6× u APS-C snímačů). V důsledku toho se samozřejmě více prodlužuje efektivní ohniskový vzdálenost a zmenšuje se tak úhel záběru objektivu.
Čtěte také na blogu: JAK VYBRAT OBJEKTIV PRO FOTOAPARÁT
Při výběru objektivu je samozřejmě třeba si předem ujasnit nejen jeho ohnisko a světelnost, ale také částku, kterou jste ochotni investovat. V nabídce jsou totiž mnohdy objektivy s podobnými parametry, avšak spadající do odlišných výkonnostních tříd, které se značně liší cenou. Naštěstí zde platí jednoduché pravidlo dražší = kvalitnější, a to nejen po stránce optické kvality, ale také použitých materiálů a obvykle i odolnosti vůči povětrnostním vlivům. V případě objektivů Olympus poznáte vyšší řadu objektivů podle přídomku Pro, u Panasonicu jsou to pak nejčastěji objektivy vyrobené ve spolupráci se společností Leica.
Panasonic Leica DG 8–18mm f/2,8–4 ASPH. – na krajiny i s filtrem
Pro formáty: micro 4/3
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: architektura, cestování, krajina
Krása objektivů s krátkým ohniskem je v jejich širokém úhlu záběru, který diváka doslova vtáhne do děje. Když ještě přidáme možnost zoomování a efektivní rozsah ohnisek je ve finále 16–36 mm, jedná se o velmi zajímavý a praktický objektiv pro řadu příležitostí. Specialitou objektivu je možnost nasazení klasických filtrů o průměru 67 mm, jelikož závit přesahuje vypouklou čočku objektivu, což není úplně běžné.
Optická kvalita je na velmi dobré úrovni, což je u řady Panasonic-Leica standardem, v případě videozáznamu oceníte tichý chod otočných prstenců i ostřicího mechanismu. Obrazová kvalita je napříč uživateli hodnocena velmi dobře, zejména pak korekce chromatické vady a dobře korigované geometrické zkreslení a vinětace. V obou případech také velmi dobře funguje použití automatické korekce ve fotoaparátu.
Nachytat můžete objektiv na odlescích a závoji při práci s protisvětlem ve specifickém úhlu, ve většině případů si ale optika s odlesky poradí velmi dobře a zachovává ostrý a kontrastní obraz. Praktické je i utěsnění objektivu proti prachu a vlhkosti, celkově má objektiv velmi robustní konstrukci.
Panasonic Lumix G 20 mm f/1,7 II ASPH – ideální pancake na street
Pro formáty: micro 4/3
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: architektura, cestování, reportáž
Výhody pancake objektivů jsou více než zřejmé, je to zejména jejich velmi malá stavební hloubka, takže u mnoha fotoaparátů s výklopným bleskem předsunutým nad objektiv ani nepřesahují obrysy těla aparátu. Širší ohnisko je u takových objektivů také poměrně časté a když jej doplníme velmi dobrou světelností, tak máme v ruce ideální nástroj pro reportážní, dokumentární nebo street fotografii.
Panasonic uvedl již druhou generaci takového pancake objektivu, při používání má tento kousek efektivní ohnisko 40 mm, takže je stále vhodným nástrojem pro uvedené použití. Oproti první generaci přináší ta druhá lepší zpracování a nižší hmotnost. Při ostření se neotáčí přední čočka, takže je možné bez obav používat i polarizační filtry, jejich průměr je 46 mm.
Vedle příznivé ceny je objektiv ceněn zejména pro velmi dobrou obrazovou kvalitu napříč celým rozsahem clon. Ohnisko a s ním spojený úhel záběru je mírně netradiční, ovšem je velmi blízko tradičním 35 mm. Mírným negativem může být viditelné geometrické zkreslení a občas je vytýkána absence utěsnění proti prachu a vlhkosti, což by se jistě hodilo. Z pohledu optické kvality, však není prakticky co vytknout.
