Na začátku letošního roku 2016 bylo firmou Nikon představeno několik novinek. Nikon D5, Nikon D500 a blesk SB-5000. Díky spolupráci s firmou FOTOLAB jsem měl možnost si je osahat a vyzkoušet.
Po dlouhých více než šesti letech se model D300s dočkal nástupce. Nikon D500 je vytoužený DX fotoaparát, kterého se nemohl dočkat nejeden nadšený fotoamatér stejně jako řada profesionálních fotografů. Nikon D500 je právem označován jako vlajková loď mezi zrcadlovkami s APS-C čipem. Ale abych jen bezduše neopisoval manuál, níže jsou jen ve zkratce uvedeny technické parametry, aby hned od začátku bylo jasné s kým máme tu čest.
- Snímač CMOS DX (APS-C – 32,5 x 15,6mm) s rozlišením téměř 21Mpx (20,9) 5568×3712
- Procesor EXPEED 5
- Rozsah ISO 100-51200 rozšiřitelné na 50-1640000
- 3,2 palcový dotykový vyklápěcí displej s rekordním rozlišením 2,359 milionů bodů
- Zaostřovací systém 153 bodů
- Hranolový hledáček se 100% pokrytím a zvětšením 1,0x
- Rozsah časů 30 sec – 1/8000
- Obrovská vyrovnávací pamět až 200 RAW při až 10 sn./s
- Video 4K 30 sn./s
- Duální slot na karty XQD a SD s podporou UHS-ll
- WiFi, Bluetooth, Snap Bridge
- Utěsnění proti prachu a vlhkosti
- Baterie EN-EL 15 (1250snímků na jedno nabití)
- Tělo váží 860g (147x115x76mm)
Přečtěte si také naše velké srovnání Nikon D500 vs D750.
1. Mechanické provedení a ergonomie
Zadní stěna a horní kryt je vyroben (jak se stalo dobrým zvykem u vyšších modelů) z bytelné hořčíkové slitiny. S ohledem na WiFi modul, jsou boky a přední stěna z odolného plastu vyztuženého karbonovými vlákny.
Vše je příkladně sestaveno a slícováno a fotoaparát tak působí odolným a pevným dojmem, tak jak je v této třídě dobrým zvykem.
Tělo Nikon D500 je rovněž utěsněno proti vlhkosti a prachu. Výrobce slibuje stejnou odolnost jako u Nikonu D810. Z hlediska ergonomie Nikon poslední dobou hodně zapracoval v oblasti gripu a u novějších modelů grip více „zahlubuje“ „ponořuje“, díky čemuž je držení perfektní.
Prsty dokonale zapadnou tam, kam mají a vzhledem k velikosti těla i malíček dokonale kopíruje tvar gripu. Držení je naprosto pevné a jisté a zcela jistě vyhoví i větší mužské dlani.
Přístroj nemá vestavěný výklopný blesk a i díky tomu může být celá horní část vyrobena z jednoho kusu hořčíkové slitiny. I přes absenci integrovaného blesku lze s Nikonem D500 zcela samozřejmě používat externí zábleskové jednotky.
Výklopný dotykový displej je proveden kvalitně a robusně a jeho řešení je na hony vzdálené až „fórovému“ provedení známému z nižších modelových řad. Ostatně zkušenosti a praxe s tímto provedením v podobném duchu s Nikon D750 ukazuje, že se není čeho se obávat.
Novinkou je joystick pro výběr ostřících bodů, který byl poprvé představen u modelu profesionální řady Nikon D4. Zde je však příjemněji řešen a to nejen na omak. I jeho chod je jistější a dává lepší představu o tom kterým směrem jsem pohnul. Ostatně, stejné je to i u součastné profi zrcadlovky Nikon D5.
Podsvícení tlačítek, rovnež známé z profi řady předešlé generace je velice šikovná a návyková záležitost a konečně není výsadou jen modelů jejichž cena přesahuje stotisícovou hranici.
V konečném důsledku na mě pozitivně zapůsobila i mezigenerační migrace některých tlačítek. Nejdůležitější pozitivní změnou je umístění tlačítka ISO na pravou horní stranu. Po chvilce návyku velice intuitivní a jednoznačně ve prospěch ovládání jednou rukou.
Potěší i dvě programovatelná tlačítka, umožnující si přístoj nastavit k obrazu svému. Ergonomii, hlavně při focení na výšku, lze vylepšit volitelným příslušensvím v podobě gripu MB-D 17. Použitím gripu lze vylepšit i celkovou výdrž, protože grip může pobrat ještě jednu li-lon baterii EN-EL 15 s výdrží cca 1250 snímků.
