Fotograf Javier Aznar přináší několik krátkých rad a doporučení pro kreativní fotografickou tvorbu zaměřenou na zachycení krás přírody z blízka, či přímo z makro pohledu. Budete potřebovat jistou dávku trpělivosti, ale věříme, že výsledek bude stat za to. Posuďte však sami nad fotografiemi z hmyzí říše.Hmyz nám často připadá strašidelný nebo odpudivý. Javier Aznar se to snaží svým fotografováním změnit: „Lidé se na hmyz většinou dívají negativně, ale já se snažím ukázat tato živočichy v jiném světle, aby si k nim lidé našli cestu a abychom se všichni mohli podílet na jejich ochraně.“
Vlastní výzkum
Ideální způsob, jakým si Javier hledá další projekt, zní jednoduše. V tomto oboru je to ale základní postup. „Existuje řada způsobů vzniku projektu,“ říká. „Ve většině případů však nápad na projekt přichází v terénu při pozorování. Když zahlédnu něco, co na mě zapůsobí, začnu se tomu věnovat a pořizovat více snímků.“
Nepřetržitá služba
Javier se za snímky hmyzu vydává ve dne i v noci a 24 hodin denně nepřetržitě zkoumá, jak hmyz žije. „Úplně mě to pohltí. Venku je tolik nejrůznějších tvorů, že když spím, mám pocit, že marním čas,“ směje se.
„V noci se pohybuji nalehko,“ vysvětluje Javier. „K fotoaparátu Sony A7R III a objektivům Sony FE 50 mm f/2,8 Macro a Sony FE 90 mm Macro si beru blesk a celé nastavení fotoaparátu provádím manuálně, abych docílil expozice, jakou potřebuji. Rychlost závěrky nastavím na 1/250 s, což je maximální rychlost, kterou můžu použít s bleskem, a potom vyberu clonu a výkon blesku, které podle potřeby upravím. Jakmile mám nastavení hotové, obvykle je můžu celou noc nechat beze změny.“
Fotografování za denního světla má také svá úskalí. I když Javier přes den obvykle fotí savce, dává si pozor, aby měl vybavení připravené pro případ, že by musel rychle přejít k fotografování hmyzu – má po ruce makroobjektiv 90 mm F/2,8.
„Za denního světla přepnu fotoaparát Sony A7R III do režimu priority clony, aby mi stačilo nastavit správnou citlivost ISO a nemusel jsem se tolik starat o rychlost závěrky,“ vysvětluje. „Pokud jde o zaostřování, používám funkce sledování objektu a kontinuálního automatického ostření, které fungují zcela bezchybně.“
Rozhodující je kontext
Protože se Javier snaží změnit pohled lidí na hmyz, jsou lidé také součástí řady jeho snímků. „Mít na fotografii lidi je důležité, protože tyto příběhy nejsou jen o zvířatech,“ říká Javier. „Prostřednictvím těchto snímků chci zvýšit informovanost a dát do souvislosti chování lidí a zvířat. Nechci ukazovat jen krásu hmyzu, ale i náš vztah k němu.“
Přidat komentář