Panasonic Lumix G 12–35 mm f/2,8 II – velmi kompaktní záklaďák
Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: portrét
Základní setové zoomy obvykle nabízejí rozsah nejpoužívanějších efektivních ohnisek (28–80 mm), avšak jejich proměnlivá světelnost nebývá nijak zázračná. Mnohem univerzálnější řešení nabízejí zoomy se stálou světelností, k nimž patří i tento model s efektivním rozsahem 24–70 mm při cloně F2,8. Přídomek HD v označení pak odkazuje k natáčení videa, i u něj totiž pomůže optická stabilizace, která spolupracuje i se stabilizací v těle aparátu.
Objektiv spadá mezi pokročilé modely, takže zde najdeme konstrukci, která je utěsněná vůči prachu i vlhkosti a jejím základem je kovové šasi. Ostření je v režii tichého a rychlého krokového motoru a objektiv podporuje i pokročilou technologii ostření DFD od Panasonicu. To vše pak nabídne při zachování opravdu kompaktních rozměrů.
Optická kvalita objektivu je velmi dobrá a to jak po stránce ostrosti, tak kresby. Poměrně dobře si poradí i s vinětací (patrná na nejširším ohnisku) a chromatickou vadu byste také hledali stěží. Slabinou je v určitých situacích snímání v protisvětle, kdy se můžete setkat s řadou odlesků. Počítat je třeba také s menší mírou rozostření pozadí, vzhledem ke světelnosti.
Panasonic Lumix G 100–300 mm f/4,0–5,6 II – dalekohled za pusu
Pro formáty: micro 4/3
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: sport, wildlife
Dlouhý teleobjektiv je obvykle doménou sportovních a wildlife fotografů, kteří obvykle snímají na poměrně velkou vzdálenost. Alternativou k profesionálním objektivům této kategorie jsou levnější širokorozsahové objektivy, které sice nenabídnou tak dobrou světelnost a řezavě ostrý obraz, ale jsou naopak velmi kompaktní a cenově přijatelné.
Kapesní dalekohled je vhodné přirovnání k tomuto kousku, který nabídne efektivní rozsah ohnisek 200 až 600 mm, což už je řádné přiblížení. Limitující může být v určitých situacích průměrná světelnost, ovšem díky optické stabilizaci, která spolupracuje i se stabilizovaným fotoaparátem, dostanete k dobru možnost posunu času o několik EV. Praktické je také utěsnění proti povětrnostním vlivům.
Aktuální druhá generace objektivu přišla s vylepšenou stabilizací a rychlejším ostřením. Z pohledu obrazu zde nutně došlo k jistému kompromisu. Optická kvalita je vzhledem k rozsahu velmi dobrá zejména v první polovině rozsahu ohnisek. Na delších ohniscích je již kresba měkčí a okraje jsou také méně ostré, není to však dramatické zhoršení obrazové kvality. Zkrátka dobrý poměr cena a výkon pro všechny lovce beze zbraní.
Panasonic Lumix G 14–140 mm f/3,5–5,6 II – cestovní univerzál
Pro formáty: micro 4/3
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: cestování, krajina, reportáž
Pro ty, kdo nepožadují velký rozsah dlouhých ohnisek, ale spíše ocení univerzální cestovatelský zoom s dostatečným rozsahem, je určen objektiv s desetinásobným zoomem a rozsahem 14 až 140 mm, což v praxi znamená efektivní ohniska 28–280 mm. Tedy ideální doplněk k fotoaparátu, pokud nechcete měnit objektivy a cestujete nalehko.
Ve srovnání s předchozí verzí byla i u tohoto kousku vylepšena stabilizace a celková konstrukce, takže je objektiv o něco lehčí a menší. Inovovaná stabilizace nově spolupracuje i se stabilizovanými aparáty a je o něco účinnější. S přihlédnutím k předpokládanému použití je objektiv utěsněn proti prachu a vlhkosti.