Zde si dovolím poznámku, že Nikon D500 nepodporuje akumulátory výrobců třetích stran, což určitě bude předmětem kritiky některých uživatelů. Grip ovšem umožnuje použití AA baterií které dokáží poskytnout dostatek energie až pro cca 1260 fotografií.
Případně lze použít akumulátor EN-EL18a, který známe z profi top modelů Nikon D4s a Nikon D5. Výdrž baterie pak stoupne na krásných cca 2500 snímků.
Pohled do hledáčku u mě vyvolal doslova nadšení – obrovský světlý hledáček zobrazující 100% scény, tak jak to známe z těch nejlepších modelů.
Navíc je zde, právě díky DX platformě, doslova geniální rozmístění ostřících bodů . Žadné zhuštění prakticky uprostřed se nekoná! Naopak, body jsou rozmístěny po celém hledáčku tak, že zaujímají cca 80% plochy zorného pole. Přesné nastavení kompozice přímo při focení je nesmírně osvobozující..
2. Autofokus a obrazová kvalita
Fotoaparát Nikon D500 používá k ostření Nikon AF systém Multi-CAM 20k se 153 ostřícími body, z čehož je 99 bodů křížových a 15 z těchto bodů podporuje i světelnost F/8.
Osobně jsem vyzkoušel konfiguraci Nikkor AF-S 300 f/4 E PF VR + Nikon TC-20E lll 2x telekonvertor (tedy setavu s hraniční světelností f/8) a musím uznat, že to skutečně ostří. Při vyloženě akční fotografii bude klesat spolehlivost, ale běžné věci to opravdu zaostří.
Nejlépe se choval prostřední ostřící bod a není divu. Díky jeho vysoké citlivosti a schopnosti ostřit již od -4EV lze očekávat excelentní ostření i ve velmi špatných svetelných podmínkách.
Ostatní body mají citlivost stále parádních -3 EV.
Celkově je autofokus naprosto luxusní, překonávající vše, co bylo dosud vyrobeno a to i včetně profi třídy předchozích generací.
Ostřící modul je shodný s profesionálním fotoaparátem Nikon D5. Ostření je nebývale svižné, přesné a pokud se dodrží obecná pravidla, platí, že cokoliv dostanete do hledáčku, to je zúročeno výslednou ostrou fotkou. Novinkou je AF Tuning, který zaostří v režimu LiveView (živý náhled), kde si automaticky doladí autofokus.
Srdcem Nikonu D500 je procesor EXPEED 5 (opět stejný jako u nejdražšího modelu Nikon D5) který podporuje sekvenční snímání s rychlostí 10fps s prakticky neomezenou vyrovnávající pamětí max. 200 snímků ve formátu RAW se 14bitovou hloubkou.
To jsou naprosto fantastické parametry, dříve dosažitelné jen u přístrojů za za trojnásobnou cenu. Ostatně i dnes těmto hodnotám konkurují pouze násobně dražší přístroje Nikon D5 a Canon 1DX Mkll.
A nyní k obrazové kvalitě; ze specifikací je zřejmé, že v Nikonu D500 se skrývá tzv. crop čip, tedy snímač který je menší než full frame (menší než políčko kinofilmu, tedy 36x24mm).
Z fyzikálních důvodů by na tom tedy teoreticky měl být hůře se šumem. Tedy hůře než kolegové s plnoformátovým senzorem. I já, jakož to fotograf volně žijích zvířat, jsem nadobro opustil modely s tímto rozměrem snímače a řadu let používal výhradně FX přístroje, právě pro jejich kvalitu a nízký šum při vysokých citlivostech.
Avšak při pohledu na základní rozsah citlivosti ISO 100 až 51 200, rozšiřitelný na, sice tak trochu marketingově na efekt, až na ISO 1 600 000 ISO, dává tušit, že se stalo něco mimořádného ve fotografickém světě.
Nechci se nimrat nesmyslně v pixelech toho kterého modelu, či fotit na nesmyslně vysoké ISO za bílého dne. Vybírat si svůj pracovní nástroj vyloženě na základě „šumových vlastností“, je dle mého názoru nesmysl vytržený z kontextu dalších neméně důležitých vlastností. Navíc má každý míru použitelnosti postavenou jinde.
