Pevné objektivy

Tzv. fixní nebo prime objektivy se od zoom objektivů liší tím, že pokryjí pouze jednu ohniskovou vzdálenost. Nejsou sice tak flexibilní, ale odmění se za to svou vysokou ostrostí, lepšími schopnostmi při focení ve špatném světle, možností pracovat s ještě menší hloubkou ostrosti a minimem optických vad.

Jak vybrat pevný objektiv?

Stránka z 9
Jak vybrat zoom objektiv?

 

Jak vybrat pevný objektiv? 

V první řadě určete, pro jaký bajonet objektiv potřebujete. Následně zauvažujte, na jaké žánry a v jakém prostředí budete objektiv nejčastěji používat. Pokud jste začátečník a zatím nevíte, jaké ohnisko zvolit, vezměte základní zoom objektiv (setový objektiv) a zkuste jej například celý jeden den používat na jednom ohnisku – nezapomeňte na crop faktor a číslo napsané na objektivu přepočtěte na ekvivalentní ohnisko.  

Další variantou je projít nafocené snímky a zjistit, které ohnisko používáte nejčastěji. Poslední radou je přemýšlet nad volbou pevného objektivu přímo při focení – je nějaké ohnisko, které vám ve vaší sestavě chybí? 

Crop faktor a velikost snímače

Ohnisková délka objektivu je vždy udávána jako jeho fyzická, a to nehledě na to, pro jaký snímač je objektiv navržený. Pokud fotografujete na fotoaparát s jiným, než full-frame snímačem, je nutné číslo na objektivu vynásobit tzv. faktorem ořezu a tím určit ekvivalentní ohniskovou vzdálenost.

  • MFT, Micro 4/3 – 2x crop – 50 mm = ekvivalentní ohnisko 100 mm
  • APS-C – U Canon 1,6x crop (50 mm = ekv. 80 mm), Ostatní výrobci 1,5x crop (50mm = ekv. 75 mm)
  • Full-frame – Tzv. plný formát má 1x crop – ohnisko se nepřepočítává, padesátka bude padesátka atd.

Příklad: Pokud budete chtít koupit reportážní objektiv s úhlem záběru odpovídající ohnisku 35 mm, budete na APS-C fotoaparát potřebovat objektiv s ohniskem okolo 23 mm (1,5x crop), na Micro4/3 objektiv s ohniskem okolo 17 mm (2x crop) a na full-frame jednoduše 35 mm.

Existují i fotoaparáty s větším snímačem, než je full-frame, tzv. středoformáty. Jejich crop faktor se lehce odlišuje podle výrobce, například středoformát Fujifilm má crop faktor 0,79x.

 

Ekvivalentní ohnisková vzdálenost – určení fotografického žánru

Po ujasnění problematiky s crop faktorem a ekvivalentním ohniskem můžete nejenom volně diskutovat nad svými fotkami s ostatními fotografy, ale navíc můžete určit žánr, podle kterého vyberete nový pevný objektiv.

  • 10-24 mm – Širokoúhlé pevné objektivy
    Široké objektivy s dramatickou perspektivou. Ty pevné světelné se používají nejenom na běžné focení architektury nebo krajiny, ale hodí se i na astrofotografii, noční reportáže a všude tam, kde potřebujete co nejširší úhel záběru.
  •  24-50 mm – Základní pevné objektivy
    Klasické širokoúhlé objektivy se hodí na focení reportáže, dokumentu, street fotografie nebo i krajiny a architektury. Mezi širokoúhlé můžeme zařadit i objektivy s ohniskem 50 mm, ale je to spíše pozůstatek z dob kinofilmu. Častěji se setkáte s označením „normální“, a to proto, že je jejich perspektiva (pozor, ne úhel záběru) podobná tomu co vidíme. 50 mm objektivy se proto používají i na portréty v prostředí a fotky jídla.
  • 50-135 mm – Krátké pevné teleobjektivy
    Krátké teleobjektivy se používají na portréty, produktové snímky, makro nebo na reportáže. Také všude tam, kde chcete pracovat s kompresí obrazu (objekty za sebou umístěné se budou zdát blíže než ve skutečnosti) a držet si odstup. V tomto rozsahu nejčastěji najdete i objektivy na makro.
  • 150-1000 mm – Pevné teleobjektivy jsou specialitou, kterou najdete nejčastěji v rukou nadšených a profesionálních wildlife a sportovních fotografů. Nabídnou unikátní perspektivu a výraznou kompresi obrazu, spojenou s velkým dosahem a malou hloubkou ostrosti.
  • Speciální objektivy – Kromě běžných objektivů existují i ty speciální. Například tilt-shift objektivy pro pokročilou práci s perspektivou nebo objektivy typu rybí oko. Ty jsou zajímavé tím, že mají nejčastěji diagonální úhel záběru 180° a s tím spojený specifický vzhled fotografií.