Vzhledem k rozsahu je optická kvalita velmi dobrá. Na kratších ohniscích se občas může objevit vinětace a chromatická vada, se kterými si většinou poradí korekce na úrovni fotoaparátu. Na širokém ohnisku také počítejte s mírným geometrickým zkreslením a úbytkem ostrosti v rozích. Na druhou stranu je třeba vyzdvihnout velmi dobrou ostrost obrazu v ploše i při otevřené cloně, takže nemusíte nutně clonit na F8 až F11 pro dosažení maximální ostrosti obrazu.
Čtěte také na blogu:
Olympus 60 mm f/2,8 macro – perfektní makro i portrét
Pro formáty: micro 4/3
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: makro, portrét
Ačkoli tento objektiv patří mezi jedny z prvních kusů, které Olympus uvedl pro standard micro 4/3, neznamená to, že by byl špatným, spíše naopak protože postupně klesá jeho cena. Relativně dlouhé ohnisko (efektivně 120 mm) je ideální nejen pro makro, ale velice dobře poslouží i při fotografování portrétů, kdy můžete díky krátké ostřící vzdálenosti dosáhnout velmi pěkně rozostřeného pozadí.
Ve srovnání s ostatními modely je makroobjektiv poměrně dlouhý, na těle je okénko s indikací poměru zvětšení až do 1:1 a vzdáleností, na kterou je zaostřeno. Zaostřit zvládnete s objektivem od necelých 20 cm a pokud chcete ostření ještě urychlit, je k dispozici přepínač pro omezení ostření v určitém rozsahu. Samozřejmostí je zde i utěsnění proti prachu a vlhkosti a kvalitní konstrukce.
Opticky se jedná o výtečný objektiv se skvělou ostrostí po celé ploše obrazu, který zachytí i velmi jemné detaily. To stejné platí o zvládnutí optických vad, chromatickou aberaci zde prakticky nenajdete a vinětace je také dobře potlačena. Bokeh je při práci s nižší clonou příjemně měkký a vhodně doplňuje ostrý hlavní objekt. Objektiv je také velmi lehký, což může být pro někoho mírným mínusem vzhledem k absenci stabilizace – tu však dobře nahradí stabilizované tělo nebo stativ.
Olympus 12–100 mm f/4 IS PRO – univerzální nástroj profesionála
Pro formáty: micro 4/3
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: cestování, krajina, reportáž
Jestli chcete to nejlepší, co je možné v rámci systému micro 4/3 pořídit, pak by to měl být právě tento objektiv. Profesionální základní zoom od Olympusu totiž nabídne perfektní rozsah efektivních ohnisek 24–200 mm, ke kterým přidává stálou světelnost a zejména pak účinnou stabilizaci. Ta umí spolupracovat i se stabilizovanými fotoaparáty a při jejich kombinaci dosáhnete účinnosti až 7,5 EV!
Přidejte si ještě perfektní zpracování odolné vůči povětrnostním vlivům, programovatelné funkční tlačítko na tubusu objektivu a rychlý režim přepínání mezi manuálním a automatickým ostřením, které je velmi rychlé. Vše zabaleno do masivního obalu s kovovou kostrou.
V superlativech můžeme pokračovat i u optické kvality, která je vzhledem k rozsahu fenomenální. Ostrost je skvělá napříč ohnisky i clonami a platí to i u plně odcloněného objektivu, to stejné je možné říci o zvládnutí geometrického zkreslení obrazu a také odolnosti vůči odleskům či závoji. Univerzálnost podtrhují i velmi dobré výsledky při záznamu videa. Snad největší nevýhodou objektivu je jeho masivní provedení a s ním spojená vyšší hmotnost, v některých situacích pak i nervóznější bokeh.
Olympus 40–150 mm f/2,8 PRO – střední teleobjektiv se skvělým obrazem
Pro formáty: micro 4/3
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: krajina, architektura, reportáž, portrét
První světelný teleobjektiv pro micro 4/3, který Olympus uvedl se podařil na jedničku, za což vděčí zejména příslušnosti k řadě Pro. Konstrukci netřeba detailněji rozebírat, jelikož je obdobně robustní u všech objektivů této řady. U tohoto kousku dejte pozor pouze na sluneční clonu, hrubější zacházení většinou odnese mechanismus pro její posouvání v ose objektivu.