Osobně mám vysoké nároky, ale musím říct, že s D500 bych se opravdu nebál otočit rolerem i na citlivost ISO 12 800, kde je z mého pohledu stále dostatečná kvalita pro velkoformátový tisk. A i vyšší hodnoty poskytnou dostatečně kvalitní výsledky pro publikaci na internetu, nebo tisk menších formátů (třeba pro knihy a časopisy).
Z hlediska šumu je Nikon D500 plně srovnatelný s předchozí generací FX (full frame) zrcadlovek. Důležité je, že není třeba měnit návyky z předchozích let a pokud je třeba použít vysokou citlivost, bez obav ji nastavím s perfektním výsledkem.
Pokud bych nevěděl s jakou platformou fotím, skoro bych přísahal, že fotím s kvalitní Full-Frame zrcadlovkou. Pro moji práci je ovšem důležitý výsledek a ne písmenka v označení.
Pro ty, kteří to ovšem bez čísel a srovnání nepřežijí – Nikon D750 a Nikon D4s jsou zhruba o necelé EV v šumu lepší než Nikon D500 a Nikon D5 o trochu více jak 2 EV.
Míra šumu u D500 je ovšem plně srovnatelná s modely D4, Df a D810. Staší modely jako D700, D3 a D3s pak D500 bez problému pokoří a poskytne znatelně lepší výsledky. O srovnání s nižšími modely s DX (APS-C) snímačem ani nemluvě.
Rozlišení snímače 21Mpx je, dle mého názoru, dostačující pro většinu fotografů a fotografií. Pokud zabrousím do stáje Nikonu, tak ostatní současné DX modely nabízí 24Mpx snímače. To je o 3Mpx více, což je rozdíl který v praxi hraje jen pramalý význam.
Co však význam má, je porovnání obrazového výstupu a zde je jasné, že Nikon D500 disponuje mnohem větší kvalitou. Snímky jsou opravdu neuvěřitelně detailní s ostrostí na pixel. Sice vzhledem k rozlišení nebude poskytovat takovou rezervou ořezu jako v případě 36Mpx Nikonu D810, ale i přesto tu prostor pro dodatečný ořez stále existuje. Opět bude záležet na osobních preferencích, co kdo dokáže akceptovat.
A jak pozitivně vnímat crop faktor, čili nutnost přepočtu ohniska objektivu, kvůli velikosti čipu? D500 je velmi rychlá zrcadlovka se špičkovým bufferem a tak se předpokládá využití převážně k fotografování sportu, wildlife nebo reportáže. Výhodou, zvlášť pro sportovní a wildlife fotografii, je prodloužení ohnisek o 1,5x crop factor.
Vzhledem k celkovému výkonu, a to jak obrazovému, tak ostřícímu je Nikon D500 tedy tím nejkvalitnějším konvertorem.
Po přepočtu ohniskové vzdálenosti z mého objektivu 400mm f/2.8 VR „udělá“ fantastickou 600 f/2.8 VR. A to mi v takové kvalitě, při tak vysoké světelnosti nyní žádná jiná sestava nenabídne.
Pro moji práci je to jednoznačný přínos a dává mi to zcela nové možnosti při focení. Celé je to ještě umocněno luxusním vyklopným displejem zvyšující výsledný komfort.
3. Video
Přiznám se, že se cítím více fotografem, než kameramanem. Ale Nikon D500 lze bez obav využít i jako kvalitní videokameru, protože nabízí 4K videosekvence, což je v třídě APS-C zatím ojedinělý parametr. Celkově je přítomnost 4K videa ne zcela běžnou záležitostí.
Rozlišení je 3840×2160 pixelů při snímkovací frekvenci 30p, 25p i 24p, full HD video je s rozlišením 1920×1080 pixelů při 60p, 50p, 30p, 25p a 24p.
Video se ukládá do souborů MOV ve formátu H.2.64 / MPEG 4 AVCV. Zvuk se zaznamenává přes interní stereo mikrofon,ale můžete připojit samozřejmě i mikrofon externí. V manuálním režimu lze využít dokonce automatickou citlivost ISO.
4.Paměťové karty
Fotoaprát Nikon D500 podporuje ty nejnovější a nejrychleší karty. Má duální slot pro karty typu SD,SDHC i SDXC a dokonce podporuje i UHS-ll rozhraní, což oceníte při rychlém sekvenčním snímání.
Druhý slot je pro karty typu XQD, které mají vysokou rychlost čtení i zápisu a nahrazují tak pomalejší karty typu Compact Flash (CF).