Další parametry objektivů

Po určení ohniskové délky vybírejte podle dalších vlastností.

  • Světelnost: Světelnost, značená písmenem f, určuje, jak velké množství světla může projít objektivem. Čím je číslo nižší, tím je objektiv světelnější. To umožní fotit ve špatném světle a zároveň pracovat s malou hloubkou ostrosti – s rozmazaným popředím a pozadím kolem zaostřeného subjektu. Pevné objektivy bývají světelnější než zoom objektivy, a právě světelnost společně s optickými vlastnostmi je hlavním důvodem k upřednostnění před flexibilním zoomem.
  • Stabilizace: Stabilizace bývala devízou hlavně zoom objektivů nebo pevných makro objektivů. Využití najde hlavně při focení na delší ohniska, kdy zabrání třesení obrazu v hledáčku nebo na LCD. Moderní bezzrcadlovky mohou díky své konstrukci pracovat se stabilizovaným čipem (tzv. IBIS). Tím částečně odpadá nutnost mít stabilizovaný objektiv. Existují ale systémy, například ten ve fotoaparátech Canon R5 a Canon R6, které zapojí do procesu stabilizace snímač i objektiv zároveň. Na některé snímky pak prakticky vůbec nepotřebujete stativ.
  • Ostření: Kromě automatického ostření (autofocus, AF) se můžete setkat i s objektivy, které ostří pouze manuálně. U moderních objektivů s automatickým ostřením se nemusíte obávat zbytečného hluku při ostření nebo nedostatečné rychlosti. Naprostá většina objektivů na trhu ostří rychle, spolehlivě a bezhlučně, což oceníte i při natáčení videí. Jediným limitem tak často zůstává ostřící systém samotného fotoaparátu.

Co pořídit k pevnému objektivu?

  • Ochranný nebo UV filtr: Používá se jako ochrana předního členu objektivu. Pokud byste s objektivem někde nechtěně bouchli nebo by dokonce došlo k pádu, filtr pohltí náraz a sníží riziko poškození drahé techniky.
  • Polarizační filtr: Používá se při focení v exteriérech, ale využijete jej všude, kde chcete odstranit odlesky od nekovových povrchů, zlepšit konstrast a upravit barvy. Jedná se o filtr, který nelze nehradit softwarovou úpravou.
  • Lenspen na optiku: Vypadá jako propiska, ale ve skutečnosti se jedná o šikovný štětec a stěrka na mastné skvrny na optice. Je to věc, kterou by měl mít každý fotograf (a majitel brýlí) neustále u sebe.
  • Sluneční clona: Před nákupem si ověřte, jestli je sluneční clona v balení, na 90 % tam bude. Kdyby náhodou, sluneční clonu proti bočním odleskům můžete pořídit i dodatečně.
  • Stativ nebo monopod: Sice jsme chválili moderní výkonnou stabilizaci, stativ ale zatím ještě nenahradí. Ten najde své místo v arzenálu každého fotografa. Umožní fotit dlouhé expozice, švenkovat při natáčení videí a některé se dají rychle překonfigurovat na monopod. Ten se zase hodí při focení akční fotografie. Na stativu zbytečně nešetřete, ty lepší vám vydrží klidně celý život.