Jakmile máte veškeré fotografie roztříděné, nejlepší z nich prošly nezbytnou postprodukcí, vše je bezpečně archivováno, následně přichází čas na rozhodnutí, zda proměníte své negativy (resp. data) ve skutečné, uchopitelné fotografie.
V současné době plné elektroniky se může zdát tisk fotografií jako přežitek, ale opak může být pravdou. Oproti minulosti se značným způsobem rozšířily možnosti jak obraz uložený na záznamovém médiu přenést do reality domácností, kanceláří, veřejných budov a mnoha dalších prostor.
Lidská paměť není nekonečná a mnoho vzpomínek na prožité chvíle se z ní postupem času vytrácí. Fotografie (případně také i videa) jsou ideální pro neustálé připomínání si klíčových okamžiků, které jsou v našich životech důležité. Fotografie promlouvají k divákům i v rovině kreativní tvorby, umění, a zde je jejich zhmotnění např. ve formě fotoobrazu většinou nezbytné.
Jistou dobu zažívá značný boom opět instantní fotografie. Na první pohled méně kvalitní fotografie, které však profitují z možnosti okamžitého tisku a prohlížení. Ikonickou značkou posledních let je INSTAX, se kterým na trhu soupeří také známý POLAROID (čtěte také na blogu: Proč si koupit Instax nebo Polaroid?).
NÁŠ TIP: Velmi nás nadchla funkce nahrání zvuku k fotografii u instantního fotoaparátu INSTAX LIPLAY (recenze), kdy přes sken vytištěného QR kódu na fotce vám mobilní zařízení přehraje zvukový záznam (např. zvuk přírody, namluvený vzkaz, hudbu apod.).
Barevná fotografie, pokud je kvalitně vytištěna a archivována, vám vydrží dělat radost mnoho let (20 i více let bez výrazné újmy na vzhledu). U klasické černobílé fotografie můžeme s nadsázkou tvrdit, že nás bez problémů přežije, jelikož její trvanlivost je při správné archivaci odhadována na 150 i více let.
Tisk fotografií, fotoknihy, kalendáře, fotodárků
Jak bylo zmíněno v úvodu, v dnešní době máme opravdu široké možnosti transferu fotografií do tištěné podoby. Každá z nich je něčím atraktivní, má své výhody a nevýhody.
Velmi populárními se staly fotoknihy. Její vytvoření není složité, jen se sluší upozornit, že může být časově náročnější, pokud je fotokniha velmi rozsáhlá a obsahuje značné množství fotografií, popisků. Každá fotokniha je však unikátním dílem a vynaložené úsilí se vám vrací zpět v podobě originálního souboru vzpomínek na zaznamenané okamžiky. Můžete si zvolit vlastní podobu vazby knihy, čímž dáváte fotoknize další šmrnc na atraktivnosti.
Pokud budete tvořit fotoknihy v pravidelných intervalech, budete mít vlastní tvorbu velmi dobře pokrytou, a zároveň se stanou vkusnou dekorací obývacích prostor, kanceláří apod.
S pomocí jednoduchého průvodce si můžete fotoknihu přizpůsobit přesně podle svého a rozdělit fotografie například tematicky podle ročního období do ucelené kroniky roku – k čemuž jsou určena i předpřipravená pozadí jednotlivých stránek.
Samotné fotografie můžete tisknout v různých velikostech, a to na standardní nebo prémiový fotopapír, který má delší trvanlivost. V obou případech je možný tisk v lesklé či matné podobě. V případě, že chcete vytisknout velkoformátové fotoobrazy můžete si vybrat z široké nabídky materiálů pro tisk (mimo papíru například plastová či hliníková deska), včetně kvalitního a odolného lněného plátna.
Rozhodně doporučuji si vyzkoušet tvorbu vlastního kalendáře, který se může stát oblíbeným dárkem jak pro vaše blízké, tak třeba pro obchodní partnery.
Specialitou v nabídce CEWE FOTOLAB je výroba fotodárků, mezi nimiž lze nalézt např. nádoby na pití (porcelánové i plechové hrnky), textilní výrobky, hry, dekorace a mnoho dalšího. Tím to ovšem nekončí, v nabídce lze nalézt i potisk obalů na mobilní telefony, zkrátka nabídka je pestrá, vybere si prakticky každý (kompletní přehled nabídky zde).
Pozor na UV záření a možné blednutí barev
Ačkoliv jsou vytištěné snímky barevně stabilní, je třeba počítat s možnou změnou barevnosti během déle trvajícího vystavení na přímém slunečním záření. Plánujete-li výslednou fotografii vystavit i nepřímému slunečnímu svitu přes okno, doporučuje se využít odolnějšího a trvanlivějšího tisku s UV ochranou.
Předešlé díly minisérie „WORKFLOW FOTOGRAFA“:
Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:
Petr Březina
K fotografování jsem přičichl poprvé v roce 1996, kdy jsem ukořistil otcův Zenit 11 a k němu pořídil světelný 135mm objektiv, na vysoké to bylo ve znamení kompaktů a koupě filmové zrcadlovky. Od roku 2004 spolupracuji s různými redakcemi na testování digitálů, takže mi rukama prošlo nemálo strojů. Nejlépe se však cítím se světelnou pětatřicítkou, která mi naprosto vyhovuje nejen při reportáži, ale i při portrétech.
Přidat komentář