V době psaní této recenze se ze zahraničních zdrojů začaly množit problémy ve spojitosti s kartami Lexar a to jak XQD, tak SD(UHS-ll) právě v souvislosti s Nikon D500.
Tuto skutečnost jsem prověřil a musím dát oněm hlasům za pravdu. Jako berlička pro test sloužil k porovnání profi Nikon D4. Stejně jako Nikon D500 hlásí karty Lexar chybu při prohlížení fotek ve fotoaprátu s hláškou, že je karta poškozena.
Zajímavé je, že model Nikon D5 nemá s kartami zádný problém. A to bylo zkoumáno několik kusů. Na vyjádření Lexaru, kde je problém, či zda se to týká určitých sériových čísel, stále čekám.
Sázka na jistotu se špičkovou rychlostí je XQD SONY series G 400MB/s a SD(UHS-ll) je San Disk Extreme pro.
5. Závěr
Nikon D500 je špičková profesionální zrcadlovka plná nejmodernějších funkcí našlapaných do odolného, a přitom relativně lehkého těla. Vynikající obrazová kvalita s nízkou hladinou šumu a špičkové automatické ostření, splňuje vysoké nároky na živou fotografii.
Nikon D500 splní sen jak zapáleného amatéra, tak i profesionála, který od svého pracovního nástroje potřebuje maximální výkon a spolehlivost. Pokud by tento přístroj nevyhovoval, „vyšším“ modelem ideálním k focení rychlé akce je pak u Nikonu už prakticky jen nejvyšší model – Nikon D5. Ale to je řešení vykoupené trojnásobně vysokou cenou.
Nikon D500
Potěšilo nás:
- Vynikající obraz s nízkým šumem
- 4K video
- Ostřící systém
- Výklopný dotykový displej
- Podsvícení tlačítek
- APS-C
- Poměr výkon - cena (ve srovnání s profi FX))
Zasloužilo by vylepšení:
- Absence špičkového reportážního skla na DX (obdoba 24-70f/2.8 VR u FX)
- Cena volitelného příslušenství (bateriového gripu)
- Chybí automatická regulace jasu displeje
- Záruční list integrován na zadní stranu návodu (doporučuji odtrhnout)
- Zatím nevyjasněné problémy s kartami Lexar
Recenzi společně s fotografiemi pro Vás připravil:
Jaromír Kadeřábek – wildlife fotograf a zákazník FOTOLAB.cz
Dobrý den mám d610 a fotím právě ptáčky nevím jestli bych si pomohl přechodem na d500 .
Dobrý deň,
kúpil som si Nikon D500 a akumulátor, ktorý bol ku nemu pribalený sa rýchlo vybíja a aj po nabití ukazuje kapacitu len 98 %, akumulátor je EN-EL15 – Li-ion20, poraďte čo urobiť
Dobrý den, Michale,
podle toho, co píšete,to vypadá na vadný kus. Prosím, obraťte se na e-mailovou adresu reklamace@fotolab.cz, kde vám ohledně reklamace rádi poradíme.
Hezký den, Adam
Dobrý den.
CHcem kúpiť nikon d-500. Ako bude spolupracovať s objektývom nikon af-s 300 IF ED f-4.
Dakujem a prajem pekný den.
Dobrý den,
objektiv bude s D500 pracovat bezproblémově. Jen mějte na paměti, že vzhledem k DX snímači Nikonu D500 dojte k ořezu obrazu a výsledkem bude ohnisková vzdálenost 450mm (což vám samozřejmě může a nemusí vyhovovat).
Hezký den, Adam
Zdravím, vlastním ještě Nikon D7000. Do jaké míry budu moci použít objektivy 35, 16-85, 70-300? Nebude problém?
A srovnání D750(FF) a D500 vychází v čí prospěch?
Dobrý den, Jiří,
v případě D500 by v přechodu nebyl problém, vzhledem k tomu, že obě těla mají DX snímač. V případě přechodu na Full Frame (např. zmiňovaná D750) by zmíněné objektivy sice byly použitelné, ale byla by použita jenom část snímače – tuto variantu rozhodně nedoporučujeme. K D750 byste tedy musel počítat s investicí do kompatibilních objektivů.
D500 a D750 jsou především určené pro trošku jiné využití, nicméně oba jsou to vynikající foťáky.
Porovnání D500 a D750 jsme se věnovali v tomto článku:
https://www.fotolab.cz/blog/nikon-d500-vs-d750/
Hezký den,
Adam Dobiáš