Efektivním ohniskem 80–300 mm se blíží objektiv klasickým světelným teleobjektivům pro plnoformát. A platí to i o jeho univerzálním použití nezávisle na žánru – zkrátka ideální světelný teleobjektiv pro jakoukoli příležitost. Počítat je třeba s vyšší hmotností, tu však vyváží celková obrazová kvalita. Pro lepší stabilitu je součástí stativová objímka a manuální ostření rychle zapnete posunem ostřicího prstence.
Obraz je v ploše ostrý skrze všechna ohniska i clony a to i v rozích. Zkreslení obrazu byste zde hledali marně na obou koncích a s chromatickou aberací je to stejné. Také práce v protisvětle nepřináší žádná zásadní úskalí a díky krátké ostřicí vzdálenosti si můžete troufnout i na detaily. De facto tento objektiv nemá žádné negativa, pokud mezi ně nebudeme počítat větší rozměry, hmotnost a také vyšší pořizovací cenu.
Olympus 8 mm f/1,8 Fisheye PRO – světelné rybí oko
Pro formáty: micro 4/3
Typ objektivu: pevný
Vhodný pro žánr: sport, krajina, reportáž
Už jen to označení světelné rybí oko je velmi zvláštní kombinací, ale opravdu tomu tak je. Osmimilimetrový objektiv s úhlem záběru 180° je velmi zajímavým nástrojem právě díky světelnosti, která umožní alespoň částečně pracovat s hloubkou ostrosti. Příslušnost k řadě Pro pak značí odolnost vůči prachu a vlhkosti, masivní konstrukci s kovovou kostrou a snadné přepínání mezi automatickým a ručním ostřením.
Vzhledem k tomu, že se jedná o rybí oko, musíte počítat se zkreslením obrazu, na druhou stranu je však možné přímo ve fotoaparátu Olympus korigovat toto zkreslení přímo v náhledu scény, takže uvidíte výsledek ještě před stiskem spouště. O obrazové kvalitě asi není třeba nijak detailněji hovořit – je zkrátka velmi dobrá, stejně jako to platí o celé řadě objektivů Pro. Snad jediným omezením je zde nemožnost nasazení filtrů, jelikož má objektiv integrovanou sluneční clonu a značně vypouklou vstupní čočku.
Olympus M.ZUIKO 17 mm f/1,2 PRO, 45 mm f/1,2 PRO a ED 25 mm f/1,2 PRO – supersvětelná trojice
Pro formáty: APS-C, FF
Typ objektivu: zoom
Vhodný pro žánr: sport, wildlife
Tato trojice objektivů má společných několik vlastností, zejména je to výjimečná světelnost F1,2 a také příslušnost k profesionální řadě skel Pro, což s sebou nese bytelnou konstrukci, posuvný ostřicí prstenec pro rychlé přepínání způsobu ostření a v neposlední řadě pak odolné provedení. Ohnisko je v tomto případě třeba volit podle plánovaného použití. Nejširší kousek skvěle poslouží pro reportáž nebo street, středních 25 mm vám nabídne úhel záběru standardní padesátky a 45mm ohnisko se světelností F1,2 je přímo stvořeno pro portrétní fotografii.
Ani v jednom z uvedených případů nesáhnete vedle, protože optická kvalita je vynikající a nic lepšího mezi nativními objektivy snad na trhu ani nenajdete. Všechny tři kousky nabídnou vynikající ostrost v celé ploše obrazu i při plně otevřené cloně a minimalizované projevy optických vad. Ostření je také velmi rychlé a prakticky neslyšné. Vzhledem ke světelnosti a vícelamelové cloně se můžete spolehnout na perfektní podání rozostřených oblastí a jemný bokeh. A jaká jsou negativa? Najdete zde dvě – vyšší hmotnost a vyšší cenu.
Přehled dalších dílů miniseriálu „TOP OBJEKTIVY“:
TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO SONY APS-C BEZZRCADLOVKY
TOP 10 OBJEKTIVŮ PRO ZRCADLOVKY CANON
Přidat komentář